De vernieuwde Toyota bZ4X: meer vermogen, meer zuinigheid en meer comfort
- Een uitgebreid programma van verbeteringen en nieuwe uitrusting
- Meer keuze voor de klant dankzij twee batterijopties (57,7 en 73,1 kWh) met meer vermogen en zuinigheid
- Groter rijbereik – tot 569 km (WLTP) – en sneller opladen
- Ophanging afgesteld voor verbeterd rijcomfort en dynamische prestaties
- Nieuwe exterieurdetails en horizontaal dashboard met middenconsole als 'digitaal eiland'
- Extra isolatie in cabine, tegen geluid en trillingen
- Lancering: December 2025
De bZ4X was Toyota's eerste elektrische voertuig. Hij kwam in 2022 op de markt en bepaalde de aanpak van het bedrijf om nieuwe, volledig elektrische modellen te ontwikkelen. Dit was nog maar het begin. Toyota heeft aan de voortdurende verbetering van alle aspecten van de bZ4X gewerkt om de prestaties, zuinigheid en comfort voor de bestuurder te verhogen.
Daarom is de vernieuwde bZ4X veel meer dan een opfrisbeurt halverwege de levensduur. Zijn elektrische aandrijflijn heeft een uitgebreide upgrade gekregen met nieuwe batterijen die meer vermogen leveren, sneller kunnen worden opgeladen en een groter rijbereik hebben. Nu er twee batterijcapaciteiten beschikbaar zijn, heeft de klant meer keuze, met versies voor verschillende rijbehoeften en budgetten. Het Battery Care Program van Toyota garandeert dat 70% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit behouden blijft gedurende maximaal 1.000.000 km of 10 jaar gebruik van de auto*.
Het vermogen is niet alleen toegenomen, de oplaadtijden zijn ook korter en het rijbereik groter. De nieuwe uitvoering High is uitgerust met een 22 kW boordlader. De vernieuwde eAxles, met geïntegreerde elektromotor, transaxle en omvormer, zijn ontworpen om interne energieverliezen te verminderen en zo de wagen zuiniger te maken. Het rijgedrag, de stuurrespons en het rijcomfort hebben voorrang gekregen door een gedetailleerde afstelling van de ophanging en maatregelen om de carrosseriestijfheid te verhogen.
Het kenmerkende hamerkopdesign aan de voorkant heeft meer nadruk gekregen met nieuwe designaanpassingen, terwijl het open en ruime interieur een nieuw, horizontaal uitgelijnd dashboard kreeg met een groter multimediadisplay en een middenconsole als 'digitaal eiland'. Met een reeks ingrepen werden het geluid en de trillingen die het interieur bereiken verder verminderd.
Nieuwe batterijen met hoge capaciteit en verbeterde prestaties
- Twee nieuwe lithium-ionbatterijopties met 57,7 of 73,1 kWh
- Het geoptimaliseerde ontwerp biedt plaats aan meer cellen, wat bijdraagt aan een groter rijbereik – tot 569 km (WLTP-cyclus)
- AWD-model kan tot 1.500 kg trekken
- Verbeterde prestaties met nieuw batterijkoelsysteem
- Laadtijden bij koude temperaturen verbeterd met verwarmings- en pre-conditioneringsfuncties voor de batterij
Twee batterijopties
De nieuwe bZ4X biedt de consument meer keuze en verbetert zijn prestatieprofiel met de introductie van twee nieuwe batterijopties.
De middelgrote SUV wordt nu aangeboden met een keuze uit 57,7 kWh of 73,1 kWh (brutocapaciteit), zodat klanten meer mogelijkheden hebben om een versie te vinden die het beste bij hun rijbehoeften en budget past.
De batterij van 57,7 kWh is exclusief voor Mid-uitvoering van de voorwielaangedreven bZ4X. De grotere batterij van 73,1 kWh is verkrijgbaar in een versie met voorwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving.
