De nieuwe Toyota bZ4X: geavanceerde BEV met originele SUV-kwaliteiten

• Geheel nieuwe, volledig elektrische middelgrote SUV, het eerste model in Toyota's nieuwe bZ-reeks – Beyond Zero – van batterij-elektrische voertuigen
  • Eerste model met modulaire eTNGA-architectuur
  • Leverbaar in voor- en vierwielaangedreven versies, met 204 pk of 218 pk
  • Autonomie tot 516 km voor voorwielaangedreven versie, 470 km voor vierwielaangedreven versie dankzij 71,4 kWh-batterij
  • Het designthema "Hi-Tech and Emotion" combineert een geavanceerde BEV-look met originele SUV-kwaliteiten
  • Het ontwerp en de indeling van het interieur ademen het comfort en de ruimte van een woonkamer.

De bZ4X is het eerste geheel nieuwe elektrische voertuig (BEV) van Toyota. Hij is baanbrekend met de lancering van het submerk bZ – "Beyond Zero” – van het bedrijf, dat emissievrije modellen aanbiedt en voor het eerst de echte offroad rijcapaciteiten van een SUV naar de BEV-markt brengt. Deze lancering versnelt het multitechnologietraject van Toyota op weg naar zijn doelstelling van koolstofneutraliteit.

De kwaliteit en de prestaties van de bZ4X zijn het resultaat van meer dan een kwarteeuw toonaangevende ervaring in geëlektrificeerde voertuigtechnologie.

De bZ4X is geen aanpassing van een bestaand model. Hij is volledig origineel en de eerste in een reeks van verschillende bZ-voertuigen die zullen worden gebouwd op eTNGA, een nieuw Toyota-platform dat speciaal bedoeld is voor BEV's. De bZ4X is beschikbaar in een voorwiel- en een vierwielaangedreven versie, met een vermogen van respectievelijk 204 DIN pk en 218 DIN pk. Met zijn lithium-ionbatterij van 71,4 kWh heeft de bZ4X een officiële autonomie (WLTP-norm) van 516 km voor de voorwielaangedreven versie en 470 km voor de vierwielaangedreven versie. Snel opladen tot 80% capaciteit kan in ongeveer 30 minuten, bij normale temperatuur.

Toyota bZ4X: technische gegevens

De bZ4X is de eerste auto die gebouwd wordt op de nieuwe BEV-architectuur van het bedrijf. Deze is gebaseerd op de eTNGA-filosofie en ontwikkeld, geoptimaliseerd en speciaal bedoeld voor elektrische voertuigen.Deze volledig nieuwe architectuur heeft de flexibiliteit om te worden gebruikt voor mogelijke toekomstige bZ-modellen en is ontworpen voor productie op schaal. Van cruciaal belang hierbij is dat de smalle batterij zich volledig onder de vloer van de wagen bevindt en deel uitmaakt van het chassis, wat helpt om een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling en grote carrosseriestijfheid te realiseren.

Door zijn ontwerp heeft de bZ4X een lange wielbasis; met 2.850 mm is deze 160 mm langer dan bij de RAV4. Het resultaat is heel veel binnenruimte - zowel in de passagiers- als in de laadruimte. Voor de passagiers achterin is er een koppelafstand van één meter, een vlakke vloer en een royale beenruimte die niet onderdoet voor die van grotere auto's.

1. Aandrijflijnen
  • Voor- en vierwielaandrijving

De voorwielaangedreven bZ4X wordt aangedreven door een zeer responsieve, voorin gemonteerde elektromotor van 150 kW. Deze produceert 204 DIN pk en 266 Nm koppel, waardoor de wagen van 0 tot 100 km/u accelereert in 7,5 seconden en een topsnelheid haalt van 160 km/u.

Het vierwielaangedreven model beschikt over twee afzonderlijke motoren van 80 kW voor en achter die de voor- en achteras aandrijven. Het maximumvermogen bedraagt 218 DIN pk, met een koppel van 337 Nm; de acceleratietijd van 0-100 km/u is teruggebracht tot 6,9 seconden. Het vermogen van de voorste en achterste motor wordt optimaal benut voor een beter algeheel stroomverbruik. Bijvoorbeeld, wanneer slechts een laag aandrijfkoppel nodig is, wordt alleen de voorste motor gebruikt.

