De gloednieuwe Toyota Urban Cruiser, van dichterbij bekeken
- Een authentieke SUV qua styling zowel als prestaties, gebouwd op een speciaal BEV-platform
- Ruim en flexibel interieur met verschuifbare achterstoelen
- Volledig nieuwe elektrische aandrijflijn met compacte en efficiënte eAxles
- Keuze uit twee batterijen – 49 kWh en 61 kWh – plus voor- en vierwielaandrijving
- Tot 426 km rijbereik
Indrukwekkend SUV-design
De Urban Cruiser valt op door zijn krachtig ontwerp. De verfijnde, volwassen styling op basis van het thema ‘Urban Tech’ zorgt voor een gedurfde uitstraling vanuit elke hoek.
Zijn SUV-karakter komt tot uiting in een sterk onderste gedeelte van de carrosserie met robuuste dorpel- en wielkastlijsten en onderbumpers.
De 'hamerkop'-neus – een eigentijds designkenmerk van Toyota – is een belangrijk element, dat wordt geaccentueerd door een dunne lijn rond de voorrand. De visuele impact wordt versterkt door slanke koplampunits met lichtgeleiders voor de horizontale LED-dagrijverlichting en richtingaanwijzers en een U-vormige sierlijst rond een Bi-LED voor de grootlichten en dimlichten. Een sterke onderbumper met een glanzend zwarte afwerking accentueert het brede postuur van de auto.
Achteraan strekken de opvallende achterlichten zich uit over de breedte van de achterklep en lopen ze over in de gespierde achterkant van de auto. LED-lampjes zijn in parallelle lijnen gerangschikt om een opvallende lichtsignatuur te creëren.
De totale afmetingen zijn iets groter dan die van de Yaris Cross, Toyota's volledig hybride compacte SUV.
AFMETINGEN | URBAN CRUISER | +/- t.o.v. YARIS CROSS |
Totale lengte (mm) | 4.285 | +105 |
Totale breedte (mm) | 1.800 | +35 |
Totale hoogte (mm) | 1.635 | +45 |
Wielbasis (mm) | 2.700 | +140 |
Hoewel de Urban Cruiser een langere wielbasis heeft, meet zijn draaicirkel (band) slechts 5,2 m, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren is in stedelijke straten en krappe parkeerplaatsen.
Specifiek BEV-platform
De Urban Cruiser is gebouwd op een speciaal nieuw BEV-platform, ontwikkeld met interieurruimte en rijbereik als topprioriteiten.
Het hoofdgedeelte onder de vloer is vrij van dwarsbalken om plaats te bieden aan het batterijpakket, dat zelf deel uitmaakt van de structuur van het voertuig. De batterij wordt tegen schade beschermd door een buitenframe en energieabsorberende zijsteunen. De vloer achterin is ook ontworpen om bescherming te bieden en vereist slechts kleine aanpassingen om plaats te bieden aan de eAxle achteraan die in het model met vierwielaandrijving wordt gebruikt.
Dankzij het gebruik van staal met hoge treksterkte op belangrijke plaatsen in de constructie heeft de carrosserie een hoge sterkte en stijfheid, terwijl er gewicht wordt bespaard. De plaatsing van de batterij onder de vloer draagt bij aan een laag zwaartepunt, wat zorgt voor veilige, stabiele rijeigenschappen en een wendbaar rijgedrag.
Aerodynamische prestaties helpen het energieverbruik te verminderen en de actieradius van de auto te maximaliseren. Daarom heeft de Urban Cruiser een aerodynamische bekleding over de hele ondervloer, inclusief de voor- en achterzijde. De luchtstroom onder de auto wordt ook gestroomlijnd doordat het batterijpakket een plat, laag profiel heeft.
Grondige maatregelen werden genomen om geluid en trillingen onder controle te houden die mogelijk meer opvallen bij afwezigheid van een conventioneel motorgeluid. Weggeluiden worden onderdrukt doordat het batterijpakket een structureel onderdeel vormt, terwijl rij- en windgeluiden worden verminderd door het gebruik van geluidsisolerende schotten rondom het voertuig en een voorruit met geluidsisolerend glas. De eAxle-steunen vooraan en een eAxle-onderkap achteraan onderdrukken ook ongewenste geluiden en trillingen.
Volledig nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn met keuze uit twee batterijen
De Urban Cruiser heeft een volledig nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn met keuze uit twee batterijpakketten en voor- of vierwielaandrijving. Beide batterijen maken gebruik van lithium-ijzerfosfaattechnologie, die de voordelen van duurzaamheid en veiligheid combineert met lagere kosten. De acceleratie is direct en lineair, zowel bij het wegrijden als bij het inhalen.
