DE RAV4 PLUG-IN HYBRIDE, HET NIEUWE HYBRIDE VLAGGENSCHIP VAN TOYOTA

• De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid voert het RAV4-gamma aan en wordt het nieuwe vlaggenschip van Toyota's aanbod van hybride voertuigen
  • De beste prestaties en technologie van beide werelden
    • 306 DIN pk/225 kW*, 0-100 km/h in 6,2 seconden*
    • CO2-uitstoot onder 29 g/km*
    • De hoogste puur elektrische actieradius in zijn klasse: meer dan 65 km*
  • Verkoop start in de tweede helft van 2020
Sinds zijn lancering in 1994 als ‘s werelds eerste recreatieve/lifestyle SUV, is de RAV4 constant geëvolueerd om met zijn kwaliteit, stijl, prestaties en veelzijdigheid aan de veranderende behoeften en voorkeuren van klanten te voldoen. Hierdoor blijft hij een van ‘s werelds best verkochte wagens. Dankzij het succes van RAV4 als pionier van hybride vermogen bij SUV’s, is Toyota nu klaar om de voordelen van de technologie uit te breiden met de introductie van de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid. Dit model wordt een nieuw vlaggenschip voor zijn hybride aanbod dat niet alleen belooft om nog krachtiger te zijn maar ook voor minder uitstoot te zorgen en zuiniger te zijn dan alle andere in zijn klasse.

De eerste plug-in hybride versie van de RAV4 is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring van Toyota in hybride aandrijflijnen. De vijfde generatie van de RAV4, een van de populairste SUV’s van Europa, bereikt hiermee zijn hoogtepunt. Sinds de introductie begin 2019 zijn meer dan 130.000 klantorders geplaatst, waaronder ruim 115.000 hybrides (West-Europa), wat de historische status van dit model opnieuw bevestigt.

De RAV4 Plug-in Hybrid biedt klanten de beste oplossing van beide werelden. Deze heeft de nieuwste hybride voertuigtechnologie van Toyota, met meer vermogen en betere rijdynamiek. Bovendien levert het model puur elektrische rijprestaties zonder dat er zorgen zijn over actieradius of de noodzaak om te stoppen om de batterij opnieuw op te laden.

Prestaties en efficiëntie

Door zijn ervaring met het ontwikkelen van twee generaties van de Prius Plug-in Hybrid is Toyota prima in staat om een doeltreffende nieuwe aandrijflijn voor de RAV4 te produceren. Met een totaal systeemvermogen van 306 DIN-pk/225 kW* kan dit model in slechts 6,2 seconden van 0-100 km/h accelereren*, waarmee het al zijn conventioneel aangedreven rivalen overtreft. Wat betreft CO2-uitstoot en brandstofverbruik is het model bovendien op weg om de beste in zijn klasse te worden: Toyota’s voorlopige homologatiegegevens (WLTP-standaard) wijzen op een CO2-uitstoot van minder dan 29 g/km*. Geen van de huidige plug-in hybride SUV’s met vierwielaandrijving in het D-segment komt hierbij in de buurt.

De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid werd gebouwd op het GA-K-platform van Toyota. De extra dynamische voordelen worden gehaald door de hybride batterij onder de vloer te plaatsen. Het model wordt ook standaard uitgerust met de intelligente elektrische AWD-i-vierwielaandrijving van Toyota.

Toyota heeft de prestatieverbetering van de elektromotor benut om een aanzienlijke hogere vermogensafgifte te realiseren dan in de normale RAV4 Hybrid. Toyota heeft een nieuwe lithium-ion batterij met hoge capaciteit ontwikkeld en een verbeterde Boost Converter aan de vermogensregelaar van het hybride systeem toegevoegd. De 2.5-liter Hybrid Dynamic Force-benzinemotor is dezelfde motor als die in de normale RAV4 Hybrid. Deze werd verbeterd om aan de prestatievereisten van het plug-in hybride systeem te voldoen.