De bZ4X maakt gebruik van een nieuw eAxle-ontwerp waarbij de transaxle, motor en omvormer in één enkele lichte en compacte unit zijn geïntegreerd. Deze eAxle wordt voor het eerst gebruikt in de bZ4X, maar profiteert van de technische kennis die Toyota heeft opgedaan na ruim 25 jaar ervaring in het ontwerpen van elektromotorgeneratoren voor zijn hybride en plug-in hybride elektrische modellen.

Er zijn tal van maatregelen genomen om de verliezen in de motor en de omvormer te beperken, zoals het gebruik van een kleinere stator en een rotor met hoog toerental/hoog rendement, en het gebruik van olie met lage viscositeit voor de transaxle. De transaxle-aandrijflijn heeft een eenvoudig drie-assig ontwerp, terwijl een voorbelastingsdifferentieel en even lange linker- en rechteraandrijfassen zorgen voor stabiliteit in rechte lijn.

• Nieuw vierwielaandrijfsysteem met X-MODE

Samen met ontwikkelingspartner Subaru heeft Toyota een nieuw vierwielaandrijfsysteem ontwikkeld, dat gebruik maakt van de grote AWD-traditie bij beide bedrijven. Dit nieuwe systeem levert ongekende nieuwe troeven op voor BEV's, waardoor de bZ4X echte, toonaangevende offroad rijcapaciteiten heeft – een marktprimeur voor een volledig elektrische SUV.

De bestuurder kan kiezen uit verschillende X-MODE-instellingen, die de prestaties afstemmen op sneeuw/modder; diepe sneeuw en modder (snelheden onder 20 km/u); en Grip Control bieden op zwaarder terrein (snelheden onder 10 km/u).

In de X-MODE met Grip Control regelt het systeem de snelheid van het voertuig bij het bergafwaarts, bergopwaarts of op vlak terrein rijden, waardoor de bestuurder zich kan concentreren op nauwkeurig sturen. Bij bergafwaarts rijden kan de bestuurder ook de Downhill Assist Control van de auto gebruiken voor een vergelijkbaar hulpniveau.

1. Batterijtechnologie

De lithium-ionbatterij met hoge dichtheid bestaat uit 96 cellen en heeft een voltage van 355,2. Het brutovermogen bedraagt 71,4 kWh en het bedrijfstemperatuurbereik ligt tussen -30 en +60°C.

De sleutel tot de kwaliteit en de duurzaamheid van de batterij is de meervoudige bewaking van spanning, stroom en temperatuur op individueel celniveau. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles opgestart. Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen om eventuele materiaaldegradatie tegen te gaan, en het productieproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de batterij terechtkomen.

Dit is de eerste batterij in een Toyota-wagen met een waterkoelsysteem. Het maakt gebruik van een koelmiddel om het vermogen stabiel te houden, en elke cel wordt afzonderlijk gekoeld. Het systeem is gekoppeld aan het airconditioningsysteem van de wagen, zodat de temperatuur van de batterij en het interieur op een energie-efficiënte manier kunnen worden gecoördineerd. Dankzij een efficiënt en doeltreffend verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp, blijft de betrouwbaarheid ook bewaard bij temperaturen onder nul.

Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij tot 10 jaar minstens 70 procent van zijn capaciteit behoudt, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met de extra Extended Battery Care tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers die geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).

1. Opladen en rijbereik

Europese versies van de bZ4X gebruiken een batterij die geschikt is voor betrouwbaar opladen bij zeer lage temperaturen. De batterij kan snel worden opgeladen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of de levensduur: een lading van 80% kan worden bereikt in ongeveer 30 minuten met een 150 kW snellaadsysteem (CCS2); een volledige lading met een voeding van 230 V/32 A duurt ongeveer 9,5 uur. Vanaf Q4 2022 zal een 11 kW driefasige boordlader de oorspronkelijke 6,6 kW-unit vervangen.

De officiële WLTP-prestatiegegevens van de bZ4X bevestigen het genereuze rijbereik van de wagen. Het voorwielaangedreven model kan tot 516 km afleggen met een volledig opgeladen batterij, met een efficiëntie van 14,3 kWh/km; de vierwielaangedreven versie heeft een officiële maximale autonomie van 470 km met een efficiëntie van 15,8 kWh/km.