De auto wordt aangedreven door een compacte en efficiënte eAxle, die een elektromotor, omvormer en reductietandwielen bevat. Dankzij ontwerpkenmerken zoals een motor met een kleine diameter en een lange as kon het apparaat klein en toch krachtig blijven. Zo gaat er ook geen interieurruimte of, in het geval van het AWD-model, bagageruimte verloren.
Op het FWD-model is uitsluitend een batterij van 49 kWh beschikbaar. De 96 cellen leveren een vermogen van 106 kW / 144 DIN-pk, een koppel van 193 Nm en een geschat rijbereik (WLTP gecombineerd) van 344 km.
Om klanten meer keuze te bieden, is er ook een batterij van 61 kWh met 120 cellen. In de FWD-aandrijflijn levert die 128 kW / 174 DIN-pk en 193 Nm. Het verwachte rijbereik is maximaal 426 km.
In de AWD-versie levert ze een hoger vermogen en koppel – 135 kW / 184 DIN-pk en 307 Nm – wat een geschat rijbereik tot 395 km mogelijk maakt.
Aandrijflijn | FWD | FWD | AWD |
Batterijcapaciteit (kWh) | 49 | 61 | 61 |
Rijbereik (WLTP gecombineerd, km) | 344 | 426 | 395 |
Vermogen (kW/DIN-pk) | 106/144 | 128/174 | 135/184 |
Koppel (Nm) | 193 | 193 | 307 |
0-100 km/u (sec.) | 9,6 | 8,7 | 7,4 |
Maatregelen om het potentiële rijbereik van de auto te maximaliseren zijn onder andere een thermisch managementsysteem dat de temperatuurcontrole van de batterij afstemt op de airconditioning om de prestaties te stabiliseren bij warm of koud weer, of in belastende rijomstandigheden (langdurig rijden aan hoge snelheid en herhaaldelijk snelladen). In de winter helpt het systeem de temperatuur van de batterij te optimaliseren; bij warm weer wordt het vloeibare koelmiddel in de airconditioning gebruikt om de batterij te koelen.
Andere maatregelen zijn een automatisch sluitende grille om de luchtstroom te optimaliseren en een warmtepomp als standaard uitrusting. Het gebruik van stoelverwarming en een verwarmd stuur (afhankelijk van de uitvoering/optie) draagt ook bij aan een efficiënt energiegebruik.
Alle versies van de Urban Cruiser kunnen geremde ladingen tot 750 kg trekken.
Batterij opladen
Bij opladen met gelijkstroom zou het maar 45 minuten mogen duren om de batterij op te laden van 10 tot 80%. Opladen van 15 tot 100% met een 3-fasige wisselstroomvoeding van 11 kW zou in ongeveer zes uur klaar moeten zijn; opladen met 1-fasige wisselstroom van 7kW zou dezelfde oplaadprestatie moeten leveren in ongeveer 9,5 uur.
Het systeem omvat een oplaadmodus 'My Room' waarmee bestuurders de airconditioning en het audiosysteem kunnen gebruiken terwijl ze in hun auto wachten tijdens het opladen.
Gemoedsrust dankzij batterijgarantie
Net als alle nieuwe BEV's van Toyota belooft de Urban Cruiser een langdurige kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de batterij. Het Battery Care Program van Toyota dekt de batterij elk jaar tot 10 jaar van de levensduur van de auto of tot 1 miljoen gereden kilometers, afhankelijk van een jaarlijkse controle van de batterij*.
Rijmodi van het model met voorwielaandrijving
De Urban Cruiser heeft vier rijmodi, die worden geselecteerd met de shift-by-wire draaiknop op de middenconsole.
De Eco-modus vergroot het rijbereik van de auto door het energieverbruik van de airconditioning en de respons op het gaspedaalgebruik door de bestuurder te regelen.
De Normal-stand biedt een snelle vermogensafgifte voor dagelijks gebruik, terwijl de Sport-stand de gasrespons aanscherpt voor een meer dynamische rijervaring.
De bestuurder heeft ook de keuze om de Pedaalmodus te gebruiken om met minimaal gebruik van het rempedaal te rijden. Deze modus biedt drie selecteerbare vertragingsniveaus wanneer de bestuurder het gas loslaat; zo kan de snelheid van de auto worden geregeld met alleen het gaspedaal.
De versie met voorwielaandrijving heeft een ‘sneeuwmodus’, die het aandrijfkoppel regelt om wielslip op besneeuwde wegen te verminderen.
