WERELDWIJD ZIJN AL 10 MILJOEN VOERTUIGEN UITGERUST MET TOYOTA SAFETY SENSE

• Toyota Safety Sense leverbaar in 68 landen, vanaf 2020 in honderd
  • Gemonteerd in 90 procent van nieuwe Toyota’s in Japan, Noord-Amerika en Europa
  • Aantal aanrijdingen achterzijde auto gereduceerd met 70 tot 90 procent als Toyota Safety Sense is gecombineerd met Intelligent Clearance Sonar (ICS)
  • Lane Trace Assist (LTA) vernieuwd voor geavanceerde rijassistentie

Het aantal voertuigen van Toyota Motor Corporation dat wereldwijd voorzien is van Toyota Safety Sense heeft de tien miljoen bereikt. Toyota Safety Sense is een pakket actieve veiligheidssystemen dat in allerlei verkeerssituaties helpt een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. De mijlpaal van tien miljoen voertuigen is al binnen drieënhalf jaar na de introductie van Toyota Safety Sense in 2015 bereikt.

Ongeveer 90 procent van Toyota personenauto’s2 op de Japanse, Noord-Amerikaanse en Europese markt is inmiddels voorzien van Toyota Safety Sense. Het systeem is wereldwijd leverbaar op 68 markten, inclusief China en een aantal andere Aziatische landen, het Midden-Oosten en Australië.

Naar schatting zijn eind dit jaar drie miljoen auto’s in Japan, vijf miljoen in Noord-Amerika en twee miljoen in Europa uitgerust met Toyota Safety Sense. In de praktijk is het effect van Toyota Safety Sense duidelijk terug te zien in het aantal ongevallen3: Het aantal aanrijdingen aan de achterzijde van de auto is al met 70 procent gereduceerd en neemt in combinatie met Intelligent Clearance Sonar (ICS) naar verwachting nog toe tot 90 procent.

Toyota streeft naar veilige mobiliteit en kiest een holistische benadering die zowel mensen, voertuigen als de infrastructuur betrekt. Voor meer inzicht in verkeersveiligheid analyseert Toyota ongevallen uit de dagelijkse praktijk en past die kennis toe in de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Eerder dit jaar introduceerde Toyota de tweede generatie van Toyota Safety Sense, waarmee het opnieuw een stap dichter bij de realisatie komt van het ultieme doel: een samenleving waarin geen verkeersongevallen meer plaatsvinden.

Toyota Safety Sense omvat nu standaard op elk nieuw model verbeterde versies van het Pre-Collision System (PCS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA).

Ook is een nieuwe, intelligente Adaptive Cruise Control (iACC) leverbaar, die dit systeem koppelt aan Road Sign Assist (RSA). Als de auto met een constante, door de bestuurder ingestelde snelheid rijdt en RSA een verkeersbord met een andere maximumsnelheid signaleert, kan de bestuurder eenvoudig de snelheid van de auto aanpassen door middel van knoppen op het stuurwiel.

Verder is geavanceerde rijassistentie beschikbaar in de vorm van Lane Trace Assist (LTA)4. In combinatie met ACC helpt LTA de bestuurder met subtiele stuurinput om zijn auto in het midden van de rijstrook te houden, zelfs in flauwe bochten op snelwegen.

Toyota wil de tweede generatie van Toyota Safety Sense – om het geavanceerde actieve veiligheidspakket nog bereikbaarder te maken – in 2020 in ongeveer honderd landen aanbieden, inclusief Azië en Latijns-Amerika.

1.Inclusief auto’s van Lexus die zijn uitgerust met Lexus Safety System + en Lexus Safety System + A
2.Berekend op basis van bestellingen/verkopen in Japan, Noord-Amerika en Europa tussen januari en september 2018
4. Auto’s met LTA zijn ook voorzien van LDA