Er is dus keuze uit drie aandrijflijnen:
| FWD |
| AWD |
Batterij | 57,7 kWh | 73,1 kWh | 73,1 kWh |
Max. systeemvermogen | 123 kW (167 DIN-pk) | 165 kW (224 DIN-pk) | 252 kW (343 DIN-pk) |
Verbruik (kWh/100 km) | 13,9 | 13,9 (18") | 14,5 (18") |
EV-rijbereik (WLTP) | 444 | 569 (18") 511 (20") | 516 (18") 468 (20") |
Het maximale rijbereik wordt gehaald door het voorwielaangedreven model met de batterij van 73,1 kWh en 18" velgen; deze versie heeft een WLTP-cyclusafstand van 569 km op een volle lading. Bovendien kan de bZ4X in AWD-configuratie nu geremde aanhangers tot 1.500 kg trekken, wat zijn authentieke SUV-status een extra dimensie geeft. Met voorwielaandrijving blijft het trekvermogen 750 kg.
Nieuwe batterijstructuur
De nieuwe batterijen, geleverd door Prime Planet Energy & Solutions (PPES),
zijn zo geconfigureerd dat er meer cellen – 26 – in elke module passen, zonder dat de totale afmetingen van de unit toenemen. De batterij van 57,7 kWh telt 78 cellen en de nieuwe unit met hoge capaciteit 104 cellen. Dit in vergelijking met de 96 van de vorige unit. PPES is een joint venture van Toyota Motor Corporation (51%) en Panasonic Corporation (49%), opgericht in 2019.
Verbeteringen in oplaadtijden voor de batterijen
Toyota wou dat de nieuwe bZ4X verbeterde DC-laadtijden en consistente hoge prestaties zou bieden over een breed temperatuurbereik, met name in koude omstandigheden. Dit werd mogelijk gemaakt dankzij een reeks ingrepen, waaronder verbeteringen aan de batterij en de besturingssystemen, software- en hardwareaanpassingen en een nieuw airconditioningssysteem. Voor het opladen met wisselstroom is de High-uitvoering standaard uitgerust met een nieuwe boordlader van 22 kW (11 kW OBC voor andere uitvoeringen).
Laadmethode | Oplaadtijd 10-80% SoC |
Wisselstroom 11 kW | 4,8 u |
Wisselstroom 22 kW | 2,2 u |
Gelijkstroom 150 kW | 28 min |
Preconditionering van de batterij
Een nieuwe preconditioneringsfunctie voor de batterij is essentieel om de oplaadtijden te verkorten, vooral in koude klimaten. Dit zorgt ervoor dat de batterij de optimale temperatuur heeft wanneer het opladen begint. Als de batterij volledig is voorverwarmd, duurt een DC-snellaadbeurt van 10 tot 80% 28 minuten, prestaties die consistent zijn over een buitentemperatuurbereik van -10 tot +25°C.
De bestuurder kan de preconditionering handmatig activeren via het multimediasysteem van de auto, de preconditionering op een bepaald tijdstip laten starten of de preconditionering wordt automatisch geactiveerd wanneer een snellaadpunt als bestemming is geprogrammeerd in het navigatiesysteem van de auto.
Consistente prestaties bij het koelen en verwarmen van de batterij
De waterkoeling maakt indien nodig gebruik van koelmiddel uit de airconditioning van de auto om de temperatuur van de koelvloeistof te verlagen. De koeler werkt vanaf de onderkant van de batterij zodat elke cel gelijkmatig wordt gekoeld. De standaard voorziene warmtepomp in het airconditioningssysteem zorgt voor energiezuinige prestaties.
De batterijverwarmingsfunctie zorgt voor een gelijkmatige verwarming van alle cellen, met een consistente werking, zelfs bij zeer lage temperaturen, waardoor de oplaadtijd wordt verkort. Het systeem maakt gebruik van een water/water-warmtewisselaar tussen het hoge- en lagetemperatuurkoelmiddelcircuit.
Informatie voor de bestuurder
De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van belangrijke batterijprestatiegegevens met nieuwe functies die zijn toegevoegd aan de 7-inch combimeter. Deze omvatten het huidige (real-time) laadvermogen, de resterende tijd om 80% SoC te bereiken en de toestand van de batterij, met de resterende capaciteit.
BEV-navigatie
De bZ4X beschikt over een BEV-navigatiefunctie die automatisch een route voorstelt met aanbevolen handige oplaadstations, op basis van het oplaadniveau van de batterij en het resterende rijbereik. De functie is dynamisch, zodat aanbevelingen in realtime worden bijgewerkt op basis van het daadwerkelijke energieverbruik van de auto tijdens de rit.
Zonnedak
Een zonnedak is als optie verkrijgbaar op de High-uitvoering van de bZ4X. Hiermee wordt zonne-energie opgevangen om de batterij op te laden. Het werkelijke bereik is afhankelijk van de locatie en de lichtomstandigheden. Tijdens testen door Toyota bijvoorbeeld genereerden 2.200 zonuren per jaar in het Japanse Nagoya genoeg energie om tot 1.800 km ver te rijden.
Aandrijflijn met nieuwe eAxles
- Nieuwe, compacte en lichtgewicht eAxles, waarin de elektrische transaxle, motor en omvormer zijn geïntegreerd
- Zuinigere omvormerprestaties met nieuwe halfgeleiders uit siliciumcarbide (SiC)
- Gerichte maatregelen om interne energieverliezen te verminderen
- Verbeterde dynamische AWD-prestaties met nieuw bochtencontrolesysteem om het aandrijfkoppel voor en achter in bochten te regelen
De volledige update van het BEV-platform van de bZ4X omvat de toepassing van bijgewerkte eAxles. Deze compacte, lichte units integreren de belangrijkste elektrische aandrijfcomponenten: transaxle, motor en omvormer. Het ruimtebesparende ontwerp draagt bij aan kortere overhangen, een lager zwaartepunt en meer interieur- en laadruimte.
Hun grondige revisie voor het nieuwe model richtte zich op zowel vermogen als efficiëntie met als doel meer vermogen te leveren bij een lager energieverbruik.
Hierdoor is het maximale vermogen van de voorste motor met meer dan 11% gestegen, van 150 naar 167 kW, terwijl het maximale vermogen van de achterste unit is toegenomen van 80 naar 87 kW. In de vierwielaangedreven bZ4X bedraagt het gecombineerde vermogen 252 kW/ 343 DIN-pk, waarmee dit een van de krachtigste Toyota-modellen in Europa is, buiten het GR-prestatiegamma. Dit vermogen wordt comfortabel afgehandeld door de aandrijflijn, die is voorzien van een sperdifferentieel en aandrijfassen van gelijke lengte links en rechts om rechtuit rijden te garanderen.
Nieuwe halfgeleiders uit siliciumcarbide (SiC) in de omvormer zijn de sleutel tot deze prestatie. Ze zijn efficiënter dan het vorige siliciumtype in het verwerken van hoge spanningen, het werken bij hoge temperaturen en het leveren van hogere vermogens.
Toyota streefde er ook naar om energieverliezen waar mogelijk te beperken. Dit omvatte het toepassen van een superpolijstproces op de oppervlakken van de tandwieltanden in de transaxle. Er werd nog meer winst geboekt door de introductie van een elektrische oliepomp die minder energie verbruikt dan het vorige mechanische type.
Verbeterde vermogensverdeling
De rijervaring in de bZ4X AWD is verbeterd met een nieuw bochtencontrolesysteem dat de lijn voorspelt die de bestuurder in een bocht wil nemen, op basis van factoren zoals de rijsnelheid en de stuurwielhoek. Het koppelniveau van de voor- en achteraandrijving wordt automatisch geregeld voor stabiele en controleerbare prestaties die passen bij de rijomstandigheden.
- Wanneer de bestuurder aan het stuur begint te draaien, wordt het aandrijfkoppel naar de voorwielen verhoogd om sneller in te draaien.
- In de bocht zelf wordt het koppel van de achterwielaandrijving verhoogd voor een lijn die trouw blijft aan de intenties van de bestuurder.
- Bij het uitkomen van de bocht wordt het koppel van de achteraandrijving verder verhoogd om de tractie te verbeteren en de bestuurder een direct acceleratiegevoel te geven.
Als het systeem wielslip detecteert of sneeuw op de weg waarneemt, geeft het voorrang aan stabiliteit door de koppelverhouding van de achterwielaandrijving gepast te regelen.
Vierwielaandrijving en offroad prestaties
- Authentieke offroad rijeigenschappen met X-MODE en Grip Control
- Multi-terreinmonitor met zicht onder het voertuig
- 500 mm waaddiepte
- Panoramic View Monitor beschikbaar voor nauwkeurig manoeuvreren en parkeren
Het vierwielaandrijvingssysteem van de bZ4X werd door Toyota ontwikkeld in samenwerking met projectpartner Subaru. In 2022 werd het geïntroduceerd als een volledig nieuw pakket dat profiteert van de uitgebreide technische knowhow en ervaring van beide bedrijven. Dit nieuwe systeem levert ongekende nieuwe troeven op voor BEV's, waardoor de bZ4X echte, toonaangevende offroad rijcapaciteiten heeft – een marktprimeur voor een volledig elektrische SUV.
Het systeem biedt de bestuurder een reeks selecteerbare X-MODE-instellingen die de prestaties van de auto aanpassen bij het rijden in modder of sneeuw; diepe modder en sneeuw bij snelheden onder 20 km/u; en in zwaardere offroad omstandigheden met Grip Control, bij snelheden onder 10 km/u.
In de X-MODE met Grip Control regelt het systeem de snelheid van het voertuig bij het bergafwaarts, bergopwaarts of op vlak terrein rijden, zodat de bestuurder zich kan concentreren op nauwkeurig sturen. Bij bergafwaarts rijden kan de bestuurder ook de Downhill Assist Control van de auto gebruiken voor een vergelijkbaar hulpniveau.
De offroad prestaties van de nieuwe bZ4X blijken ook uit de waaddiepte van 500 mm.
Multi-Terrain Monitor
Er is een Multi-Terrain Monitor (MTM) beschikbaar om de bestuurder te helpen de omstandigheden in te schatten wanneer hij offroad rijdt. Het systeem maakt gebruik van vier camera's die een realtime beeld geven van het gebied rondom de auto, waardoor dode hoeken worden geëlimineerd. Er is ook zicht onder het voertuig om de bestuurder te helpen de positie van de achterwielen en het wegdek te controleren.
Bij gebruik van X-MODE wordt een naadloos beeld weergegeven met het zicht onder het voertuig en twee zijaanzichten; de informatie omvat een hellingmeter en de hellings- en rolhoek van het voertuig.
Panoramic View Monitor
De Panoramic View Monitor helpt bij nauwkeurig inparkeren en manoeuvreren en biedt zicht onder het voertuig, net als de MTM. De nieuwste update verkleint dode hoeken nog verder en kan ook worden bediend met spraakcommando's
Nieuwe exterieur- en interieurelementen
- Het kenmerkende hamerkopdesign aan de voorkant wordt benadrukt met een nieuwe centrale lichtbalk
- De hertekende voorkant heeft een sterke 3D-look en straalt stabiliteit en kracht uit
- Nieuw, slank horizontaal dashboard vergroot het gevoel van ruimte en openheid in de cabine
- Nieuw 14-inch multimediascherm en middenconsole als 'digitaal eiland'
- Nieuw, compacter en energiezuiniger airconditioningssysteem
- Sfeervol interieur met sfeerverlichting in 64 kleuren en optioneel panoramisch dak
- Nieuwe bekledingsmaterialen gemaakt van gerecycleerd PET
Nieuwe voorkant
De belangrijkste veranderingen aan het exterieur hebben te maken met de ontwikkeling van de kenmerkende Toyota-hamerkop voor een krachtige uitstraling. De slanke koplampunits zijn met elkaar verbonden door een nieuwe centrale led-lichtbalk die de voorrand van de hamerkopvorm volgt en voor een sterke lichtsignatuur zorgt.
De onderste grille en bumper werden hertekend, wat bijdraagt aan een sterkere 3D-indruk en een stabiele, zelfverzekerd postuur. De gestroomlijnde kwaliteiten van het ontwerp worden weerspiegeld in een nieuwe pianozwarte glanzende afwerking voor de wielkastranden.
De strakke styling van de bZ4X wordt nog versterkt door een ruime keuze aan lakkleuren, in (afhankelijk van de uitvoering) een monotone of contrasterende tweekleurige afwerking. De nieuw ontworpen 18-inch lichtmetalen velgen hebben aero-efficiënte afdekkingen, volledig gemaakt uit kunsthars. De nieuwe 20-inch velgen zijn volledig uit aluminium met een contrasterende zwarte en heldere machinale afwerking en sierelementen uit hars die de luchtstroom helpen beheren.
Aerodynamische accenten
Verdere stylingdetails verbeteren de aerodynamische prestaties van de auto. Bij versies zonder hoog gemonteerde spoiler is de bovenrand van de ducktail-spoiler 5 mm hoger geplaatst en zit het sierelement achteraan dichter bij het niveau van de achterruit.
Ondertussen is de onderkant van de auto gladder gemaakt door het oppervlak van de bodembekleding te vergroten. Samen verbeteren deze wijzigingen de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van de bZ4X van 0,29 naar 0,27, wat bijdraagt aan zijn prestatie-efficiëntie en groter rijbereik.
Interieur met nieuw instrumentenpaneel
Het horizontale ontwerp van het geheel nieuwe, ultraslanke instrumentenpaneel versterkt het gevoel van ruimte en openheid in het interieur. Het loopt door tot in de bovenste deurlijsten en is voorzien van nieuwe, smallere ventilatieroosters tussen een lager kussen en bovenste oppervlak.
Het instrumentenpaneel voor de bestuurder steekt nu boven het stuurwiel uit, zodat er minder oogbewegingen nodig zijn om gegevens en informatie op te nemen. Het stuurwiel zelf wordt nu over de volledige omtrek verwarmd en met de nieuwe peddels kan de remregeneratie worden geselecteerd, waarbij vier niveaus beschikbaar zijn.
De digitale combimeter voor de bestuurder biedt extra BEV-specifieke informatie, waaronder details over de laadprestaties en de resterende tijd om een laadstatus van 80% te bereiken.
Een andere nieuwe functie is een indicator die de gezondheidstoestand van de batterij aangeeft. Dit geeft de bestuurder volledige transparantie over de conditie en de resterende capaciteit van de batterij, in lijn met Toyota's streven naar kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid en de garantie die het batterijonderhoudsprogramma biedt.
Het nieuwe 14-inch multimediascherm vervangt het vorige 12,3-inch scherm. Het neemt een prominente centrale plek in, terwijl de middenconsole 10 cm lager is geplaatst om een op zichzelf staand 'digitaal eiland' te vormen, waarin de versnellingskeuzeknop en twee draadloze opladers voor de bestuurder en voorpassagier zijn ondergebracht.
De achterconsole telt twee USB-poorten met een vermogen dat is verhoogd van 15 naar 60W. Ze zijn nu bovenop de console geplaatst voor een betere bereikbaarheid, en door het nieuwe ontwerp zijn de luchtroosters achteraan ook dichter bij de passagiers geplaatst. Opbergmogelijkheden zijn onder andere een onderste lade in de console, groot genoeg voor een paar schoenen of een doos tissues. Gemak is ingebouwd in het consolevak, dat scharnierend naar links of rechts kan worden geopend.
Nieuw klimaatregelingssysteem
Het nieuwe airconditioningssysteem van de bZ4X is 30% compacter en verbruikt 30% minder stroom. De kleinere afmetingen dragen ook bij aan de grotere knie- en beenruimte voorin.
Het systeem werkt in twee lagen: frisse lucht met een lage vochtigheidsgraad wordt bovenin de cabine binnengeblazen, wat beslaan helpt voorkomen, terwijl warme lucht onderin circuleert rond de voeten van de inzittenden, wat de verwarmingsprestaties verbetert en tegelijk energie bespaart.
De ECO-modus van de airconditioning is verbeterd zodat de verwarming op de bestuurder kan worden gericht wanneer er niemand op de andere zetels zit. Daarbij worden het luchtvolume en de temperatuur geregeld en de stoel- en stuurverwarming ingeschakeld. Dit zorgt voor een warme ruimte terwijl stroom wordt bespaard.
Panoramadak
Het interieur kreeg een opener, lichter gevoel door het verwijderen van de centrale versteviging in het panoramadak. Dit werd mogelijk gemaakt door ultrasterk staal te gebruiken en de verbindingspunten van het dak te versterken. Het resultaat hiervan is een 20% groter glasoppervlak.
Sfeerverlichting
Er is een nieuwe sfeerverlichting verkrijgbaar, die keuze biedt uit 64 verschillende kleuren om de juiste stemming te scheppen voor elke reis, van koel en ontspannend tot sportief en opwekkend. Ze geeft ook een extra waarschuwing die gekoppeld is aan de Safe Exit Assist van de auto, waarbij de deurgrepen aan de binnenkant rood oplichten als het risico bestaat dat een portier wordt geopend in het pad van achteropkomend verkeer.
Nieuwe gerecycleerde bekledingsmaterialen
Afhankelijk van de uitvoering zijn er verschillende bekledingsopties geïntroduceerd waarbij gerecycleerde en dierproefvrije producten worden gebruikt. Deze omvatten een nieuwe stof gemaakt van gerecycleerd PET-garen en een zacht maar duurzaam kunstleder met een aantrekkelijke generfde afwerking.
