De nieuwe TOYOTA PROACE MAX biedt veel keuze en veelzijdigheid

  • Met de PROACE MAX betreedt Toyota voor het eerst de Europese markt voor zware bestelwagens
  • Introductie maakt het uitgebreide aanbod van lichte bedrijfswagen van Toyota Professional compleet
  • Optionele elektrische aandrijflijn met een rijbereik tot 420 km (WLTP-cyclus)
  • Ook turbodieselmotoren verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische transmissie en een vermogen variërend van 120 DIN-pk tot 180 DIN-pk
  • Serie biedt keuze uit zes verschillende hoogte- en lengteconfiguraties voor uitgebreide opslag-, laad- en trekmogelijkheden
  • Groot aantal ombouwmogelijkheden, inclusief versies met dubbele cabine, kiepbak en open laadbak; ook platformcabine en chassiscabine zijn verkrijgbaar
  • Moderne PROACE-familiestyling en eigentijdse uitrustingsspecificaties
  • Introductie: vanaf januari 2025

De nieuwe Toyota PROACE MAX combineert een krachtig en toonaangevend laadvermogen met efficiënte prestaties en een gedurfd, robuust ontwerp.

Als Toyota’s eerste zware bestelwagen in Europa vervolledigt hij samen met de vernieuwde PROACE, PROACE CITY en Hilux het uitgebreide aanbod van lichte bedrijfswagens van Toyota Professional.

Net als alle andere modellen in de PROACE-familie – de middelzware PROACE-bestelwagen, de compacte PROACE CITY en de VERSO-personenbus – is de PROACE Max verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn. Deze biedt responsieve prestaties, rijcomfort en veel vervoerscapaciteit in verschillende, voor elke taak geschikte configuraties zonder dat de bruikbaarheid of betrouwbaarheid daaronder lijdt.

Met de elektrificatie van zijn lichte bedrijfswagens benadrukt Toyota zijn meervoudige technologiestrategie om koolstofneutraliteit te bereiken. Toyota vindt dat alle klanten, inclusief degenen die voertuigen voor commercieel gebruik kopen, toegang moeten hebben tot verschillende betaalbare en praktische opties om nu het tempo van de CO2-reductie te versnellen en bij te dragen aan de transitie naar emissieloze mobiliteit in de toekomst.

Naast zijn laadvermogen en prestaties heeft de PROACE MAX een opvallend exterieurontwerp. Het middelpunt wordt gevormd door een nieuwe frontpartij, die de PROACE-familie een nieuwe identiteit geeft. Zo is er een stijlvol bovenelement in de carrosseriekleur van de bestelwagen, dat zich uitstrekt rond de matzwarte grille en overgaat in de voorbumper in dezelfde kleur. ​ De doelgerichte look wordt benadrukt door de Full LED-koplampen. De mistlichten voor hebben een bochtenfunctie voor een beter zicht.

Op multimediagebied is er een nieuw 10-inch touchscreen en een 7-inch TFT-kleureninstrumentenpaneel. Deze zijn standaard aanwezig in de elektrische versies en als optie verkrijgbaar voor de diesels in de hogere segmenten (alle details over de infotainment- en connectiviteitsfuncties zijn hieronder te vinden in het multimediagedeelte).

Om aan de wensen van zoveel mogelijk klanten tegemoet te komen, biedt de PROACE Max ombouwmogelijkheden, zowel af fabriek als op maat gemaakt door erkende Toyota-specialisten. Er is ook een breed scala aan accessoires beschikbaar voor verschillende gebruikers- en bedrijfsbehoeften.

VEELZIJDIGHEID MET UITZONDERLIJK LAADVERMOGEN

Het nieuwe PROACE MAX-aanbod omvat een groot aantal afmetingen, zodat klanten het voertuigformaat kunnen selecteren dat het beste bij hun behoeften past, en tal van ombouwmogelijkheden.

