DE NIEUWE TOYOTA GR SUPRA 2.0

DE NIEUWE TOYOTA GR SUPRA 2.0

  • Nieuwe optionele 2.0-liter motor voor de Toyota GR Supra
  • De Toyota GR Supra behoudt alle eigenschappen van een rasechte sportwagen
  • Dynamische voordelen dankzij de compactere en lichtere krachtbron, waardoor het rijklaar gewicht tot 100 kg is afgenomen
De Toyota GR Supra heeft in het eerste jaar dat de auto op de markt is bijzonder veel indruk gemaakt en daarmee zijn status versterkt als een rasechte sportwagen, ontworpen en ontwikkeld voor puur rijplezier. TOYOTA GAZOO Racing heeft bij de ontwikkeling van zijn eerste wereldwijde model geput uit Toyota’s rijke sportwagengeschiedenis en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden op het gebied van rijgedrag en prestaties onderzocht.

Voor het eerst wordt er nu in Europa naast het bestaande model met een 3.0-liter zescilinderturbomotor ook een uitvoering geïntroduceerd met een nieuwe 2.0-liter viercilinderturbo.

Met deze nieuwe 2.0-liter motor ligt de GR Supra nog beter in de markt. Doordat de krachtbron lichter en compacter is dan de 3.0-liter motor heeft de auto een betere massatraagheid en chassisbalans voor nog betere rijeigenschappen.

Het basismodel van de GR Supra 2.0 is 100 kg lichter dan de uitvoering met de 3.0-liter motor, een gewichtsbesparing waardoor de dynamische prestaties van de auto verder verbeteren. Door de kortere lengte van de motor ligt zijn massa dichter bij het midden van de auto, voor een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant en een betere massatraagheid.

Hoewel de motor minder vermogen levert – 258 DIN hp/190 kW – zijn de motorprestaties indrukwekkend. De snel schakelende automatische achttrapstransmissie van ZF staat garant voor een koppel van maar liefst 400 Nm binnen een breed toerentalbereik. Dankzij het Launch Control-systeem van de GR Supra accelereert de auto in slechts 5,2 seconden van nul tot 100 km/h en de elektronisch begrensde topsnelheid is hetzelfde als bij het 3.0-liter model: 250 km/h.

De Toyota GR Supra 2.0 is in januari in productie gegaan en de eerste auto's worden vanaf maart geleverd aan Europese klanten.

 

GR Supra: een rasechte sportwagen

De Toyota GR Supra is ontwikkeld als een rasechte sportwagen, met voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving, een compact tweezitsontwerp en afmetingen waarmee de ‘gulden snede’ werd bereikt qua optimale rijeigenschappen. Hoofdingenieur Tetsuya Tada heeft de klassieke vorm gevolgd van een voorin geplaatste motor die de achterwielen aandrijft en zet daarmee de traditie voort van Toyota’s vorige Supra-generaties en de oorspronkelijke 2000GT-sportwagen.

Nobuo Nakamura, hoofdontwerper van de Toyota GR Supra, gaf zijn medewerkers een eenvoudige opdracht, zodat ze vrij waren om hun visie op een pure en individuele sportwagen in een werkelijk origineel design uit te drukken. Als sleutelwoorden noemde hij ‘Condensed Extreme’. Woorden die rechtstreeks verwijzen naar het pakket van de auto, dat uit drie hoofdelementen bestaat: een korte wielbasis, grote wielen en een breed postuur; een strak tweezitsinterieur en een lange motorkap met een compacte carrosserie als afspiegeling van de aandrijflijn, die een motor voorin combineert met achterwielaandrijving.

In het uiteindelijke ontwerp komt het Condensed-aspect tot uiting in de verhouding tussen de grote diameter van de wielen, de korte wielbasis en de totale lengte van de GR Supra. Aan het Extreme-aspect is invulling gegeven door het brede postuur van de auto, met krappe interieurafmetingen en een grote spoorbreedte, wat bijdraagt aan een sterke wendbaarheid en een goede stabiliteit.

De enige externe ontwerpelementen waardoor de 2.0-liter GR Supra zich onderscheidt van het 3.0-liter model zijn de 18” velgen en een glanzend chromen sierstuk van 90 mm diameter voor de uitlaatpijp (in plaats van het geborsteld rvs-sierstuk van 100 mm diameter bij het krachtigere model).

