De vernieuwde Toyota bZ4X: alle details

  • bZ4X grondig geüpdatet op het gebied van prestaties, technologie en design
  • Krachtigere eAxles voor en achter – levert tot 343 DIN-pk
  • Grotere batterijcapaciteit voor meer rijbereik – tot 569 kilometer* WLTP
  • Updates van hardware en software om sneller op te laden, inclusief preconditioneringssysteem voor de batterij
  • Lancering vernieuwde bZ4X: eind 2025

De Toyota bZ4X elektrische SUV werd grondig geüpdatet, waarbij de rij- en oplaadprestaties en het interieur- en exterieurontwerp zijn verbeterd.

Met de introductie van dit model bestrijkt Toyota de belangrijkste B-, C- en D-segmenten voor elektrische SUV's, naast de gloednieuwe compacte Urban Cruiser en de middelgrote Toyota C-HR+ en, wanneer deze in het voorjaar van 2026 wordt geïntroduceerd, de grotere bZ4X Touring.

De eerste leveringen van de vernieuwde bZ4X worden tegen het einde van het jaar verwacht.

Nieuwe eAxles: meer vermogen, efficiëntie en stabiliteit

De eAxles van de bZ4X zijn geüpdatet om elk aspect van hun prestaties te verbeteren. De focus lag op het verminderen van energieverlies in de units, stillere prestaties en superieure kracht en rechtuitstabiliteit.

Hierdoor zijn het vermogen en koppel toegenomen: voor de voorste eAxle is het maximumvermogen gestegen van 150 naar 167 kW, met een koppel dat gestegen is van 266,3 naar 268,6 Nm; de achterste unit is gestegen naar 87 kW met een koppel van 169,8 Nm.

Door de nieuwe batterij met hoge capaciteit verwacht Toyota tot 569 km (WLTP-norm) autonomie, vergeleken met 505 km voor het huidige model. In de vierwielaangedreven versie kan de nieuwe bZ4X ladingen tot 1.500 kg trekken en beschikt hij over authentieke rijcapaciteiten voor ruw terrein.

  • Minder energieverlies

Het energieverlies in de elektrische aandrijflijn werd met succes teruggedrongen dankzij diverse maatregelen, waaronder een nieuwe drieassige tandwieltrein met een overbrengingsverhouding die is geoptimaliseerd voor het reductiemechanisme en die een hogere motorsnelheid mogelijk maakt.

Er zijn wijzigingen aangebracht aan de koel- en smeersystemen van de eAxles, waardoor het verlies verder is teruggedrongen en de unit kleiner en lichter is geworden. Een van de technische innovaties is de eerste toepassing van halfgeleiders uit siliciumcarbide (SIC) in een Toyota BEV.

Het vermogen is toegenomen en de rechtuitstabiliteit is verbeterd door de overbrengingsverhouding aan te passen, naast de impact van een herziene koeling en smering. Het superpolijsten van de tandwieltanden heeft gezorgd voor een stillere loop en heeft ook een impact gehad op de mate van energieverlies.

  • Elektromotor

De rotor en stator van de elektromotor zijn ontworpen voor topprestaties bij hoge snelheid en hoog vermogen. De binnendiameter van de rotor is vergroot, wat gewicht bespaart, en het gebruik van een watergekoelde oliekoeler zorgt voor een beter stroomverbruik.

  • Optie van dubbele batterij

Het nieuwe bZ4X-gamma wordt uitgebreid met de introductie van twee batterijopties. De middelgrote SUV wordt nu aangeboden met een keuze uit 57,7 kWh of 73,1 kWh (brutocapaciteit), zodat klanten meer mogelijkheden hebben om een versie te vinden die het beste bij hun rijbehoeften en hun budget past.

De batterij van 57,7 kWh is exclusief voor de voorwielaangedreven bZ4X. De grotere batterij van 73,1 kWh is verkrijgbaar in een versie met voorwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving.

Zo biedt de nieuwe bZ4X keuze uit drie aandrijflijnen:

  • batterij van 57,7 kWh en 167 DIN-pk (123 kW), voorwielaandrijving
  • batterij van 73,1 kWh en 224 DIN-pk (165 kW), voorwielaandrijving
  • batterij van 73,1 kWh en 343 DIN-pk (252 kW), vierwielaandrijving
  • Oplaadtijden van de batterij

De beschikbaarheid van een nieuwe boordlader van 22 kW (standaard op de uitvoering High) vermindert de AC-laadtijd. Nieuwe maatregelen om de snellaadprestaties te optimaliseren, zullen de laadtijden verkorten, vooral in koudere klimaten.

