Nieuwe Prius - De wedergeboorte van een pionier

De lancering van een gloednieuwe vierde generatie van de Prius is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis en op het palmares van Toyota's hybridetechnologie.

Het nieuwe model bouwt verder op de troeven en verwezenlijkingen van zijn voorgangers, maar vestigt nieuwe normen op het vlak van zuinigheid, uitstoot en efficiëntie. Hoewel elke nieuwe Prius-generatie er op deze vlakken op vooruit ging, zal het nieuwste model de grootste vooruitgang tot nog toe boeken qua prestaties.

Maar dat is uiteraard slechts een aspect van een product dat geëvolueerd is om met zijn nieuwe capaciteiten nog meer bestuurders te overtuigen. Zo wordt de nieuwe Prius aangedreven door een nieuwe generatie van Toyota's full hybrid aandrijving, waardoor hij veel zuiniger is op de autosnelweg en de bestuurder meer voldoening schenkt. Accelereren gaat vlotter en responsiever. Bovendien verlopen acceleraties bij hogere snelheden stiller met een lineairder stuurgevoel dat beter is afgestemd op het motortoerental.

Het nieuwe model dankt zijn dynamische eigenschappen aan het gebruik van het eerste Toyota New Global Architecture-platform (TNGA). De wagen kan dan ook meteen rekenen op een lager zwaartepunt voor een verbeterde stuurrespons en meer stabiliteit. Bovendien krijgen de designers hierdoor meer vrijheid om een auto uit te werken die visueel aantrekkelijker is: met lagere lijnen en een atletischer profiel. TNGA definieert ook het 'zen' interieur met zijn uitgekiende lay-out, rijpositie en optimale comfort. Ook de bagageruimte is voortaan groter dankzij het gebruik van een kleinere hybridebatterij met een grotere energiedichtheid en een nieuw ophangingssysteem achteraan met dubbele wishbone. Aanpassingen die geen plaats innemen in de koffer.

De Prius blijft het technologische hoogstandje van Toyota: het model bij uitstek om nieuwe, pertinente technologieën te lanceren die nieuwe normen vestigen op het vlak van veiligheid, gebruiksgemak, prestaties en comfort.

Dat veiligheid een topprioriteit blijft, blijkt uit het TNGA-chassis dat geoptimaliseerd werd voor een uitstekende impactabsorptie. Ook het Toyota Safety Sense-systeem wordt voor de nieuwe Prius uitgebreid met een radargestuurde adaptieve snelheidsregelaar en een voetgangerdetectiefunctie voor het Pre-Collision-veiligheidssysteem.

De full hybrid aandrijving onderging ingrijpende aanpassingen om de efficiëntie en de prestaties te verbeteren en het gewicht van de wagen te beperken. Dankzij gedetailleerde wijzigingen aan het ontwerp van de motor werd een thermische efficiëntie van meer dan 40 procent bereikt – een wereldrecord voor een benzinewagen. Andere onderdelen van het hybridesysteem werden compacter gemaakt en kregen een nieuwe plaats voor een optimale lay-out. Een ingreep die opnieuw bijdraagt tot het lagere zwaartepunt van de wagen. Ook de nieuwe nikkelmetaalhydride hybridebatterij is voortaan compacter, terwijl haar duurzaamheid en laadprestaties er aanzienlijk op vooruit gingen.

Al deze aanpassingen en innovaties samen brengen het gangbare beeld aan het wankelen van hoe een groene wagen er zou moeten uitzien en hoe hij zou moeten rijden. De nieuwe Prius is een toonbeeld van de onmiskenbare troeven van Toyota's full hybrid technologie. Stuk voor stuk kwaliteiten die ook nieuwe generaties van andere hybridemodellen van Toyota zullen erven.

Stephan Lesuisse Toyota Belgium