Europa's eerste hybride in A-segment: nieuwe Aygo X combineert stijl en zuinigheid

  • Nieuwe Aygo X wordt eerste full hybrid in A-segment
  • Laagste CO2-uitstoot van alle auto's zonder stekker op de markt*
  • Koolstofvoetafdruk 18% lager in vergelijking met vorige niet-hybride variant
  • Eerste Toyota hybride met longitudinale batterijconfiguratie om ruimte optimaal te benutten
  • Meer vermogen en responsieve acceleratie, met ingebouwde wendbaarheid via TNGA-platform
  • De Toyota Aygo X Hybrid zal beschikbaar zijn vanaf eind 2025

De Toyota Aygo X, ontworpen en geproduceerd in Europa, is een unieke crossover in het A-segment. De Aygo X is en blijft populair bij Europese klanten, met meer dan 210.000 verkochte exemplaren sinds zijn introductie in 2022. Ook op de Belgische markt is de Aygo X een bestseller: in de eerste 6 maanden van dit jaar was de Aygo X het derde meest geregistreerde Toyota-model in België, naast de Yaris & Yaris Cross, en de leider in het A-segment (bron: Febiac).

Aygo X, de nieuwe compacte crossover van Toyota, slaat een nieuwe weg in als eerste volledige hybride in zijn segment en pakt uit met een nog modernere stijl en meer wendbaarheid.

Dankzij de hybride technologie heeft de nieuwe Aygo X de laagste CO2-uitstoot van alle auto's zonder stekker op de markt*. Met een uitstoot van slechts 85 g CO2/km en een CO2-voetafdruk die 18% lager ligt, legt de nieuwe Aygo X de lat nu nog hoger op het vlak van zuinigheid en gebruiksvriendelijkheid. Hij levert meer vermogen, een scherpere acceleratie en meer rijplezier zonder in te boeten aan stijl, comfort of kwaliteit.

De nieuwe Aygo X maakt de zuinigheid en het plezier van hybride rijden toegankelijker dan ooit, in Toyota's kleinste full hybrid auto. Dit weerspiegelt de verbintenis van Toyota om geëlektrificeerde opties aan te bieden in alle segmenten via een 'multi-path approach' van koolstofemissiereductie.

De Aygo X hybride is eind 2025 verkrijgbaar.

 

Een hybride doorbraak van Toyota

  • Europa's eerste full hybrid in het A-segment bouwt voort op Toyota's baanbrekende geschiedenis
  • Toyota's vijf best verkochte modellen in Europa bieden nu hybride technologie aan

Als Europa's kleinste hybride en de eerste in het A-segment, betekent de nieuwe Aygo X een nieuwe stap voor Toyota's hybride technologie - van baanbrekende trendsetter tot nu meer dan 31 miljoen verkochte geëlektrificeerde voertuigen wereldwijd.

De baanbrekende Prius maakte de weg vrij voor hybride technologie bij de lancering in 1997. Voortdurende verbeteringen in technologie en zuinigheid over vijf generaties heen hebben sindsdien geleid tot de elektrificatie van een steeds breder gamma voertuigen.

Met de introductie van de geëlektrificeerde Aygo X biedt Toyota zijn Europese bestsellers - de Yaris- en Corolla-reeksen, Toyota C-HR, RAV4 en Aygo X - nu aan met volledig hybride aandrijflijnen, een volgende stap voorwaarts in de toegankelijkheid van geëlektrificeerde technologie.

Die vooruitgang werd mogelijk gemaakt door verbeteringen in thermische efficiëntie en de verkleining van componenten zoals vermogensregelaars, motoren en omvormers. Door de overstap van de vroege nikkelmetaalhydride (NiMH) naar de huidige lithium-iontechnologie kunnen de wagens nu uitgerust worden met kleinere, energiedichtere batterijen waarvoor minder zeldzame aardmetalen nodig zijn.

Dezelfde hybridetechnologie als in de nieuwste Toyota Yaris is ook toegepast in de nieuwe Aygo X. Deze levert een aandrijving met meer vermogen en een scherpere acceleratie dan de vorige generatie.

Slimme hybride vormgeving

  • De 76 mm langere overhang voor biedt plaats aan de 1,5-litermotor en zorgt voor een frisse look aan de voorzijde
  • Nieuwe longitudinale hybride batterijconfiguratie
  • Hybride technologie zorgt voor verbeterde elektronica en airconditioningsystemen

Om de Aygo X geschikt te maken voor de hybride aandrijflijn met behoud van dezelfde compacte wielbasis van 2.430 mm, wendbaarheid en bagageruimte van 231 liter als zijn voorganger, waren innovatieve verpakkingsoplossingen nodig.

Om plaats te bieden aan de grotere 1,5-liter hybride motor is de overhang voor met 76 mm verlengd, terwijl de proporties van de Aygo X behouden zijn gebleven. Deze nieuwe architectuur bood ook de gelegenheid om de voorkant een frisse nieuwe look te geven, aangepast aan Toyota's nieuwste Europese designtaal.

Als primeur voor een Toyota zijn de twee stapels batterijcellen naast elkaar geplaatst over de breedte van de vloer, in de lengterichting onder de achterbank. Andere hybrides van Toyota gebruiken een parallelle configuratie, die meer ruimte in de lengte vereist.

Naast de locatie van de hybride batterij heeft ook het koelsysteem een nieuwe configuratie. De koelventilator, die normaal gesproken vlak naast de batterij zit, is nu vooraan in de ruimte onder de achterstoel geplaatst. Deze nieuwe oplossing maakt niet alleen optimaal gebruik van de cabineruimte. Zo worden ook twee luchtstromen naar de batterij gecreëerd, voor een nog efficiëntere koeling.

Om slim gebruik te maken van de beschikbare ruimte is ook de hulpbatterij onder de bagageruimte geplaatst. Zo kon hybride technologie geïmplementeerd worden zonder dat dit ten koste gaat van de bagageruimte.

Voor de integratie van de geëlektrificeerde aandrijflijn was ook een nieuw bedradingssysteem nodig. Dit was een uitstekende gelegenheid om volledig nieuwe elektronica te implementeren, inclusief nieuwe elektronische regeleenheden (ECU), zonder componenten van de vorige generatie over te nemen. Naast verbeterde systeemprestaties en de integratie van hybride technologie, kon zo ook een 7-inch combimeter voor de bestuurder geïntroduceerd worden.

Bovendien kan dankzij deze aangepaste vormgeving het airconditioningsysteem volledig worden vervangen door een verbeterde versie. En zo hebben de hogere uitvoeringen nu een klimaatregeling met twee zones voor de voorstoelen.

Gebouwd op TNGA

  • TNGA GA-B-platform herzien om hybride componenten te integreren
  • Nieuwe TNGA-ophangingscomponenten en naafdragers met vijf bouten
  • Geluidsreductie via nieuwe dempingsmaatregelen

De basis van de Aygo X is het GA-B-platform van Toyota's Global New Architecture (TNGA), dat in 2022 met het model werd geïntroduceerd en nu is aangepast voor de nieuwe generatie. Dit zorgt voor een vlotte wendbaarheid, een zelfverzekerde zithouding en een laag zwaartepunt.

Hoewel het GA-B-platform ook als basis gebruikt wordt voor de Yaris, heeft de nieuwe Aygo X een aangepaste achterkant. Het platform is flexibel genoeg om wijzigingen te kunnen aanbrengen en zo hybride technologie en hulpbatterijen te integreren zonder de afmetingen van het voertuig of de bagageruimte aan te tasten.

De karakteristieke wendbaarheid van de Aygo X in de stad blijft behouden dankzij de vernieuwde TNGA-ophangingscomponenten, waaronder stabilisatiestangen, veren en dempers en nieuwe naafdragers met vijf bouten. Het voertuig is dus nog altijd even wendbaar, met een draaicirkel van 4,7 meter, ondanks een toename in massa.

Deze updates verbeteren ook het rijcomfort en dragen bij aan een vermindering van het rijgeluid. Dempingsmateriaal in het dashboard, motorkapisolatie en afdekking van de motor in combinatie met een vernieuwd uitlaatsysteem en knaldemper zorgen voor een rustigere rit. In de hogere uitvoeringen wordt de rit nog stiller dankzij andere geluidsreducerende maatregelen, zoals dikker glas voor de ruiten en extra geluidsisolatie in de hele carrosserie.

Bovenop de zuinigheid van het hybride systeem, ondersteunt het gebruik van het TNGA-platform ook een verbeterde brandstofefficiëntie door de motorkap te gebruiken om de aerodynamische onderkant te verbeteren en de luchtweerstandscoëfficiënt te verlagen.

