DE NIEUWE TOYOTA PRIUS

DE WEDERGEBOORTE VAN DE PIONIER

De introductie van de gloednieuwe, vierde Prius-generatie betekent opnieuw een mijlpaal in de geschiedenis en verwezenlijkingen van Toyota's hybridetechnologie.

De nieuwe Prius bouwt voort op de troeven en realisaties van zijn voorgangers en vestigt nieuwe normen op het gebied van brandstofverbruik, emissies en efficiëntie. Alle opeenvolgende Prius-generaties scoorden op deze vlakken beter dan hun voorganger, maar de nieuwe Prius wil de grootste prestatiesprong ooit zetten door de CO2-uitstoot terug te dringen tot een historisch laagtepunt van 70 g/km.

Die verwezenlijking is maar één aspect van een auto die zich in de loop van zijn evolutie voortdurend nieuwe mogelijkheden, een meer meeslepende stijl en extra rijplezier heeft aangemeten en zo alsmaar meer klanten wist te verleiden.

De nieuwe Prius, die wordt aangedreven door een nieuwe generatie van Toyota's 'full hybrid'-systeem, zet een aanzienlijke stap voorwaarts wat het verbruik op snelwegen betreft (gemengde cyclus vanaf 3,0 l/100 km) en tilt de rijervaring naar een veel hoger niveau. Acceleraties verlopen vloeiender en responsiever, met een veel lineairder gevoel dat beter aansluit bij het motortoerental.

Zijn dynamische capaciteiten dankt het nieuwe model aan het gebruik van het allereerste platform ontworpen volgens de nieuwe TNGA-filosofie (Toyota New Global Architecture). Dat verlaagt het zwaartepunt van de auto (-2,5 cm) om het rijgedrag, de respons en de stabiliteit te verbeteren. Bovendien geeft het de ontwerpers meer vrijheid om een lagere wagen met een rijkere visuele aantrekkingskracht en een atletischer profiel te creëren. TNGA verhoogt ook de gemoedsrust in het interieur, met zijn uitstekende lay-out, zijn lagere en opwindendere rijhouding en zijn hogere comfortpeil. De bagageruimte ging erop vooruit dankzij het gebruik van een kleinere hybridebatterij met hogere dichtheid, die zich volledig onder de achterbank bevindt, en een nieuwe 'double wishbone'-ophanging achteraan, twee elementen die niet ten koste gaan van het koffervolume.

De Prius blijft Toyota's technologische ambassadeur, een uitstalraam voor nieuwe en nuttige technologieën die de veiligheid, het gebruiksgemak, de prestaties en het comfort naar een hoger niveau tillen.

Dat veiligheid een topprioriteit blijft, blijkt uit het TNGA-chassis dat geoptimaliseerd werd voor een uitstekende bescherming bij ongevallen. Ook het Toyota Safety Sense-systeem wordt voor de nieuwe Prius uitgebreid met een radargestuurde adaptieve snelheidsregelaar met volledig snelheidsbereik, alsook een voetgangerdetectiefunctie voor het Pre-Collision-veiligheidssysteem.

De 'full hybrid'-aandrijving werd ingrijpend gewijzigd om de efficiëntie te verhogen, het gewicht te verlagen en de prestaties aan te scherpen. Detailwijzigingen aan de motor hebben geresulteerd in een thermische efficiëntie van 40 %, een wereldrecord voor een benzinemotor. Andere onderdelen van het hybridesysteem werden lichter en kleiner gemaakt en kregen een andere plaats om de lay-out te optimaliseren en zo verder bij te dragen tot het lagere zwaartepunt van de auto. De nieuwe nikkelmetaalhydridebatterij is compacter dan in het model van de vorige generatie en scoort nog beter qua duurzaamheid en laadprestaties.

Samen stellen al deze wijzigingen en innovaties de populaire opvattingen over hoe een ecologische auto moet rijden en er moet uitzien in vraag. Na vijftien jaar geschiedenis, waarin hybridewagens uitgroeiden van een nichetechnologie tot een mainstream-keuze, weerspiegelen ze de eisen die klanten stellen aan milieuvriendelijke wagens. Ook kopers van ecologische auto's, willen immers een wagen die stijl, gebruiksgemak en echt rijplezier verenigt. De nieuwe Prius laat geen twijfel bestaan over de voordelen die nog steeds eigen zijn aan de hybridetechnologie van Toyota, met aantrekkelijke nieuwe eigenschappen op het gebied van prestaties, gebruiksgemak en rijkwaliteiten. Dat zijn de voordelen die de constructeur verder zal veralgemenen naar de nieuwe generaties van zijn andere hybridemodellen.

Ontdek meer over de nieuwe Prius via bijgevoegd persdossier ...

Stephan Lesuisse Toyota Belgium