Toyota en Lexus helemaal klaar voor WLTP

Zaterdag 1 september is in België de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Testing procedure) ingevoerd. Deze nieuwe testmethode benadert beter het werkelijke verbruik en de uitstoot van auto’s in de dagelijkse praktijk. Als gevolg van deze methode stijgen de uitstootcijfers, waardoor wagens hoger belast kunnen worden. Voor Toyota-modellen valt de stijging gelukkig mee. Bovendien zijn Toyota en Lexus bij de eerste merken om volledig WLTP-proof te zijn.  Alle Toyota- en Lexus -modellen werden getest en gehomologeerd volgens de nieuwe WLTP en zijn helemaal klaar voor verkoop en immatriculatie.

Om een wagen te kunnen inschrijven in België, moet deze vanaf 1 september 2018 getest en gehomologeerd zijn volgens de nieuwe WLTP-testmethode. Deze methode werd ingevoerd om beter betrouwbare en meer realistische uitstoot- en verbruikscijfers te kunnen communiceren. De nieuwe testprocedures hebben een langere duurtijd, betreffen een langere afstand, worden afgenomen per model en houden rekening met opties. De bedoeling van de WLTP is uiteindelijk ook dat auto-constructeurs minder vervuilende auto’s gaan bouwen, die ook minder verbruiken.

“Net daarom valt de stijging nogal mee voor Toyota- en Lexus-modellen”, verklaart Nico Van Hauwermeiren, sales director Toyota Belux. “Toyota heeft altijd al ingezet op wagens die minder verbruiken en minder uitstoten. Reeds in 1997 introduceerden we de eerste hybride wagens op grote schaal en vandaag zijn meer dan de helft van alle wagens die we verkopen, hybride. Voor de C-HR, zijn 76% van alle verkochte examplaren hybrides. Geen enkele andere constructeur verkoopt zoveel hybride wagens als Toyota. Er zijn er ondertussen wereldwijd al 12 miljoen van verkocht. Ook onze benzine-modellen zijn zuinig en voor een heel aantal modellen zullen we geen diesel-motoren meer aanbieden: Aygo, Yaris,  Auris, C-HR, en binnenkort ook de RAV4. Het is bekend dat hybride motoren minder verbruiken en ook minder CO², NOX en minder fijn stof uitstoten. Lexus biedt geen enkel diesel-model aan en 99% van alle verkochte modellen zijn hybride”. Dus niet alleen voor particulieren zijn Toyota en Lexus Hybride een goed alternatief, ook bedrijven kunnen er hun voordeel uithalen. Zeker als in de zeer nabije toekomst WLTP uitstootnormen zullen gebruikt worden om bv. fiscale aftrekbaarheid of voordeel van alle aard te berekenen.

Over Toyota :

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de Auris tot de RAV4. In België zijn meer dan 50% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.