Chassis

1. Stijfheid van carrosserie

De eTNGA-filosofie geeft de bZ4X een fundamenteel hoge stijfheid en een laag zwaartepunt die de basis vormen van stabiele, responsieve en lonende prestaties. Er zijn nog meer maatregelen genomen om deze kwaliteiten te versterken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een versterkt voorste subframe voor de radiateursteun, waardoor het gewicht aan de voorkant van de auto wordt verminderd. Verder is er bespaard op gewicht in het voorste deel van de aandrijflijn, met onder meer aluminium dwarsbalken, terwijl het gebruik van warmgestampt staal en staal met hoge treksterkte op belangrijke plaatsen de constructie stijver maakt. Dit resulteert in een superieure botsbeveiliging zonder het voertuiggewicht te verhogen.

Het achterframe bestaat uit een dubbele ringstructuur en een draagstructuur voor de achterste stijlen. Hierdoor blijft er voldoende laadruimte over en wordt tegelijk de stijfheid geboden om botskrachten uit verschillende richtingen te weerstaan. Een nieuwe, geïntegreerde voorstijlsectie is 15% dunner dan bij wagens met een vergelijkbaar gewicht, maar is ontworpen om botskrachten uit verschillende richtingen te weerstaan.

Er zijn specifieke maatregelen genomen om het batterijpakket te beschermen bij een botsing aan de voor-, achter- of zijkant en er is een aluminium onderplaat die bescherming biedt bij het rijden over ruw terrein.

1. Ophanging, stuurinrichting en remmen

De bZ4X heeft MacPherson-veerpoten vooraan en een dubbele wishbone-ophanging achteraan; beide systemen zijn voorzien van een anti-rollbar. Het elektronisch geregelde remsysteem maakt gebruik van geventileerde remschijven voor en achter. De prestaties zijn afgestemd op een gemakkelijke bediening met een gevoel dat een optimale balans biedt tussen effectiviteit en stijfheid. Een elektrische parkeerrem is standaard gemonteerd.

De elektrische stuurbekrachtiging met tandheugel en rondsel past de mate van ondersteuning aan de rijsnelheid aan. Later, in 2023, zal de bZ4X beschikbaar zijn met One Motion Grip, een nieuw steer-by-wire systeem.

1. Velgen en banden

Afhankelijk van het model is de bZ4X uitgerust met velgen van 18 of 20 inch. De 18-inch lichtmetalen velgen hebben een bekleding van volledig kunsthars in zilver en zwart, een aerodynamisch ontwerp met vlakke oppervlakken en een aantal kleine gaatjes om de remkoeling te bevorderen; de 20-inch vijf-dubbelspaaks velgen hebben een contrasterende zwarte en machinaal bewerkte afwerking met grijze harsaccenten. De bandenmaat is 235/60R18 of 235/50R20.

Ontwerp en leven aan boord

Het designteam van de bZ4X werkte op basis van het thema "Hi-Tech and Emotion": huidige normen uitdagen en tegelijk aan de verwachtingen van de klant voldoen met een vooruitstrevend gevoel en hoogwaardige oppervlakken.

Het frontaanzicht is slim ontworpen zonder onnodige sierelementen. Het wordt gekenmerkt door de nieuwe "hamerkopvorm" die typisch wordt voor het merk met fijne ledkoplampen en de nadruk op de hoeken vooraan, wat het sterke postuur van de wagen benadrukt.

De wagen heeft een strak profiel met een lage totale hoogte, slanke stijlen vooraan en een lage assenlijn die mogelijk wordt gemaakt door het lage zwaartepunt van het nieuwe platform en de laag geplaatste, geïntegreerde batterij. Wielkastlijsten met grote wielen, die naar de hoeken van de carrosserie zijn doorgetrokken, en brede dorpels geven uiting aan het authentieke SUV-karakter van de auto. Achteraan ligt de focus van het design op het benadrukken van de hoeken, met een kenmerkend achterlicht over de hele breedte van het voertuig.

In vergelijking met de Toyota RAV4 heeft de bZ4X een totale hoogte die 85 mm lager is, kortere overhangen en een wielbasis die 160 mm langer is. De motorkaplijn is met 50 mm verlaagd. Een toonaangevende draaicirkel van 5,7 m is kenmerkend voor de goede wendbaarheid.

