De nieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid 130
- Toevoeging van krachtigere Hybrid 130-aandrijflijn met Toyota’s nieuwste hybride technologie van de vijfde generatie, die een tweeledige hybride strategie voor de nieuwe Yaris Cross biedt
- Nieuwe maatregelen om geluiden en trillingen beter te dempen
- Volledig digitale gebruikerservaring met nieuwste Toyota Smart Connect-multimediasysteem, aanpasbaar 12,3-inch instrumentenpaneel en smartphone-app als digitale sleutel
- Aanzienlijke verbeteringen in prestaties en functionaliteit van Toyota T-Mate-veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder de nieuwste Toyota Safety Sense-functies
- Nieuwe Yaris Cross Premiere Edition met hoogwaardige uitrusting en exclusieve nieuwe lakkleur Urban Khaki
Inleiding
Toyota heeft elk belangrijk aspect van de populaire Yaris Cross versterkt. De verbeteringen aan het model zijn gericht op de belangrijkste aankoopoverwegingen voor klanten in het segment, zodat de Yaris Cross zijn allround aantrekkingskracht voor kopers versterkt. Sinds zijn introductie in 2021 heeft het model zich snel ontwikkeld tot een sterke en zeer concurrerende uitdager in het snelgroeiende B-SUV-segment van de Europese markt. Het is nu de meest verkochte auto in zijn klasse, het felst bevochten deel van het B-segment. De Yaris Cross is bovendien het meest verkochte model van Toyota in Europa. Ook in België voert de Yaris Cross de verkoopranglijst aan voor Toyota.
De nieuwe Yaris Cross, die door Toyota Motor Manufacturing France wordt gebouwd, behoudt zijn ingenieuze en innovatieve vormgeving, aandrijflijnen en veiligheid waar de Yaris-familie om bekendstaat sinds 25 jaar geleden de eerste generatie werd geïntroduceerd. Het nieuwe model is nu in heel Europa te koop
De nieuwe Yaris Cross presteert beter en geeft meer voldoening door een nieuwe versie van de hybride elektrische aandrijflijn, rijdt veiliger en gemakkelijker dankzij de nieuwste Toyota T-Mate-veiligheids- en rijhulpsystemen, biedt een volledig digitale gebruikerservaring en heeft stylingdetails die zijn moderne stadse karakter versterken. Met de introductie van de nieuwe Aygo X en Yaris hatchback voltooit Toyota de volledige herziening van zijn stadswagenaanbod, waarbij elk model profiteert van de kwaliteit van het GA-B-platform van het bedrijf.
Toyota verwacht dat elektrische auto’s zonder batterij tussen 2024 en 2026 goed zullen zijn voor ongeveer 80% van het B-segment, wat neerkomt op ongeveer vier miljoen verkochte auto’s per jaar. Van de aandrijfmogelijkheden voor dit soort auto’s heeft hybride nu duidelijk de voorkeur van klanten. Met zijn allround kwaliteit, veelzijdigheid en ongeëvenaarde keuze aan hybride aandrijflijnen is de nieuwe Yaris Cross goed toegerust om zijn leidende positie in het segment te behouden en klanten bij de concurrentie weg te lokken.
Een tweeledige hybride strategie met de nieuwe Hybrid 130-aandrijflijn
- Nieuwe hybride aandrijflijn met 130 DIN-pk, die naast het bestaande systeem met 116 DIN-pk wordt aangeboden, leidt tot tweeledige hybride strategie voor de nieuwe Yaris Cross
- Aandrijflijnen met de namen Hybrid 130 en Hybrid 115
- Hybrid 130 gebruikt elementen van Toyota’s nieuwste hybride technologie van de vijfde generatie, die meer efficiëntie, vermogen en responsiviteit biedt
Net als de Yaris hatchback heeft de Yaris Cross een aanvullende, krachtigere hybride aandrijflijn gekregen: de Hybrid 130. Deze tweeledige hybride strategie vergroot de aantrekkingskracht van het model, vooral bij mensen die een compactere auto willen, zonder afbreuk te doen aan vermogen en prestaties.
