Eerste spadesteek: eerste publieke waterstofstation in België zal bij Toyota staan en wordt door Air Liquide geleased

Eerste spadesteek: eerste publieke waterstofstation in België zal bij Toyota staan en wordt door Air Liquide geleased

Vrijdag 2 oktober 2015

  • Air Liquide bouwt eerste publieke waterstofstation in België.
  • Vlaams viceminister-president Annemie Turtelboom aanwezig om steun aan de bouw van waterstofinfrastructuur in Vlaanderen kracht bij te zetten.
  • Station komt op terreinen van Toyota Motor Europe, gratis geleased door Air Liquide.
  • Toyota Belgium zal de Mirai in de eerste helft van 2016 in België aanbieden. België is daarmee het vierde Europese land waar de eerste in massa geproduceerde brandstofcelwagen verkrijgbaar is.

Zaventem, België, 2 oktober 2015 – Soms wordt er bij baanbrekende momenten ook letterlijk een spade in de grond gestoken... Vandaag startte immers de bouw van het allereerste publieke waterstofstation in België, dat in dienst zal worden gesteld door Air Liquide.

Samen met Mevrouw Annemie Turtelboom, Vlaams viceminister-president  en Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie, gaven de heer Masahisa Nagata, Toyota Motor Europe Executive Vice-President, de heer Diederick Luijten, Air Liquide Benelux Industries Director for Industrial Merchant en de heer Bert De Colvenaer, Executive Director, Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, de eerste spadesteek voor de bouw van het waterstofstation.

Het waterstofstation, dat midden 2016 opengesteld zal worden voor het grote publiek, wordt gebouwd, onderhouden en in dienst genomen door Air Liquide. Het station bevindt zich op de terreinen van Toyota, vlakbij de R&D Technical and Training Centres van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem. TME stelt het terrein gedurende een periode van 20 jaar gratis ter beschikking.

Het station maakt deel uit van het SWARM*-project en werd financieel gesteund door de European Fuel Cells and Hydrogen-Joint Undertaking, een publiek-private samenwerking die de ontwikkeling van waterstoftoepassingen ondersteunt.

Air Liquide Group is actief betrokken bij de wereldwijde ontwikkeling van waterstofstations en heeft al 75 waterstofstations ontworpen en gebouwd. Recent kondigde de groep voor 2015 de opening aan van stations in Duitsland, Denemarken en Frankrijk met als duidelijke ambitie om het eerste waterstofnetwerk van Europa uit te bouwen. De ontwikkeling van infrastructuur voor distributie is een van de belangrijkste voorwaarden om brandstofcelvoertuigen te kunnen commercialiseren.

Diederick Luijten, Air Liquide Benelux Industries Director Industrial Merchant, zei het volgende: “Air Liquide wil in de eerste plaats Toyota bedanken. Door het terrein gratis ter beschikking te stellen en de Mirai op de Europese en Belgische markt te lanceren draagt Toyota bij tot de ontwikkeling van een maatschappij waar in de toekomst ook waterstofauto’s een plaats hebben. Dankzij de technologische expertise van zijn partners kan Air Liquide een leidende rol opnemen in de ontwikkeling van de Europese waterstofinfrastructuur. Op die manier neemt het bedrijf het voortouw in de energietransitie die vandaag plaatsvindt.”

De brandstofcelwagen Toyota Mirai wordt momenteel in drie Europese landen gelanceerd (Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk). Vanaf half 2016 zal Toyota de Mirai ook in België aanbieden, als vierde Europese markt. Bovendien zal Toyota Motor Europe zijn Fuel Cell Vehicle Care Centre runnen vanuit het Technical Centre in Zaventem en dus een klant worden van het nieuwe waterstofstation in Zaventem. Uiteraard zullen Mirai-bestuurders en eigenaars van andere brandstofcelvoertuigen 24 uur per dag, 7 dagen op 7 toegang hebben tot het station.

De Toyota Mirai heeft een rijbereik dat vergelijkbaar is met dat van een klassieke auto, kan in minder dan 5 minuten worden volgetankt en stoot geen enkele schadelijke stof uit. Uit zijn uitlaat ontsnapt enkel water. Net als met de Prius die in 2000 in Europa werd gelanceerd en die uitgroeide tot een populaire auto en tot een inspiratiebron voor andere hybride voertuigen, wil Toyota dat de Mirai een nieuw tijdperk inluidt van milieuvriendelijke mobiliteit met als doel om over een paar decennia uitstootvrije brandstofcelvoertuigen populair te maken. Maar Toyota kan dat niet in zijn eentje.

Masahisa Nagata, R&D Executive Vice-President, Toyota Motor Europe zegt: “Toyota heeft een waterstofmaatschappij voor ogen waarin de mobiliteit is opgebouwd rond uitstootvrije voertuigen die het leven van de mensen verbeteren met respect voor het milieu. Vorig jaar lanceerden we de Toyota Mirai in Japan en nu zet hij voet aan de grond in Europa. Maar als we brandstofcelvoertuigen democratischer willen maken, hebben we tankinfrastructuur nodig. Daarom is het van cruciaal belang dat partners zoals lokale en Europese beleidsmakers en energieleveranciers zoals Air Liquide samenwerken om de waterstofmaatschappij van de toekomst een stuk realistischer te maken.”

Het eerste publieke waterstofstation van België zal het land verbinden met het steeds groeiende netwerk van Europese waterstofstations.

Technische kenmerken van het Air Liquide waterstofstation

Oppervlakte

60m x 20m

Omvang

Vergelijkbaar met normaal tankstation

Brandstoffen

Enkel waterstof (geen benzine, diesel, CNG of LPG)

Opslagdruk waterstof

200 bar

Afleveringsdruk waterstof

700 bar

Aantal pompen

1

Minimum aantal tankbeurten per dag

30

Maximumhoeveelheid opgeslagen waterstof

200 kg

Aanvoer waterstof

Via vrachtwagen uit Antwerpen

 

De Mirai in 2016 in België

België is het 4e land in Europa dat de Toyota Mirai op de markt brengt. De Mirai wordt in januari 2016 voorgesteld op het Autosalon van Brussel. Hij zal enkel verkrijgbaar zijn via een leasingcontract. De prijs is op dit ogenblik nog niet bekend.

 

(*) SWARM of Small 4-Wheel fuel cell passenger vehicle Applications in Regional and Municipal transport (kleine vierwieler met brandstofcel voor het vervoer van passagiers in regionale en stedelijke omgeving). Dit project heeft tot doel in Europa 90 personenwagens met brandstofcel op de weg te zetten. Twee Europese regio’s nemen deel aan dit project: het Brussels Gewest in België en de regio Wer-Ems in Duitsland.