Het ontwerp bestaat uit aerodynamische elementen die bijdragen aan het genereuze rijbereik, zoals diep in de hoeken van de voorbumper verwerkte openingen om vloeiende luchtgordijnen te creëren, een volledige voertuigbodem, een gesplitte dakspoiler en een (optionele) omhoogwijzende lipspoiler achteraan, een achterdiffuser en een achterruit onder een welbepaalde hoek. De slanke ondergrille heeft een verstelbare klep om de koelluchtstroom naar de batterij te leiden en helpt de windweerstand te verminderen.

Om storende geluiden te verminderen, is dikker glas gebruikt voor de zijruiten en is er een bredere, gelijkmatige spleet tussen de buitenspiegel en het voorste driekwartpaneel. Dit vermindert het geluid dat ontstaat door windturbulentie.

1. Interieurontwerp

Het interieur staat in het teken van comfort en ruimte en ademt de sfeer van een woonkamer. Dit gevoel wordt versterkt door het gebruik van zachte, geweven bekleding op het dashboard, satijnachtige details en een optioneel panoramisch dak.

Het instrumentenpaneel is fijn en laag geplaatst, wat bijdraagt aan het gevoel van openheid en de zichtbaarheid vooruit van de bestuurder. Dit ontwerp is mogelijk gemaakt dankzij het gebruik van een nieuwe airco-unit die 30% compacter is.

Het principe van "handen op het stuur, ogen op de weg" wordt ondersteund door de cockpit waarin de mens centraal staat, met een TFT-scherm van zeven inch op gezichtshoogte van de bestuurder, boven de lijn van het stuurwiel zodat de meters met minimale oogbewegingen kunnen worden bekeken.

De middenconsole is het middelpunt van de "sociale" aspect van het interieurontwerp: toegankelijk voor alle inzittenden en 20 liter opbergruimte in totaal, inclusief een open ruimte onder de console. Het smartphonevakje heeft een transparant deksel zodat je in één oogopslag kunt zien of je een melding hebt ontvangen.

1. Multimedia

Afhankelijk van het multimediasysteem waarmee hij is uitgerust, heeft de bZ4X een touchscreendisplay van 8 of 12,3 inch. Het grote display wordt gebruikt voor het nieuwste Toyota Smart Connect-systeem, met geavanceerde functies en verbeterde spraakherkenning. Het geeft toegang tot informatie en entertainment en maakt bediening van een aantal functies mogelijk, zoals de airconditioning en de ruiten.

Tot de multimediaopties van de bestuurder behoren handige verbonden diensten, toegankelijk via de Toyota MyT-app, die onder meer toegang bieden tot een van 's werelds grootste netwerken van oplaadpunten. Andere MyT-functies zijn "vind mijn auto", waarmee de locatie van het voertuig kan worden opgevraagd en de details op een kaart kunnen worden weergegeven, zo nodig samen met navigatieaanwijzingen. ​ Met "Share to Car" kunnen reizen worden gepland die vervolgens naar het navigatiesysteem van de auto worden gestuurd, terwijl "Car to Door" aanwijzingen geeft voor het laatste deel van een reis nadat de auto is geparkeerd.

Ook rijanalyses, onderhoudsherinneringen, het oplaadniveau van de batterij en het op afstand inschakelen van de alarmlichten zijn beschikbaar via de app. Je kunt de auto op afstand vergrendelen en ontgrendelen en de status van de auto controleren - of de ruiten of het dak open zijn, de deuren los, de lichten aan of de sleutel nog in de auto aanwezig is.

1. Aan boord

In plaats van een conventionele versnellingspook heeft de bZ4X een nieuwe draaiknop: het buitenste gedeelte wordt ingedrukt en naar links of rechts gedraaid om de rij- of achteruitversnelling te selecteren. De P-stand (parkeren) wordt ingesteld met een aanraakknop direct achter de draaiknop.

Led-interieurverlichting is te vinden in de voorste voetruimten, middenconsole, portierpanelen en -handgrepen en de bagageruimte. Bij modellen van hogere klasse is er voetruimteverlichting achterin, is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar en hebben beide voorstoelen geïntegreerde verwarming en ventilatie. De bekledingsopties zijn geperforeerd leder of synthetisch leder; synthetisch leder met stof; of geheel in stof. De kleurvarianten zijn zwart-op-zwart of een combinatie van lichtgrijs en zwart.