Prestaties in combinatie met laagste uitstoot ooit

  • 44 DIN pk meer vermogen, tot 116 DIN pk
  • CO2-uitstoot van 85 g/km, laagste in zijn klasse
  • Koolstofvoetafdruk 18% lager in vergelijking met vorige generatie

De voordelen van hybride technologie op het gebied van zuinigheid en rijervaring worden aangevuld met een bredere benadering van duurzaamheid om de grenzen van wat mogelijk is in het A-segment te verleggen. Als meest toegankelijke hybride van Toyota maakt de nieuwe Aygo X elektrificatie beschikbaar voor nog meer klanten en zo bewijst Toyota opnieuw dat hybride een effectieve optie is voor grote en kleine auto's.

De voordelen van volledig hybride technologie creëren een ideale metgezel voor stadsritten, met een CO2-uitstoot van slechts 85 g/km, de laagste in zijn klasse. Zo kan deze auto de uitdaging van lage-emissiezones zeker aan.

Meer vermogen opent een wereld van avontuur door langere ritten comfortabeler te maken met minder stress. Met 44 DIN pk meer dan het vorige model, bereikt de Aygo X nu 116 DIN pk en versnelt hij van 0-100 km/u in minder dan 10 seconden.

Full hybrid maakt volledig elektrisch rijden mogelijk gedurende langere perioden in het verkeer, zodat bestuurders kunnen genieten van tal van voordelen van een batterij-elektrisch voertuig. Een van deze voordelen is geen stress over wanneer of waar de batterij kan worden opgeladen.

Voor moderne klanten is milieubewustzijn een steeds belangrijkere factor in de keuze van een auto en de Aygo X is ontworpen met deze factoren voor ogen. Toyota heeft berekend dat de koolstofvoetafdruk van de auto over de hele levensduur met 18% is afgenomen ten opzichte van de vorige generatie. De ultra-efficiënte hybride aandrijflijn is de grootste afzonderlijke factor, naast een ontwerp dat gericht is op de ecologische voetafdruk en extra aandacht voor elke fase van het gebruik, de productie en de distributie van het voertuig. Zo worden bijvoorbeeld gerecycleerd plastic en stof gebruikt voor nieuwe stoelmaterialen zoals het hoogwaardige nieuwe SakuraTouch®, dat is gemaakt van meer dan 40%** pvc van plantaardige oorsprong uit de bijproducten van houtkraftpulp, en waarin kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycled pet zijn verwerkt, zonder dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid. Dit baanbrekende materiaal zonder dierlijke producten vermindert de CO2-uitstoot tijdens de productie van het materiaal met maar liefst 95% in vergelijking met echt leder.

Daarnaast zorgt een nieuw geïntroduceerde en verbeterde in-mould kleurentechnologie ook voor een vermindering van de CO2-uitstoot tijdens het coatingproces in vergelijking met verven, omdat de kleur direct tijdens het spuitgieten van de carrosserie en interieurpanelen wordt aangebracht.

Aygo X GR SPORT

  • Verbeterd rijgedrag door speciale afstelling van schokdempers, schroefveren en stuurbekrachtiging
  • Grille met exclusief 'G-patroon', GR SPORT lichtmetalen velgen en uniek bi-tone kleurenschema met zwarte motorkap
  • Zwarte en grijze interieuraccenten, plus exclusieve GR-logo's

Een GR SPORT-variant maakt zijn debuut in het Aygo X-gamma met een boeiender rijgedrag en een opvallende sportieve look.

Een speciale afstelling van de schokdempers en schroefveren verbetert de wegligging door de rolneiging te verminderen, terwijl de afgestelde elektrische stuurbekrachtiging voor een scherpere respons zorgt. Deze verbeteringen zijn specifiek ontworpen voor een sportievere rijervaring zonder gevolgen voor het rijcomfort op straten in de stad.

Door gebruik te maken van hetzelfde 116 DIN pk hybride systeem als de gewone Aygo X, kan de GR SPORT-versie uitpakken met dezelfde scherpere acceleratie en verbeterd vermogen, evenals de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse.

Het unieke bi-tone kleurenschema omvat een markante zwarte motorkap en opvallende accenten in carrosseriekleur aan de onderkant van de deuren. Hij maakt een gedurfde eerste indruk in de exclusieve Mustard-kleur, evenals in de extra opties White Pearl en Dark Storm Grey.

De toch al opvallende grille krijgt een upgrade met het kenmerkende en exclusieve 'G-maaspatroon', een signatuur van de GR gezinsauto's. Exclusieve, machinaal bewerkte lichtmetalen velgen benadrukken de assertieve look.

Het interieur heeft zwarte en grijze accenten, plus het geborduurde GR-logo, die de dynamische stijl van de Aygo X GR SPORT weerspiegelen.

Veiligheid en rijhulp

  • Geüpdatet Pre-Collision System met Pre-Collision Brake Assist
  • Nieuwe functies Acceleration Suppression en Emergency Steering Assist
  • Geüpdatete Full-range Adaptive Cruise Control

Veiligheid is een prioriteit voor alle Toyota's, groot en klein, dus de nieuwe Aygo X profiteert ook van het beste veiligheids- en rijhulppakket in zijn klasse, dankzij de standaard Toyota Safety Sense-technologie.

Naast de reguliere Toyota Safety Sense-functies is de nieuwe Aygo X ook uitgerust met een vernieuwd Pre-Collision System dat het risico op ongevallen helpt te verkleinen. Met behulp van een aan de voorkant gemonteerde monoculaire camerasensor en millimetergolfradar kan het systeem motorfietsen en tegemoetkomende voertuigen of voetgangers op kruispunten beter detecteren. Als het systeem het risico op een botsing berekent in een bocht, geeft het automatisch hoorbare en zichtbare waarschuwingen. Tegelijk treedt de Pre-Collision Brake Assist in werking om extra remkracht te geven als het rempedaal wordt ingedrukt. Als het risico op een frontale botsing extreem hoog is, wordt er automatisch geremd.

Extra preventieve ondersteuning komt van een andere nieuwe veiligheidsfunctie, Acceleration Suppression, die plotselinge acceleratie bij lage snelheden beperkt wanneer een risico op een botsing wordt gedetecteerd. Ondertussen reageert de nieuwe Emergency Steering Assist bij een plotselinge manoeuvre om een obstakel te ontwijken, door de stabiliteit van de auto te verbeteren en hem binnen de rijstrook te houden.

Road Sign Assist werd uitgebreid zodat de bestuurder met één druk op de knop de snelheidsbegrenzer kan aanpassen aan verkeersbordinformatie.

De Adaptive Cruise Controle is ook verbeterd met een volledige functionaliteit voor meer ontspannen rijden op de autosnelweg. Met één druk op de knop op het stuurwiel houdt het systeem de gewenste snelheid en afstand tot voorliggers aan. Het past de snelheid dienovereenkomstig aan en brengt het voertuig indien nodig volledig tot stilstand.

Moderne multimedia

  • 10,5-inch aanraakscherm op hogere uitvoeringen
  • Nieuwe draadloze Android Auto®-connectiviteit
  • Optie voor premium JBL-luidsprekersysteem

Een verbeterde digitale ervaring in de auto houdt passagiers verbonden, geïnformeerd en vermaakt via het Toyota Smart Connect-systeem en de MyT-smartphone-app.

Een 10,5-inch multimediasysteem met touchscreen in high definition is verkrijgbaar in hogere uitvoeringen, waaronder de GR SPORT. Andere uitvoeringen hebben standaard een 9-inch scherm.

Het premium JBL-luidsprekersysteem levert een krachtige bas en dynamische luidsprekerrespons via een set-up met vier luidsprekers en een in de bagageruimte gemonteerde grote subwoofer. Dit is beschikbaar als optie.

Toyota Smart Connect biedt draadloze smartphone-connectiviteit via Android Auto® - naast de bestaande draadloze Apple CarPlay®-mogelijkheid - die moeiteloze integratie van navigatie, mediastreaming en meer mogelijk maakt.

Verder gemak wordt geboden door standaard twee USB-C-aansluitingen, plus een optioneel draadloos oplaadstation, waarmee mobiele apparaten eenvoudig kunnen worden opgeladen.

Via de MyToyota-app voor smartphones hebben klanten inzicht in diverse gegevens over hun auto, zoals rijanalyses, brandstofniveau, waarschuwingen en volgsysteem, wat voor een probleemloze gebruikerservaring zorgt. De app fungeert ook als digitale sleutel, waarmee de auto kan worden vergrendeld en ontgrendeld en waarmee de motor kan worden gestart.

* Volgens JATO WLTP gecombineerde CO2, mei 2025

** Gebaseerd op een massabalansaanpak, d.w.z. het bevat niet-gegarandeerd fysiek expliciete plantaardige inhoud.

Technische fiche

DOCX 76 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA

Neem contact op met

ellen.dewilde@toyota.be

www.toyota.be