De nieuwe elektrische Toyota C-HR+

  • De gloednieuwe Toyota C-HR+ is een kernmodel in Toyota’s ‘multi-path’-strategie en versterkt zijn uitgebreide gamma elektrische SUV's
  • Strategie met 2 batterijopties: 57,7 kWh en 77 kWh
  • De Toyota C-HR+, ontworpen voor autoliefhebbers, heeft een dynamisch karakter en staat op het e-TNGA-platform.
  • Stijlvol coupé-SUV-ontwerp zonder afbreuk te doen aan comfort, bruikbaarheid of veiligheid
  • Lancering: eerste kwartaal van 2026

De gloednieuwe Toyota C-HR+ illustreert Toyota's engagement om elektrische auto's te maken voor autoliefhebbers, met een gedurfd design, een dynamisch rijgedrag en dagelijkse bruikbaarheid.

Voortbordurend op de erfenis van de Toyota C-HR, waarvan in Europa al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht in twee generaties, gaat de nieuwe Toyota C-HR+ nog een stapje verder als op zichzelf staand, volledig elektrisch model.

De Toyota C-HR+ biedt keuze uit krachtige en efficiënte volledig elektrische aandrijflijnen in combinatie met snelle, handige oplaadoplossingen. Ze vormen een betrouwbare basis voor een echte BEV en authentieke SUV, bedoeld om een breed klantenbestand in het C-SUV-segment aan te spreken.

Het opvallende ontwerp is zowel van binnen als van buiten gerealiseerd zonder afbreuk te doen aan comfort of veelzijdigheid. Het soepele rijgedrag, typisch voor een volledig elektrische aandrijving, wordt aangevuld met nog meer comfort en gemak. De Toyota C-HR+ is wendbaar, reageert snel en is leuk om mee te rijden dankzij het stijve chassis en de afgestelde ophanging, die zijn ontwikkeld met behulp van het speciale e-TNGA-voertuigplatform. Hij weerspiegelt ook Toyota's befaamde streven naar kwaliteit en veiligheid, inclusief de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie en een garantie van 10 jaar op de batterij**.

Als kernmodel in Toyota's volledig elektrische SUV-portfolio voegt de gloednieuwe Toyota C-HR+ zich bij de nieuwe Urban Cruiser en bZ4X. Dit volledig elektrische SUV-gamma versterkt Toyota's ‘muti-path’-strategie, waarbij hybride, plug-inhybride en waterstofauto's worden gecombineerd om de uitstoot van voertuigen blijvend te verlagen en in 2040 koolstofneutraal te zijn in Europa.

Vermogen en prestaties

  • Keuze uit twee batterij-opties
  • Uitvoeringen met voorwiel- en vierwielaandrijving
  • Sneller DC-laden ondersteund door voorconditionering van de batterij

Om tegemoet te komen aan de verschillende behoeften van klanten is de Toyota C-HR+ verkrijgbaar met twee verschillende batterij-opties, naast voorwiel- en vierwielaandrijving.

Een batterij van 57,7 kWh (brutocapaciteit) is exclusief voor FWD-versies. Ze levert een vermogen van 167 DIN-pk (123 kW) en heeft een maximaal rijbereik van 456 km* volgens de WLTP-rijcyclus.

Voor klanten die meer vermogen en de grootste actieradius uit het Toyota C-HR+-gamma willen, is er een batterijoptie van 77 kWh die 224 DIN-pk (165 kW) levert en tot 609 km* kan afleggen.

De Toyota C-HR+ brengt zijn SUV-karakter en maximale prestaties tot uiting in AWD-configuratie. Het e-TNGA-platform maakt de toevoeging van een eAxle achteraan mogelijk voor een dubbele eAxle-opstelling die echte AWD-mogelijkheden biedt en een van de krachtigste auto's in het Europese gamma van Toyota oplevert, buiten de GR-sportwagens.