In de binnenruimte biedt het bestuurderscompartiment een fraaie combinatie van sportwagenelementen en hypermoderne functionaliteit. De cockpit, die zodanig ontworpen is dat de bestuurder zich volledig op het rijden kan concentreren, is rechtstreeks beïnvloed door de lay-out van eenzitsraceauto’s.

Het lage, platte dashboard biedt maximaal zicht op de weg door de voorruit, waardoor de bestuurder de auto ook bij hoge snelheden nauwkeurig kan besturen, terwijl de belangrijkste schakelaars dicht bij elkaar zitten voor een snelle en eenvoudige bediening. Het ontwerp van het instrumentenpaneel, de middenconsole en de portierbekleding vormt één geheel, wat de cockpit een sterke, coherente sfeer verleent.

Het ontwerp van de stoelen in de GR Supra is beïnvloed door de racewereld. Dat zorgt voor constant comfort en uitstekende ondersteuning, vooral als de auto op het circuit wordt gebruikt. Het zitvlak en de hoge rugleuning zijn voorzien van zijsteunen om het lichaam te omsluiten. Daarnaast is er een geïntegreerde hoofdsteun.

Autoliefhebbers genieten van de opwindende mix van vermogen, wendbaarheid en nauwkeurig rijgedrag dankzij de korte wielbasis in combinatie met een grote spoorbreedte, het lage gewicht, het lage zwaartepunt en de zeer stijve carrosserie van de auto. Om er zeker van te zijn dat de GR Supra zijn belofte waarmaakte, nam bestuursvoorzitter Akio Toyoda van Toyota de rol van Master Driver op zich en voelde hij de auto aan de tand op de Nürburgring voordat hij definitief het groene licht gaf.

TOYOTA GAZOO Racing werkte mee om de prestaties van de nieuwe sportwagen te verfijnen: om het meest wendbare, stabiele en opwindende rijgedrag te bereiken, werd in Duitsland op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring en de omliggende wegen gereden. Daarnaast werden uitgebreide tests gedaan op wegen in alle delen van de wereld.

PRESTATIES

  • Krachtige 2.0-liter motor met twin-scroll turbo
  • 258 DIN hp/190 kW en een koppel van 400 Nm
  • Supersnel schakelende automatische achttrapstransmissie van ZF
  • Acceleratie van 0-100 km/h in 5,2 seconden dankzij het Launch Control-systeem
  • Actief differentieel in optioneel Sport-pakket

2.0-liter turbomotor

De motor in de GR Supra 2.0 is een 1998 cc 16-kleps DOHC-viercilinderlijnmotor met twin-scroll turbo. Deze krachtbron staat garant voor een soepele en krachtige acceleratie, ideaal voor het puur sportieve karakter van de GR Supra.

Het maximumvermogen bedraagt 258 DIN hp/190 kW bij 5000-6000 tpm en het maximumkoppel 400 Nm binnen een indrukwekkend toerentalbereik: van 1550 tot 4000 tpm. Hierdoor accelereert de auto in 5,2 seconden van nul tot 100 km/h (dankzij de Launch Control-functie, zie hieronder); de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h.

Een gemotoriseerd variabel kleptimingsysteem regelt overeenkomstig de rijomstandigheden nauwkeurig het openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen, voor een hoog koppel bij elk toerental en veel vermogen bij hoge toerentallen. Bovendien zijn er dankzij de variabele kleplichthoogte aan de inlaatzijde minder pompverliezen, voor een hoger motorrendement.

Het directe brandstofinspuitsysteem werkt onder hoge druk – 35 MPa – en regelt een nauwkeurige inspuiting voor een hoog verbrandingsrendement.

Het traject van het uitlaatspruitstuk naar de twin-scroll turbo is in twee delen verdeeld om uitlaatgasinterferentie tussen de cilinders te onderdrukken. Hierdoor werkt de turbo al bij lage toeren en reageert de motor direct op het gaspedaal. De laaddruk wordt via een elektrische omloopklep minutieus afgestemd op het benodigde koppel. Het resultaat is een uitstekende boostrespons voor krachtige rijprestaties.

Dankzij twee balansassen loopt de motor soepeler en stiller en zijn er minder trillingen.

De sportieve prestaties gaan niet gepaard met hoge kosten qua brandstofverbruik en uitstoot: de 2.0-liter turbo verbruikt 5,9 tot 6,3 l/100 km (gecombineerde WLTP-brandstofverbruik) en de CO2-uitstoot bedraagt 135 tot 143 g/km (gecorreleerde NEDC-waarden).

Transmissie

De motor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF die bliksemsnel omhoog en omlaag schakelt, met korte overbrengingsverhoudingen voor de lagere versnellingen. De bestuurder kan het schakelen zelf overnemen met behulp van de schakelpeddels op het stuurwiel, of de rijmodi Normal of Sport selecteren overeenkomstig hun voorkeur en de rijomstandigheden (gegevens hieronder).

De Launch Control-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand met maximale tractie te accelereren, waardoor de auto in slechts 5,2 seconden een snelheid van 100 km/h haalt (als de rijmodus SPORT is geselecteerd).

Actief differentieel

Bij het optionele Sport-pakket van de GR Supra 2.0 hoort een actief differentieel, in plaats van het standaard open differentieel. Het actief differentieel werkt zowel bij het optrekken als bij het afremmen en kan razendsnel worden aangepast van nul naar volledig, 100% sper.

Een speciale ECU houdt een groot aantal gegevens in de gaten, zoals de bediening van het stuurwiel, het gas- en het rempedaal, het toerental, de wielsnelheid en het giermoment, zodat de actuator correct wordt geactiveerd. Het koppelverschil tussen het linker- en het rechterwiel wordt flexibel en naadloos geregeld naar gelang de rijsituatie.

Dit levert enorme stabiliteits- en efficiëntievoordelen op wanneer de banden hun prestatielimiet bereiken. Het effect is voortdurend merkbaar in bochten: de bestuurder ervaart meer stabiliteit tijdens het remmen en insturen van de bocht en maximale grip wanneer hij gas geeft bij het uitkomen van de bocht. De werking wordt aangepast wanneer de Sport-modus wordt geselecteerd om efficiënter bochten te kunnen nemen bij hoge snelheid, bijvoorbeeld wanneer de Toyota GR Supra wordt gebruikt op een circuit.

 

 

CHASSIS

  • De compacte en lichte 2.0-liter motor biedt dynamische voordelen waaraan de GR Supra 2.0 zijn unieke karakter ontleent
  • Door de kortere lengte van de motor ligt zijn massa dichter bij het midden van de auto, waardoor de massatraagheid verbetert en een ideale gewichtsverhouding van 50:50 tussen voor- en achterkant eenvoudiger te realiseren is
  • Tot 100 kg lichter dan de GR Supra 3.0

Dynamische voordelen

Het kleinere formaat en lagere gewicht van de nieuwe motor bieden de GR Supra specifieke dynamische voordelen.

Het 2.0-liter model is 100 kg lichter dan het 3.0-liter model. En omdat de motor compacter is, ligt zijn massa dichter bij het midden van het voertuig, waardoor de massatraagheid verbetert en een ideale gewichtsverhouding van 50:50 tussen voor- en achterkant eenvoudiger te realiseren is. Dit draagt bij aan het reactievermogen, de wendbaarheid en het vertrouwenwekkende rijgedrag van de auto.

‘Voor een scherper stuurgedrag en stabiele wegligging hebben we heel hard gewerkt om het gewicht van de nieuwe auto naar beneden te krijgen terwijl we naar een gewichtsverdeling van 50:50 streefden', zei Tetsuya Tada, hoofdingenieur van de GR Supra. ‘Dit bracht enorme uitdagingen met zich mee maar we wilden onze doelen niet opofferen.’

Ideale chassisbalans

De wielbasis en de spoorbreedtezijn de eerste zaken waarover ontwerpers moeten nadenken wanneer ze voor de tekentafel staan. In het geval van de Toyota GR Supra werden deze vastgesteld om prioriteit te geven aan de wendbaarheid en het rijgedrag van de auto.

De belangrijkste factor is de verhouding tussen de lengte van de wielbasis en de spoorbreedte. Alom wordt erkend dat de beste balans tussen wendbaarheid en stabiliteit wordt bereikt bij een verhouding die tussen 1,5 en 1,6 ligt. Het realiseren van de 'gulden snede' van 1,55 was dus het uitgangspunt voor het ontwikkelteam van de GR Supra en de voornaamste bouwsteen waarrond alle andere elementen werden geoptimaliseerd. (Ter referentie: wielbasis = 2470 mm; spoorbreedte achteraan = 1589 mm).

