De nieuwe PROACE bestelwagen 2016

Een breder gamma modellen om aan alle LBV-behoeften te voldoen

• Verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus met keuze uit drie afmetingen en twee wielbasissen
  • De PROACE Compact bestelwagen, een nieuw en uniek aanbod in het segment
  • Wereldpremière op het salon voor bedrijfsvoertuigen 2016 in Birmingham (26 - 28 april)

Een gloednieuw gamma Toyota PROACE lichte bedrijfsvoertuigen (LBV) maakt wereldwijd zijn debuut op het salon voor bedrijfsvoertuigen 2016 in Birmingham (26 - 28 april).

De LBV-markt vertoonde de voorbije jaren een sterk herstel met een verwachte verkoop van 2,2 miljoen voertuigen in 2016 en een stijging van meer dan 12% in 2015(1).

De verkoop van middelgrote bedrijfsvoertuigen (MBV) vertegenwoordigt 28% van de LBV-markt (ongeveer 640.000 voertuigen). Die MBV-markt telt een aantal subsegmenten, zoals bestelwagens, combi' en platformcabines. Tot voor kort was de PROACE niet in al deze subsegmenten aanwezig.

Het nieuwe gamma PROACE bestelwagens van 2016 biedt de klanten een veel ruimere keuze aan voertuigen. Het nieuwe gamma is verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus met keuze uit drie afmetingen en twee wielbasissen en versterkt de aanwezigheid van Toyota in de Europese LBV-markt.

Eerst en vooral is er een nieuwe, unieke variant, de PROACE Compact bestelwagen. Met zijn lengte van 4,6 m en wielbasis van 2,9 m is dit de kortste bestelwagen in het segment middelgrote bedrijfsvoertuigen en creëert hij een nieuwe norm in dit segment. Dankzij zijn slimme vormgeving combineert hij de afmetingen van een grote CDV met het laadvermogen van een MBV. Hij beschikt over drie plaatsen vooraan en heeft een laadruimte van 2,1 m lang en 1,6 m breed, voor een totaal laadvolume van 4,6 kubieke meter. Een nieuw en uniek aanbod in het segment.

Het gamma telt tevens een Combi die tot 9 personen kan vervoeren, een dubbele cabine en een platformcabine bestemd voor ombouw (verkrijgbaar vanaf het eerste kwartaal 2017). Voortaan is de nieuwe PROACE dus aanwezig in alle subsegmenten van de markt van de middelgrote bestelwagens.

Vijf dieselmotoren met een vermogen van 95 tot 180 DIN pk. In combinatie met een keuze tussen handgeschakelde en automatische transmissies mikken ze op de allerlaagste CO2-uitstoot in hun segment.

Alle uitrustingsniveaus beschikken over unieke specificaties, zoals gemotoriseerde rechter- en linkerschuifdeuren, automatische transmissies, drie voorzetels, zelfs in de PROACE Compact, en een nieuw Smart Cargo-systeem, dat een openklapbare scheidingswand combineert met een wegklapbare passagierszetel om de laadlengte met 1,16 m en het globale laadvermogen met 0,5 m3 te verhogen.

De veiligheidsuitrusting voldoet aan de strenge normen waaraan elk Toyota-voertuig moet beantwoorden en de versies voor personenvervoer behaalden onlangs vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests. De Toyota Safety Sense geavanceerde veiligheidstechnologieën zijn eveneens beschikbaar voor de bestelwagenmodellen.

Zoals voor elk voertuig van Toyota geldt voor het nieuwe gamma PROACE bestelwagens de garantie van 5-jaar/150.000 km.

Stephan Lesuisse Toyota Belgium