De hybride aandrijflijn is de belangrijkste doorslaggevende factor voor kopers die voor een Yaris Cross kiezen. Dankzij het 100% hybride aanbod hebben ze meer keuze dan ooit: twee verschillende aandrijflijnen (een uniek aanbod in deze klasse) en voorwielaandrijving of intelligente vierwielaandrijving.
In de nieuwe Hybrid 130 heeft het bestaande 1,5-liter volledig hybride systeem een nieuwe transaxle met een grotere en krachtigere elektrische motor-generator (MG1). Samen met aanpassingen aan de vermogensregelaar (PCU) zorgt dit voor een toename van 12% in het totale systeemvermogen, van 116 DIN-pk/85 kW naar 130 DIN-pk/96 kW. Tegelijkertijd is het koppel van de MG2-motor over het hele toerentalbereik verhoogd, waarbij het maximum met 30% is toegenomen van 141 naar 185 Nm.
Het resultaat is een snellere acceleratie, waarbij het optrekken van 0 tot 100 km/u met een halve seconde is verminderd tot 10,7 seconden en het tussentijds optrekken van 80 tot 120 km/u met 0,4 seconden is teruggebracht tot 8,9 seconden. Wat betreft CO2-emissies, is het effect bescheiden: het nieuwe systeem haalt met 101-116 g/km de beste score in zijn klasse, terwijl het brandstofverbruik 4,5-5,2 l/100 km bedraagt. Ter vergelijking: de cijfers voor de Hybrid 115 zijn 101-115 g/km en 4,5-5,1 l/100 km.
Deze cijfers zijn slechts een deel van het verhaal; net zo belangrijk is het effect op de rijervaring. De prestaties van de motor, aandrijfmotor en hybride batterij zijn allemaal gemaximaliseerd. Samen met een hoger koppel bij alle toerentallen geeft dit de auto een dynamischer en levendiger gevoel met acceleratie- en remprestaties die voor extra rijplezier zorgen. De auto reageert sneller in de stad en accelereert betrouwbaar bij het inhalen op de autosnelweg.
De Yaris Cross dankt zijn reputatie van uitzonderlijke efficiëntie aan het Hybrid 115-systeem. Deze eigenschap bleef een belangrijke overweging bij de ontwikkeling van de nieuwe Hybrid 130. Door het grotere elektrische vermogen is elektrisch rijden op hogere snelheden mogelijk en kan de motor vaker in het zuinige bereik werken, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Tegelijkertijd is er meer acceleratievermogen beschikbaar en reageert de auto directer bij lage snelheden.
De thermische efficiëntie van de motor is verder verbeterd en dankzij een nauwkeurige regeling van elk onderdeel zijn er minder verliezen in de hele aandrijflijn. Hierdoor wordt minder energie verbruikt, dalen de CO2-emissies en neemt het rijbereik van de auto toe.
Door het hogere vermogen van de hybride batterij kan de motor bij het starten en accelereren met lagere toerentallen draaien. Doordat de eerste verstelling sneller reageert, zijn de toenemende toerentallen en motorgeluiden beter afgestemd op de snelheid van de auto. Het ‘elastiekeffect’ dat met continu variabele transmissies (CVT’s) wordt geassocieerd, is daardoor aanzienlijk minder.
- Nieuwe technologieën voor efficiënter rijden
De nieuwe hybride technologie omvat een functie die de auto helpt bij het optrekken of afremmen op basis van veranderingen in de hellingshoek van de weg. Bij bergop rijden hoeft het gaspedaal daardoor minder hard te worden ingedrukt. Bij bergaf rijden biedt dit systeem meer controle doordat de auto wordt afgeremd wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat.
