CUMULATIEVE WERELDWIJDE VERKOOP VAN TOYOTA LAND CRUISER-SERIES BEDRAAGT MEER DAN 10 MILJOEN STUKS

Dankzij klanten die vol vertrouwen opeenvolgende generaties van de Land Cruiser hebben gekocht~

Toyota Motor Corporation (Toyota) maakt vandaag bekend dat de cumulatieve wereldwijde verkopen van zijn Land Cruiser1-series2 meer dan 10 miljoen stuks bedragen. Volgens onderzoek van Toyota kwamen de cumulatieve verkopen per 31 augustus 2019 op 10,0 miljoen stuks uit.

De Land Cruiser is Toyota’s langst verkopende auto3. Het model werd op 1 augustus 1951 uitgebracht als de Toyota Jeep BJ en is al 68 jaar ononderbroken in productie.

De grootschalige export van de Land Cruiser begon met de 20-serie, die in november 1955 werd geïntroduceerd, vier jaar nadat de eerste generatie van de auto was uitgebracht. Sindsdien heeft Toyota consequent versies ontwikkeld die in de behoeften van klanten voorzien. De ontwikkelingsconcepten waarop de Land Cruiser is gebaseerd – betrouwbaarheid, duurzaamheid en bestuurbaarheid op slechte wegen – werden daarbij niet opgeofferd. Om die reden blijven klanten over de hele wereld de Land Cruiser trouw. In het begin werden minder dan 100 stuks per jaar geëxporteerd. In 1965, 10 jaar na het begin van de grootschalige export, was dat cijfer gestegen tot meer dan 10.000 stuks per jaar. Tegenwoordig wordt de Land Cruiser in ongeveer 170 landen en regio’s in de wereld verkocht en liggen de jaarlijkse wereldwijde verkopen op circa 400.000 stuks.

De Land Cruiser heeft aanzienlijk geholpen om het vertrouwen in het merk Toyota wereldwijd te vergroten en heeft het bedrijf een steunpunt gegeven om zijn export uit te breiden. Door de uitstekende betrouwbaarheid en duurzaamheid van de Land Cruiser zijn er regio’s waar exemplaren uit de 40-serie soms wel 50 jaar later nog steeds worden gebruikt.

De geschiedenis van de Land Cruiser symboliseert de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van Toyota. Tegelijkertijd staat dit model aan de basis van Toyota’s ambitie om auto’s voor de wereld en voor mensen te maken. De Land Cruiser is een geruststellende metgezel bij diverse manieren van werken en leven. Het is een auto die mensen en hun bezittingen vervoert en die de mobiliteitsdromen van mensen vervult. En het is een auto waarmee mensen op elk moment overal naartoe kunnen rijden en gezond en wel kunnen terugkeren.

In Afrika wordt de Land Cruiser gebruikt om humanitaire hulp te bieden: in Burundi om door malaria geïnfecteerde kinderen naar het ziekenhuis te brengen en in vluchtelingenkampen in Oeganda om patiënten naar klinieken te vervoeren.

In Australië wordt de Land Cruiser gebruikt voor de mobiliteit in zink- en kopermijnen op soms wel 1600 meter diepte. De auto wordt ook gebruikt om vee te hoeden op uitgestrekte boerderijen van 8000 vierkante kilometer.

In Costa Rica, in Midden-Amerika, zijn er regio’s waar de Land Cruiser wordt gebruikt om wortels te oogsten op 3500 meter hoogte, op hellingen die zo steil zijn dat zelfs mensen er moeilijk kunnen staan. Alleen de Land Cruiser is namelijk in staat om deze akkers te bereiken.

Er zijn inderdaad veel plekken op aarde waar het dagelijks leven onmogelijk zou zijn zonder de Land Cruiser.

De 10 miljoen Land Cruisers die in de voorbije 68 jaar zijn verkocht, zijn op zeer uiteenlopende wegen gebruikt en hebben bijgedragen aan de verfijning van Toyota’s auto’s.

Om aan de verwachtingen van klanten te blijven voldoen – en deze zelfs te overtreffen – wordt de Land Cruiser in de toekomst ontwikkeld op basis van de veronderstelling dat hij in alle uithoeken van de wereld wordt gebruikt. Toyota zelf wil daartoe strengere normen stellen en zich als fabrikant blijven inzetten om een werkelijk unieke auto te bouwen.

Speciale website over de Land Cruiser

1    De naam van de auto werd in 1954 veranderd in Land Cruiser.

2    Overzicht van de Land Cruiser-series; momenteel in productie zijnde modellen zijn gemarkeerd met een asterisk*

Merk Toyota:

<Zware modellen>

Toyota Jeep BJ, Land Cruiser 20-serie, 40-serie en 70-serie*

<Stationcarmodellen>

Land Cruiser 55-serie, 60-serie, 80-serie, 100-serie en 200-serie*

<Lichte modellen>

Land Cruiser 70-serie Wagon, 70-serie Prado, 90-serie Prado, 120-serie Prado en 150-serie Prado*

Merk Lexus:

LX 450, LX 470 en LX 570*; GX470 en GX 460*

3    Referentie: de Crown werd in 1955 uitgebracht en de Corolla werd in 1966 uitgebracht

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM