24 uur, 8 landen, 2019 km, … op waterstof

Thomas More neemt in Toyota Mirai deel aan tweede editie ‘24 uur Waterstof Challenge’

Brussel, 9 april 2018 - Afgelopen weekend vond de tweede editie van de 24 uur Waterstof Challenge plaats. Team Infram uit Nederland verzamelde de meeste punten onderweg en kroonde zich terecht als winnaar. Ons land werd vertegenwoordigd door een team van drie studenten Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen. Zij reden in een Toyota Mirai een parcours van 2019 km doorheen 8 landen.

24 uur Waterstof Challenge

De 24 uur Waterstof Challenge wil meer aandacht voor de mogelijkheden van waterstof. Verschillende teams van drie tot vier personen gingen op 6 en 7 april gedurende 24 uur op pad met een waterstofvoertuig. Zo ontdekten en onderzochten ze hoe het is om te rijden op waterstof. Elk team verzamelde punten onderweg: per gereden kilometer, bezocht waterstoftankstation en land. Team Infram kwam als winnaar uit de bus.

Naast teams uit Nederland en Duitsland, nam deze editie ook een Belgisch team deel. Drie studenten Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen - Christophe Thys, Nick Van Baelen en Maarten Wegner - doorkruisten maar liefst 8 landen in een Toyota Mirai, goed voor een rit van 2019 km.  “Het was voor ons een geweldige ervaring. We hadden nooit gedacht dat we zoveel kilometers konden doen, maar alles klopte gewoon. Deze 24 uur nemen ze ons nooit meer af. Ook het rijden met de Mirai was heel fijn. Het was voor ons alle drie de eerste keer in een waterstofvoertuig en het smaakt naar meer. De Mirai is een fantastische wagen,” aldus het Belgische team.

De challenge wordt georganiseerd door E-xpeditie.nl, Waterstofwerkt.nl en partners, en wil waterstof bekender maken bij een breed publiek.

Mirai

Geen Waterstof Challenge zonder waterstofvoertuig. Het team van Thomas More werkte samen met Toyota en ging de uitdaging aan in een Toyota Mirai. De Mirai, voorloper van een nieuwe generatie brandstofcelauto’s, rijdt volledig op waterstof en kan zonder emissies - uit de uitlaat van de Mirai komt alleen water - lange afstanden rijden. Er is dus geen schadelijke uitstoot, geen lucht- noch geluidsvervuiling.

Dat Toyota gelooft in waterstof als brandstof van de toekomst, zeker voor grotere voertuigen, is niet nieuw. Recent nog lanceerde ze in Tokio de Toyota Sora - dat staat voor Sky, Ocean, River, Air, oftewel het parcours dat water op onze aarde doorloopt. De Sora is de eerste Toyota waterstofbus met nul schadelijke uitstoot. Doel is om ruim 100 van deze bussen in te zetten in Tokio tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 om zo een deel van het transport in de stad op een milieuvriendelijke en schone manier te organiseren.

Meer informatie over de 24u Waterstof Challenge, Toyota Mirai en Toyota Sora.

#24HC2018

Aurélie Gerth Toyota Belgium