De standaard snellaadtijd van 10 tot 80% SOC zou rond 30 minuten moeten duren. Verbeteringen aan het laadsysteem, de batterij en een nieuw preconditioneringssysteem, maken nu hoge laadprestaties mogelijk over een breder bereik van temperaturen en omstandigheden.

  • Herziene batterijstructuur

Dankzij een herziene configuratie van de onderdelen van de batterij passen er 26 cellen in elke module, zonder de totale afmetingen van de batterij te vergroten. De nieuwe batterij met hoge capaciteit bevat 104 cellen vergeleken met de 96 cellen van de vorige batterij.

  • Consistente prestaties bij het koelen en verwarmen van de batterij

De waterkoeling maakt indien nodig gebruik van koelmiddel uit de airconditioning van de auto om de temperatuur van de koelvloeistof te verlagen. De koeler werkt vanaf de onderkant van de batterij zodat elke cel gelijkmatig wordt gekoeld.

De batterijverwarmingsfunctie zorgt voor een gelijkmatige verwarming van alle cellen, met een consistente werking, zelfs bij zeer lage temperaturen, waardoor de oplaadtijd wordt verkort. Het systeem maakt gebruik van een water/water-warmtewisselaar tussen het hoge- en lagetemperatuurkoelmiddelcircuit.

  • Preconditionering van de batterij

Een andere functie van de nieuwe bZ4X is een nieuwe preconditionering van de batterij die helpt om de oplaadtijd te verkorten, vooral in koude klimaten, door ervoor te zorgen dat de batterij de optimale temperatuur heeft wanneer het opladen begint.

De bestuurder kan de preconditionering handmatig inschakelen via het multimediasysteem van de auto tijdens het rijden, of het kan automatisch werken wanneer naar een snellaadpunt wordt gereden dat in het navigatiesysteem is geprogrammeerd. Het kan ook vooraf worden ingepland om op een specifiek tijdstip te starten.

  • BEV-navigatie

De bZ4X kan bogen op een nieuwe BEV-navigatiefunctie. Die verbetert de functionaliteit van het geïntegreerde navigatiesysteem van de auto, waarbij automatisch een route wordt geselecteerd en handige oplaadstations worden aanbevolen, op basis van het oplaadniveau van de batterij van de auto en het resterende rijbereik.

Deze updates en verdere verbeteringen zijn beschikbaar voor zowel de nieuwe bZ4X als de huidige modellen en worden geleverd via de connected services van de auto.

  • Batterijgarantie van Toyota

Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt tot de auto 10 jaar oud is, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160,000 kilometer, en met het Battery Care Program tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers dat geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing). Neem contact op met uw PR Manager).

Wijzigingen aan het exterieur voor een opvallende stijl en aerodynamische efficiëntie

  • De 'hamerkop' benadrukken

Toyota heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om het frontale design van de bZ4X te benadrukken, waarbij het 'hamerkop'-profiel wordt geaccentueerd als designkenmerk voor zijn nieuwe modellen.

De wijzigingen zijn eenvoudig maar doeltreffend. De grootlichten zijn verplaatst van de lichtblokken naar net onder de voorste rand van de motorkap en de 'hamerkop'-verlichting is nu verbonden door een centrale lichtbalk.

De onderbumper is breder gemaakt, wat bijdraagt aan het sterke postuur van de auto en zijn aanwezigheid op de weg. De buitenspiegels zijn uitgelijnd met de gordellijn van de auto, wat de vloeiende karakterlijn langs de zijkant van de auto accentueert. De wielkasten zijn nu in een glanzend zwarte pianolak gespoten, wat bijdraagt aan een slanker en eleganter design.

  • Aerodynamische velgen

Er zijn nieuwe velgen van 18 en 20 inch. De 18-inch kappen zijn afgewerkt in twee kleuren en gemonteerd op een lichtmetalen frame. De 20-inch velgen hebben een opvallend geometrisch patroon dat parallelle lijnen en veelvlakkige vormen combineert met een zwarte en heldere machinaal bewerkte afwerking. De velgen zijn ontworpen voor betere aerodynamische en gewichtsbesparende prestaties.

  • Panoramadak

Het interieur kreeg een opener gevoel door het verwijderen van de centrale versteviging van het panoramadak. Dit werd mogelijk gemaakt door ultrasterk staal te gebruiken en de verbindingspunten van het dak te versterken. Hierdoor is de glaspartij 20% groter.

  • Aerodynamische details

Om de aerodynamische prestaties te optimaliseren, is de onderzijde gladder gemaakt met een vergroting van het oppervlak van de onderzijde. Bij versies zonder hoog gemonteerde spoiler is de bovenrand van de eendenstaartspoiler 5 mm hoger geplaatst en is de achtersierlijst dichter bij het niveau van de achterruit gebracht.