Met een gecombineerd systeemvermogen van 343 DIN-pk (252 kW) en een acceleratie van 0-100 km/u in 5,2 seconden biedt de AWD Toyota C-HR+ een onmiddellijke respons, naast een maximaal rijbereik tot 546 km* dankzij de batterij van 77 kWh in Mid+-uitvoering, uitgerust met 18-inch velgen. Een stabieler, veilig rijgedrag wordt verzekerd door een regelsysteem voor het draaien dat het koppel actief verdeelt over de voor- en achterwielen.

Om snel te kunnen opladen, zijn alle Toyota C-HR+-modellen uitgerust met een lithium-ionbatterij met een hoge capaciteit die profiteert van de nieuwste technologie.

Voorconditionering van de batterij draagt bij aan een snelle DC-laadtijd van 10% tot 80% van ongeveer 30 minuten bij temperaturen tot -10°C, wat een verbetering van 20 minuten zou betekenen in vergelijking met opladen zonder voorconditionering. Het systeem zorgt ervoor dat de batterij de ideale temperatuur bereikt voordat het opladen begint, waardoor een hoger oplaadvermogen mogelijk is, zelfs in koude omstandigheden. Dit is te danken aan een water/water-warmtewisselaar die alle cellen gelijkmatig verwarmt en voor een consistente werking zorgt.

De voorconditionering van de batterij kan worden ingeschakeld op drie verschillende manieren: handmatig via het multimediasysteem, vooraf gepland om op een specifiek tijdstip te starten of automatisch uitgevoerd wanneer via het navigatiesysteem naar een laadstation wordt genavigeerd.

Om het opladen nog praktischer en gemakkelijker te maken, wordt standaard een 11 kW AC-boordlader meegeleverd, terwijl de High-uitvoering profiteert van nog sneller opladen met een 22 kW-eenheid, die de oplaadtijd effectief halveert.

Rijdynamiek

  • Batterij onder de vloer verlaagt het zwaartepunt en verbetert de torsiestijfheid
  • Geoptimaliseerde afstelling van de ophanging
  • Opties om regeneratief te remmen voor bestuurdersbetrokkenheid op maat
  • Isolatie en geluidsdemping om stil en volledig elektrisch te rijden

Toyota's speciale e-TNGA batterij-elektrische voertuigarchitectuur vormt de basis voor een dynamische ervaring en comfort voor alle inzittenden.

Het modulaire e-TNGA-platform – dat ook wordt gebruikt door het bZ4X-model – biedt een verbeterde rijdynamiek dankzij een BEV-specifiek ontwerp, dat ook schaalbaar is om de ontwikkeling van verschillende voertuiggroottes en aandrijflijnen mogelijk te maken. De nieuwe Toyota C-HR+ benut het aanpassingsvermogen van het e-TNGA-platform om een uniek koetswerk en interieur te creëren, terwijl het dynamische rijgedrag hand in hand gaat met meer rijcomfort en stabiliteit.

Een onder de vloer gemonteerde batterij is een belangrijk kenmerk van het e-TNGA-ontwerp. Door de bevestiging aan de ondervloer is de torsiestijfheid met 30% verbeterd en is het zwaartepunt met 65 mm verlaagd ten opzichte van de Toyota C-HR, terwijl de bodemvrijheid 185 mm blijft.

Met zijn lagere zwaartepunt profiteert de Toyota C-HR+ van een speciale afstelling van de wielophanging voor een verfijnd en comfortabel rijgedrag. Dit zorgt voor een ideale balans tussen wendbaarheid en comfort.

Een intuïtieve en boeiende rijervaring wordt geboden door de keuze uit vier niveaus van regeneratief remmen, die worden ingeschakeld met behulp van schakelflippers achter het stuurwiel. Dankzij het snelle reactievermogen van de elektromotor is een uitrolvertraging tot 0,15 G mogelijk wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. Dit werkt met een natuurlijk gevoel en compenseert ongeveer 80% van de vertraging tijdens het rijden. Deze functie verbetert niet alleen de controle door de bestuurder, maar maximaliseert ook de efficiëntie door de batterij bij te vullen tijdens het vertragen.

De elektrische stuurbekrachtiging is ook aangepast voor een betere respons. Ze past de stuureigenschappen dynamisch aan, voor een licht gevoel bij lage snelheden en een directer gevoel bij hogere snelheden.