De bagageruimte is voorzien van een afdekplaat met twee niveaus en een ruimte onder de vloer. Met de achterbank op zijn plaats en de afdekplaat in de laagste stand bedraagt de kofferinhoud 452 l (VDA) - voldoende om drie koffers van 82 l of twee mountainbikes mee te nemen. De achterbank is 60:40 neerklapbaar en heeft een verstelbare rugleuning.

Veiligheid en rijhulp met Toyota T-Mate

De bZ4X profiteert van de uitgebreide ondersteuning en hulp van Toyota T-Mate, de verzamelnaam voor de systemen die ongevallen helpen voorkomen, bescherming bieden bij botsingen en de bestuurder helpen bij het manoeuvreren, zowel bij het parkeren in een drukke stadsstraat als bij het rijden op de snelweg.

Op de bZ4X omvat Toyota T-Mate de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense, met preventieve veiligheidssystemen die zijn ontwikkeld om meer functionaliteit te bieden en de omgeving van de auto en andere weggebruikers beter in de gaten te houden.

De bZ4X heeft de nieuwste versie van het Pre-Collision System (PCS). Het systeem controleert voortdurend de weg op deze gevaren en waarschuwt de bestuurder of zet een noodstop in bij dreigend gevaar voor een aanrijding. Het is klaar om in te grijpen met Emergency Steering Assist, waarbij de wagen om het gevaar heen wordt gestuurd terwijl hij stabiel en binnen zijn rijstrook blijft.

Lane Trace Assist laat zich leiden door de wegmarkeringen of, indien nodig, de kant van de weg of de voorligger om de bZ4X op het juiste pad te houden. Dit veiligheidssysteem vermindert de belasting van de bestuurder tijdens lange ritten op snelwegen. Het werkt samen met de Full-Range Adaptive Cruise Control, zodat de snelheid van het voertuig veilig wordt aangepast in bochten op snelwegen. Het houdt ook in de gaten of de bestuurder het stuurwiel, de remmen en het gaspedaal gebruikt: als deze gedurende een bepaalde tijd niet worden gebruikt, wordt een noodstopsysteem gestart. Bij modellen van hogere klasse wordt de bewaking uitgebreid met een camera die de hoofdpositie van de bestuurder controleert.

Safe Exit Assist helpt het veel voorkomende risico te vermijden waarbij per ongeluk een portier wordt geopend als er een voertuig, fietser of voetganger van achteren nadert. Het systeem maakt gebruik van de Blind Spot Monitor om de weg te scannen en geeft een waarschuwing als de bestuurder of passagier op het punt staat het portier te openen en er een aanrijding dreigt. Met Proactive Driving Assist, dat er in 2023 aankomt, kan de bZ4X de weg voor zich scannen, het risico op een aanrijding berekenen en de remmen en de stuurinrichting vroegtijdig bedienen om een ongeval te helpen voorkomen.

Voor de gemoedsrust van de klant en compleet gebruiksgemak kan Toyota naadloze softwarerevisies en -upgrades over-the-air aanbieden voor wagens die zijn uitgerust met Toyota Safety Sense 3 en het MM21-multimediasysteem, via de DCM (datacommunicatiemodule) van de auto.

Beyond Zero: een nieuw submerk van Toyota

De bZ4X introduceert bZ - Beyond Zero - het nieuwe submerk van Toyota dat focust op hoe batterij-elektrische voertuigen veel meer kunnen doen dan nul-uitstoot leveren op weg naar koolstofneutraliteit. Toyota ziet BEV’s die "voorbij nul” gaan als een belangrijke bijdrage aan een betere mobiliteit voor iedereen en wil zo het leven van mensen verbeteren door hen bewegingsvrijheid, veiligheid en gemoedsrust te bieden.

De bZ4X is het eerste in een reeks bZ-producten die wereldwijd op de markt zullen worden gebracht. De naam verwijst naar de grootte van de auto – 4 voor mid-size – en het type voertuig, in dit geval X voor crossover SUV.

Met Beyond Zero versterkt Toyota zijn milieuleiderschap dat het heeft verworven sinds het van nuluitstoot zijn ultieme doel maakte met de introductie van de Prius, 's werelds eerste hybride auto voor de massamarkt, 25 jaar geleden. Sindsdien heeft het bedrijf zijn hybride technologie voortdurend verder ontwikkeld en verbeterd om een meervoudige aanpak te ontwikkelen voor het verminderen en uiteindelijk elimineren van koolstofemissies, met hybride elektrische en plug-in hybride wagens en emissievrije batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische modellen.

1. Toyota's multi-tech traject naar nuluitstoot

Sinds de introductie van de allereerste Prius in 1997 heeft Toyota meer dan 20 miljoen geëlektrificeerde voertuigen op de weg gebracht. Al die tijd heeft het steeds erkend dat milieuefficiënte voertuigen alleen doeltreffend kunnen zijn als ze op grote schaal worden gebruikt: ze moeten toegankelijk en wenselijk zijn voor klanten en aan hun mobiliteitsbehoeften voldoen.

Nu het tempo van de elektrificatie wordt opgevoerd, verwacht Toyota tegen 2025 wereldwijd 5,5 miljoen geëlektrificeerde wagens per jaar te verkopen, met een gamma van 70 modellen, waaronder 15 emissievrije voertuigen.

In Europa zal naar verwachting 90% van de West-Europese verkoop tegen 2025 bestaan uit geëlektrificeerde wagens, waarvan ten minste 10% zero-emissievoertuigen (ZEV). Dit cijfer zal tegen het einde van het decennium stijgen tot 100% geëlektrificeerd, met ten minste 50% ZEV's (het aandeel zal groter zijn als de marktvraag en de ontwikkeling van de infrastructuur het toelaten). En het streefdoel voor 2035 is 100% reductie van de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen – op sommige nationale markten kan dit zelfs vroeger.

"Na 2030 verwachten wij dat de vraag naar ZEV’s verder zal versnellen en Toyota zal klaar zijn om een 100% CO2-reductie te bereiken in alle nieuwe voertuigen die tegen 2035 worden verkocht in West-Europa, op voorwaarde dat voldoende laad- en waterstofinfrastructuren aanwezig zullen zijn, samen met de vereiste stijging van de hernieuwbare energiecapaciteit", aldusMatt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe (TME) op het Kenshiki media-event van Toyota in december 2021.
  1. Koolstofneutraliteit en de Toyota Environmental Challenge 2050

De eliminatie van koolstofemissies is een belangrijk onderdeel van Toyota's Environmental Challenge 2050, een reeks van zes milieudoelstellingen die het bedrijf in 2015 heeft vastgesteld. De wereldwijde ambitie van Toyota is om CO2 te elimineren uit zijn nieuwe wagens, al zijn bedrijfsactiviteiten en de volledige levenscyclus van voertuigen, inclusief de productie van onderdelen en materialen, logistiek en de recycling- en verwijderingsprocessen aan het einde van de levensduur van wagens.

Toyota streeft ernaar de CO2-uitstoot van zijn voertuigen tegen 2050 met 90% te verminderen ten opzichte van 2010. In haar productiecentra zal de koolstofuitstoot tot nul worden herleid, mede dankzij de ontwikkeling van nieuwe productietechnologieën en de toepassing van schone en hernieuwbare energiebronnen.

De Environmental Challenge richt zich ook op de vraag hoe Toyota's waterverbruik kan worden geminimaliseerd en geoptimaliseerd; hoe het bedrijf kan bijdragen aan het tot stand brengen van een maatschappij en systemen die gebaseerd zijn op recycling; en hoe we kunnen bouwen aan een toekomstige maatschappij die in harmonie leeft met de natuur.

100% gemoedsrust met Toyota Relax

Met Toyota Relax gaan alle bZ4X-eigenaars voortaan met 100% gemoedsrust de weg op dankzij de automatische garantieverlenging tot 10 jaar.

Dit unieke aanbod op de markt werkt heel eenvoudig: na elk jaarlijks onderhoud binnen het erkende netwerk wordt de garantie op elke Toyota waarvan de oorspronkelijke garantie is verstreken, met 12 maanden of 15.000 km verlengd. Dit gebeurt automatisch en gratis.

Prijslijst 297x210_Toyota_Pricelist_010324_bZ4X_BE_1.pdf - 743 KB Uitrusting NL-Range-Overview-Toyota-bZ4X-03-2022-(4).pdf - 3 MB Technische fiche Specification sheet-bZ4X-v3.docx - 75 KB

New model