Predictive Efficient Drive leert bovendien het gedrag van de bestuurder en de weg- en verkeersomstandigheden op routes die in het cloudnavigatiesysteem van de auto zijn geprogrammeerd. Deze kennis wordt door het hybride systeem gebruikt om het laden en ontladen van de batterij te optimaliseren naar gelang de weg- en verkeersomstandigheden.
Predictive Deceleration Support verzamelt gegevens over het rijgedrag die worden gebruikt om punten op de route (‘deceleration support points’) aan te duiden op het scherm waar de bestuurder gas kan terugnemen om het brandstofverbruik en de vermogensefficiëntie te verbeteren. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, neemt het motorremvermogen toe tot boven de normale niveaus (‘extended regeneration control’), waardoor ook de batterij efficiënter wordt opgeladen.
Het andere onderdeel van Predictive Efficient Drive is Predictive State of Charge (SOC) Control. Deze functie werkt in twee rijsituaties. Ten eerste voorspelt Downhill SOC Control lange afdalingen op basis van kaartgegevens. Het laadniveau van de batterij wordt van tevoren verlaagd, zodat bij het afdalen meer energie kan worden teruggewonnen. Ten tweede volgt Congestion SOC Control de verkeersinformatie. Als er files worden gemeld, houdt deze functie het laadniveau van de batterij op peil, zodat de auto langer kan doorrijden bij langzaam rijdend verkeer zonder de motor te hoeven starten.
De nieuwe Hybrid 130-aandrijflijn is te vinden in de topmodellen, waaronder de nieuwe Premiere Edition en GR SPORT. Het bestaande hybride systeem met 116 DIN pk/85 kW, nu bekend als de Hybrid 115, blijft onderdeel van het aanbod.
Allround voordelen van het GA-B-platform
- Toyota’s GA-B-stadswagenplatform vormt de basis voor het wendbare en voldoening gevende rijgedrag van de Yaris Cross
- Zeer sterke en stijve carrosserie met gering gewicht en laag zwaartepunt biedt fundamentele voordelen
De wendbare, vertrouwenwekkende prestaties van de auto worden verder ondersteund door de capaciteiten van het GA-B-platform, de basis voor een nieuwe generatie stadswagens van Toyota.
Het biedt de fundamentele voordelen van een laag zwaartepunt, waarbij zwaardere onderdelen laag en dicht bij het midden van de auto zitten, en een zeer stijve carrosserie. Het resultaat is een stabiel en beheerst rijgedrag met minder neiging tot overhellen en een onderstel dat nauwkeurig op de input van de bestuurder reageert.
Stijfheid wordt bereikt zonder extra gewicht dankzij geavanceerde constructietechnieken en het gebruik van sterke maar lichte materialen op belangrijke punten.
Stiller rijden met betere demping van geluiden en trillingen
- Vermindering van geluiden en trillingen, als reactie op feedback van klanten, is een belangrijke verbetering
- Meerdere maatregelen om weg-, wind- en motorgeluiden tegen te gaan
- Prestaties vergeleken met die van de grootste concurrenten van de Yaris Cross in het segment
De nieuwe Yaris Cross profiteert van een reeks extra maatregelen om geluiden en trillingen te verminderen. Als reactie op de feedback van klanten is de nieuwe Yaris Cross met zijn belangrijkste concurrenten vergeleken om weg-, motor- en windgeluiden te beheersen en de prestaties op hetzelfde toonaangevende niveau te brengen.
Wat het motorgeluid betreft, zijn vier belangrijke punten verbeterd: er is een dynamische demper aan de linker motorsteun toegevoegd; er is een resonator op de inlaatslang aangebracht; de geluidsdemper aan de binnenkant van het dashboard is van een enkele laag in een drielaagse constructie veranderd; en er is een extra viltlaag aan de geluidsdemper aan de bovenkant van de motorkap toegevoegd.