De Toyota C-HR+ is uitgerust met de nieuwste lichtgewicht eAxles van Toyota – bestaande uit een omvormer, motor en transaxle – met siliciumcarbide (SiC) halfgeleiders voor efficiëntie en een hoog vermogen. Het ontwerp van de unit en de koel- en smeersystemen minimaliseren energieverliezen, leveren een superieur vermogen en stabiliteit, naast stillere prestaties.

Om zijn soepele rijgedrag verder te optimaliseren, is de nieuwe Toyota C-HR+ ook voorzien van geluidsisolerende en -absorberende materialen en geluiddempers, die strategisch geplaatst zijn om een rustige binnenruimte te garanderen. De geoptimaliseerde carrosseriestijfheid en de sterk dempende vloerlijm dragen verder bij aan het rijcomfort.

Ontworpen voor efficiëntie

  • Aerodynamisch geoptimaliseerd ontwerp met lage luchtweerstand
  • Energiezuinige warmtepomp met laag vermogen
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel verminderen het gebruik van airconditioning

Het exterieurontwerp van de Toyota C-HR+ combineert dynamische proporties met uitstekende aerodynamische prestaties – een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 – wat bijdraagt aan efficiënt rijden en een grote actieradius.

Binnen een wielbasis van 2.750 mm, die 110 mm langer is dan die van de Toyota C-HR,

is de ondervloer zo vlak mogelijk gemaakt om turbulentie en energieverlies te minimaliseren. Diverse andere maatregelen hebben bijgedragen aan de lage luchtweerstand van alle versies. 

De voorkant zonder grille en een luchtkanaal vóór de wielen verminderen turbulentie en verbeteren de luchtstroom. Aan de zijkant van de auto dragen verborgen handgrepen in de achterportieren en aerodynamisch geoptimaliseerde wielontwerpen ook hun steentje bij.

De luchtstroom aan de achterzijde wordt verbeterd door een op het dak gemonteerde spoiler en een kenmerkende ducktail achteraan, evenals aerodynamische vinnen onderaan de achterbumper die de luchtstroom minder scheiden. Onder het voertuig minimaliseert een vlakke vloer turbulentie en energieverlies.

De Toyota C-HR+ is uitgerust met verschillende functies om de impact van airconditioningsystemen op de actieradius te beperken, zonder afbreuk te doen aan het comfort in de cabine. Een innovatieve warmtepomp is ontworpen om weinig stroom te verbruiken en met een hoog rendement te werken. Ze maakt gebruik van thermische energie uit de buitenlucht om de cabine te verwarmen, waardoor het energieverbruik lager is dan bij een standaardsysteem. Op koude dagen helpen de verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel – standaard op alle uitvoeringen – om de airconditioning minder te belasten. Ze verbruiken relatief minder stroom dan het airconditioningsysteem en zorgen toch voor een comfortabele temperatuur voor de inzittenden.

Opvallend, gestroomlijnd exterieurontwerp

  • Voorkant zonder grille en Toyota's kenmerkende hamerkopontwerp
  • Onderscheidende coupé-daklijn zonder compromissen op het gebied van hoofdruimte achterin

De gloednieuwe Toyota C-HR+ is ontworpen om er vanuit elke hoek stijlvol en modern uit.

Zijn karakter is gebaseerd op een gedurfd, op een coupé geïnspireerd silhouet. De scherpe lijnen en gebeeldhouwde oppervlakken creëren een gevoel van beweging, zelfs wanneer hij stilstaat, terwijl de brede stand en lage daklijn hem een sportieve uitstraling geven. Met name de coupé-achtige daklijn is mogelijk gemaakt zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte voor de inzittenden achterin.

Aan de voorkant komt Toyota's kenmerkende hamerkop-ontwerptaal tot uiting in slanke led-koplampen en een strakke neus zonder grille, kenmerkend voor elektrische batterijvoertuigen.

Scherpe karakterlijnen achteraan worden gecombineerd met een gestroomlijnd lichtontwerp om een geavanceerd imago uit te drukken, terwijl een lage achterbumper het wendbare rijgedrag van de wagen benadrukt.

