De toekomst is aangebroken en heet 'Mirai'

Akio Toyoda kondigt naam van brandstofcelberline aan in webvideo.

Tokio, Japan, 17 november 2014 — Akio Toyoda heeft de toekomst gezien en die heet 'Mirai'. 'Mirai' is de naam van Toyota's nieuwe brandstofcelwagen, die de directeur van de onderneming aankondigde in een video. Die video werd een dag voor de officiële lancering van de wagen vrijgegeven.

'Mirai', wat toekomst betekent in het Japans, betekent een keerpunt in de autosector en belooft een veiligere, milieuvriendelijkere en eenvoudigere wereld voor iedereen. Deze baanbrekende wagen heeft het rijbereik van een traditionele berline, laat zich in minder dan vijf minuten voltanken en stoot enkel waterdamp uit. Of om het met de woorden van Akio Toyoda te zeggen: "Dit is een auto die alle voordelen verenigt zonder toegevingen te doen."

De video is online op https://www.youtube.com/watch?v=LQ6zhWJaBgo

Transcriptie van de aankondigingsvideo van Akio Toyoda

Vandaag staan we op een keerpunt in de autogeschiedenis.

Een keerpunt waarbij de mens een nieuwe, milieuvriendelijke auto met een hoogstaand rijplezier verwelkomt.

Een keerpunt waarbij een vierdeursberline met een enkele waterstoftank 480 kilometer kan afleggen, in minder dan vijf minuten kan worden volgetankt en enkel waterdamp uitstoot.

Een keerpunt als bekroning op vele jaren en talloze uren werk van ons team, dat tot het uiterste ging om de auto een nieuwe definitie te geven.

Ieder van ons gelooft in een veiligere, groenere en eenvoudigere auto voor iedereen.

We hebben een wereld uitgedacht met auto's die onze afhankelijkheid van olie verminderen en de schade aan het milieu beperken.

Een ambitieuze, maar inspirerende doelstelling. En die doelstelling is vandaag realiteit geworden.

Onze brandstofcelwagen draait op waterstof. Een grondstof die van nagenoeg alles kan worden gemaakt, zelfs van afval!

De brandstofcel levert bovendien genoeg elektriciteit om een huis ongeveer een week lang van stroom te voorzien.

Deze wagen verenigt alle voordelen zonder toegevingen te doen.

Als testrijder was ik me ervan bewust dat deze nieuwe brandstofcelwagen een plezier moest zijn om mee te rijden. En geloof me, dat is hij. Met zijn lage zwaartepunt rijdt hij bijzonder dynamisch.

Nadat hij miljoenen testkilometers op circuits en tien jaar tests op openbare wegen overleefde in de vrieskou en onder een verschroeiende hitte ...

Nadat hij doorgedreven crashtests onderging ...

En nadat hij samenwerkte met lokale overheden en onderzoekers overal ter wereld om ervoor te zorgen dat hij eenvoudig kan worden bijgetankt ...

Zijn we klaar om onze nieuwe brandstofcelwagen voor te stellen.

De naam die we onze nieuwe wagen gaven, is 'Mirai', wat Japans is voor 'toekomst'.

We zijn ervan overtuigd dat de Mirai ons op plaatsen zal brengen waar we nooit eerder zijn geweest, in een betere wereld, met een betere wagen.

Voor ons is dit niet zomaar een auto. Dit is een opportuniteit – een opportuniteit die echt een verschil kan maken. En daar draait het bij Toyota allemaal om: het verschil maken.

De toekomst is aangebroken. Ze heet 'Mirai'.