Om wind- en weggeluiden tegen te gaan, is dikker glas gebruikt voor de voorruit en de zijruiten voor en achter van alle nieuwe Yaris Cross-uitvoeringen.
Een volledig digitale gebruikerservaring
- 12,3-inch digitale combimeter voor de bestuurder met aanpasbaar display op duurdere uitvoeringen
- Toyota Smart Connect-multimediasysteem met cloudnavigatie
- Smart Digital Key
Met de introductie van een volledig nieuwe digitale gebruikerservaring is de toegang tot informatie, connectiviteit en entertainment totaal veranderd. Hierbij gaat het om een instrumentenpaneel dat aan de voorkeur van de bestuurder geconfigureerd en aangepast kan worden en om een multimediasysteem dat krachtiger is, sneller reageert en een breder scala aan functies biedt. De displays zijn toonaangevend qua formaat: 7 of 12,3 inch voor de combimeter van de bestuurder en 9 of 10,5 inch voor het multimedia-touchscreen, afhankelijk van de uitvoering.
De 12,3-inch combimeter toont wijzerplaten, informatie en grafieken in hoge resolutie voor een goede zichtbaarheid onder alle lichtomstandigheden.
De bestuurder kan het uiterlijk van het display aanpassen aan zijn of haar stemming of het soort rit dankzij keuze uit vier stijlen: Smart, Casual, Sporty en Tough. Verder is er keuze uit twee, één of geen draaiknoppen voor in totaal 12 indelingen, plus een verandering in achtergrondkleur volgens de geselecteerde rijmodus: Normal, ECO of Sport.
Een digitale snelheidsmeter en de schakelstandindicator nemen in alle configuraties een centrale plaats in. In het midden, links en rechts bevinden zich multi-informatiedisplays (MID). Het middelste display toont belangrijke gegevens, zoals de status van geavanceerde veiligheidssystemen. De displays links en rechts tonen gedetailleerde informatie, zoals ritgegevens, brandstofverbruik en audio.
De bestuurder kan moeiteloos combinaties voor de drie pagina’s in elk MID bekijken met behulp van bedieningsschakelaars op het stuurwiel. De informatie op elke pagina van de displays links en rechts is aanpasbaar, maar de inhoud van het middelste display ligt vast.
Afhankelijk van de uitvoering is ook een head-updisplay beschikbaar, waardoor belangrijke rijgegevens nog sneller toegankelijk zijn voor de bestuurder.
De 7-inch versie is standaard op de Mid- en Mid+-uitvoeringen, terwijl de 12,3-inch versie te vinden is op de topmodellen, GR SPORT en Premiere Edition.
- Toyota Smart Connect
Het Toyota Smart Connect-multimediasysteem is ontworpen voor eenvoudig, intuïtief gebruik en reageert sneller op instructies dankzij een grotere rekenkracht. De functies omvatten standaard cloudnavigatie, een ‘altijd verbonden’ systeem dat toegang heeft tot actuele informatie over routes, verkeer en vertragingen voor een betere reisplanning.
Het systeem heeft een verbeterd, nog sneller reagerend spraakherkenningssysteem en een ingebouwde Voice Agent die natuurlijke gesprekstaal en verzoeken beginnend met ‘Hey Toyota’ kan herkennen. Zeg bijvoorbeeld ‘Hey Toyota, ik heb het koud’ en het systeem verhoogt automatisch de temperatuur van de klimaatregeling.
Eenvoudige connectiviteit is ingebouwd, met draadloze smartphone-integratie voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Net als bij de Toyota Safety Sense-systemen kunnen multimedia-upgrades en nieuwe functies zonder probleem draadloos worden geïnstalleerd.
In het systeem kunnen de voorkeursprofielen van maximaal drie verschillende gebruikers worden opgeslagen. De favoriete audio- en navigatie-instellingen van de gebruiker worden dan automatisch toegepast. Met de MyToyota-app kan de eigenaar ook zijn instellingen in het Toyota Center van zijn keuze opslaan en deze openen in elke andere auto met hetzelfde multimediasysteem dat hij gebruikt.