Dankzij drie verschillende lengtes (5413 mm, 5998 mm en 6363 mm) en drie verschillende hoogtes (2254 mm, 2524 mm en 2764 mm) is het model als volwaardige bestelwagen verkrijgbaar in zes groottes met een wielbasis van 3450 mm of 4035 mm. Deze combinaties bieden een laadvolume van 10 m3 tot 17 m3 met genoeg ruimte om maximaal vijf europallets comfortabel te vervoeren.

Om het laadvermogen in het juiste perspectief te plaatsen: de PROACE MAX L4 H3 heeft drie keer zoveel laadvolume als de grootste middelzware PROACE-bestelwagen.

PROACE MAX

L2

5413 mm

Diesel

L3

5998 mm

BEV/diesel

L4

6363 mm

BEV/diesel

H3

2764 mm

X

Laadvolume 15 m3

Laadvolume 17 m3

H2

2524 mm

Laadvolume 11,5 m3

Laadvolume 13 m3

Laadvolume 15 m3

H1

2254 mm

Laadvolume 10 m3

X

X

De gesloten bestelwagens zijn slechts één onderdeel van het PROACE MAX-verhaal: hij is ook verkrijgbaar met een driewegkiepbak, een open laadbak of een dubbele cabine met vier zitplaatsen op de tweede zitrij, waardoor het aantal zitplaatsen op vijf komt (zie hieronder voor meer details over ombouwmogelijkheden).

Het maximaal toegelaten gewicht varieert van 3300 kg tot 3500 kg, afhankelijk van de voertuigconfiguratie. De elektrische PROACE MAX evenaart de beste in zijn klasse met een maximaal laadvermogen van 1500 kg en een maximaal aanhangergewicht van 2400 kg. Met dieselmotor is het maximale laadvermogen 1500 kg en het maximale aanhangergewicht 3000 kg, afhankelijk van de combinatie van voertuiglengte en -hoogte.

KRACHT EN EFFICIËNTIE MET NIEUWE ELEKTRISCHE AANDRIJFLIJN

Een krachtige elektrische aandrijflijn geeft de PROACE MAX het vermogen, het comfort en de kostenefficiëntie van elektrisch rijden. Het systeem levert een vermogen van 200 kW (270 DIN-pk) en een koppel van 410 Nm, waardoor het voertuig in staat is om de zwaarste klussen te klaren.

Met een rijbereik tot 420 km (WLTP-norm) is de PROACE MAX in staat om dagelijkse routinetaken comfortabel uit te voeren. Met een knop naast de transmissiehendel op de console kan de bestuurder de prestaties naar wens aanpassen met drie rijmodi:

  • De ECO-modus optimaliseert het rijbereik en beperkt het vermogen tot 120 kW (163 DIN-pk).
  • De NORMAL-modus biedt een goede balans tussen vermogen en efficiëntie en beperkt het vermogen tot 160 kW (218 DIN-pk).
  • In de POWER-modus ligt de nadruk op topprestaties, zodat het systeem zijn volledige potentieel van 200 kW (270 DIN-pk) kan leveren.

Het regeneratieve remsysteem zorgt voor nog meer voordelen. Dit systeem vangt kinetische energie op die tijdens het vertragen en remmen wordt gegenereerd en voert deze terug als elektrische energie om de accu op te laden.

De bestuurder kan het gewenste niveau van regeneratief remmen selecteren met behulp van peddels achter het stuurwiel. Er is keuze uit vier niveaus, die in verschillende gradaties voor vertraging zorgen wanneer de bestuurder het rijpedaal loslaat. Hoe hoger het niveau, hoe sneller het voertuig zal vertragen en hoe groter de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen.

Met behulp van een 150 kW-snellader kan de lithium-ion batterij van 110 kWh in slechts 55 minuten tot 80% worden opgeladen, waardoor de stilstandtijd van het voertuig tot een minimum wordt beperkt. Zowel op de zaak als thuis kan het voertuig ’s nachts of tijdens lang parkeren worden opgeladen dankzij een AC-boordlader van 11 kW. In het eerste kwartaal van 2025 wordt een AC-lader van 22 kW geïntroduceerd.