Ophanging

Door de zeer stijve carrosserie konden de geometrie van de ophanging en de afstelling van de schokdempers nog meer verfijnd worden. Het ontwerp van de ophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten met een gedeelde asconstructie aan de voorkant en een five-link systeem aan de achterkant.

Voor nauwkeurig bochtenwerk zijn het subframe en de draagarmbevestigingen van de voorwielophanging extreem stijf gemaakt. Door het gebruik van aluminium voor de draagarmen en de zelfstellende lagers heeft de auto bovendien een lager onafgeveerd gewicht, wat een onovertroffen wendbaarheid en efficiëntie oplevert. De nieuwe GR Supra heeft ook high-performance naafdragers met een meer uitgesproken wielvlucht en verbeterde kinematische eigenschappen.

Het stijve subframe van de achterwielophanging en de verbinding ervan met de carrosserie hebben ook een laag gewicht, wat mee zorgt voor een uiterst nauwkeurige wielcontrole. Het ontwerp met meerdere armen maakt een uitstekend grond-wielcontact mogelijk voor een directe stuurrespons en sublieme rijeigenschappen en stabiliteit.

Adaptive Variable Suspension

De Adaptive Variable Suspension (AVS - adaptieve variabele vering), die deel uitmaakt van het optionele Sport-pakket, verbetert de prestaties door een instante respons op wijzigingen in het wegoppervlak, waarbij de dempende werking van de schokdemper voor elk wiel wordt aangepast om een horizontaal op de weg liggende positie, een uitstekende stuurrespons en een soepel rijcomfort te behouden. Sensoren bewaken de wegconditie en de manier waarop met de wagen wordt gereden continu en controleren de dempende werking dienovereenkomstig.

De bestuurder heeft de keuze uit twee AVS-modi – NORMAL en SPORT – om het systeem aan te passen aan zijn/haar stemming of de rijomstandigheden. De NORMAL-modus biedt een goede balans tussen voertuigstabiliteit en rijcomfort, waarbij sportief rijden mogelijk is zonder in te boeten aan comfort. De SPORT-modus biedt een vlakke wegligging, een gereduceerde neiging tot overhellen in bochten en een scherpere stuurrespons.

Stuurinrichting

De elektrische stuurbekrachtiging maakt gebruik van een tandheugelsysteem en is afgestemd op sportief gebruik. De eigenschappen ervan worden automatisch aangepast aan de voertuigsnelheid, waardoor er bij lage snelheden minder kracht nodig is om het stuurwiel te draaien en de stuurinrichting bij toenemende snelheid gradueel stijver wordt om zo meer controle en stabiliteit te bieden bij hogere snelheden. Wanneer in SPORT-modus wordt gereden, is de benodigde stuurkracht groter, zodat dit overeenstemt met de wijzigingen aan het chassis en de aandrijflijn.

Een met leder bekleed driespakig stuurwiel met een kleine diameter zorgt voor de besturing en het reactievermogen en biedt dankzij de speciale dwarsdoorsnede optimale grip onder verschillende rijomstandigheden. Voor een sportievere rijstijl is het stuurwiel voorzien van schakelpeddels en voor bedieningsgemak en minimale afleiding van de bestuurder zijn er regelaars voor het audiosysteem, hands-free bellen en cruise control.

Wielen en banden

De GR Supra 2.0 is standaard uitgerust met 18” smeedaluminium velgen met gepolijste details. Voor een optimaal evenwicht tussen de grip voor en achter is gebruikgemaakt van grotere wielen en banden. De specifieke Michelin Pilot Sport-banden zijn 255/40 ZR18 voor en 275/40 ZR18 achter.

Remsystemen

Het standaard remsysteem van de GR Supra 2.0 is een licht aluminium systeem met een stabiele remkracht en een uiterst soepele bediening. Het systeem is voorzien van zwevende, enkelpots remklauwen en geventileerde schijven voor en achter. Een elektrische parkeerrem is standaard gemonteerd.

Een sportremsysteem maakt deel uit van het optionele Sport-pakket. De auto is dan uitgerust met rode aluminium Brembo-remklauwen met het Supra-logo – remklauwen met vier zuigers voor en zwevende remklauwen met één zuiger achter. De grotere geventileerde remschijven meten 348 x 36 mm vooraan en 345 x 24 mm achteraan.