De opvallende exterieurkleuren Metal Oxide en Mineral zijn verkrijgbaar in één kleur of, in het geval van de High-uitvoering, in een tweekleurencombinatie met een contrasterend zwart dak voor een nog indrukwekkender beeld.

Imposante 20-inch lichtmetalen velgen op de uitvoeringen Mid+- en High zijn ontworpen om sportiviteit en stedelijke verfijning te benadrukken, zodat de Toyota C-HR+ er in de stad net zo zelfverzekerd uitziet als op de open weg.

Een geavanceerd en ruim interieur

  • Ruim interieur met royale hoofdruimte, afstand voor-achter en opbergruimte
  • Volledig digitale 7-inch combimeter voor de bestuurder en 14-inch multimediascherm

Ruimte en zicht rondom helpen de Toyota C-HR+ zich te onderscheiden op het gebied van comfort en veelzijdigheid, naast technologie, connected services en hoogwaardige materialen die een moderne omgeving creëren als aanvulling op de BEV-ervaring.

Een ruime cabine met royale hoofdruimte en een koppelafstand van 900 mm voor-achter biedt meer ruimte dan men doorgaans verwacht van een SUV uit het C-segment. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wielbasis van 2.750 mm110 mm langer dan die van de Toyota C-HR – bij een totale lengte van 4.520 mm.

De Toyota C-HR+ heeft een laadcapaciteit van 416 liter, dankzij een overhang achteraan die 50 mm langer is dan die van de Toyota C-HR. Slimme opslagoplossingen zijn mogelijk via een reeks kofferconfiguraties. De achterbank – 60:40 gedeeld – kan gemakkelijk worden neergeklapt, terwijl een verstelbare plaat opbergruimte onder de vloer biedt als ze op haar hoogste stand staat, of maximale bagageruimte als ze lager wordt gezet. Op de uitvoeringen Mid+ en High is een elektrisch bediende achterklep standaard.

Een gestroomlijnd interieur creëert een open, uitnodigende sfeer. De sfeerverlichting biedt keuze uit 64 verschillende kleuren om de juiste stemming te creëren voor elke reis. Het optionele panoramadak laat meer natuurlijk licht binnen voor een open, luchtig gevoel.

Voor de bestuurder vervangt een 7-inch combimeter met hoge resolutie de traditionele analoge meters. Het toont essentiële rijgegevens, zoals snelheid, batterijstatus, actieradius, regeneratief remniveau en navigatieaanwijzingen afslag per afslag. De vlakke, vereenvoudigde vorm zit boven het stuurwiel, zodat de bestuurder zijn ogen volledig op de weg gericht kan houden.

Voor een nog comfortabelere rijervaring zijn een verwarmde voorruit en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie inbegrepen in de High-uitvoering.

De inzittenden achterin profiteren van twee speciale USB-C-poorten met een gecombineerd vermogen van 60 W, genoeg om grotere apparaten zoals laptops op te laden, en hun eigen airconditioningbediening, zodat alle passagiers verzekerd zijn van comfort en connectiviteit.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de nieuwe Toyota C-HR+ stoelmaterialen zoals kunstleer, suèdeachtige bekleding en stof — allemaal gemaakt van gerecycleerd PET-materiaal.

Een standaardsysteem met zes luidsprekers levert een helder, gebalanceerd geluid, terwijl een JBL® Premium Audio-optie negen luidsprekers, een 800-watt versterker en een 9-inch subwoofer biedt.

Technologieën voor veiligheid en connectiviteit

  • Toyota T-Mate en Toyota Safety Sense standaard
  • 14-inch multimediascherm en naadloze connectiviteit voor mobiele telefoons
  • Een gebruiksvriendelijk BEV-ecosysteem via MyToyota-app

Het geavanceerde uiterlijk en de aandrijflijn van de Toyota C-HR+ gaan gepaard met de nieuwste technologieën voor uitgebreide veiligheid en connectiviteit aan boord. Alle versies van de nieuwe Toyota C-HR+ profiteren van uitgebreide Toyota T-Mate-voorzieningen, waaronder de actieve veiligheids- en rijhulpsystemen Toyota Safety Sense.

