De Toyota RAV4: al 30 jaar baanbrekend en origineel

• Revolutionaire, compacte SUV die het segment uitvond en drie decennia later nog steeds een bestseller is
  • Van compacte en wendbare trendsetter tot toonaangevende functionaliteit en comfort in vier generaties
  • Wereldwijd 14 miljoen stuks verkocht sinds 1994

Het is drie decennia geleden dat de Toyota RAV4 de autowereld opschudde. In die jaren is de SUV uitgegroeid tot een icoon, dat voortdurend in ontwikkeling is om nieuwe technologieën toe te passen en op de verwachtingen van de klant in te spelen.

In maart 1994 werd op het Autosalon van Genève een gedurfd en nieuw type auto geïntroduceerd: een compacte SUV met vierwielaandrijving op basis van een zelfdragende carrosserie. De Toyota RAV4 was echt origineel en baanbrekend als een wendbare en veelzijdige auto. De term SUV was ongebruikelijk in die tijd, maar vanaf het begin van de verkoop in mei 1994 reageerden de media en de klanten overduidelijk positief op de auto.

Bij de ontwikkeling van de eerste RAV4 volgden de ontwerpers specifieke doelstellingen om trouw te blijven aan de oorspronkelijke visie, die voor het eerst tot uiting kwam in de RAV-FOUR conceptauto op de Tokyo Motor Show van 1989. Het nieuwe model moest veel ruimte bieden in een compact, sportief en opvallend carrosserieontwerp. In dit nieuwe autotype kreeg de bestuurder een hogere zithouding, waardoor hij meer van de weg kon zien en dus zelfverzekerder en veiliger kon rijden. Goede offroadmogelijkheden moesten samengaan met prestaties en comfort op de weg, terwijl aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid voldaan moest worden. Op basis van die principes heeft de RAV4 zichzelf en het segment van de recreatieve SUV’s al vijf generaties opnieuw uitgevonden en zich voortdurend aan de veranderende smaak van de klanten aangepast.

Innovatie is de laatste drie decennia de kern van de ontwikkeling geweest, wat benadrukt wordt door de vroege toepassing van efficiënte aandrijvingstechnologieën. Al in 1997 gaf de RAV4 uiting aan Toyota’s streven om nieuwe technologieën met een geringere impact op het milieu te onderzoeken toen op bepaalde markten een batterijaangedreven elektrische (BEV) versie werd uitgebracht.

Met de introductie van de derde generatie van de RAV4 in 2016 kwam Toyota’s toonaangevende zelfopladende hybride (HEV) technologie beschikbaar voor het SUV-segment, als aanvulling op de bestaande reeks zuinige benzine- en dieselmotoren. In 2020 kwam er een plug-in hybride (PHEV) bij, die Toyota’s meervoudige benadering van CO2-neutraliteit benadrukte.

Die geëlektrificeerde opties hebben de rijervaring van de RAV4 verder verbeterd door zowel de kalme rust van hybride als de extra prestaties van steeds krachtigere motoren toe te voegen voor een nog responsievere acceleratie. Ondertussen heeft Toyota door het innovatieve gebruik van nieuwe platforms en vernieuwde ophangingstechnologie met elke generatie voor een zelfverzekerder, stabieler en bevredigender rijgedrag gezorgd.

De vooruitgang van de laatste 30 jaar gaat verder dan prestaties en efficiëntie en betreft ook een verbeterde functionaliteit. De royale bagageruimte − met de achterstoelen in gebruik of neergeklapt voor extra ruimte − maakt van de RAV4 een capabele partner, terwijl het steeds ruimere, uitnodigende interieur met elke generatie is verbeterd dankzij de nieuwste ingebouwde multimediasystemen.

De RAV4 heeft de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers altijd hoog in het vaandel gevoerd. In het kader van Toyota’s streven naar geavanceerde veiligheidssystemen voor iedereen zijn in de loop der jaren de nieuwste Toyota Safety Sense-systemen beschikbaar gekomen op RAV4-modellen. Die helpen bestuurders om een groter aantal veelvoorkomende risico’s op verkeersongevallen te vermijden.