- Eenvoudige toegang met Smart Digital Key
Net als de nieuwe Yaris hatchback zal ook de Yaris Cross zijn eigenaar het gemak en de veiligheid van een Smart Digital Key bieden. Dit zal later in 2024 gelanceerd worden. Met dit systeem, dat gekoppeld is aan de MyToyota-app, krijgen maximaal vijf gebruikers via hun smartphone toegang tot de auto. De digitale sleutel kan worden gebruikt om het voertuig te vergrendelen, ontgrendelen en starten, zonder dat de telefoon uit de tas of zak van de gebruiker hoeft te worden gehaald.
De sleutel is compatibel met Apple- en Android-toestellen en wordt standaard geleverd op de Premiere Edition. Eén jaar aansluiting is inbegrepen in de aankoopprijs van de auto.
De MyToyota-app biedt nog andere handige functies, zoals vergrendelen/ontgrendelen op afstand, bediening van de klimaatregeling vóór de reis en activering van de alarmlichten om de auto te lokaliseren, bijvoorbeeld op een drukke parkeerplaats.
Veiliger en minder stressvol rijden met uitgebreide Toyota T-Mate-functies
- Veiliger en gemakkelijker rijden met de nieuwste Toyota T-Mate-functies
- Nieuwe en uitgebreide Toyota Safety Sense-functies
Toyota wilde van de Yaris Cross de veiligste auto in zijn klasse maken door hem uit te rusten met een groot aantal actieve en passieve veiligheidssystemen en -functies, die de bekende stress van het autorijden voor een groot deel kunnen wegnemen. De Yaris Cross heeft geprofiteerd van hetzelfde uitgebreide Toyota T-Mate-pakket.
Toyota T-Mate is de overkoepelende term voor geavanceerde functies die het besturen en parkeren van een auto veiliger en gemakkelijker maken. In de nieuwe Yaris Cross zijn deze verbeterd en uitgebreid om effectiever dan ooit te zijn, inclusief de introductie van de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen. Deze functies, die vaak tegen meerprijs verkrijgbaar zijn of simpelweg niet beschikbaar zijn op andere B-SUV-modellen, zijn standaard aanwezig in het hele Yaris Cross-gamma.
Dankzij een nieuw multimediasysteem en datacommunicatiemodule (DCM) kunnen software-updates draadloos worden geleverd. Dit betekent dat de Toyota Safety Sense- en multimediafuncties naadloos kunnen worden geüpgraded, zonder dat de auto naar een servicecentrum moet worden gebracht. Het downloaden kan plaatsvinden terwijl de auto rijdt, klaar voor installatie wanneer het de bestuurder uitkomt.
De veiligheids- en rijhulpfuncties zijn eenvoudig in te stellen met de bedieningsschakelaars op het stuurwiel. Deze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om Lane Trace Assist in te schakelen en de afstandsinstellingen voor Dynamic Radar Cruise Control aan te passen.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de uitgebreide Toyota Safety Sense-functies en de nieuwste toevoegingen en verbeteringen die beschikbaar zijn in de nieuwe Yaris Cross-serie.
