Nieuwe fase in samenwerkingsprogramma tussen Toyota & PSA Peugeot Citroën

PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Europe (TME) onthulden vandaag de nieuwe Citroën SPACETOURER, Peugeot TRAVELLER en Toyota PROACE. De drie modellen worden verkrijgbaar in een monovolumeversie voor particulier gebruik en een shuttleversie voor zakelijk gebruik. Beide constructeurs bestendigen daarmee de samenwerkingsovereenkomst die ze in 2012 ondertekenden.

De lancering van de drie voertuigen is gepland voor de eerste helft van 2016 en ze zullen dan ook te zien zijn op de respectievelijke stands van de drie merken op het komende autosalon van Genève in maart 2016.

"We zijn verheugd om deze drie nieuwe modellen, ontwikkeld in samenwerking met Toyota Motor Europe, vandaag te mogen voorstellen. Deze overeenkomst heeft ons in staat gesteld een nieuw en efficiënt platform te ontwikkelen dat onze klanten overal ter wereld moderne producten zal bieden die bijzonder competitief zijn in hun respectievelijke segment," aldus Patrice Lucas, Head of Programme & Strategy bij PSA Peugeot Citroën.

“Het doet ons plezier dat de samenwerking die we in 2012 hebben opgestart met PSA Peugeot Citroën nu resulteert in een gloednieuwe Toyota Proace-generatie,” verklaarde Johan van Zyl, President en CEO van TME. “Beide teams hebben erg hard gewerkt, zowel samen als op individueel merkniveau en ik ben er zeker van dat onze opvallende nieuwe bestelwagen met al zijn varianten het Europese gamma lichte bedrijfsvoertuigen van Toyota zal versterken. De nieuwe Proace vult het gamma robuuste en betrouwbare voertuigen aan dat klanten van Toyota verwachten."

De eerste Toyota PROACE-modellen waren sinds 2013 gebaseerd op de huidige generatie van de Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Bij het ondertekenen van de samenwerking in 2012 werd overeengekomen dat de ondernemingen zouden samenwerken aan de volgende generatie van voertuigen en dat de samenwerking langer dan 2020 zou duren.

De samenwerking moet beide ondernemingen in staat stellen om een competitief product te hebben in het segment van de middelgrote lichte bedrijfsvoertuigen, shuttles en combi's en te profiteren van gedeelde ontwikkelings- en productiekosten. De voertuigen zullen worden gebouwd in de PSA-fabriek van Sevelnord, in Valenciennes (Frankrijk).

Toyota Motor Europe droeg bij in de ontwikkelingskosten en industriële investeringen die nodig waren voor de nieuwe voertuigen.

De voertuigen delen alle technische onderdelen, motoren en uitrusting maar bieden een specifieke styling, die perfect aansluit bij de designtaal van elk merk.

Foto's en video's zijn beschikbaar op: newsroom.toyota.eu

Stephan Lesuisse Toyota Belgium