De modulaire eTNGA-architectuur
- Toyota's modulaire EV-platform eTNGA biedt fundamentele voordelen zoals een hoge carrosseriestijfheid, een laag zwaartepunt en een responsieve voertuigdynamiek.
- Aluminium verstevigingen om een nieuwe, bredere batterij te beschermen
- Lange wielbasis zorgt voor een ruime cabine en laadruimte
Dankzij eTNGA – het modulaire Global Architecture-platform van Toyota dat speciaal is ontworpen voor elektrische auto's – biedt de bZ4X nog steeds de essentiële voordelen van een zeer stijve carrosserie, een laag zwaartepunt en een responsieve, beheersbare voertuigdynamiek.
Aangezien de nieuwe voertuigbatterijen 170 mm breder zijn dan de vorige unit, werd het platform bijgewerkt met de toevoeging van aluminium verstevigingen uit EA (geëxtrudeerd materiaal) om extra bescherming te bieden bij een zijdelingse aanrijding.
Door het modulaire platformontwerp van eTNGA kon het ontwikkeld worden voor elektrische voertuigen van verschillende types en groottes, met batterijen van verschillende afmetingen en met verschillende vermogens, en met voorwiel- of vierwielaandrijving. Naast de bZ4X wordt het ook toegepast in de gloednieuwe Toyota C-HR+ die eind 2025 wordt gelanceerd met aankondiging van de prijzen en opening van de orderboeken.
In de bZ4X maakt het platform een lange wielbasis van 2.850 mm mogelijk – 160 mm langer dan de huidige Toyota RAV4. Het resultaat is heel veel binnenruimte – zowel in de passagiers- als in de laadruimte. Met name de achterpassagiers genieten van een koppelafstand van één meter en een vlakke vloer, met beenruimte die kan wedijveren met grotere auto's.
De flexibele laadruimte heeft een afdekplaat op twee niveaus en een ruimte onder de vloer die kan worden gebruikt om de laadhoogte met 71 mm te verhogen. Met de achterbank op zijn plaats en de afdekplaat in de laagste stand bedraagt de kofferinhoud 452 l (VDA) – voldoende om drie koffers van 82 l of twee mountainbikes mee te nemen. Onder de afdekplaat bevindt zich een gereedschapsset en ruimte voor de oplaadkabel van de auto, naast een gevarendriehoek; ook de opvouwbare afdekking kan hier worden opgeborgen.
Rijdynamiek, rijkwaliteit en comfort aan boord
- Gedetailleerde afstelling van de ophanging om het comfort en de dynamische prestaties te verhogen
- Geoptimaliseerde veer- en demperconstanten, met de nadruk op een verbeterde rit voor passagiers achterin
- Maatregelen voor een verbeterde lijn en een voorspelbaar voertuiggedrag
De rijeigenschappen van de bZ4X worden goed beoordeeld door critici. Niettemin heeft Toyota een reeks aanpassingen aan de ophanging van de auto doorgevoerd om het comfort – met name voor de passagiers achterin – het dynamische gedrag en de stuurrespons te verbeteren.
De veer- en demperconstanten zijn afgesteld om het comfort, de stabiliteit en de beheersbaarheid te verhogen. Het schokgevoel, met name voor de passagiers achterin, is verminderd, waardoor lange ritten comfortabeler worden.
De aanpassing van de onderste voorarmbussen zorgt voor een betere lijn en een voorspelbaar voertuiggedrag in natte en besneeuwde omstandigheden. De besturing en responsiviteit zijn verder verbeterd door een stijve bevestiging van de stuurinrichting in plaats van de originele bus en de introductie van een dikkere en stijvere radiatorbeugel.
Het rijcomfort profiteert van het gebruik van een sterk dempende lijm in de voertuigbodem om de trillingsabsorptie te verhogen.
Een stillere cabine
Als de aandrijflijn minder geluid produceert, vallen andere externe geluiden meer op. Een reeks nieuwe ingrepen zorgt voor een verdere verlaging van het geluidsniveau in de cabine van de nieuwe bZ4X.
Deze omvatten akoestisch glas in de voorste zijruiten en schuimmateriaal op belangrijke punten in het binnenste koetswerkframe. Motorgeluiden die het interieur binnendringen, worden verminderd door nieuwe geluidsisolatie onder de achtervloer en nieuwe geluidsabsorberende materialen in de bekleding van de achtervleugel. De verbeterde dempingsprestaties van de achterste motorsteunen verminderen trillingen wanneer over een ruw oppervlak wordt gereden.