FUNCTIE |
|
| STATUS |
Pre-Collision System (PCS) | Waarschuwing vóór een aanrijding Remassistentie vóór een aanrijding Pre-collision Braking | Voertuig, voetganger, fietser | reeds aanwezig |
|
| Motorfiets | NIEUW |
|
| Tegenligger | NIEUW |
| Ondersteuning ter voorkoming van aanrijdingen op een kruispunt | Overstekende voertuigen | NIEUW |
|
| Links/rechts afslaan | reeds aanwezig |
| Emergency Steering Assist (ESA) |
| reeds aanwezig |
| Versnellingsonderdrukking bij lage snelheid |
| NIEUW |
Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) | Functie voor het volgen van voorligger |
| reeds aanwezig |
| Aan richtingaanwijzer gekoppelde bediening |
| reeds aanwezig |
| Aan richtingaanwijzer gekoppelde bediening/Vertragingsassistent |
| NIEUW |
| Ondersteuning ter voorkoming van inhalen |
| NIEUW |
| DRCC gekoppeld aan Road Sign Assist |
| reeds aanwezig |
| Afstandsinstellingen |
| Verbeterd |
| Detectie van onderbrekend/snijdend voertuig |
| Verbeterd |
| Rekening houdend met twee voertuigen vooruit |
| NIEUW |
| Snelheidsverminderingen in bochten |
| NIEUW |
Lane Departure Alert (LDA) | Waarschuwing bij verlaten van rijstrook |
| reeds aanwezig |
| Verlaten van rijstrook voorkomen |
| reeds aanwezig |
Lane Trace Assist (LTA) | Rijstrookcentrering |
| reeds aanwezig |
| Afwijkende baan |
| NIEUW |
Road Sign Assist (RSA) | Melding bij te hoge snelheid |
| reeds aanwezig |
| Melding bij verboden in te rijden |
| reeds aanwezig |
Speed limiter | Speed limiter |
| reeds aanwezig |
| Samenwerking met RSA |
| NIEUW |
Emergency Driving Stop System (EDSS) |
|
| NIEUW |
Automatic High Beam (AHB) |
|
| reeds aanwezig |
Adaptive High-beam System (AHS) |
|
| NIEUW |
Proactive Driving Assist (PDA) | Hulp bij anticiperen op obstakels |
| NIEUW |
| Vertragingsassistent |
| NIEUW |
| Stuurhulp |
| NIEUW |
Over-the-air software-updates |
|
| NIEUW |
Met behulp van een nieuw camera- en radarsysteem dat verder en breder kan scannen dan voorheen, is er meer ruimte om ongevallenrisico’s te detecteren. Het Pre-Collision System (PCS) kan nu bijvoorbeeld een potentiële frontale botsing, overstekende voertuigen en een groot aantal voorwerpen en voertuigen in de baan van de auto herkennen, waaronder voetgangers, fietsers en nu ook motorfietsen.
Versnellingsonderdrukking is een nieuwe toevoeging aan de PCS-functies. Bij het rijden met lage snelheden grijpt dit systeem in om een plotselinge versnelling te onderdrukken wanneer het risico op een aanrijding met een voorligger wordt herkend.
De Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) is herzien om sneller te reageren en op een natuurlijker aanvoelende manier te werken. Wanneer een ander voertuig bijvoorbeeld op de rijstrook van de auto komt, wordt er geleidelijker vertraagd. De afstandsinstellingen tussen voertuigen zijn uitgebreid, zodat de bestuurder meer keuze heeft om de afstand aan zijn of haar voorkeur aan te passen, en het Curve Speed Reduction-systeem wordt eerder geactiveerd waardoor de snelheid soepeler wordt geregeld.
De DRCC heeft ook een nieuwe, aan de richtingaanwijzer gekoppelde bediening en vertragingsassistent die soepel inhalen en weer invoegen op de rijstrook ondersteunt, met een veilige snelheid en afstand tot andere voertuigen.
Het zicht naar voren bij rijden in het donker is verbeterd doordat voor het eerst een Adaptive High-beam System (AHS) beschikbaar is op de Yaris Cross. Deze optie integreert dim- en grootlicht met ledtechnologie voor een nauwkeurigere regeling van de voorwaarts gerichte lampen. De verlichting is hierdoor maximaal, terwijl het risico op verblinding van tegenliggers automatisch wordt vermeden.
Proactive Driving Assist (PDA) is een andere nieuwe functie om bekende ongevallenrisico’s te vermijden wanneer bij lage snelheid wordt gereden. Het systeem omvat drie onderdelen: hulp bij het anticiperen op obstakels, een vertragingsassistent en stuurhulp.