De remmen zijn voorzien van een stand-by-, droog- en anti-fade-functie: om de remschijven te drogen drukt de droogfunctie de remmen na vooringestelde intervallen even aan wanneer de ruitenwissers actief zijn; de fade-preventie verhoogt de remdruk automatisch wanneer de remmen heet worden om een afnemende werking tegen te gaan.

ABS, Brake Assist, Vehicle Stability Control, Traction Control, en Hill-start Assist Control zijn eveneens standaardfuncties, net als Active Cornering Assist: deze functie zorgt voor bijkomende gierbewegingen door onafhankelijke reminterventies ter verbetering van de wendbaarheid en de mogelijkheid om de optimale lijn te volgen.

Selecteerbare rijmodi

De bestuurder kan kiezen uit twee rijmodi – NORMAL en SPORT – om de repons en prestaties van de auto af te stemmen op de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren.

In de SPORT-modus reageert de auto sneller op het gaspedaal, is het uitlaatgeluid harder en de besturing zwaarder. De transmissietrappen worden aangepast, zodat hoge toerentallen iets langer worden aangehouden. Als Adaptive Variable Suspension is gemonteerd, wordt de dempingskracht vergroot. Het optionele sperdifferentieel wordt eveneens aangepast voor sneller bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit.

Verder is er de TRACTION-modus voor de functie Vehicle Stability Control. Hiermee is enige wielslip mogelijk, zelfs als de VSC-functie is ingeschakeld.

Interview: Herwig Daenens, Toyota Master Driver

Herwig Daenens was de Toyota Master Driver voor de ontwikkeling van zowel het 3.0- als het 2.0-liter model van de GR Supra. Beide modellen werden in nauwe samenwerking ontwikkeld in een uitgebreid programma dat plaatsvond op circuits en een groot aantal verschillende wegen over de hele wereld. In dit interview geeft Daenens uit de eerste hand inzicht in de specifieke werkzaamheden die ertoe moesten leiden dat de beoogde rijeigenschappen van de Supra 2.0 werden verwezenlijkt.

Wat waren wat rijplezier betreft de doelen voor de GR Supra 2.0?

Die waren hetzelfde als voor het 3.0-model, in die zin dat we onszelf ten doel stelden de dynamische prestaties te evenaren van een van de grootste concurrenten.

Wat zijn qua rijgedrag, wendbaarheid en reactievermogen de belangrijkste verschillen ten opzichte van het 3.0-liter model?

Het is niet zo dat het ene model beter is dan het andere – het zijn op hun manier allebei geweldige wagens. Bij het 3.0-liter model heb je gigantisch veel vermogen en uiterst soepele prestaties van de zescilindermotor, terwijl de lichtere 2.0-liter behoorlijke prestaties combineert met een nog scherper ‘handling-DNA’.

Hoe belangrijk waren de grootte, het gewicht en de plaats van de motor bij het bepalen van de prestaties van de Supra 2.0’?

De plaats van de motor was een van de uitgangspunten bij het ontwerp van de auto. Bij de Supra hebben we er technisch alles aan gedaan om de aandrijflijn van de auto zo ver mogelijk naar achteren en zo laag mogelijk te plaatsen. De grootte van de motor is natuurlijk een belangrijke factor en bepaalt ook de plaats ervan. En, zoals bij elke sportwagen, wil je dat de motor, en in feite alle onderdelen, zo licht mogelijk zijn. Vanwege de kortere lengte van de 2.0-liter motor konden we de motormassa nog dichter naar het midden van de auto verplaatsen.

Waren er voor de gewenste rijeigenschappen nog andere chassisaanpassingen nodig?

Ja, we moesten het chassis uiteraard aanpassen voor de viercilindermotor. Met minder massa moet je de veerconstantes corrigeren en de laadhoogten aanpassen voor de gewenste rijhoogte en de eigenfrequentie. Daarom moesten ook de schokdempers opnieuw worden afgesteld.  En verder waren er specifieke afstellingen nodig van de bedrijfsparameters van de Adaptive Variable Suspension, het sperdifferentieel en de elektrische stuurbekrachtiging.