Door trouw te blijven aan zijn gedurfde oorspronkelijke filosofie en in te spelen op de veranderende behoeften van klanten, is de RAV4 in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een auto-icoon en een verkoopsucces over de hele wereld. Het model was wereldwijd de meest verkochte SUV in 2018 en 2019 en bereikte eind 2023 de mijlpaal van 14 miljoen stuks wereldwijd, waaronder meer dan 2,5 miljoen in Europa. Hybride of plug-inhybride aandrijflijnen zijn nu goed voor een opmerkelijke 91% van de nieuw verkochte RAV4’s in Europa.

Het begin

De ideeën achter de RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) kwamen voor het eerst tot uiting in de RAV-FOUR conceptauto op de Tokyo Motor Show van 1989, waarmee Toyota aangaf een compact model met vierwielaandrijving te willen bouwen. Dat was nog maar een ontwerpstudie, zonder de details die voor een daadwerkelijk ontwikkelingsmodel vereist zijn, maar het publiek was zeer enthousiast. In 1991 kreeg het project groen licht en begon het ontwikkelingswerk.

Eerste generatie, 1994 – 2000

• Toyota’s ontwerpers creëerden een gedurfde, leuke nieuwe look voor de oorspronkelijke RAV4, waarbij ze braken met conventies door hem opvallende rondingen en unieke lijnen te geven. Het achter gemonteerde reservewiel verraadde de offroadmogelijkheden van de RAV4, maar de frisse nieuwe stijl was geschikt voor zowel landelijke als stedelijke omgevingen. In zijn oorspronkelijke vorm was de RAV4 een compact twee- of driedeurs model van slechts 3,69 m lang.
  • Het vermogen werd geleverd door een dwarsgeplaatste 2.0-liter benzinemotor van 129 DIN-pk, terwijl de transmissie voor permanente vierwielaandrijving zorgde. Andere innovaties die normgevend zouden worden, waren een lichte zelfdragende carrosserie en onafhankelijke achterwielophanging. De hoge rijpositie van de RAV4 zorgde voor een beter zicht, terwijl de compacte afmetingen het manoeuvreren vergemakkelijkten. Met zijn wendbare rijgedrag en passagierscomfort leek hij meer op een hatchback dan op een vierwielaangedreven auto.
  • In 1996 werd het aanbod uitgebreid met een vijfdeurs versie (met een lengte van 4,1 m) en voorwielaandrijving als optie, gevolgd door een driedeurs versie met soft-top.
  • In 1997 werd in bepaalde markten een batterijaangedreven elektrische (BEV) versie met voorwielaandrijving uitgebracht. Die was goed voor een bescheiden vermogen van 45 kW (63 DIN-pk), met nikkel-metaalhydridebatterijen onder de vloer, en had een geschat bereik van ongeveer 200 km.

Tweede generatie, 2000 – 2006

• Het nieuwe millennium leidde tot een tweede generatie van de RAV4, die ontwikkeld was op basis van de ervaringen die bij de baanbrekende introductie waren opgedaan. Een nieuw platform, nieuwe ophanging en permanente vierwielaandrijving zorgden voor een energiek maar comfortabel rijgedrag op verharde en onverharde wegen, terwijl het interieurcomfort werd verbeterd door een luxere uitstraling. Een nieuwe vormgeving, een groter schuifbereik van de stoelen en verschillende achterbankconfiguraties zorgden voor een functioneel en comfortabel interieur.
  • Zowel de drie- als de vijfdeurs versies waren iets langer, respectievelijk 5,5 cm en 4 cm.
  • Er werden twee benzinemotoren aangeboden: een 1.8-liter met 123 DIN-pk en een 2.0-liter met 150 DIN-pk. De permanente vierwielaandrijving werkte met een centraal sperdifferentieel, terwijl klanten als fabrieksoptie voor een Torsen-differentieel achteraan konden kiezen.
  • In 2001 werd voor het eerst een dieselmotor in de RAV4 aangeboden, namelijk een direct ingespoten 2.0-liter D-4D-motor met 116 DIN-pk.

