All-new Toyota Aygo X: nieuwe generatie stijl en plezier

• Volledig nieuwe, compacte urban crossover, uniek voor het A-segment
  • Een concept met funky kleuren en opvallende designkenmerken
  • Compact maar toch ruim, dankzij de Toyota Global Architecture (TNGA)-basis
  • Ontworpen in België en ontwikkeld voor Europa

Sinds de Aygo in 2005 zijn intrede deed op de markt, is het niet alleen Toyota's meest toegankelijke wagen in Europa gebleken maar heeft hij ook vele klanten plezier gebracht met zijn jonge en speelse karakter.

De volledig nieuwe Toyota Aygo X wordt een urban crossover die uniek is in het A-segment. Ontworpen in België en geproduceerd in Europa, om te beantwoorden aan de vereisten van het leven in de Europese (voor)steden.

De nieuwste compacte auto van Toyota is gebouwd op het succesvolle GA-B-platform van de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat voor het eerst voor de nieuwe Yaris en meer recent voor de Yaris Cross werd gebruikt.

"Het A-segment is voor ons zeer belangrijk. Niet alleen heeft het vele nieuwe klanten naar Toyota geleid. Het laat ons eveneens toe onze missie te vervullen om iedereen de juiste mobiliteitsoplossing te bieden."  Andrea Carlucci, Vice President, Product & Marketing, Toyota Motor Europe.

Ontworpen in België

Het idee voor de nieuwe Aygo X vond zijn oorsprong in het Aygo X "Sparking Chilli Red" prologue-concept, voorgesteld in het voorjaar van 2021, en ontwikkeld door Toyota Europe Design and Development (ED2) in Nice, Frankrijk. Na de succesvolle onthulling en positieve ontvangst van het concept, werd het Aygo X-project overgebracht naar Toyota Motor Europe in België. Het is zelfs zo dat de nieuwe Aygo X het eerste Toyota-model is waarvan de nieuwe versie volledig in ons land werd gepland, ontwikkeld en ontworpen:

“Voor Toyota Motor Europe (TME) is de volledig nieuwe Aygo X meer dan zomaar de derde succesvolle introductie van een product dat gebruik maakt van het GA-B-platform van de Toyota New Global Architecture. De Aygo X verandert het speelveld voor de in België gebaseerde productplanners en ingenieurs, en bewijst hiermee dat wij in België en in Europa in staat zijn een volledig nieuwe generatie van een model te ontwikkelen. Deze nieuwe versie was de aanleiding tot bijkomende investeringen bij TME, zoals een gloednieuwe style studio, simulatietechnologieën en versnelde digitalisatie. Op piekmomenten tijdens het Aygo X-project, was meer dan 50% van ons Research & Development-personeel rechtstreeks betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Zij realiseerden dit in een recordtijd van slechts 34 maanden.” Stijn Peeters, Aygo X Project Leader, Toyota Motor Europe.

Of je hem nu langs achter of van opzij bekijkt, de Aygo X valt op. Een opvallende uitvoering in twee tinten creëert een uniek grafisch profiel dat de aandacht trekt door te beklemtonen dat de wagen als het ware ‘klaar is om in actie te schieten’. De nieuwe wigvormige daklijn vergroot ook het dynamisch gevoel en creëert een sportiever imago. Vooraan leunen de volledige ledlampen aan tegen de bovenkap en creëren zo een vleugelvorm. Lager bij de grond bouwen de grote grille, de mistlampen en de beschermplaat voort op het thema van de dubbele trapeziumvorm die deel uitmaakt van de identiteit van de Aygo en hem die attitude van "klaar voor vertrek, altijd en overal" geeft.

Een vleugje kruiden

De inspiratie voor het nieuwe kleurenconcept werd gehaald bij verschillende kruiden. Een unieke reeks kleuren werd ontwikkeld voor de Aygo X, waarvan elke kleur de uitvoeringen en karaktertrekken van de wagen benadrukt. Elk van deze krachtige kleuren van kruiden contrasteert met het tweekleurig zwart van het dak en de achterzijde waardoor de Aygo X onmiddellijk opvalt en herkenbaar is.

• Cardamom roept een indruk op van stijl en elegantie, en biedt dankzij het lage verzadigingseffect van het groen, een verfijnde en ingetogen esthetiek.
  • Chilli is een vurige, premium kleur die de aandacht trekt van voorbijgangers, met een warme en diepe kleurweerspiegeling die is mogelijk gemaakt door blauwe metaalpigmenten aan de rode verf toe te voegen.
  • Ginger is verfijnd en tijdloos beige dat lonkt naar avontuur en warme complexiteit.
  • Juniper is een blauwe kleur met subtiele rode ondertonen, en oogt jong en stoer. Het werd speciaal gecreëerd om het model een coole look te geven.

Compact en wendbaar

Door het succesvolle GA-B-platform aan te passen voor de Agyo X, werd een unieke crossover in het A-segment gecreëerd, met een gewijzigd en verkleind chassis achteraan en verkleinde overhangen voor- en achteraan.

Met een lengte van 3700 mm is de nieuwe Agyo X 235 mm langer dan zijn voorganger, ook al werd de wielbasis met slechts 90 mm vergroot. De overhang vooraan is 72 mm korter dan bij de Yaris, terwijl de maximale wielgrootte is verhoogd tot 18 inch. De Aygo X werd ontwikkeld voor de smalle straten van de stad en heeft daarom een uitzonderlijk kleine draaicirkel van slechts 4,7 m, een van de kleinste van zijn segment.

