DE NIEUWE PRIUS PLUG-IN HYBRID

DE NIEUWE PRIUS PLUG-IN HYBRID, zuiniger en slimmer dan ooit!

• Wereldpremière van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid op het Internationale Autosalon van New York 2016
  • Langere werking in EV-modus bij hogere snelheden tot 135 km/u, met verdubbeld rijbereik (nu meer dan 50 km)
  • Geschat gemiddeld verbruik van nauwelijks 1,4 l/100 km – laagste verbruik van alle oplaadbare hybridemodellen op de markt – en CO2-uitstoot van amper 32 g/km
  • TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) voor een meeslependere rijhouding en een nauwkeuriger en responsiever rijgedrag
  • Geavanceerd, hoogtechnologisch vlaggenschip met 's werelds eerste laadsysteem met zonnepaneel op het dak en airconditioning met gasinjectiepomp voor de zuiver elektrische modus

De Prius Plug-in Hybrid beleeft zijn wereldpremière op het Internationale Autosalon van New York 2016. De tweede generatie van Toyota's baanbrekende PHEV-voertuig tilt de elektrische rijervaring naar een hoger niveau met een veel groter rijbereik, een hoger vermogen en een hogere topsnelheid in de EV-modus.

Toyota stelde de oplaadbare hybridetechnologie voor het eerst voor in Europa: de eerste Prius Plug-in Hybrid kwam in 2012 op de markt na een uitgebreid vijf jaar lopend leasingproject.

Als evolutie van de responsieve, intuïtieve en opmerkelijk stille hybridetechnologie die ook zeven andere Toyota-modellen aandrijft, bouwt de nieuwe Prius Plug-in Hybrid voort op de troeven van de jongste Prius-generatie. Die werd zelf ontwikkeld met de nadruk op drie cruciale pijlers: het nieuwe platform op basis van de TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture), design en stijl, en een nieuw 'full hybrid'-systeem.

Hij richt zich bij uitstek tot klanten op zoek naar een hybridewagen waarmee ze ook langere afstanden zuiver elektrisch kunnen afleggen. De nieuwe Prius Plug-in Hybrid zal vanaf eind dit jaar overal ter wereld in de showrooms staan.

Hybrid Synergy Drive-systeem met EV-modus

Met zijn grotere lithium-ionbatterij van 8,8 kWh stelt het Hybrid Synergy Drive-systeem bestuurders in staat om in meer situaties en voor langere periodes zuiver elektrisch te rijden, wat het totale rijbereik met een volle tank brandstof nog vergroot.

De nieuwe Prius Plug-in scoort op dat vlak gevoelig beter dan zijn voorganger: verwacht wordt dat hij zijn gemiddelde brandstofverbruik en CO2-uitstoot zal beperken tot slechts 1,4 l/100 km – een record onder de huidige oplaadbare hybridewagens – en 32 g/km.

Zelfs wanneer hij niet in EV-modus rijdt, zal de Prius Plug-in Hybrid automatisch meer elektrisch rijden in situaties waar dit efficiënter blijkt dan de benzinemotor te starten. Het gaat dan met name over ritten in en rond de stad en kortere afstanden.

De Prius Plug-in Hybrid kan ook schermen met Toyota's eerste dubbele motor/generator, die zowel de elektromotor als de generator gebruikt om aandrijfkoppel te leveren, de acceleraties een boost te geven en de globale prestaties te verbeteren.

Het nieuwe PHEV-systeem maakt nog minder gebruik van zijn benzinemotor, zelfs bij forse acceleraties en bij gebruik van de verwarming in de wintermaanden. Dat is te danken aan de batterijverwarming die de efficiëntie bij koud weer verhoogt en aan 's werelds eerste airconditioning met een warmtepomp met gasinjectie.

Met deze geavanceerde technologische verbeteringen levert de nieuwe Prius Plug-in Hybrid uiterst responsieve, toonaangevende acceleraties, kan hij bij gevoelig hogere snelheden zuiver elektrisch rijden (tot 135 km/u) en biedt hij bestuurders een EV-bereik van meer dan 50 kilometer, ongeveer het dubbele van zijn voorganger.

Met de Mennekes Modus 2-stekker kan men de batterij in nauwelijks 2,3 uur opladen aan een 230V-stopcontact, en dat ondanks de grotere batterijcapaciteit.

Zoals elk 'full hybrid'-model van Toyota kan de Prius Plug-in Hybrid rijden op de benzinemotor, de elektromotor of een naadloze combinatie van beide. Het regeneratieve remsysteem recupereert elektrische energie tijdens het remmen en vertragen, die wordt opgeslagen in de batterij om het brandstofverbruik nog verder te reduceren.

De 1,8-liter viercilinder-benzinemotor van het hybridesysteem werkt met een intelligente kleppentiming (VVT-i) en draait volgens het Atkinson-principe. Ook hij speelt een cruciale rol in de globale efficiëntie van Toyota's nieuwe oplaadbare hybridewagen. Dankzij de doorgedreven uitlaatgasrecirculatie, de efficiëntere verbranding en de innovatieve manieren om de temperatuur te regelen en wrijving tegen te gaan, haalt de motor een maximaal thermisch rendement van 40 %, de hoogste waarde ter wereld voor in serie gebouwde benzinemotoren.

TNGA-platform voor een responsief, meeslepend rijgedrag

Het platform gebaseerd op de TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) speelt een cruciale rol in het essentiële rijplezier van de oplaadbare hybride door het zwaartepunt te verlagen in vergelijking met het huidige model. Ook staat het borg voor een meer opwindende rijhouding en een nauwkeuriger en responsiever rijgedrag met minder koetswerkbewegingen.

Die kwaliteiten worden bovendien versterkt door de nieuwe ‘double wishbone’-ophanging van de Prius Plug-in Hybrid, die op slecht wegdek twee derde minder schokken produceert dan de ophanging in de huidige Prius. Om een beter rijgedrag aan een directere respons te koppelen werd ook de voorwielophanging met McPherson-veerpoten volledig herwerkt.

Unieke designsignatuur

Zijn gebeitelde profiel en hoekige karakterlijnen geven hem een meer gespierde uitstraling en een lager zwaartepunt: de nieuwe Prius Plug-in Hybrid is 165 mm langer, 15 mm breder en ongeveer 20 mm lager dan zijn voorganger.

Het nieuwe TNGA-platform gaf de ontwerpers meer vrijheid om een lagere wagen met een rijkere visuele aantrekkingskracht en een atletischer profiel te creëren. In combinatie met het lage gewicht van zijn ultrasterke koetswerkstructuur draagt het uiterst gestroomlijnde koetswerk bij tot het verbazingwekkend lage brandstofverbruik van de Prius Plug-in Hybrid.

Met zijn geavanceerde aerodynamische elementen zoals een achterruit met dubbele bult en een automatische sluiting van het radiatorrooster om de luchtweerstand te beperken wanneer de radiator niet moet draaien, kan hij schermen met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,24, een van de laagste op de markt voor serieberlines.

Het gewicht werd tot het minimum beperkt dankzij het doorgedreven gebruik van hoogwaardige staalsoorten voor het koetswerk, aluminium voor de motorkap en – een primeur voor een seriemodel – een achterklep in CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof).

Conform zijn status als een unieke afgeleide van de Prius is de Prius Plug-in Hybrid onmiddellijk herkenbaar aan zijn specifieke lichtsignatuur met vier energiebesparende led-projectiekoplampen en led-achterlichten.

Voorts helpt het TNGA-platform de gemoedsrust in het interieur te versterken. Met zijn uitgekiende lay-out, zijn lagere en meer meeslepende rijhouding en zijn hogere comfortpeil doet de lay-out met vier plaatsen en een middenconsole over de hele lengte van het interieur denken aan het hoogstaande interieur van luxecoupés.

Het interieur is geavanceerd en functioneel en geeft een krachtige visuele impact. Het erft het intuïtieve concept van eerdere Prius-generaties door bedieningsfuncties het dichtst bij de bestuurder te verenigen en informatiefuncties verder weg te plaatsen.

Het dominante instrumentenbord heeft een 'zwevend' design dat werd gecreëerd door middel van een gebeitelde en bijna onzichtbare bevestiging achteraan. Het 8"-aanraakscherm maakt een intuïtieve bediening van de audio- en navigatiefuncties mogelijk, inclusief veegbewegingen om door de schermen te bladeren.

Het instrumentenbord omvat twee 4,2" grote tft lcd-kleurenschermen met eenvoudig leesbare weergave. De bestuurder kan de content wijzigen met de schakelaars op het stuur.