Daarnaast zijn er dempers in het achterwielhuis gebruikt en is de afdichtende werking van de achterlichten verbeterd.
Veiligheid en rijhulp met Toyota T-Mate
- Uitgebreid pakket van actieve veiligheids- en rijhulpsystemen
- Nieuwste generatie Toyota Safety Sense-functies
- Over-the-air software-updates zorgen voor een gemakkelijke, naadloze levering van de nieuwste systeemontwikkelingen
De nieuwe bZ4X is voorzien van het uitgebreide Toyota T-Mate-pakket met tal van ondersteunings- en veiligheidsfuncties, waaronder de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense.
De preventieve veiligheidssystemen kunnen een breder scala aan ongevalsscenario's detecteren tijdens het dagelijks rijden, de bestuurder waarschuwen en indien nodig hulp inschakelen voor aandrijving, sturen en remmen om een botsing te helpen voorkomen of de gevolgen te verzachten als een botsing niet kan worden vermeden.
Bij links- of rechtsaf afslaan dwars door de verkeersstroom op een druk kruispunt bijvoorbeeld, loopt men niet alleen gevaar door tegemoetkomend en overstekend verkeer, maar ook door voetgangers of fietsers die de weg oversteken waar men indraait. Het Pre-Collision System (PCS) controleert voortdurend de weg op deze gevaren en waarschuwt de bestuurder of zet een noodstop in bij dreigend gevaar voor een aanrijding.
Een voetganger die van het trottoir stapt of een voertuig dat langs de kant van de weg staat, kan de bestuurder ertoe aanzetten om uit te wijken. Het PCS grijpt in met Emergency Steering Assist, waarbij de wagen om het gevaar heen wordt gestuurd terwijl hij stabiel en binnen zijn rijstrook blijft. Het systeem herkent ook wanneer er een risico op een botsing bestaat door een plotselinge, scherpe acceleratie wanneer aan een lage snelheid wordt gereden; het regelt dan automatisch de aandrijving en zorgt voor remcontrole.
Lane Trace Assist laat zich leiden door de wegmarkeringen, de kant van de weg of de voorligger om de bZ4X op het juiste pad te houden. Het werkt samen met de Full-Range Adaptive Cruise Control, zodat de snelheid van het voertuig veilig wordt aangepast in bochten op snelwegen. Het houdt ook in de gaten of de bestuurder het stuurwiel, de remmen en het gaspedaal gebruikt: als deze gedurende een bepaalde tijd niet worden gebruikt, wordt een noodstopsysteem gestart.
Safe Exit Assist helpt het veel voorkomende risico te vermijden waarbij per ongeluk een portier wordt geopend als er een voertuig, fietser of voetganger van achteren nadert. Het systeem maakt gebruik van de Blind Spot Monitor om de weg te scannen en geeft een waarschuwing als de bestuurder of passagier op het punt staat het portier te openen en er een aanrijding dreigt.
Met Proactive Driving Assist kan de bZ4X de weg voor zich scannen, het risico op een aanrijding berekenen en de remmen en de stuurinrichting vroegtijdig bedienen om een ongeval te helpen voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld een persoon of fietser zijn die dicht bij de rand van de weg is of op het punt staat over te steken, of een voorligger.
Over-the-air software-updates voor het multimediasysteem en de veiligheidsfuncties zorgen ervoor dat de nieuwste ontwikkelingen naadloos worden doorgevoerd, zonder dat de eigenaar zijn auto naar een werkplaats hoeft te brengen.
Geconnecteerde en externe services met MyToyota-app
- MyToyota-app biedt toegang tot BEV-specifieke functies en diensten
- Functies op afstand, inclusief het verwarmen of koelen van het voertuig vóór de rit
De MyToyota-app maakt het bezit van de bZ4X gemakkelijk en handig, door middel van een reeks BEV-specifieke functies en diensten.
De MyToyota-app is gekoppeld aan het Toyota Charging Network, dat naadloos toegang biedt tot een van de grootste pan-Europese oplaadnetwerken voor elektrische voertuigen. Ook hier is budgetteren eenvoudig dankzij de factureringsgegevens die in de app worden weergegeven.