In vergelijking met Aygo is de carrosserie 125 mm breder en bedraagt 1740 mm. Zo konden de voorzetels 20 mm verder uit elkaar worden gezet, waardoor er 45 mm meer schouderruimte is. Ook de bagageruimte is toonaangevend binnen het segment, met een laadcapaciteit die met 231 liter 60 liter groter is dan die van de vorige generatie.

Bovendien blijven de totale afmetingen compact met het ontwerp van het Pagoda-dak, maar is de cabine voor bestuurder en passagiers toch comfortabel en ruim. Het voertuig werd met 50 mm verhoogd tot 1510 mm. Met zijn bodemvrijheid die 11 mm groter is dan bij de vorige generatie, is de Aygo X een compacte crossover met een hoge zitpositie die de bestuurder meer presence en zekerheid geeft op de weg.

Zuinig

De Aygo X wordt aangedreven door de 1-liter, 3-cilinder 1KR-FE motor die 72 pk en 93 Nm koppel levert en daarvoor al vele malen is bekroond. Standaard is deze gekoppeld aan een manuele 5-versnellingsbak, maar er kan ook gekozen worden voor een nieuwe S-CVT-transmissie. De S-CVT schakelt intuïtief, biedt lineariteit en heeft de beste respons in zijn klasse, en heeft toch een uitstekende balans wat betreft energie- en brandstofverbruik.

De 1-litermotor werd verbeterd om te beantwoorden aan de Europese regelgevingen, maar bereikt toch een hoog niveau op het vlak van betrouwbaarheid prestaties, met een beoogd verbruik van slechts 4.7 l/100 km en 107 g/km CO2.

Bovendien is bij elk aspect van het ontwerp aandacht besteed aan het minimaliseren van het verbruik. Zo heeft de carrosserie van de Aygo X een lager gewicht dan enig andere wagen uit de A- en B-segmenten waardoor hij een uiterst laag verbruik heeft.

De vormgeving van bumper en de wielkasten vooraan draagt ook bij aan een lager verbruik: de lucht stroomt lichtjes weg van de banden wat de turbulentie aan de voor- en zijkanten van de wagen vermindert. Ook de wielkasten achteraan leiden de luchtstroom weg van de banden, naar een convergentiepunt aan de achterkant van de wagen.

Geavanceerde technologie

Binnenin is Toyota Smart Connect gecentraliseerd rond het grote 9-inch high definition touchscreen display, sfeerverlichting en draadloos opladen, wat klanten samen met de bijbehorende MyT-smartphone-app een perfecte gebruikservaring biedt. Met de MyT-app kunnen klanten analytische gegevens van hun wagen raadplegen, zoals de rijgegevens, het brandstofniveau, waarschuwingen en de voertuigtracker.

Het nieuwste multimediasysteem van Toyota biedt ook cloudgebaseerde navigatie, die in de hogere reeksen live route-informatie geeft via de permanent connected services. Later zullen nieuwe services worden geïntroduceerd via over-the-air updates, zodat nieuwe software en connected services automatisch op het systeem worden geïnstalleerd. Toyota Smart Connect biedt ook smartphone-connectiviteit, zowel met als zonder kabel, via Android Auto en Apple CarPlay.

De Aygo X is een compacte wagen die is uitgerust met enkele van de belangrijke nieuwe functies:

• Top-audiosysteem van JBL

Toyota en JBL hebben samen een audiosysteem van topklasse ontwikkeld, met een geluidsprofiel dat op maat is gemaakt van de Aygo X. Het audiosysteem bestaat uit vier luidsprekers die zijn gekoppeld aan een versterker van 300 W en een grote subwoofer van 200 mm die zich in de koffer bevindt en een krachtige bas, dynamische respons van de speakers en een zuiver en breed geluidsbeeld levert.

• Inklapbaar canvas dak

In de Agyo X is 'the sky the limit' met in optie een inklapbaar canvas dak, een primeur voor een crossover in het A-segment. Het nieuwe canvas dak is ontworpen voor een optimale beleving voor de bestuurder. De opening is 40 mm vergroot waardoor de kijkhoek 20% groter werd.

Het canvas dak biedt een verbeterde bescherming tegen water en stof, dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen die men normaal alleen in de hogere reeksen vindt. Het nieuwe windscherm geeft nog meer gemoedsrust dankzij zijn duurzaamheid en robuustheid.

• Toyota Safety Sense

Op het vlak van veiligheid zet de Agyo X een grote stap vooruit: het is de eerste keer dat Toyota Safety Sense in alle markten als standaard geïntroduceerd wordt op een compact model van het A-segment.

De nieuwste Toyota Safety Sense gebruikt een combinatie van monoculaire camerasensor en millimetergolfradarsensor, Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie die nu aan hogere snelheden werkt. De Agyo X introduceert ook voetgangersdetectie tijdens dag en nacht, fietserdetectie tijdens de dag, Collision Mitigation Support, Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist and Emergency Steering Assist.

Bovendien beschikt de Agyo X nog over bijkomende veiligheidsfuncties, zoals structurele versterkingen om schokken te absorberen en de totale veiligheid te verzekeren.

Ontworpen in België en geproduceerd in Europa voor Europese klanten, zal de volledig nieuwe Aygo X in 2022 ‘in style’ gelanceerd worden.

*Specificaties die onderworpen zijn aan homologatie zullen worden bevestigd bij de lancering van de volledig nieuwe Aygo X.

Persbericht in PDF 20211105_Press Release_Aygo X_NL.pdf - 989 KB Technical specifications Aygo X_Technical specifications.pdf - 251 KB

New model