OPTIONELE DIESELMOTOREN

Er zijn ook drie dieselmotoren verkrijgbaar. Het instapmodel is een 2.2-liter met handgeschakelde zesversnellingsbak, die 120 DIN-pk (88 kW) en 320 Nm levert: prestaties die geschikt zijn voor grote wagenparken.

De middelzware motor is een variant van de 2.2-liter met 140 DIN-pk (103 kW) en handgeschakelde zesversnellingsbak of achttrapsautomaat, goed voor respectievelijk 350 Nm of 380 Nm.

De krachtige diesel, ook met handgeschakelde of automatische transmissie, levert 180 DIN-pk (132 kW) en is zeer geschikt voor voertuigen die voor zware toepassingen worden omgebouwd.

De CO2-uitstoot begint bij 198 g/km en evenaart daarmee die van de beste in zijn klasse. Alle PROACE MAX-modellen hebben voorwielaandrijving, net als de meeste andere modellen in de markt voor grote bestelwagens.

OMBOUW EN AANPASSING

Ongeveer 90% van de zware bestelwagens die in Europa worden verkocht, zijn op de een of andere manier aangepast of maken gebruik van accessoires. Dit loopt uiteen van eenvoudige bedrijfskleuren, binnenbekleding en koeling tot volledige ombouw van de carrosserie om aan specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen. Toyota komt aan deze vraag tegemoet door uitgebreide ombouwmogelijkheden en een uitgebreid assortiment originele accessoires met garantie aan te bieden.

Carrosserievormen

Naast de gesloten bestelwagen en de versie met dubbele cabine kan de fabriek incomplete voertuigen leveren die de klant aan zijn specifieke wensen kan laten aanpassen. Dit zijn een chassiscabine en een platformcabine, die beide verkrijgbaar zijn in de standaardlengte (5943 mm) en een verlengde uitvoering (6308 mm).

De PROACE MAX is het eerste PROACE-model dat leverbaar is met een chassiscabine, waardoor een groot aantal carrosserieën en ombouwvarianten mogelijk zijn. De platformcabine heeft geen schutbord en is dus geschikt voor ombouw tot minibus of camper.

De fabriek produceert ook ombouwvarianten die een open laadbak of kiepbak hebben. Deze varianten en die met dubbele cabine kunnen met elektrische of dieselaandrijflijnen worden geleverd. Op alle af fabriek omgebouwde varianten zit bovendien dezelfde fabrieksgarantie als op de gesloten PROACE MAX-bestelwagens.

Ombouw en aanpassing

Er wordt een ombouwkader gelanceerd, zodat klanten het voertuig krijgen dat perfect op hun bedrijfsbehoeften is afgestemd. De ombouw en aanpassing worden uitgevoerd door erkende lokale ombouwers. Het autorisatieproces is gericht op verificatie en verbetering van de kwaliteitsnormen die voor de ombouw worden toegepast en is in overeenstemming met de Toyota-normen.[AJ1]

ACCESSOIRES

Vanaf het begin van de verkoop is er een breed scala aan accessoires beschikbaar om het vervoer van ladingen, de veiligheid, de bescherming van de laadruimte en de bruikbaarheid te verbeteren.

Het laadvermogen kan met een dakplatform en een ladder achter worden vergroot, terwijl het interieur met een reeks rek- en stellingsystemen kan worden uitgerust. Met een optioneel hoog dak kan de ruimte tot een mobiele werkplek inclusief stroomvoorzieningsmogelijkheden worden omgevormd.

Het is mogelijk om bekledingen van hout en polypropyleen (tot 50% lichter dan hout) te bestellen en bevestigingsrails en spanbanden toe te voegen om spullen veilig op te bergen. Er is ook keuze uit verbeterde veiligheidssloten en optionele trekhaken voor klanten die een aanhanger moeten trekken.

Voor de elektrische versies zijn kabels, kabeltassen en wallboxladers verkrijgbaar.

UITGEBREIDE VEILIGHEIDS- EN RIJHULPSYSTEMEN

Een uitgebreide reeks veiligheidstechnologieën van Toyota zorgt standaard voor gemoedsrust door de auto en de inzittenden te beschermen.

Veiliger en minder stressvol rijden wordt ondersteund door een aantal nieuwe functies. Het Moving Off Information System (MIOS) en Blind Spot Information System (BSIS), die later beschikbaar komen op de BEV-modellen, informeren de bestuurder over mogelijke gevaren in de dode hoek aan de passagierskant van het voertuig. Deze werken met een speciale sensor en camera om het gebied te bewaken. Als bijvoorbeeld een voetganger, fietser of motorrijder wordt gedetecteerd, gaat er een waarschuwingslampje op het dashboard branden en verschijnt er een gevarendriehoek in de buitenspiegels.

De bestuurder wordt verder ondersteund door Crosswind Assist, een systeem dat het voertuig stabiel houdt bij sterke zijwind. Door zacht remmen met koerscorrectie wordt voorkomen dat de PROACE MAX zijn rijstrook verlaat. Als er een aanrijding plaatsvindt, verzamelt en bewaart Event Data Recording informatie over de werking en status van het voertuig voor, tijdens en na de botsing.

Later wordt ook Traffic Jam Assist geïntroduceerd. Dit is een uitbreiding van de Adaptive Cruise Control die het rijden in druk verkeer gemakkelijker en veiliger maakt door de voorligger te detecteren en de bestelwagen in het midden van de rijstrook te houden. Het systeem brengt de PROACE Max zo nodig ook tot stilstand en accelereert dan tot de vooraf ingestelde snelheid zodra het verkeer weer op gang komt.

Parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en 360° waarschuwing door 14 sensoren (16 op het L4-model) maken parkeren en manoeuvreren met het voertuig gemakkelijker. Er is ook een digitale, centraal geplaatste achteruitkijkspiegel beschikbaar.

MULTIMEDIA EN INSTRUMENTENPANEEL

Een multimediasysteem met een 10-inch HD-touchscreen wordt geleverd op de batterij-elektrische PROACE MAX-modellen en is als optie verkrijgbaar op de dieselversies. Het pakket bevat een geïntegreerde simkaart voor toegang tot cloudnavigatie met 3D-kaarten en actuele, op feedback van andere gebruikers gebaseerde verkeersinformatie. ​ Andere functies zijn spraakherkenning die op natuurlijke gesproken commando’s reageert, Bluetooth en DAB-radio-ontvangst. Het instrumentenpaneel voor de bestuurder is een digitaal 7-inch kleurenscherm.

De dieselmodellen zijn standaard uitgerust met een 5-inch kleurenscherm met een monochroom digitaal instrumentenpaneel.

Eenvoudige, draadloze smartphone-integratie is mogelijk via Apple CarPlay en Android Auto.

GEMAAKT IN EUROPA

De PROACE MAX is het resultaat van een nauwere samenwerking tussen Toyota Motor Europe en Stellantis. De relatie begon in 2012 en biedt beide bedrijven de mogelijkheid om de ontwikkelings- en productiekosten te optimaliseren. De batterij-elektrische PROACE MAX-bestelwagens worden gebouwd in de Stellantis-fabriek in Gliwice, Polen, en de diesels en andere BEV-versies in Atessa, Italië.

PRODUCTLANCERINGSPROGRAMMA

De PROACE MAX wordt gefaseerd op de Europese markten geïntroduceerd, waarbij de eerste leveringen aan klanten vanaf januari 2025 worden verwacht.

De prijzen zullen eind september bekend gemaakt worden.

Technische fiche

DOCX - 102 Kb

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA