De nieuwe Toyota AYGO

• Opvallend design geïnspireerd op Japanse jongerencultuur
  • Personaliseerbaar voor een unieke look
  • Nieuw multimediasysteem ‘x-touch’

De nieuwe AYGO is het resultaat van Akio Toyoda's vastberadenheid om alsmaar betere auto's te ontwikkelen die steeds meer rijplezier bieden. Hij bouwt voort op de troeven van de huidige AYGO zoals een aantrekkelijk design, een hoogstaand rijplezier en een regelmatig opgefrist gamma met een nieuwe, speelsere look. Het designthema voor de nieuwe AYGO kreeg de naam 'J-Playful'. Een verwijzing naar de eigentijdse Japanse jongerencultuur die de voorkeur geeft aan krachtige, uitgesproken vormen.

Van het iconische nieuwe 'X'-neusontwerp tot de talloze personaliseringsmogelijkheden: bij de verschillende keuzes tijdens de ontwikkeling van de nieuwe AYGO stond rijplezier telkens weer centraal.

"Mijn voornaamste drijfveer was om een auto te creëren waar mensen verliefd op zouden worden", vertelt David Terai, hoofdingenieur van de nieuwe AYGO. "Traditioneel mikken auto's uit het A-segment vooral op functionaliteit, compacte afmetingen en een aantrekkelijke prijs. Verleidingskracht staat vaak niet op het prioriteitenlijstje. De elementen die mensen echt naar een auto doen verlangen en waarom ze steeds opnieuw de brochure gaan bekijken bij het aankoopproces, komen daardoor in het gedrang. Design wordt als bijkomstig beschouwd en veel keuze qua uitrusting is er doorgaans ook niet."

"Autoplanners, designers en ingenieurs lijken het er impliciet over eens dat bestuurders van kleine auto's toch niet veel tijd aan het stuur doorbrengen en dat ze daarom wel bereid zijn tot enkele toegevingen. Ik kan dat moeilijk geloven. Ik ben ervan overtuigd dat deze bestuurders – net als alle andere – een auto zoeken waar ze trots op kunnen zijn. Ik vond het mijn taak om zo'n auto te ontwerpen."

Deze benadering verklaart waarom de nieuwe AYGO voortbouwt op het erfgoed van de eerste generatie, die ook al in zekere mate brak met de klassieke stereotypes van kleine basisauto's. Ondanks zijn compacte afmetingen valt hij op in het verkeer dankzij zijn opmerkelijke, verfijnde en toch speelse lijnen. Het is een ontwerp dat mensen niet onverschillig laat: je bent voor of tegen. Volgens David Terai was dat net zijn bedoeling.

"Als je streeft naar een emotionele klik tussen klant en design, moet je nu eenmaal aanvaarden dat smaken verschillen", legt hij uit. "En in een drukke markt is het beter om een auto te hebben waar de helft van de mensen weg van is dan een auto waar niemand iets op tegen heeft. Daarom wil de nieuwe AYGO zich zo graag onderscheiden van de rest."

En dat doet hij ook. Zowel het interieur als het koetswerk werden zodanig ontworpen dat er verschillende uitvoeringen mogelijk zijn. De nieuwe AYGO is dus niet alleen een plezier om mee te rijden, maar laat zich ook volledig naar wens personaliseren. Elke look die hij zich kan aanmeten, speelt in op een specifieke smaak.

Bovendien kunnen meer dan tien onderdelen uit de hele wagen gemakkelijk worden vervangen door andere kleuren en uitvoeringen. Zo kunnen klanten hun eigen, unieke AYGO creëren. Een uitgekiende constructie en een minutieus uitgewerkte installatiestrategie zorgen ervoor dat deze personaliseringsmogelijkheden bovendien betaalbaar en eenvoudig te realiseren zijn. Zo blijven de prijs en levertijd op maat van het A-segment.

In het interieur is het voortaan nog beter vertoeven. Dit dankzij het ruimere plaatsaanbod en de talloze innovatieve voorzieningen die werden ontwikkeld op maat van de levensstijl van jongere klanten, wellicht de voornaamste doelgroep van de nieuwe AYGO.

Het meest opvallende voorbeeld daarvan is het multimediasysteem 'x-touch'. Via het 7"-aanraakkleurenscherm kan de bestuurder verschillende systemen aan boord bedienen, terwijl hij de auto met het connectiviteitssysteem voor smartphones 'MirrorLink' naadloos integreert in zijn drukke online leven.

De nieuwe AYGO wordt aangedreven door een verbeterde versie van Toyota's bekroonde 1.0 VVT-i driecilinder benzinemotor. Deze opmerkelijke krachtbron blijft een van de lichtste binnen zijn klasse. Hij onderging bovendien tal van wijzigingen die zijn prestaties opkrikken en hem toonaangevende verbruiks- en emissiecijfers geven.

Nu de nieuwe AYGO klaar is om zijn eerste klanten te ontmoeten, is hoofdingenieur Terai een tevreden man: "Ik wilde de klassieke compromissen voor het A-segment doorbreken door een auto te creëren waar ik met recht en reden trots op kan zijn. Als ik de auto nu bekijk, tovert hij een glimlach op mijn gezicht en weet hij me keer op keer te verleiden. Ik denk dan ook dat ik in mijn opzet geslaagd ben." Toyota hoopt dat het niet bij deze ene glimlach blijft en dat zowel bestuurder als passagiers mateloos plezier zullen beleven aan de nieuwe AYGO.

Hieronder vindt u het volledige persdossier.