Het resultaat is niet alleen een snelle acceleratie in ontkoppelde toestand: de RAV4 Plug-in Hybrid heeft een grotere actieradius wanneer volledig elektrisch, dus zonder brandstofverbruik en uitlaatemissies, in EV-modus wordt gereden.

Met vier beschikbare rijmodi kan de bestuurder probleemloos overschakelen van hybride naar puur elektrisch rijden. Door deze nieuwe EV-modus kan de RAV4 Plug-in Hybrid ruim 65 km* op louter elektrisch vermogen rijden (als batterijniveau en rijomstandigheden dit toestaan). Dit is verder dan eender welke concurrerende plug-in hybride SUV en meer dan het Europese gemiddelde van 50 km voor het dagelijks woon-werkverkeer. Bovendien kunnen er zelfs bij krachtig accelereren snelheden tot 135 km/h gehaald worden zonder de interne verbrandingsmotor te gebruiken.

Intelligente vormgeving van de hybride batterij

Door de compacte afmetingen van de lithium-ion batterij kan deze volledig onder de vloer van de wagen verwerkt worden. Omdat er geen ruimte in de laadruimte in beslag genomen wordt, bedraagt de capaciteit van de laadruimte een royale 520 liter. De lage locatie van de batterij in de wagen helpt ook om de RAV4 Plug-in Hybrid een laag zwaartepunt te geven wat de rijstabiliteit en het rijcomfort ten goede komt.

Uiterst efficiënte airconditioning op basis van een warmtepomp

Bij het bestuderen van elk detail dat aan de algemene efficiënte prestaties van de RAV4 Plug-in Hybrid kan bijdragen, paste Toyota het aircosysteem op basis van een warmtepomp toe dat in de huidige, tweede generatie Prius Plug-in Hybrid als eerste ter wereld geïntroduceerd werd. Dit werd specifiek aangepast met een warmwatercircuit voor gebruik in de nieuwe SUV zoals dit ook in de RAV4 Hybrid werd gebruikt. Daarnaast wordt de batterij gekoeld door het koelmiddel van het aircosysteem.

Dit systeem is veel efficiënter dan motorverwarming of krachtige elektrische verwarmers die de hitte van de lucht buiten absorberen om de wagen binnenin te verwarmen.

Verfijnd sportief ontwerp

Stijldetails voor de binnen- en buitenkant van de wagen tonen een verfijnder sportief uiterlijk voor de middelgrote SUV. De voorkant heeft donkere beplating voor het specifieke maaspatroon en frame en koplampverlengingen samen met een nieuwe metallic afwerking op de onderste bumperlijst. Deze benadrukt het brede en krachtige postuur van de wagen. Nieuw ontworpen 18” en 19” velgen combineren contrasterende grijze of zwarte afwerkingen met gepolijste details. Verder heeft de achterkant een metaalachtige afwerking voor het sierbeslag onder het scherm en zwarte beplating voor onderdoorrijbeveiliging.

Binnenin trekt de nieuw ontworpen sportieve bekleding met geribbelde patronen en contrasterende rode details alle aandacht. Doorstikte zwartlederen stoelen zijn eveneens verkrijgbaar met een opvallende rode bies als accent. De middenconsole heeft een 9” multimediadisplay als touchscreen - het grootste van alle RAV4-modellen - voor een overzichtelijke en vlotte bediening van entertainment, informatie en connectiviteitsfuncties van de wagen.

Specificaties van eersteklasse uitrustingen

De specificaties voor de uitrustingen weerspiegelen de status van de RAV4 Plug-in Hybrid als vlaggenschip. Naargelang de uitvoering omvatten de functies en opties 19” lichtmetalen velgen, verwarmde voor- en achterstoelen, een 230V-aansluiting binnenin, een bi-tone lakafwerking aan de buitenkant, automatische achterklep met handenvrije sensor, panoramisch dak, head-up display, 9” audiosysteemdisplay en het nieuwste multimediapakket van Toyota met Apple CarPlay en Android Auto smartphone-integratie.

Verkoopschema

De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid wordt in de tweede helft van 2020 geïntroduceerd. De exacte data waarop de verkoop begint, worden per land/markt vastgesteld.

* Voorlopige cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie