Nieuwe Yaris

• Een dynamischer en emotiever design evenals een belangrijke stap voorwaarts inzake waarneembare kwaliteit
  • Een breder productgamma om uiteenlopende klantentypes aan te trekken
  • Een grondig herwerkte 1,0-liter driecilinder en een zuinige hybrideversie
  • Een ingrijpend gewijzigd platform om het dynamisme en comfort te verbeteren

De nieuwe Yaris kreeg een opvallendere stijl die Toyota's hernieuwde focus op design weerspiegelt. Hij versterkt de emotionele aantrekkingskracht van de Yaris zonder te raken aan de rationele troeven van het originele model. Alessandro Massimino, Product Manager in Brussel, legt uit: "Op rationeel vlak scoorde de Yaris altijd al uitstekend: uitgekiende lay-out, duurzaam, lage gebruikskosten, ... Met het nieuwe model wilden we echter niet alleen het hoofd van de klanten aanspreken, maar ook het hart."

De voorkant van de Yaris plukt de vruchten van Toyota's designconcepten 'Keen Look' en 'Under Priority'. Die werden nog verder aangevuld met een kruisvormige structuur met gescheiden boven- en onderdeel. Achteraan oogt de Yaris robuuster dankzij de hertekende bumper met diffuser, de nieuwe ledachterlichtblokken met lichtrails en de strak gelijnde nummerplaathouder.

Ook binnenin onderging de Yaris ingrijpende wijzigingen, die het rijplezier en het interieurcomfort naar een hoger niveau tillen. De ontwikkelaars besteedden vooral aandacht aan de kwaliteit van de gebruikte materialen, die veel mooier ogen en aangenamer aanvoelen dan bij het vorige model.

De herwerkte gammastructuur maakt de Yaris nóg aantrekkelijker voor kopers dankzij een bredere waaier aan uitrustingen en kleuren, vooral voor het passagierscompartiment. Zo kan de kleur van bepaalde onderdelen van het dashboard en de deurpanelen worden afgestemd op de nieuwe uitrustingsniveaus. Het eerste uitrustingsniveau legt meer nadruk op dynamisme, terwijl het tweede comfort en levenskwaliteit in het interieur centraal stelt.

De nieuwe Yaris zal worden aangeboden met vier motoren. De grondig herwerkte 1,0-liter driecilinder benzinemotor is de eerste telg van een nieuwe familie van veertien hyperefficiënte motoren die tegen 2015 op de markt komt. Dankzij de uitzonderlijke thermische efficiëntie van 37 % (het percentage energie in de brandstof dat wordt omgezet in mechanische energie), dringt hij zijn normverbruik en CO2-uitstoot terug tot 4,1 l/100 km en 95 g/km.

De hybrideaandrijving werd eveneens onder handen genomen en ziet haar CO2-uitstoot verder dalen tot 75 g/km. Het verbruik over de gemengde cyclus bedraagt nog slechts 3,3 l/100 km. Viercilinder benzine- en dieselmotoren (1.33 benzine en 1.4 diesel) maken het gamma compleet.

Om het weggedrag, het rijplezier, het comfort en de geluidsdemping in een ruk te optimaliseren, werd het platform grondiger gewijzigd dan gebruikelijk bij een gewone facelift.

Het koetswerk, dat werd verstevigd met 36 extra laspunten, kreeg ook een nieuwe torsieas achteraan en een nieuwe steunbalk voor het dashboard. Dankzij de nieuwe ophangingsonderdelen (veren, schokdempers en aanslagpunten), de nieuwe controlelogica voor de elektrische stuurbekrachtiging en de systematische reductie van de wind-, rol- en motorgeluiden behoort de Yaris 2014 tot de beste kleine wagens op het gebied van rijplezier.

Hieronder vindt u het volledige persdossier.