De Grand Prius+ 2015, een ingrijpende upgrade voor de enige 'full hybrid' met zeven plaatsen in Europa

• Dynamischer exterieur, meer geraffineerde interieurafwerking
  • Uitgebreid gamma hoogtechnologische voorzieningen
  • Betere prijs-kwaliteitsverhouding
  • Euro6-compatibele aandrijving

De Grand Prius+, die werd gelanceerd in 2012, was de eerste 'full hybrid' met zeven plaatsen in Europa.

Voor modeljaar 2015 sluit de hertekende neus aan bij Toyota's opvallende designtaal 'Keen Look' en de stijlelementen 'Under Priority' om zo de visuele verwantschap met de andere Toyota-modellen in de verf te zetten.

Het bovenste deel van het radiatorrooster wordt voortaan geaccentueerd door het Toyota-logo, dat op een driedimensionale extensie van de motorkap werd geplaatst.

De nieuwe 'Keen Look'-ledkoplampen gebruiken een enkele cilindervormige Bi-Beam-projector voor de groot- en dimlichtfunctie. Het contrast tussen de zwarte en verchroomde elementen geeft de auto een scherpe blik. Voor nog meer verfijning zorgt het design van de voorste lichtblokken, die voortaan de zijdelingse richtingaanwijzers en de lichtrails omvatten.

Het 'Under Priority'-design onderscheidt zich door een breed trapeziumvormig radiatorrooster onderaan. Dat werd afgewerkt in glanzend zwarte metaallak om de brede look van de auto kracht bij te zetten. Die brede indruk wordt nog versterkt door de bumperhoeken met 3D-vorm die van de koplampen overlopen in de nieuwe luchtinlaten en nieuw ontworpen leddagrijlichten (DRL).

Achteraan pakken de nieuw ontworpen achterlichtblokken uit met lichtrailtechnologie en rode binnenlenzen, die de auto onmiddellijk herkenbaar maken. Om beter aan te sluiten bij de nieuwe neus werd de achterkant herwerkt met een hertekende nummerplaathouder en een nieuwe bumper met geïntegreerde diffuser.

De Grand Prius+ 2015 wordt verkrijgbaar in twee nieuwe koetswerkkleuren: de metaalkleur Dark Sherry en de micakleur Attitude Black.

Het opgewaardeerde interieur van de Grand Prius+ 2015 werd opgefrist met een nieuwe metaalafwerking in donker zilver voor de draaiknop van de airconditioning en de schakelaars, alsook met verchroomde deurgrepen.

De middenconsole beschikt voortaan over twee erg fijne verluchtingsroosters met chroomafwerking voor een hoogwaardige uitstraling.

De lay-out van het instrumentenbord werd herwerkt om de zichtbaarheid te verhogen. Het omvat voortaan een nieuw 4,2" groot multifunctioneel TFT-kleurenscherm, dat zich laat bedienen via schakelaars aan het stuur.

Naast de gebruikelijke gegevens zoals de klok, dagteller, rijbereik en verbruik geeft het TFT-scherm ook de indicator van het hybridesysteem (Hybrid System Indicator) en de energiemonitor (Energy Monitor) weer die alle 'full hybrid'-modellen van Toyota gemeen hebben. De nieuwe functie 'Eco Judge' helpt de bestuurder om de efficiëntie van de 'full hybrid'-aandrijving te maximaliseren door punten te geven op zijn ecologische rijprestaties.

Het scherm toont ook de instellingen van de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) en de instellingen van de airconditioning en het audiomenu, zodat de bestuurder ze steeds binnen zijn gezichtsveld heeft tijdens het rijden.

De Grand Prius+ 2015 is uitgerust met de nieuwe Toyota Touch® 2-multimediasystemen. Het nieuw ontworpen systeem beschikt over een vlak scherm met geïntegreerde capacitieve aanraaktoetsen voor een snelle en nauwkeurige bediening, een hoogwaardige look en een tabletachtig gevoel.

Het opgewaardeerde 6,1" aanraakscherm zelf geeft meer kleuren weer en heeft een resolutie van 800 x 480. Dat vertaalt zich meteen in een helderder en scherper beeld. Het ondersteunt ook veeg- en tikbewegingen voor een eenvoudige en intuïtieve bediening.