De ontwerpkenmerken van de auto waren voor ons een goed uitgangspunt, maar we zijn desondanks lang bezig geweest met het finetunen omdat we bij deze auto de lat hoog hadden gelegd.

Hoelang heeft het testen geduurd en waar is er getest?

Het testen van de GR Supra heeft van het eerste mechanische prototype tot de productieauto in totaal vijf jaar in beslag genomen. In die periode zijn we met de Supra in heel Europa geweest en ook regelmatig in de VS en Japan.  Omdat het een sportwagen is, hebben we veel op circuits gereden, zoals de Nordschleife op de Nürburgring, maar we hebben de auto ook afgesteld op de openbare weg. Beide versies zijn vanaf de tweede ontwikkelingsfase gelijktijdig ontwikkeld. De eerste prototypes (voor de eerste ontwikkelingsfase) waren allemaal uitgerust met de 3.0-liter motor. Het belangrijkste wat daarbij werd ontdekt, is ook toegepast bij het 2.0-liter model.

Waren er nog verrassingen tijdens het testen?

Tijdens de laatste testritten met de pre-productiemodellen constateerden we dat na lange ritten op het circuit bij droog weer het spatbord en het portier aan de rechterkant altijd onder het zand en stof zaten. Toen we het probleem onderzochten, bleek dat het werd veroorzaakt door een ontwerpfout bij de vuldop van het sproeiervloeistofreservoir (hetzelfde bij zowel het 3.0- als het 2.0-model), waardoor bij extreme zijwaartse acceleratie vloeistof wegspoot. Bij de gecamoufleerde auto's was dat niet te zien. Hoewel het ontwerp al lang vaststond, werd het toch aangepast om het probleem op te lossen.
 

Wat zal klanten die voor de GR Supra 2.0 kiezen het meest bevallen qua rijplezier?

Ik kan hun verzekeren dat ze in alle opzichten aangenaam verrast zullen zijn door de prestaties van het ‘kleine broertje’ – ook als ze het Sport-pakket er niet bij nemen.

 

UITRUSTINGSSPECIFICATIES EN OPTIEPAKKETTEN

  • Live-specificatie van het basismodel omvat 18” lichtmetalen velgen, 8,8” multimediadisplay en alcantara stoelbekleding
  • Connect-, Premium- en Sport-pakket voor verdere verbetering van uitrusting, styling, connectiviteit en rijeigenschappen
  • Speciaal Fuji Speedway limited edition-model leverbaar bij introductie – productie voor Europa beperkt tot 200 exemplaren

Het basismodel van de nieuwe 2.0-liter GR Supra wordt aangeboden in Live-specificatie met standaardfuncties zoals 18” lichtmetalen velgen, een 100 W-audiosysteem met vier luidsprekers, een 8,8” touchscreen en sportstoelen met zwarte alcantara bekleding.

Verder wordt de auto voorzien van Toyota Supra Safety. Dit houdt in dat de auto is uitgerust met een Pre-Crash Safety-systeem met remfunctie, Pedestrian and Cyclist Detection met remfunctie, Lane Keep Assist (LKA) met Active Steering, Road Sign Assist en een Intelligent Speed Assist.

Klanten kunnen naar gelang hun voorkeuren voor stijl, prestaties en connectiviteit met een reeks opties voortbouwen op deze specificatie.

Het Connect-pakket voegt een navigatiesysteem en connectiviteit toe voor koppelingen naar handige online services.

Het Premium-pakket biedt eersteklas comfort en praktische voorzieningen, waaronder een 425W JBL premium geluidssysteem met 12 luidsprekers, een head-updisplay, draadloze smartphonelader, zwart lederen bekleding en elektrisch verstelbare stoelen met geheugeninstelling. Dit neemt bovendien de functies van het Connect-pakket over samen met extra opslag- en interieurverlichtingsfuncties.

Het Sport-pakket is gericht op rijeigenschappen en prestaties en omvat Adaptive Variable Suspension, een actief differentieel en een sportremsysteem. Meer informatie over deze functies is te vinden in de bovenstaande hoofdstukken over prestaties, chassis en rijeigenschappen.

Multimediasysteem

Het standaard multimediasysteem van de GR Supra 2.0 wordt bediend via een centraal 8.8” TFT touchscreen met hoge resolutie. Het kan ook worden bediend via een regelaar op de middenconsole die op het bovenvlak is voorzien van een intuïtieve touchpad-bediening. Dankzij de vingertopbediening hoeft de bestuurder achter het stuur niet van positie te veranderen om het systeem te bedienen.