  • Rijdynamiek en comfort

Er zijn ook wijzigingen aangebracht aan het chassis, de stuurinrichting en de ophanging om het comfort en de rijdynamiek te verbeteren. Dankzij ontwerpwijzigingen aan het voorste subframe en het toevoegen van sterk dempende lijm aan de vloer is de algehele stijfheid verhoogd. De stuurinrichting, de schokdempers en de veren zijn ook verbeterd en dragen allemaal bij aan een beter rijcomfort, meer stabiliteit en meer controle bij hogere snelheden.

Interieurontwerp

  • Slank instrumentenpaneel

Het interieurontwerp draait rond een gecombineerde ruimte voor de bestuurder en de voor- en achterpassagiers. Het gevoel van ruimte en openheid wordt versterkt door een nieuw, ultraslank design van het instrumentenpaneel dat een sterke horizontale lijn vormt.

Kleinere ventilatieroosters zijn ontworpen om tussen het midden van het paneel en het bovenste oppervlak te passen. Om ervoor te zorgen dat deze verandering de ventilatieprestaties niet in gevaar brengt, zijn de luchtkanalen van de airconditioning geoptimaliseerd en hebben de ventilatieopeningen een nieuwe lamellenstructuur.

  • 'Digitaal eiland'-console en 14-inch display

De middenconsole en het multimediadisplay zijn nu twee aparte eenheden. De nieuwe console is 10 centimeter lager dan voorheen en heringedeeld als 'digitaal eiland' met een dunner profiel dat meer knieruimte vrijmaakt voor de bestuurder en voorpassagier. Er is ruimte bespaard dankzij een hertekende airconditioning die 30% compacter is en 30% minder stroom verbruikt.

Om ervoor te zorgen dat iedereen onderweg verbonden kan blijven, biedt de console nu twee draadloze laders, links en rechts, die de bestuurder en passagier kunnen gebruiken. De achterconsole is ook herwerkt zodat de twee USB-poorten van 60 W handiger zijn geplaatst bovenaan de unit en de ventilatieopeningen aan de achterkant 10 cm dichter bij de passagiers zijn geplaatst.

Het middelpunt van het instrumentenpaneel is een nieuw 14-inch multimediatouchscreen. Dit standaard gemonteerde scherm vervangt het vorige 12,3-inch scherm.

  • Comfort en gemak voor de bestuurder

Het instrumentenpaneel voor de bestuurder steekt nu boven het stuurwiel uit, zodat er minder oogbewegingen nodig zijn om gegevens en informatie op te nemen. Er is ook extra comfort dankzij de stuurverwarming die rond de volledige omtrek van het stuurwiel werkt.

De nieuwe bZ4X heeft peddels achter het stuur waarmee de bestuurder handmatig kan schakelen tussen de verschillende niveaus van de regeneratieve remkracht.

  • Opbergruimte

Er zijn voldoende handige opbergvakken in de cabine voorzien om tal van veelgebruikte spullen op te bergen. In de console zit een onderste lade die groot genoeg is voor een paar schoenen en een doos tissues. Het consolevak, dat scharnierend naar links of rechts kan worden geopend voor een gemakkelijke toegang, biedt plaats aan een tablet, EHBO-kit en brillenkoker. In de bekerhouders en vernieuwde deurvakken passen zowel grote als kleine waterflessen.

  • Sfeerverlichting

Er is een nieuwe sfeerverlichting leverbaar, die keuze biedt uit 64 verschillende kleuren om de juiste stemming voor elke reis te scheppen, van koel en ontspannend tot sportief en opwekkend. Ze geeft ook een extra waarschuwing die gekoppeld is aan de Safe Exit Assist van de auto, waarbij de handgrepen van de binnendeuren rood oplichten als het risico bestaat dat een portier wordt geopend in het pad van achteropkomend verkeer.

  • Nieuwe gerecycleerde bekledingsmaterialen

Afhankelijk van de uitvoering zijn er verschillende bekledingsopties geïntroduceerd waarbij gerecycleerde en dierproefvrije producten worden gebruikt. Deze omvatten een nieuwe stof gemaakt van gerecycleerd PET-garen en een zacht maar duurzaam kunstleder met een aantrekkelijke generfde afwerking.

Er zijn ook nieuwe interieurkleuren beschikbaar om de bZ4X een dynamische en sportieve uitstraling te geven. Elk detail is nauwkeurig onderzocht om gewicht te besparen, zoals de vervanging van het materiaal van het tapijt in de cabine, waarmee 1 kg is bespaard.

Technische fiche

PDF 175 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA

Neem contact op met

ellen.dewilde@toyota.be

www.toyota.be