Hulp bij het anticiperen op obstakels wordt geactiveerd wanneer obstakels worden gedetecteerd die een aanrijding kunnen veroorzaken, zoals overstekende of dicht bij de weg lopende voetgangers, fietsers of geparkeerde auto’s. Het systeem biedt stuurhulp en remassistentie om de bestuurder veilig langs het gevaar te laten manoeuvreren.
De vertragingsassistent brengt op soepele wijze de snelheid terug wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om te vertragen bij het naderen van een langzamer rijdend voertuig of het ingaan van een bocht. De stuurhulp herkent een bocht in de weg en past de stuurkracht aan om de bestuurder een vlotte en stabiele bocht te laten nemen.
Het nieuwe Emergency Driving Stop System (EDSS) kan de bestuurder ondersteunen wanneer deze ziek of onwel wordt. Als het systeem detecteert dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niets heeft gedaan (sturen, remmen, gas geven), klinkt er een waarschuwing. Als de bestuurder niet reageert, brengt het systeem de auto voorzichtig tot stilstand, activeert het de alarmknipperlichten en ontgrendelt het de deuren.
Lane Departure Alert (LDA) herkent nu wanneer de bestuurder zijn rijstrook heeft verlaten om een obstakel (een voetganger of andere weggebruikers) te ontwijken en schakelt de waarschuwingsfunctie dan tijdelijk uit. De rijstrookcentreerfunctie van Lane Trace Assist (LTA) is aangepast, zodat de werking natuurlijker aanvoelt. Het systeem volgt bijvoorbeeld een afwijkende baan om te voorkomen dat de auto dicht langs geparkeerde voertuigen rijdt.
Road Sign Assist (RSA) is verbeterd, zodat de snelheidsbegrenzer met slechts één druk op de knop aan de informatie op verkeersborden kan worden aangepast. De snelheidsbegrenzer van het voertuig kan nu ook aan de RSA worden gekoppeld om ervoor te zorgen dat de snelheidsbeperkingen worden nageleefd.
Toyota T-Mate biedt ook bescherming wanneer de auto stilstaat. De optionele Safe Exit Assist (SEA) voorkomt met visuele en akoestische waarschuwingen dat per ongeluk een portier wordt geopend in de baan van achteropkomende voertuigen en fietsers. En het Rear Seat Reminder System (RSRS) waarschuwt de bestuurder met visuele en geluidssignalen dat een kind of huisdier op de achterbank is achtergelaten, waardoor het risico op oververhitting in de auto wordt voorkomen.
Extra stijl met nieuwe Premiere Edition
- Limited-edition topmodel ter introductie van de nieuwe Yaris Cross
- Ultieme specificaties en exclusieve lakkleur Urban Khaki
De coole, eigentijdse styling van de Yaris Cross heeft sinds de introductie veel weerklank gevonden bij klanten. De auto heeft het postuur en imago van een SUV, maar is toch compact en wendbaar in de stad. Zijn visuele aantrekkingskracht wordt versterkt met een nieuw paradepaardje voor de serie, de Premiere Edition.
Deze wordt aangeboden in Urban Khaki, een exclusieve, nieuwe bi-tone lakkleur en met exclusieve, nieuwe 18-inch donkergrijze/gepolijste vijfspaaks lichtmetalen velgen, die de dynamische, stoere look versterken. In het interieur passen de stiksels in de bekleding en de sierlijsten op het instrumentenpaneel en de portieren bij de groene carrosseriekleur. De bi-tone opties Platinum Pearl White en Silver Metallic zijn ook verkrijgbaar.
De stoelbekleding in het interieur is ook opgefrist met een nieuw patroon en op alle uitvoeringen is een zachte bekleding van het onderste instrumentenpaneel geïntroduceerd. Voor alle uitvoeringen is Juniper Blue als optionele nieuwe lakkleur beschikbaar.