Het pakket omvat een audiosysteem met vier luidsprekers en DAB-radio-ontvangst, Bluetooth, een USB-poort en draadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay. Klanten die voor het Connect-pakket kiezen, profiteren verder van een navigatiesysteem met 3D-kaarten, stemherkenning en toegang tot connected online services met reisinformatie, zoals verkeers- en weersomstandigheden, beschikbare parkeerplaatsen en tankstations.

Fuji Speedway limited edition

Bij de lancering wordt de nieuwe 2.0-liter GR Supra aangeboden in een exclusieve, limited edition Fuji Speedway-versie. Deze valt op door de unieke, witte metallic lakafwerking voor de carrosserie met contrasterende 19” matzwarte, lichtmetalen velgen en rode zijspiegelbehuizingen. Het interieur heeft sierlijsten van koolstofvezel op het dashboard en opvallende rode en zwarte alcantara bekleding. De gekozen kleuren doen denken aan die van de officiële TOYOTA GAZOO Racing-kleurstelling.

Wat de specificaties voor de uitrustingen betreft, krijgt de Fuji Speedway eveneens alle functies van de Connect- en Sport-pakketten (zoals hierboven beschreven).

Dit special edition-model, waarvan in Europa slechts 200 exemplaren worden geproduceerd, is speciaal gebouwd voor de introductie van het 2.0-liter model.

 

DE TOYOTA SUPRA GT4

  • Race-uitvoering van de GR Supra, door Toyota Motorsport GmbH (TMG) ontwikkeld volgens internationale GT4-specificaties
  • 3.0-liter zescilinder-in-lijn turbomotor levert 435 DIN hp/320 kW*
  • Met de ontwikkeling wil TOYOTA GAZOO Racing mensen stimuleren om actief aan autosport te doen
  • Leverbaar aan klantenteams wereldwijd

GR Supra GT4 in 2020 leverbaar aan klantenraceteams

TOYOTA GAZOO Racing is begonnen met de verkoop van een GR Supra GT4-raceauto voor klantenteams. Het nieuwe racemodel is in eerste instantie leverbaar in Europa en wordt vóór het eind van 2020 geïntroduceerd in Noord-Amerika en Japan/Azië.

De GR Supra GT4 is gebaseerd op de straatversie van de GR Supra 3.0 en is ontwikkeld en geproduceerd door Toyota Motorsport GmbH (TMG).

De 3.0-liter zescilinder-in-lijn turbomotor levert 435 DIN hp/320 kW* en is gekoppeld aan een zeventrapssportautomaat met schakelpeddels. Bovendien is de auto uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel. Tot de raceonderdelen behoort een uitlaatsysteem van Akrapovič en de eerste smeermiddelen worden geleverd door Ravenol.

De front splitter en achtervleugel van de auto zijn gemaakt van een natuurvezelcomposiet, waarmee het totaalgewicht van de auto op slechts 1350 kg* komt. Net zoals bij de straatversie van de GR Supra is de auto uitgerust met een MacPherson-voorwielophanging en een multilink-achterwielophanging. Zowel voor als achter zijn afstelbare KW-raceschokdempers gemonteerd.

Het remsysteem bestaat uit speciale Brembo-raceremklauwen – zespots voor en vierpots achter – en om de vijfgaats 11×18” wielen liggen 305/660-banden van Pirelli.

De veiligheidsvoorzieningen omvatten een sterke rolkooi voor de lichte stalen carrosserie en een door de FIA voorgeschreven racekuip met zespuntsgordel. Het interieur is voorzien van een instrumentenpaneel van koolstofvezel met een speciaal voor het GT4-kampioenschap ontwikkeld display en stuurwiel.

De contactbedrijven voor regionale verkoop en klantenservice, waaronder vervangingsonderdelen en contact met technici, zijn: TMG voor Europa, TRD USA voor Noord-Amerika en Toyota Customizing and Development voor Japan/Azië. De prijs van de GR Supra GT4 is €175.000, exclusief btw, douanekosten en logistieke en overige kosten.

*Het gewicht kan afwijken naar gelang de Balance of Performance (BOP)

Contacteer ons
Over Toyota Belgium NV/SA