De hybride technologie : een succes in België

Voor Toyota is de ontwikkeling van de hybride technologie uitgegroeid tot een succes. Sinds de lancering van de eerste Prius in 1997, werden er wereldwijd al meer dan 5,5 miljoen hybride wagens van de groep verkocht. Op ons drukke wegennet komt deze technologie goed tot zijn recht en kiezen daardoor steeds meer Belgische consumenten voor een hybride wagen.

Op het eerste zicht lijken hybride wagens met hun marktaandeel van 1,2% niet echt een groot succes te zijn in België. Dit resultaat geeft echter een vertekend beeld omdat het aanbod ten opzichte van klassieke wagens momenteel nog beperkt is.

Wanneer er echter naar de resultaten van Toyota gekeken wordt, één van de enige merken dat een volledig gamma hybride wagens aanbiedt, blijkt dat wanneer de Belg de keuze heeft uit verschillende aandrijvingen, hij regelmatig voor de hybride oplossing kiest.

Toyota biedt drie modellen aan die zowel met een benzine, diesel als hybride aandrijving beschikbaar zijn: de Yaris, de Auris hatchback en de break Auris Touring Sports. Niet minder dan 25% van de Yaris klanten kiezen voor de hybride versie van de stadswagen. Bij de Auris hatchback stijgt dit percentage tot 37% en bij de Auris Touring Sports zelfs tot 51%. Deze uitgesproken keuze voor de hybride technologie zorgt ervoor dat 20%, ofwel 1 op 5 van de wagens die Toyota vandaag in België verkoopt, een hybride is.

Het feit dat de Belgische consument de hybride technologie wel kan smaken is eigenlijk niet zo verrassend. Tegenwoordig ligt de aankoopprijs van een benzine hybride in lijn met die van een dieselwagen met dezelfde kracht. Bovendien is de technologie ook perfect geschikt voor onze drukke wegen. Het verbruik van hybride wagens blijft immers beperkt in de stad en in de file dankzij het ingenieuze systeem dat automatisch de meest optimale aandrijving kiest. Zo rijdt de bestuurder vaak in elektrische modus, wat bijdraagt tot een relaxed rijplezier en een vermindering van de uitstoot van CO2 en ook andere polluenten die schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit. Tenslotte zorgen de extra duurzaamheid van onderdelen zoals remblokjes en banden alsook het ontbreken van overbodige stukken als een partikelfilter ervoor dat de onderhoudskosten beperkt blijven. Dankzij al deze voordelen liggen de gebruikskosten van benzine hybride wagens bijzonder laag voor een groot aantal Belgische automobilisten.

Om de hybride technologie extra te promoten, zal Toyota Belgium tijdens het komende autosalon van Brussel uiterst interessante voordelen bieden via het “paspoort voor hybride”.  Naast de standaard 5 jaar garantie en bijstand, krijgen klanten een voordeel van meer dan 3.000 euro onder de vorm van een overnamepremie, gratis winterwielen en 5 jaar gratis onderhoud.