CAETANOBUS SA LANCEERT EERSTE WATERSTOFBUS MET BRANDSTOFCEL-TECHNOLOGIE VAN TOYOTA

CAETANOBUS SA LANCEERT EERSTE WATERSTOFBUS MET BRANDSTOFCEL-TECHNOLOGIE VAN TOYOTA

    • Eerste proefserie stadsbussen wordt in 2020 in productie genomen in Portugal
    • Nieuwe bus gebruikt dezelfde brandstofcel als Toyota Mirai
    • Rijbereik 400 km1, bijtanken H2 in minder dan 9 minuten²
Brussel (België), 18 oktober 2019 – Toyota maakte vandaag bekend dat het zijn eerste brandstofcel geleverd en ingebouwd heeft in een nieuwe bus van CaetanoBus SA, de H2.City Gold, die in wereldpremière werd voorgesteld op Busworld³ 2019 in Brussel.

Dit is de eerste concrete stap in een samenwerking voor de bouw van stadsbussen met brandstofcel op waterstof die in september 2018 werd aangekondigd door Toyota’s Europese dochteronderneming, Toyota Motor Europe, en CaetanoBus SA, een grote Portugese ontwikkelaar en fabrikant van autobussen.

"Dankzij zijn langdurige relatie met Toyota, zijn inzicht in de marktbehoeften en zijn technische onderlegdheid was CaetanoBus de ideale partner om de ontwikkeling van onze verkoopactiviteit voor aandrijflijnen in Europa te starten," verklaarde Dr Johan van Zyl, Voorzitter en CEO van TME. "Ik verheug mij al op de eerste feedback van de markt met betrekking tot dit initiatief en de uitbreiding van onze toeleveringsactiviteit op het vlak van waterstofbrandstofceltechnologie," vervolgde hij.

De Teams van TME en CaetanoBus werken sinds 2018 samen aan de ontwikkeling van deze nieuwe brandstofcelbus op waterstof, een nieuwe stap op de weg naar een waterstofsamenleving. Het welslagen van de onderneming is te danken aan de inspanningen en de technische onderlegdheid van de ingenieurs, die hebben aangetoond dat de brandstofceltechnologie van Toyota goed kan worden aangepast aan andere modellen dan de Mirai personenauto.

De stack bevindt zich op het dak van de autobus en is verbonden met 5 waterstoftanks met een totale capaciteit van 37,5 kg, wat de bus een rijbereik tot 400 km geeft.  Het bijtanken met waterstof onder een druk van 350 bar duurt minder dan 9 minuten en waterdamp is de enige emissie.

Op die manier beschikken stadsbusmaatschappijen over een emissievrije oplossing zonder de nadelen van lange laadtijden of een hoog gewicht. De experimentele bus zal tijdens de komende maanden in diverse Europese steden worden ingezet vóór zijn commercialisering midden 2020.

"Wij hebben een langdurige relatie met Toyota. Door onze samenwerking uit te breiden tot brandstofcellen voor onze nieuwe stadsbus in Europa kunnen wij allebei complementaire technologie en technische knowhow van wereldklasse demonstreren. Dankzij dit project kunnen steden hun visie op de toekomstige mobiliteit bijstellen en de levenskwaliteit verbeteren", aldus dhr. José Ramos, voorzitter van Salvador Caetano Indústria.

Aansluitend bij zijn visie op een koolstofarme samenleving, uiteengezet in de environmental challenge 2050, promoot Toyota de toepassing van zijn waterstofbrandstofceltechnologie op andere voertuigen dan personenauto's zoals zware vrachtauto's, kleine bestelauto's, vorkheftrucks en autobussen.

 

1 Afhankelijk van de rijcyclus en de behoeften op het vlak van airconditioning en verwarming

² Volgens SAE J2601-2 & SAE J2799 (IR)

³ Busworld, de oudste en beroemdste beurs waar uitsluitend autobussen en toerauto's worden tentoongesteld, viert zijn 25e editie op een nieuwe locatie in Brussels Expo.  De nieuwe CaetanoBus H2.Citygold autobus is te zien op de stand 903A van CaetanoBus.

Over Toyota Belgium NV/SA