DE NIEUWE PROACE VAN & PROACE VERSO

• Een volledig gamma lichte bedrijfsvoertuigen en personenwagens

• Drie verschillende lengtes, gebouwd op twee wielbasissen

• De Compact-versie: een nieuw en uniek aanbod

De nieuwe PROACE wordt verkrijgbaar in diverse uitvoeringen om aan de meest uiteenlopende professionele behoeften te voldoen en tegelijk klanten aan te trekken die op zoek zijn naar een ruime en comfortabele personenwagen. Het erg complete gamma varieert van een gesloten bestelwagen en een vipshuttle-versie van het personenvoertuig tot een dubbele cabine en een platformcabine. Bovendien wordt de PROACE voor het eerst aangeboden in een compacte variant die binnen de afmetingen van een compacte bestelwagen (lengte van 4,6 m) plaats biedt aan negen personen of een laadruimte van 4,6 tot 5,1 m³.

Design en architectuur

Met zijn opvallende 'Under Priority'-voorkant is de nieuwe PROACE onmiddellijk herkenbaar als de jongste telg van de Toyota-familie. Hij wordt verkrijgbaar in drie koetswerkversies: Compact, Medium en Long.

Met een totale lengte van 4,6 m en een wielbasis van 2,9 m biedt de Compact-variant een opmerkelijke verhouding buitenafmetingen/binnenruimte. Hoewel ook hij negen plaatsen of een laadruimte van 4,6 tot 5,1 m³ aanbiedt, zijn (parkeer)manoeuvres in kleine ruimten kinderspel dankzij zijn draaicirkel van nauwelijks 11,3 m.

De Medium-variant is 4,9 m lang en heeft een wielbasis van 3,2 m. De Long-versie heeft dezelfde wielbasis van 3,2 m, maar heeft een groter laadvermogen dankzij de verlengde achteroverhang die de totale lengte uitrekt tot 5,3 m. Alle versies zijn 2,2 m breed en 1,9 m hoog.

Motoren

Het nieuwe PROACE-gamma is verkrijgbaar met vijf krachtbronnen, waaronder 1,6- en 2,0-liter dieselmotoren, met een ruime keuze aan vermogens en transmissies. Alle modellen van het gamma beschikken over Toyota's stop-startsysteem. Hun CO2-uitstoot ligt lager dan bij hun voorgangers en behoort tot de laagste in het segment van de middelzware bestelwagens.

De 1.6 met 70 kW/95 pk kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak (210 Nm koppel) of een gerobotiseerde zesversnellingsbak (240 Nm koppel). De eerste combinatie genereert een CO2-uitstoot van 144 tot 148 g/km voor een brandstofverbruik van 5,5 tot 5,6 l/100 km, terwijl de laatste zich dankzij het stop-startsysteem tevreden stelt met 135 tot 139 g/km en een brandstofverbruik van 5,2 tot 5,4 l/100 km.

Een krachtigere 85 kW/115 pk-versie van de 1.6-motor met 300 Nm koppel wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ze beschikt over het stop-startsysteem en genereert een CO2-uitstoot van 133 tot 137 g/km voor een verbruik van 5,1 tot 5,2 l/100 km.

Zowel de 90 kW/122 pk- als de 110 kW/150 pk-varianten van de 2.0-turbodiesel worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en worden vanwege hun hoge koppel van respectievelijk 340 Nm en 370 Nm aanbevolen voor grotere laadruimten. Dankzij hun stop-startsysteem genereren ze slechts 139 tot 143 g/km CO2 en verbruiken ze maar 5,3 tot 5,5 l brandstof per 100 km.

De 130 kW/177 pk-variant van de 2.0-motor wordt gecombineerd met een zestrapsautomaat en is met zijn 400 Nm koppel de krachtigste motor in het nieuwe gamma PROACE-bestelwagens. Hij is uitgerust met het stop-startsysteem, genereert een CO2-uitstoot van 151 tot 155 g/km en verbruikt 5,7 tot 5,9 l brandstof per 100 km.

Alle aandrijvingen voldoen aan de Euro 6-normen en krijgen een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-uitstoot te beperken. Een AdBlue-reservoir van 22,5 liter garandeert de optimale werking van het systeem voor 15.000 km. Het reservoir kan heel gemakkelijk worden gevuld via het vulluik in de B-stijl dat toegankelijk is achter een deksel wanneer de bestuurdersdeur geopend is.

Een standaard onderhoudsinterval van 40.000 km of twee jaar1 draagt bij tot de lage gebruikskosten.

Veiligheid

Het nieuwe PROACE-gamma is uitgerust met het ‘Toyota Safety Sense’-systeem. Dat verenigt een reeks nieuw ontwikkelde actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Bovendien werd de personenwagenversie bekroond met vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests.

Door millimetergolfradars en cameratechnologie te gebruiken voor geavanceerde detectiecapaciteiten, maakt de nieuwe Toyota een hele reeks actieve veiligheidssystemen mogelijk, zoals Forward Collision Warning, een autonome noodremhulp, een dodehoekmonitor, een rijstrookwaarschuwing, een waakzaamheidsassistent, een verkeersbordendetectie en intelligente snelheidsaanpassing, adaptieve koplampen en automatische grootlichten.

Meer details in bijgevoegd persdossier.

Bijkomende foto's kunnen gedownloaded worden via http://newsroom.toyota.eu/

Stephan Lesuisse Toyota Belgium