Veilige prestaties met vierwielaandrijving
Een van de belangrijkste eigenschappen van de nieuwe Urban Cruiser is de beschikbaarheid van elektrische vierwielaandrijving, waarmee zijn status als authentieke SUV wordt bevestigd.
De toevoeging van een motor van 48 kW aan de achteras zorgt voor stabiele en zekere prestaties op losse en gladde wegdekken. Dit biedt gemoedsrust in moeilijke situaties en een rijervaring die meer voldoening geeft.
De elektromotoren reageren snel om de acceleratie te ondersteunen en regelen nauwkeurig de verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen. In normale omstandigheden wordt het aandrijfkoppel gelijkmatig over de assen verdeeld. Op gladde oppervlakken wordt de verdeling automatisch aangepast wanneer enige mate van wielslip wordt gedetecteerd.
Het systeem werkt in twee modi, Auto en Trail. In de Auto-modus wordt de besturing automatisch aangepast aan de toestand van de weg. In de Trail-modus remt een sperdifferentieel een wiel af dat tractie verliest, terwijl het aandrijfkoppel naar het andere wiel wordt gestuurd om veiliger vooruit te komen.
Het systeem biedt ook Hill Hold Control en Downhill Assist Control om gemakkelijker vooruit te komen op hellingen, en Active Cornering Control, dat de prestaties in bochten verbetert door de binnenste wielen af te remmen om eventueel onderstuur tegen te gaan bij het accelereren uit een bocht.
Ophanging en remmen
De ophanging van de Urban Cruiser is ontworpen met het oog op comfort, stabiliteit, responsief sturen en weinig geluid en trillingen. Vooraan is een MacPherson-veerpoot gebruikt en achteraan een multi-linksysteem. De achterwielophanging maakt gebruik van onderdelen met hoge stijfheid om het contact van de banden met de weg te behouden en het rijcomfort op oneffen terrein te verbeteren.
Alle vier de wielen zijn uitgerust met 18-inch geventileerde schijfremmen; de voorwielen met remklauwen met twee zuigers. Een elektrische parkeerrem is standaard, met een handige remhoudfunctie.
Ruim interieur
De relatief lange wielbasis van de Urban Cruiser (+140 mm in vergelijking met de Yaris Cross) is bepalend voor een ruim en veelzijdig interieur. Het gevoel van ruimte en openheid wordt versterkt door een laag geplaatst instrumentenpaneel met sterke horizontale lijnen en een zacht aanvoelende afwerking. Het authentieke SUV-DNA komt tot uiting in een hoge rijpositie met uitstekend zicht rondom, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers.
Om het zicht van de bestuurder op de digitale combimeter te verbeteren, heeft het stuurwiel een licht afgeplatte bovenkant, een ontwerp dat ook harmonieert met de lijn van het instrumentenpaneel.
Op de middenconsole zijn de belangrijkste bedieningselementen binnen handbereik, zoals een draaiknop en elektrische rem- en (waar gemonteerd) AWD-modusschakelaars. Bekerhouders en een draadloze oplader (op de uitvoering High) zijn geïntegreerd in het ontwerp, dat een brug vormt over een handig open opbergbak. In dit onderste gedeelte zitten ook een stopcontact en USB-A- en USB-C-poorten voor het aansluiten en opladen van apparaten.
Dankzij het gerationaliseerde ontwerp zijn sommige bedieningselementen, waaronder de stoelverwarming, vervangen door fysieke schakelaars die zijn geïntegreerd in het centrale multimediatouchscreen. De airconditioning kan worden bediend met schakelaars of het touchscreen.
De cabine heeft een zwarte en donkergrijze afwerking met stoffen bekleding (uitvoering Mid) of een combinatie van stof en hoogwaardig kunstleder. De sfeer in het interieur kan worden versterkt met een sfeerverlichting die keuze biedt uit 12 kleuren en zeven helderheidsniveaus, waardoor de deurpanelen en consolebak worden geaccentueerd.
Dankzij een systeem met verschuifbare achterstoelen kan de afstand tussen de voor- en achterpassagiers worden ingesteld tussen 690 en 850 mm – dit laatste cijfer is vergelijkbaar met veel grotere SUV's. De stoelen zijn in drie delen (40:20:40) neerklapbaar en kunnen ook in de ligstand worden gezet. De totale binnenlengte is 3.050 mm.
Dankzij deze ingebouwde flexibiliteit kan het interieur eenvoudig worden aangepast voor extra passagierscomfort of meer laadruimte, al naar gelang de behoefte. De laadruimte is 675 mm diep, 1.020 mm breed en 659 mm hoog. Met de achterbank neergeklapt is de diepte 1.455 mm. Als de achterbank het verst naar voren staat, is er 306 liter bagageruimte tot aan het dak; met de stoelen in de achterste stand is het volume 238 liter. De maximale ruimte, met de stoelen volledig neergeklapt, is 562 liter.
Tot de handige voorzieningen voor passagiers achterin behoren twee USB-poorten in de achterconsole om apparaten op te laden, een smartphonehouder en een inklapbare middenarmsteun achterin. Dubbele ventilatieopeningen zijn voorzien op de uitvoering High en bij de optie Cold Pack.
Digitale gebruikerservaring
De 10,25-inch digitale combimeter en het 10,1-inch multimediadisplay voor de bestuurder zijn naadloos in het instrumentenpaneel geïntegreerd. Beide displays kunnen worden aangepast aan de informatieprioriteiten van de bestuurder en de voorkeuren voor lay-out en leesbaarheid.
Het multimediasysteem is ontworpen voor een snelle, intuïtieve bediening. Het biedt zowel ingebouwde navigatie als een cloudgebaseerd systeem dat de laatste verkeersinformatie kan verwerken voor een tijdsefficiënte routeplanning.
Draadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto is ook voorzien, zodat de bestuurder gemakkelijk toegang heeft tot de apps en diensten van zijn voorkeur. Een draadloze smartphone-oplader is inbegrepen op de uitvoering High.
Klanten kunnen de functies van hun auto ook op afstand bekijken en beheren met de handige MyToyota-app. Hiermee kan het oplaadschema van de batterij worden beheerd en de laadstatus worden gecontroleerd, samen met comfortfuncties zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren en het bedienen van de airconditioning om het interieur te koelen of te verwarmen voordat de reis begint.
Veiligheid en rijhulp
Een 360-graden camerasysteem, standaard op de uitvoering High, maakt gebruik van 4 camera's aan de voor-, achter- en zijkanten om een volledig beeld te geven van de omgeving rond de auto, zodat u gemakkelijk over ruw terrein kunt manoeuvreren of in krappe ruimtes kunt parkeren.
Veiliger en gemakkelijker rijden wordt mogelijk gemaakt door een uitgebreid pakket technisch geavanceerde actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, die verder gaan dan wat men zou verwachten in een compacte SUV.
Alle modellen zijn standaard uitgerust met een Pre-Collision System dat dreigende botsingen herkent (met andere voertuigen, motorfietsen, fietsen en voetgangers), de bestuurder waarschuwt en indien nodig remt om een botsing te voorkomen of te verzachten. Als er een botsing plaatsvindt en een airbag wordt ontplooid, worden de remmen en remlichten geactiveerd om een secundaire botsing te voorkomen.
Dynamic Radar Cruise Control en Lane Trace Assist nemen veel werk uit handen door een ingestelde snelheid en veilige afstand tot voorliggers aan te houden, met soepel remmen en accelereren afhankelijk van de verkeersstroom. Lane Departure Alert en Road Sign Assistance helpen de auto veilig binnen zijn rijstrook te houden en geven een visuele bevestiging van snelheidslimieten en verkeersinformatie op de digitale combimeter voor de bestuurder.
De Driver Monitoring Camera controleert voortdurend het gezicht van de bestuurder om te detecteren of hij slaperig is, in slaap valt of afgeleid is. Als een probleem wordt vastgesteld, geeft het systeem een hoorbare waarschuwing en een melding op het instrumentenpaneel waarmee de bestuurder wordt aangeraden een pauze in te lassen of zijn ogen op de weg te houden.
Op de uitvoering High hebben de LED-koplampen een adaptief grootlichtsysteem dat de voorwaartse verlichting automatisch aanpast om het zicht van de bestuurder te maximaliseren en tegenliggers niet te verblinden.
Gemakkelijker en veiliger manoeuvreren wordt ondersteund door parkeersensoren voor en achter en een Rear Cross Traffic Alert-systeem dat waarschuwt voor verkeer dat van beide kanten nadert bij het achteruitrijden uit een parkeervak of oprit. Een Blind Spot Monitor maakt deel uit van de specificaties en waarschuwt de bestuurder voor voertuigen die aan weerszijden passeren en die mogelijk niet zichtbaar zijn in de zijspiegels en achteruitkijkspiegel.
* Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt tot de auto 10 jaar oud is, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met het Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers dat geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).