Verso 1.6 D-4D is eerste Toyota met dieselmotor van BMW-groep

Twee jaar nadat Toyota een contract ondertekende met de BMW-groep voor de levering van dieselmotoren, wordt de Verso 1.6 D-4D de eerste Toyota met een BMW-motor.

• Nieuwe motor breidt gamma schone dieselmotoren voor Toyota Verso uit
  • Ingenieurs van Toyota Motor Europe verzekeren naadloze integratie tussen motor en wagen
  • Leveringsovereenkomst voor dieselmotoren is eerste stap in samenwerking met BMW-groep op middellange tot lange termijn voor nieuwe generatie milieuvriendelijke technologieën

De komst van de 112 pk sterke 1.6 D-4D breidt het motorgamma voor de Verso uit. Het gamma telt voortaan vier diesels en twee benzinemotoren.

Didier Leroy, Senior Managing Officer van Toyota Motor Corporation en President en CEO van Toyota Motor Europe (TME), verklaarde: “Bij Toyota zijn we ervan overtuigd dat de huidige milieu-uitdagingen niet kunnen worden aangegaan met een eenvormige benadering. Hybridemotoren staan centraal in ons streven naar duurzame mobiliteit maar in Europa is er ook voor schone dieselmotoren een rol weggelegd. Door samen te werken met een industriële marktleider zoals de BMW-groep kunnen we dankzij schaalvergroting de ontwikkelingskosten beperken en tegelijk onze ontwikkelingstijd inkorten.”

Het in België gevestigde technische centrum van TME stond aan het hoofd van de ontwikkeling van de Verso 1.6 D-4D en verzekerde een naadloze samenwerking tussen de motor en de transmissie en elektronica van Toyota, zonder daarbij te raken aan het comfort en de dynamische prestaties van de oorspronkelijke Verso. Verscheidene onderdelen werden opnieuw ontwikkeld, gaande van de motorsteunen, een dubbelmassavliegwiel, een nieuwe transmissiebehuizing, een nieuw tandwielstelsel tot een stop-startsysteem om de efficiëntie nog verder te verhogen en de emissies terug te dringen.

De Verso 1.6 D-4D wordt in januari 2014 in productie genomen door Toyota Motor Manufacturing Turkey in Adapazari (Turkije), de enige productievestiging voor het Verso-gamma, die daarnaast ook de nieuwste Toyota Corolla bouwt.

De aankoop van dieselmotoren past in een bredere samenwerking tussen de BMW-groep en Toyota, die ook plannen omvat om

• samen een brandstofcelsysteem te ontwikkelen
  • een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor de gezamenlijke ontwikkeling van een sportwagenplatform
  • samen lichte koetswerktechnologieën te ontwikkelen
  • samen onderzoek te doen naar lithium-luchtbatterijen

Hieronder kunt u een tabel downloaden dat u een overzicht geeft van alle motoren en hun technische gegevens die in de Verso beschikbaar zijn.