Het sfeerverlichtingssysteem voor het interieur draagt bij aan de veiligheid door een extra waarschuwing te geven die gekoppeld is aan de Safe Exit Assist van de auto, waarbij de handgrepen in het interieur rood oplichten als het systeem detecteert dat er een risico bestaat dat een achterportier in het verkeer wordt geopend.

Andere geavanceerde voorzieningen zijn standaard, waaronder Blind Spot Monitor, Adaptive High-Beam System-koplampen en Parking Support Brake. Op de High-uitvoering zijn Lane Change Assist, Front Cross Traffic Alert, Park Assist en een Panoramic View Monitor ook inbegrepen.

Het middelpunt van het interieur is het volledig digitale 14-inch multimediadisplay, dat centraal is geplaatst zodat het goed zichtbaar en toegankelijk is voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. De intuïtieve interface bedient het multimediasysteem en de cloudnavigatie.

Het navigatiesysteem omvat Destination Assist, beschikbaar via het Drive Connect-abonnement, dat actuele route- en real-time verkeersgegevens levert om bestuurders te helpen hun rit te plannen.

Draadloze Apple CarPlay®- en Android Auto™-integratie zorgen voor een naadloze verbinding met smartphones. Een Voice Agent kan worden geactiveerd met een 'Hey Toyota'-prompt, waardoor natuurlijke spraakbediening voor navigatie, media en klimaatfuncties mogelijk wordt.

De Toyota C-HR+ biedt bestuurders niet alleen technologie voor in de auto als aanvulling op de rijervaring met een BEV, maar het leven met de Toyota C-HR+ wordt nog eenvoudiger en intuïtiever gemaakt door de MyToyota-app. Hij is volledig aangesloten op de Toyota HomeCharge wallbox voor thuisgebruik, zodat eigenaars het opladen gemakkelijk kunnen controleren, beheren en regelen.

Nieuwe functies maken het eenvoudiger om slim op te laden — waarmee het opladen kan worden gepland met het oog op gebruiksgemak en de laagste elektriciteitsprijzen — en geven klanten snel toegang tot hun factureringsgeschiedenis.

Om de batterij buitenshuis bij te vullen, biedt het Toyota Charging Network naadloze toegang tot een van de grootste pan-Europese EV-laadnetwerken via de MyToyota-app.

Een nieuwe functie op de app geeft direct de laadstatus van het voertuig weer op het mobiele apparaat van de gebruiker. Om eenvoudig te navigeren naar een oplaadpunt kunnen gebruikers via Send to Car met één druk op de knop een geselecteerde locatie van hun telefoon rechtstreeks naar de Toyota C-HR+ verzenden.

De MyToyota-app stelt gebruikers ook in staat om de klimaatregeling op afstand te activeren, waardoor de gewenste temperatuur in de cabine efficiënt wordt bereikt en de airconditioning tijdens de rit minder wordt belast, wat de actieradius ten goede komt.

Om de actieradius verder te maximaliseren, beoordeelt een BEV-coachtool eerdere ritten en geeft het advies over hoe de actieradius en efficiëntie kunnen worden verbeterd.

Gemoedsrust voor de eigenaar

Klanten mogen er zeker van zijn dat de Toyota C-HR+ alle kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid biedt die typerend zijn voor het merk Toyota.

Net als alle nieuwe BEV's van Toyota zal de Toyota CH-R+ een batterij hebben met een gegarandeerd langdurige kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Het Battery Care Program van Toyota dekt de batterij elk jaar tot 10 jaar van de levensduur van de auto of tot 1 miljoen gereden kilometers, afhankelijk van een jaarlijkse controle van de batterij**.

Marktintroductie

De gloednieuwe Toyota C-HR+ komt in het eerste kwartaal van 2026 op de markt.

*Alle prestatiegegevens zijn voorlopig, voorafgaand aan homologatie.

** Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt tot de auto 10 jaar oud is, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met het Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers dat geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).

Prijslijst

PDF 179 KB

Toyota C-HR+ specification sheet.pdf

PDF 199 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA

Neem contact op met

ellen.dewilde@toyota.be

www.toyota.be