Tien miljoen Toyota's gebouwd in Europa

• Toyota produceerde zopas zijn tien miljoenste auto in Europa.
  • Mijlpaal gerealiseerd door zes autofabrieken en drie motorfabrieken in zeven landen: het Verenigd Koninkrijk, Turkije, Frankrijk, Polen, Rusland, de Tsjechische Republiek en Portugal.
  • Huidige productie omvat Auris, Auris Touring Sports, Yaris en hun hybrideversies, evenals Avensis, Corolla, Verso en Camry.  Toyota bouwt ook drie benzinemotoren, drie dieselmotoren en twee types transmissies in Europa.
  • In 2016 worden nog twee modellen toegevoegd aan het huidige productiegamma: de RAV4 in Rusland in augustus en de Toyota C-HR in Turkije eind dit jaar.

Brussel (België), 3 mei 2016 – Als u in Europa met een Toyota rijdt, is de kans groot dat hij ook in Europa werd gebouwd.  Op dit ogenblik wordt bijna drie op vier in Europa verkochte auto's ook in Europa gebouwd. Op 14 april hebben de negen Europese productievestigingen van Toyota samen de kaap van de tien miljoen geproduceerde voertuigen gehaald.

De eerste Toyota die in Europa werd gebouwd, was uiteraard een Corolla.  's Werelds meest verkochte auto zag het levenslicht in een kleine CKD-fabriek (Complete Knock-Down) die eigendom was van en gerund werd door Salvador Caetano in Ovar (Portugal).  De fabriek, die in 1971 werd geopend, is vandaag nog steeds actief en bouwt de Land Cruiser 70-modellen voor export naar Zuid-Afrika.

De grootschalige productie ging in 1992 van start in niet een maar twee fabrieken in het Verenigd Koninkrijk: de motoren kwamen tot leven in Deeside (Wales), drie maanden voor de eerste Carina E van de band rolde in Burnaston (Derbyshire).

Diezelfde Carina E was vandaag te zien in het Europese hoofdkwartier van Toyota in Brussel, waar teamleden van beide fabrieken samen met het personeel van het hoofdkwartier de mijlpaal vierden.  De eerste op grote schaal geproduceerde auto stond er naast Toyota's jongste geesteskind, de Toyota C-HR. Van dat model werd nog geen enkel exemplaar gebouwd want het wordt pas eind dit jaar in productie genomen door Toyota Motor Manufacturing Turkey.

Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe, gaf tekst en uitleg: “De productie is Toyota's stokpaardje en onze duizenden Europese teamleden zijn erg trots dat de kaap van de 10 miljoen geproduceerde auto's in Europa werd bereikt.”

Europa geniet niet alleen een alsmaar hoger percentage lokaal gebouwde auto's maar krijgt ook steeds meer autonomie en invloed binnen Toyota: de Europese ontwerpers krijgen alsmaar meer vrijheid om hun creaties af te stemmen op de Europese klanten, zeker voor de populairste modellen. De recente versies van de Yaris, Auris en Avensis werden stuk voor stuk ontworpen door EDD, Toyota’s designcentrum in Frankrijk, en ontwikkeld in het technisch centrum van Toyota in België.  De Toyota C-HR, met zijn uiterst opvallende en hoekige design, werd ook ontworpen met het oog op het Europese publiek.

"Onze voornaamste Europese realisaties zijn onder meer de bouw van de eerste hybridewagen voor het Europese B-segment, de assemblage van hybridemotoren en de export van voertuigen naar Noord-Amerika en zelfs Japan. En ook de toekomst ziet er goed uit: de komende twee jaar zullen we onze totale productie in Europa nog eens met 20 procent opdrijven," aldus van Zyl.

Vorig jaar bouwde de constructeur 660.000 Toyota's in Europa en werden er op het continent 810.000 Toyota's en 64.000 Lexussen verkocht.

Overzicht van Toyota's Europese productievestigingen:

Volledig eigen fabrieken

• De productie van Toyota Motor Manufacturing United Kingdom ging in 1992 van start. In de Burnaston-vestiging in Derbyshire bouwt de fabriek nu de berline- en breakversie van de Avensis, de Toyota Auris hatchback en de Auris Touring Sports, waaronder alle Auris-modellen met hybridetechnologie.
  • TMUK produceert ook 1.6 en 1.8 VVT-i-motoren en assembleert hybridemotoren in zijn Deeside-fabriek in Noord-Wales. Vanaf de tweede helft van 2016 rolt hier ook de nieuwe hybridemotor voor de Toyota C-HR van de band.  De fabriek van Deeside werd eveneens in 1992 in gebruik genomen.
  • Toyota Motor Manufacturing Turkey begon zijn productie in 1994 en bouwt vandaag de Corolla- en Verso-modellen. In 2016 zal deze fabriek ook de Toyota C-HR in productie nemen, waardoor ze de derde fabriek in Europa wordt die hybridewagens bouwt.
  • Toyota Motor Manufacturing France startte zijn productie in 2001 en bouwt momenteel de Yaris van de derde generatie en de Yaris Hybrid. Vanaf 2013 ging de productie van de Yaris voor de Noord-Amerikaanse markt van start.
  • Toyota Motor Manufacturing Poland begon de productie in 2002 en levert 1,0-liter benzinemotoren voor de AYGO en Yaris en manuele versnellingsbakken voor de Auris, Avensis, Verso, Corolla en AYGO.
  • Toyota Motor Industries Poland produceert sinds 2005 en bouwt momenteel de 2,0- en 2.2 D-4D-dieselmotoren voor de Avensis, het Auris-gamma, de Verso, de RAV4 en de 1.4 D-4D-dieselmotoren voor de Yaris, het Auris-gamma en de Corolla.
  • De productie van Toyota Motor Russia ving aan in 2007 in Sint-Petersburg. De fabriek bouwt momenteel de Camry. In 2014 startte ze ook een persinstallatie en kunststofproductie om haar capaciteit te verdubbelen van 50.000 naar 100.000 wagens. In augustus neemt TMR Sint-Petersburg een tweede model in productie, de Toyota RAV4 voor de Russische, Wit-Russische en Kazakse markt.

Fabrieken in mede-eigendom

• Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, een joint venture met de PSA-groep, is actief sinds 2005 en produceert de Toyota AYGO.
  • Toyota Caetano Portugal S.A. startte de volledige CKD-productie (Complete Knock-Down) in 1971 en bouwt momenteel de Toyota Land Cruiser 70 voor export naar Zuid-Afrika.

Feiten & cijfers

• De lokaal geproduceerde Toyota's vertegenwoordigen 71 procent van de totale Europese verkoop.
  • Tot nu toe werd er in Europa meer dan 9 miljard euro geïnvesteerd.
  • Toyota's netwerk van ongeveer 400 Europese leveranciers schaft onderdelen aan bij meer dan 600 productiesites in de regio en stimuleert op die manier de Europese economie.
  • Vandaag is zowat 24 % van alle voertuigen verkocht door Toyota en Lexus in Europa een hybride. Het leeuwendeel daarvan wordt gebouwd in Europa.  In 2015 bereikte de Europese hybrideverkoop een record van 209.000 wagens. Meer dan 150.000 exemplaren daarvan werden geproduceerd door TMMF (Yaris) en TMUK (Auris en Auris Touring Sports).

Foto's vindt u op: http://newsroom.toyota.eu/

Stephan Lesuisse Toyota Belgium