De hybridewagens van Toyota staan al sinds de beginjaren bekend om hun bedrijfsstilte. En met zijn geluidswerende gelaagde voorruit en zijruiten vooraan onderscheidt ook de nieuwe Prius Plug-in Hybrid zich door een interieur dat een echt gevoel van luxe creëert dankzij zijn lage NVH-niveau (lawaai, trillingen en schokken).

Toyota's geavanceerde, hoogtechnologische vlaggenschip

Sinds de eerste generatie in 1997 werd gelanceerd op de Japanse markt heeft de Prius zijn status als technologisch ambassadeur van Toyota behouden. Deze ecologische auto brengt waardevolle toekomstgerichte technologieën en innovaties naar de markt.

De geavanceerde technologische verwezenlijkingen, die zich toeleggen op een betere, veiligere rijervaring voor de bestuurder en zijn passagiers, vormen een indrukwekkend platform waarop de nieuwe Prius Plug-in Hybrid kan bouwen om een enorme stap voorwaarts te zetten.

Externe verbeteringen die exclusief zijn voorbehouden aan de nieuwe Prius Plug-in Hybrid, zijn onder meer de vier energiebesparende led-projectiekoplampen met een snelheidsafhankelijke lichtbundel. Eveneens nieuw in deze Prius Plug-in Hybrid is een volledig nieuw zonnedak met laadsysteem en een specifieke batterij, dat voor het eerst werd getoond op de Auris Hybrid Concept uit 2010.

In het interieur werd de automatische S-FLOW-airconditioning kleiner, lichter en energiezuiniger. Het systeem werkt ook stiller dankzij een nieuwe elektrische compressor en detecteert of de voorste plaatsen bezet zijn om de luchtstroom naar lege zetels te beperken.

Dit systeem, dat eveneens uniek is voor de Prius Plug-in Hybrid, is 's werelds eerste airconditioning met een warmtepomp met gasinjectie. Het koelt of verwarmt het interieur wanneer de wagen in de EV-modus rijdt, zonder dat daarvoor de motor moet draaien. De nieuwe Prius Plug-in Hybrid kan worden uitgerust met een draadloze telefoonlader onderaan de middenconsole. Met behulp van Qi-technologie laadt dit systeem compatibele smartphones op zonder dat men een kabel hoeft aan te sluiten.

Een head-up display in kleur is eveneens verkrijgbaar. Dat systeem projecteert essentiële voertuiggegevens en waarschuwingen op het onderste deel van de voorruit en maakt informatie onmiddellijk en vlot leesbaar zonder dat de bestuurder zijn blik van de weg moet afwenden. Het head-up display toont onder meer de rijsnelheid, de laadtoestand van de batterij, de status van het hybridesysteem en de instelling van de adaptieve snelheidsregelaar met 'Full Speed Range Following'-functie en rijstrookwaarschuwing.

De nieuwe Prius Plug-in Hybrid beschikt voorts over het nieuwe eenvoudige parkeerhulpsysteem van Toyota (S-IPA), dat diverse sensoren gebruikt om geschikte parkeerplaatsen te zoeken en de auto desgewenst ook te parkeren. Het systeem kan de auto ook achteruit parkeren in plaatsen haaks op de weg en kan hem automatisch uit plaatsen parallel met de weg sturen.

Tot slot zet de nieuwe Prius Plug-in Hybrid de aanzienlijke voorsprong van het merk op het gebied van actieve en preventieve veiligheid in de verf dankzij de uitrusting met het 'Toyota Safety Sense'-systeem.

Dit pakket van geïntegreerde veiligheidsvoorzieningen omvat onder meer een Pre-Collision-systeem met voetgangersdetectie en automatisch remsysteem, een rijstrookwaarschuwing met stuurhulp, een adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden die de wagen zelfs tot stilstand kan brengen, en automatische grootlichten. Een dodehoekmonitor en een waarschuwing voor dwarsverkeer bij het achteruit rijden zijn eveneens verkrijgbaar.

Deze technologieën helpen ongevallen voorkomen en bieden de bestuurder nog bijkomende voordelen door zijn leven te vereenvoudigen en vermoeidheid tegen te gaan.

De Prius Plug-in Hybrid wordt eind dit jaar verkrijgbaar in België.