Dankzij robots van Toyota kunnen mensen hun dromen verwezenlijken en aanwezig zijn op de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020

Dankzij robots van Toyota kunnen mensen hun dromen verwezenlijken en aanwezig zijn op de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio 2020

Speciaal voor “Mobility For All” verbeteren en versterken robots van Toyota de menselijke vermogens

Tokio, Japan – Toyota Motor Corporation (Toyota) is wereldwijd partner van de Olympische en Paralympische Spelen en wil mobiliteitsoplossingen bieden die verder gaan dan het verstrekken van officiële voertuigen voor de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio in 2020. Toyota doet dit onder meer door deel te nemen aan het “Tokyo 2020 Robot Project”, een project onder leiding van het organisatiecomité van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio, dat de overheid, het stadsbestuur van Tokio, de partners van de Spelen en de experts op het vlak van robotica bijeenbrengt. Op Tokio 2020 worden de door Toyota voorgestelde robots gebruikt om op verschillende plaatsen en locaties mensen te helpen met hun mobiliteit. Toyota is van mening dat het door mensen te helpen bij het verwezenlijken van hun verwachtingen en dromen extra kan bijdragen aan de opwinding rond en het succes van de Spelen van Tokio 2020.

Nobuhiko Koga, Chief Officer van het Frontier Research Center van Toyota:

“Bij Toyota gebruiken we industriële robottechnologie voor diverse toepassingen op basis van onze inspanningen ‘ter ondersteuning van menselijke activiteiten en het leven in harmonie met mensen’. Zo ontwikkelen we sinds 2004 partnerrobotten die mensen helpen die zich niet uit zichzelf kunnen voortbewegen, zoals onder meer de vergrijzende bevolking. Nu we een mobiliteitsbedrijf aan het worden zijn, breiden we onze robotica-inspanningen uit om alle mensen bewegingsvrijheid te geven. ‘Mobility for all’ (Mobiliteit voor iedereen) is niet alleen de ‘fysieke’ beweging van een persoon of ding van de ene naar de andere plaats, maar omvat ook de ‘virtuele’ mobiliteit van een persoon. Dit biedt extra mogelijkheden om nieuwe zaken te ervaren, andere mensen te ontmoeten en te spreken, of zich emotioneel te 'verplaatsen'. Tijdens Tokio 2020 willen we tot de verbeelding spreken van de toeschouwers door met hulprobots onze bijdrage te leveren tot het succes van de Spelen.”


​De op Tokio 2020 gebruikte robots kunnen verschillende vormen aannemen

Tokio 2020 mascotterobot ​ ​ Miraitowa / Someity (Mascotterobot)

Tokyo 2020 mascotterobot
Tokyo 2020 mascotterobot


​ • Om van deze Spelen de meest innovatieve en technologisch geavanceerde Spelen in de geschiedenis te maken, ontwikkelen het organisatiecomité van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio en Toyota samen een 'mascotterobot'.

• Toyota maakt op dit ogenblik plannen voor de verwelkoming van atleten en gasten in de officiële faciliteiten enz., maar ook voor een nieuwe manier om ook de kinderen van de Spelen te laten genieten, via de mascotterobot

• De mascotterobot zal zowel armbewegingen kunnen uitvoeren via een robot op afstand, als force-feedback uit interacties delen.

• De robot kan via een camera op zijn hoofd mensen in de buurt herkennen. Zodra hij dat heeft gedaan, gebruikt hij zijn ogen om een waaier van uitdrukkingen te tonen en ermee te reageren.

• Door de robots over hun hele lichaam uit te rusten met kleine scharnieren zijn ze flexibel tijdens de bediening en kunnen gebruikers de robot veilig en met hoge operationele functionaliteit bedienen.

T-HR3 (mensachtige robot)

T-HR3 Humanoid Robot
T-HR3 Humanoid Robot

• Voor andere gasten op verafgelegen plaatsen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, zorgt Toyota via de T-HR3 en mascotterobots voor een unieke manier om met de atleten in contact te komen.

• Met name de T-HR3-robots in de officiële faciliteiten kunnen de beweging van een mascotterobot op een verre locatie nabootsen en dit bijna in real time. Deze robots leveren niet alleen beelden en geluiden van verafgelegen locaties, de gebruikers van de robots kunnen ook de kracht van beweging en force-feedback ervaren, zodat ze met atleten en anderen kunnen praten en hen een high five kunnen geven alsof ze ook echt bij hen waren.

T-TR1 (communicatierobot op afstand) 

T-TR1 remote location communication robot
T-TR1 remote location communication robot
  • T-TR1 is een virtuele mobiliteits-/telepresencerobot die ontwikkeld is door het Toyota Research Institute in de Verenigde Staten.  Hij is uitgerust met een camera bovenop een bijna levensgroot scherm.
  • Door een beeld van een gebruiker op afstand te projecteren, helpt de robot die persoon zich meer fysiek aanwezig op de locatie van de robot te voelen, zoals een sportcomplex.
  • Met de T-TR1 geeft Toyota mensen die niet lijfelijk op evenementen zoals de Spelen aanwezig kunnen zijn de gelegenheid om ze virtueel bij te wonen, met iemand op het scherm zodat tussen beide locaties een gesprek kan worden gevoerd.

 

HSR: Human Support Robot / DSR: Delivery Support Robot

HSR: Human Support Robot/ DSR: Delivery Support Robot
HSR: Human Support Robot/ DSR: Delivery Support Robot
  • Voor een deel van de zitplaatsen voor rolstoelen in het Olympisch Stadion begeleidt de Human Support Robot HSR van Toyota gasten naar hun plaats en brengt hij hen lichte maaltijden, zaken enz. zodat ze vrijer van de competitie kunnen genieten.
  • De Deliver Support Robot DSR van Toyota is speciaal ontworpen voor Tokio 2020 en levert drank en andere zaken die toeschouwers via een speciaal tablet hebben besteld.
  • Bij de atletieknummers zijn er ca. 500 plaatsen tijdens de Olympische Spelen en nog eens 500 voor de Paralympische Spelen. De robots kunnen naar verwachting meer dan 1000 toeschouwers in rolstoelen bedienen. (Elke sectie zal naar verwachting 16 rijen met 32 plaatsen tellen.)

FSR: Field Support Robot (Field Event Support Robot) 

Field Support Robot
Field Support Robot
  • Dit zijn robots voor speciaal gebruik die uitgerust zijn met autonome functies als onderdeel van een werpwedstrijd (vb. speerwerpen) in het Olympisch Stadion.·           De FSR bepaalt de optimale reisroute en volgt het bedienend personeel op een pad dat obstakels vermijdt tijdens het ophalen en brengen van zaken voor de werpwedstrijd.
  • Met het gebruik van de FSR willen we de tijd verminderen die nodig is om zaken te halen en de arbeidsduur van het personeel voor de wedstrijden verminderen.

 Einde persbericht

Over Toyota:

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 ten opzichte van 2010 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de C-HR en de Corolla tot de RAV4. In België zijn 60% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.

 

20190722_Eng_NR Draft_Tokyo 2020 Robot Press Rlease_NL.pdf 838 KB

 

Over Toyota Belgium NV/SA