Derde generatie, 2006 – 2012

• Met de derde generatie groeide en veranderde de RAV4 en kreeg hij een nieuw, verfijnder uiterlijk. Als gevolg van veranderingen in de voorkeuren en eisen van klanten werd de nieuwe RAV4 uitsluitend een vijfdeurs auto. Het nieuwe model was gebaseerd op een volledig nieuw platform voor de derde generatie en was 19 cm langer, terwijl er ook een versie met lange wielbasis werd geproduceerd voor verkoop in de Verenigde Staten en andere markten.
  • Dat model was ook het debuut van een nieuwe Toyota-vierwielaandrijving met elektronisch geregelde koppeling, die automatisch werkte op basis van de snelheid van het voertuig, de bediening van het gaspedaal, de stuurhoek en de G-krachten.
  • De rijeigenschappen van de RAV4 werden verder ontwikkeld met de eerste toepassing van Downhill Assist Control en Hill-start Assist Control.
  • De keuze aan motoren werd ook uitgebreid met 2.0-, 2.4-, 2.5- en 3.5-liter benzinemotoren, plus een nieuwe 2.2-liter diesel.

Vierde generatie, 2013 – 2018

• Bij de vierde generatie van de RAV4 kreeg de auto wereldwijd een standaardwielbasis en nam de lengte van de auto opnieuw toe, namelijk met 23,5 cm, wat bijdroeg aan 47 procent meer bagageruimte in vergelijking met zijn voorganger.
  • De volledig nieuwe ophanging was ontworpen om het rijcomfort en rijplezier te verbeteren zonder aan stabiliteit in te boeten.
  • Met het nieuwe intelligente Dynamic Torque Control-systeem en twee nieuwe functies, namelijk bochtencontrole en een sportieve rijmodus, werd geavanceerdere AWD-technologie geïntroduceerd.
  • De keuze aan aandrijflijnen bestond oorspronkelijk uit 2.0- en 2.5-liter benzinemotoren en 2.0- en 2.2-liter dieselmotoren, maar in 2016 onderging de RAV4 zijn grootste verandering tot dan toe. Als Toyota’s eerste hybride compacte SUV werd een volledig hybride elektrische versie geïntroduceerd met een totaal systeemvermogen van 197 DIN-pk en E-Four elektronische vierwielaandrijving.
  • De hybride aandrijflijn leverde niet alleen de prestaties die bestuurders verwachtten van Europa’s krachtigste RAV4 tot dan toe, maar had ook het laagste brandstofverbruik in zijn klasse, mede dankzij de superieure aerodynamica, en een lage CO2-uitstoot.

Vijfde generatie, 2018 tot heden

• De vijfde generatie werd begin 2019 in Europa uitgebracht en hielp de RAV4 een jaar later aan een wereldwijde cumulatieve mijlpaal van 10 miljoen verkochte exemplaren.
  • De krachtige styling weerspiegelde de robuuste en capabele kwaliteiten die kenmerkend zijn geworden voor ’s werelds meest verkochte SUV en straalt een universeel gevoel van plezier en avontuur uit.
  • Het was de eerste SUV die werd gebouwd op het Toyota New Global Architecture-platform, dat een laag zwaartepunt, een laag gewicht en een sterk chassis voor een uitzonderlijke wegligging en stabiliteit realiseerde.
  • Als volledig hybride model in West-Europa maakte de auto gebruik van Toyota’s hybride technologie van de vierde generatie, in combinatie met een nieuwe 2.5-liter Dynamic Force hybride motor, die aanzienlijke verbeteringen in vermogen, responsiviteit en efficiëntie opleverde.
  • In 2020 werden verdere technische innovaties in de vijfde generatie toegepast met de introductie van de eerste RAV4 Plug-in Hybrid. Dat was de krachtigste en meest efficiënte RAV4 die ooit was gebouwd, met 306 DIN-pk, een snelle acceleratie en een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot en brandstofverbruik.