DE NIEUWE TOYOTA YARIS

DE NIEUWE TOYOTA YARIS

 

•    Eerste toepassing van nieuw GA-B-platform maakt stijl, compactheid, gebruiksgemak, rijplezier en veiligheid mogelijk
•    Nieuw, vierde generatie hybride systeem levert 116 DIN-pk bij een brandstofverbruik vanaf slechts 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 85 g/km (WLTP)
•    Gebouwd als ’s werelds veiligste compacte auto met geavanceerde rijhulpsystemen die standaard geïnstalleerd zijn
•    Ontworpen en ontwikkeld voor Europese klanten, geproduceerd in Valenciennes (Frankrijk) 

De nieuwe, vierde generatie Yaris is een auto die aan de eisen van het stadsleven voldoet, maar ook plezier biedt op buitenwegen of autosnelwegen.

Hij is ontworpen om wendbaar te zijn op drukke, nauwe straten in de stad, wat blijkt uit zijn compacte proporties en ongekend kleine draaicirkel. Tegelijkertijd heeft hij een ruim, comfortabel en hoogwaardig interieur, met uitrustingsspecificaties die in alle opzichten beantwoorden aan de voorkeuren van hedendaagse klanten voor connectiviteit en probleemloze toegang tot informatie.

Toyota kon zijn ambities voor de nieuwe Yaris waarmaken door de TNGA-filosofie (Toyota New Global Architecture) voor het eerst op een kleine auto toe te passen via het modulaire GA-B-platform, dat de basis vormt voor een reeks nieuwe modellen. Het GA-B-platform zorgt voor een lager zwaartepunt en een veel stijvere carrosserie en is daarmee bepalend voor de verbeterde dynamische prestaties van de Yaris. Het stelde de ontwerpers ook in staat om een opvallendere, krachtiger ogende auto te maken met een aantrekkelijke, individuele identiteit.

Het nieuwe model bevat Toyota’s doorontwikkelde, vierde generatie hybride aandrijflijn, die het brandstofverbruik verbetert en voor lagere emissies zorgt. De auto is hierdoor bovendien veel beter in staat om bij hogere snelheden en over langere afstanden alleen op de elektromotor te rijden.

In het stadsverkeer kan de nieuwe Yaris zelfs een groot deel van de tijd emissievrij rijden, net als een Battery Electric Vehicle, zonder dat de accu opgeladen hoeft te worden.

Wat betreft veiligheid, legt de Toyota Yaris de lat opnieuw hoger. De auto versterkt daarmee zijn reputatie als leider in dit segment. Toyota streeft ernaar om veiligheid voor iedereen bereikbaar te maken. De nieuwe Yaris is daarom standaard voorzien van een groter aantal actieve Toyota Safety Sense-systemen, waaronder geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Lane Trace Assist, Emergency Steering Assist en Intersection Turn Assistance. 
De functionaliteit van het Pre-Collision System is verbeterd, zodat het overdag en ’s nachts voetgangers en overdag fietsers kan detecteren. De nieuwe Yaris biedt als eerste in zijn segment ook Intersection Turn Assistance om mogelijke aanrijdingen met tegenliggers en voetgangers te herkennen wanneer de bestuurder afslaat op een kruispunt. Het is bovendien de eerste Toyota die met centrale airbags is uitgerust. Deze voorkomen dat de bestuurder en voorpassagier op elkaar botsen bij een aanrijding van opzij.

Met deze voorzieningen en het voordeel van de aanzienlijk stijvere carrosserie dankzij het GA-B-platform wil Toyota van de nieuwe Yaris de veiligste kleine auto ter wereld maken. 

 
Productontwikkeling
Yasunori Suezawa is de hoofdingenieur van de nieuwe Yaris. Hij heeft een heldere visie op wat de auto moet bieden nu de hele sector een ingrijpende verandering ondergaat. “Bij de ontwikkeling van de volgende generatie hebben we de vereiste waarden voor een compacte auto opnieuw bekeken”, zegt hij. “De essentiële waarden zijn brandstofverbruik, veiligheid, ruimtelijkheid, bruikbaarheid en prestaties. Maar we moeten ook rijplezier bieden voor iedere klant: een eigenschap die we tot uitdrukking brengen in het ‘ready to go’-thema van de nieuwe Yaris.”

Bij het ontwikkelingsprogramma waren bekwame medewerkers van verschillende Toyota-divisies (planning, ontwerp, productietechniek en productie) betrokken. Zij vormden een groep die intern bekend werd als ‘The Compact Car Company’. Het doel was om steeds betere auto’s en een spannendere nieuwe Yaris te maken. De mogelijkheden van het nieuwe GA-B-platform en de vierde generatie hybride aandrijflijn vormden de basis voor die opdracht.

Geschiedenis van de Yaris
De Toyota Yaris heeft een indrukwekkende geschiedenis als vernieuwer. De eerste generatie, die in 1999 op de markt werd gebracht, was Toyota’s eerste model dat de Europese Auto van het Jaar-titel won en onderscheidde zich door zijn opmerkelijk ruime interieur (‘big small’-concept). 

De tweede generatie Yaris was de eerste auto in het B-segment die een topscore van vijf sterren behaalde in de veiligheidstests van het Euro NCAP-programma. De derde generatie liet de markt voor kleine auto’s voor het eerst kennismaken met hybride aandrijving en was standaard uitgerust met geavanceerde Toyota Safety Sense-rijhulpsystemen, die de veiligheid verder verbeterden.

Yaris en de Europese markt
In twintig jaar tijd is de Yaris uitgegroeid tot Toyota’s belangrijkste model in Europa. Zowel het verkoopvolume als het marktaandeel zijn in die periode gestaag toegenomen. In 2019 werden er ongeveer 224.000 stuks verkocht en lag het marktaandeel in het B-segment op 7,6%. De Yaris was goed voor meer dan 22% van de nieuwe auto’s die Toyota verkocht en was daarmee het best verkochte model van de fabrikant in de regio.
Toyota verwacht dat het B-segment ook de komende jaren een groot marktaandeel in Europa zal behouden en dat de Yaris een van zijn belangrijkste modellen blijft. Toyota reageert daarmee op de marktvraag naar nog zuinigere auto’s met nog lagere emissies om aan de steeds strengere milieuvoorschriften te voldoen. 

De nieuwe Yaris speelt ook in op de veranderende voorkeuren van Europese kopers van kleine auto’s, die naast rationele argumenten, zoals kosten, bruikbaarheid, veiligheid en kwaliteit, ook emotionele argumenten, zoals stijl, sportiviteit, een jeugdig imago en rijplezier, laten meewegen.

Productie
De nieuwe Yaris wordt gebouwd in de fabriek van Toyota Motor Manufacturing France in Onnaing, bij Valenciennes, waar € 300 miljoen is geïnvesteerd om de productie van TNGA-voertuigen mogelijk te maken. De 1.5-liter Hybrid Dynamic Force-motor en de hybride transmissie worden vervaardigd door Toyota Motor Manufacturing Poland.

 

LEES MEER OVER DE NIEUWE YARIS IN BIJGEVOEGD PERSDOSSIER

Contacteer ons
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM
Over Toyota Belgium NV/SA