De Toyota Touch® 2-systemen zijn standaard gekoppeld aan een parkeercamera achteraan en zijn ‘MirrorLink'-ready. Dat houdt in dat gebruikers compatibele smartphones kunnen aansluiten om ze vervolgens volledig te bedienen vanaf het aanraakscherm van het systeem.

Toyota Touch® 2 Go biedt klanten een verbeterd navigatiesysteem met kaarten. De geavanceerde verkeersinformatie, die nu op de kaart zelf wordt weergegeven, kreeg de vorm van een 'verkeersbalk' die alle verkeersproblemen aangeeft en de vertragingen inschat. Op basis van historische verkeersgegevens kan het systeem ook alternatieve routes voorstellen naargelang het uur van de dag.

Via de functie Toyota Online biedt het multimediasysteem ook een internetverbinding met tal van diensten, zoals Toyota Real Time Traffic powered by TomTom, Google Street View, Panoramio en Google Local Search (de grootste en meest up-to-date zoekdatabase ter wereld).

Wanneer men voor Toyota Touch® 2 & Go Plus opteert, worden er op het multimedia-aanraakscherm driedimensionale stadsmodellen en oriëntatiepunten weergegeven en worden berichten voorgelezen dankzij de 'text-to-speech'-functie.

Het systeem geeft ook e-mails en kalenders weer als de Bluetooth-gsm dit toestaat. Een 'Play More like This’-functie is eveneens beschikbaar. Deze intelligente muziekherkenningsfunctie maakt het mogelijk om automatisch playlists aan te maken naargelang uw humeur. Een veilige en eenvoudige manier om onderweg muziek te beluisteren.

Touch 2 & Go Plus ondersteunt wifi-connectiviteit. Gebruikers kunnen hun smartphone instellen als wifi-hotspot om verbinding te maken met de online functies van het systeem.

De Grand Prius+ 2015 is voortaan vanaf het middelste uitrustingsniveau leverbaar met de intelligente parkeerhulp Intelligent Park Assist. Het systeem gebruikt een parkeercamera en ultrasone sensoren opzij van de voorbumper om geschikte parkeerplaatsen voor achteruit en parallel parkeren te zoeken. Het past vervolgens de correcte stuurhoeken toe om de wagen in de gewenste parkeerplaats te sturen. De bestuurder moet alleen de snelheid nog regelen.

De Grand Prius+ 2015 beschikt nu ook over elektrisch verstelbare zetels. Het interieur is verkrijgbaar in het zwart of grijs en biedt de keuze tussen drie bekledingen: stof, stof met lederen zijsteunen in 'Toyota E-Tex' of volledig lederen zetels in 'Toyota E-Tex'.

Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een centrale armsteun in 'Toyota E-Tex'-leder. Een uiterst duurzame synthetische stof met de textuur van leder, die echter 30 % lichter is en zich gemakkelijk laat reinigen.

De Grand Prius+ kreeg voor modeljaar 2015 ook een sterk verbeterde veiligheidsuitrusting mee. Bij plotse remmanoeuvres activeert het noodremsignaal (Emergency Brake Signal) alle zijdelingse richtingaanwijzers om achterliggende bestuurders te waarschuwen en kop-staartaanrijdingen te voorkomen.

Het 'Pre-Crash Safety'-systeem plukt de vruchten van de verbeterde remprestaties en kan de snelheid voortaan met 60 km/u verlagen. De bestuurder kan de waarschuwingstijd voortaan zelf instellen of volledig uitschakelen.

Voor nog meer gebruikscomfort wordt de vertrekhulp voor hellingen nu automatisch geactiveerd wanneer de wagen een helling detecteert.

Ook de rijprestaties gingen erop vooruit. De dempingskracht van de ophanging werd geoptimaliseerd om het rijgedrag en het rijcomfort naar een hoger niveau te tillen. Het gebruik van nieuwe, ultraperformante absorptiematerialen ter hoogte van de achterkant komt de geluidsdemping ten goede en maakt het leven in het interieur nog comfortabeler.

De aandrijving van de Grand Prius+ 2015 werd opgewaardeerd zodat ze voortaan aan de Euro6-normen voldoet.

De Grand Prius+ 2015 wordt in januari 2015 in België gelanceerd.