Eigenaars kunnen de laadstatus van hun voertuig onmiddellijk aflezen op hun smartphone. En om gemakkelijk naar een oplaadpunt te navigeren, kunnen gebruikers met de functie Send to Car een geselecteerde locatie van hun telefoon rechtstreeks naar hun auto sturen.
De app maakt het verder mogelijk om de klimaatregeling op afstand te activeren, om de cabine voorafgaand aan een reis efficiënt te verwarmen of te koelen, zodat er tijdens de reis minder airconditioning nodig is en de actieradius dus mogelijk toeneemt.
Om de actieradius verder te maximaliseren, beoordeelt een BEV-coachtool eerdere ritten en geeft het advies over hoe de actieradius en efficiëntie kunnen worden verbeterd.
Digitale sleutel
Het gemak van een digitale sleutel maakt deel uit van de standaardspecificaties van de nieuwe bZ4X. Met behulp van een smartphone-app kan de eigenaar de sleutel op afstand delen met anderen, bijvoorbeeld om familieleden toegang te geven tot het voertuig of om leveringen, het reinigen van het voertuig of het ophalen voor onderhoud mogelijk te maken. Ook kunnen meerdere auto's in een huishouden worden bediend met één telefoon.
De gebruiker hoeft alleen zijn telefoon met de digitale sleutel bij zich te hebben om de deuren te ontgrendelen en het EV-systeem te starten. Om de auto te besturen, moet de app worden geopend.
Marktintroductie en uitvoeringen
- Nieuwe bZ4X verkrijgbaar vanaf december
- Modelreeks gerationaliseerd tot twee uitvoeringen – Mid en High
- Tot de standaarduitrusting behoren een nieuw 14-inch multimediascherm, verwarmd stuurwiel, dodehoekmonitor en digitale sleutel.
De nieuwe bZ4X wordt in december geïntroduceerd.
De modelreeks is vereenvoudigd tot twee uitvoeringen – Mid en High. De uitvoering Mid is verkrijgbaar met de 57,7 kWh batterij en voorwielaandrijving en de 73,1 kWh batterij met voor- en vierwielaandrijving. De uitvoering High maakt gebruik van de batterij met grotere capaciteit, met voorwiel- of vierwielaandrijving.
Enkele van de belangrijkste kenmerken van de Mid-uitvoering met een 57,7 kWh batterij zijn nieuw ontworpen 18-inch velgen, een 14-inch multimediadisplay, een nanoe-E luchtkwaliteitssysteem, een verwarmd stuurwiel, een parkeerrem, Blind Spot Monitor, een 11 kW boordlader, een digitale sleutel en, in koude regio's, elektrische ontdooiing van de voorruit.
De versie met krachtigere batterij omvat een 22 kW boordlader, Panoramic View Monitor, verlichting in de voetruimte en ontdooiing van de voorruit (versies met links stuur). Het Toyota Safety Sense-pakket is uitgebreid met Lane Change Assist en Front Cross Traffic Alert.
De High-uitvoeringen zijn uitgerust met 20-inch lichtmetalen velgen, een digitale achteruitkijkspiegel, Auto Park-systeem, volledig synthetisch lederen bekleding, verwarmbare, geventileerde en elektrisch verstelbare voorzetels met geheugenfunctie voor de bestuurder, warmtestralers voorin en verwarmbare achterzetels. Opties voor de uitvoering High zijn onder andere een panoramadak, hoogwaardig audiosysteem van JBL, 18-inch velgen, tweekleurige lakafwerking en een zonnedak.
*Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt tot de auto 10 jaar oud is, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot de auto 8 jaar oud is of tot 160.000 km, en met het Battery Care Program tot de auto 10 jaar oud is of 1 miljoen gereden kilometers dat geactiveerd wordt door een jaarlijkse EV Health Check (algemene voorwaarden zijn van toepassing).
Prijslijst
PDF 235 KB
Technische fiche & uitrusting
PDF 7.5 MB



























































































.jpg)










































































