Europese première van de gloednieuwe Toyota bZ4X

• Toyota's eerste speciaal ontworpen batterij-aangedrevenelektrisch voertuig (BEV)
  • Eerste model van het nieuwe submerk bZ - beyond Zero -
  • Een actieradius tot 450 km dankzij de batterij van 71,4 kWh
  • Verkrijgbaar in FWD met 204 pk of in AWD met 217,5 pk
  • Advanced technologies: Toyota T-Mate safety and driver assistance systems
  • Comprehensive leasing package approach, covering all aspects of vehicle ownership and maintenance
  • De Toyota bZ4X wordt midden 2022 gelanceerd

Vandaag tijdens het Toyota Kenshiki Forum vond de Europese première plaats van de gloednieuwe Toyota bZ4X, het eerste model in de nieuwe bZ-reeks - beyond Zero - batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV's). Naast de verdere ontwikkeling van Toyota's reeds lang bestaande geëlektrificeerde voertuigtechnologieën, zorgt bZ4X ook voor belangrijke innovaties op het gebied van veiligheid, rijassistentiesystemen en multimediaconnectiviteit.

Debuut voor Toyota's nieuwe, speciale BEV-platform

De bZ4X is de eerste wagen die volgens de e-TNGA-filosofie wordt gebouwd op het nieuwe, speciale BEV-platform van het bedrijf.

Dit volledig nieuwe platform heeft de flexibiliteit om te worden gebruikt voor mogelijke toekomstige bZ-modellen en is ontworpen voor productie op schaal. Van cruciaal belang hierbij is dat de batterij zich volledig onder de vloer van de wagen bevindt en deel uitmaakt van het chassis, wat helpt om een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling en grote carrosseriestijfheid te realiseren. Dankzij de combinatie van deze kwaliteiten levert de bZ4X stabiele en responsieve dynamische prestaties en de lange wielbasis zorgt voor een uitstekende binnenruimte.

Batterijtechnologie en actieradius

• Batterijtechnologie

Toyota heeft een beroep kunnen doen op 25 jaar ervaring in de batterijtechnologie voor geëlektrificeerde voertuigen om voor de bZ4X een lithium-ioneenheid te ontwikkelen met toonaangevende kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Toyota’s vertrouwen in de technologie komt tot uiting in een uitgebreid onderhoudsprogramma dat de garantie biedt dat de accu nog 70 % van zijn oorspronkelijke capaciteit zal leveren na maximaal 10 jaar eigendom of 1 miljoen gereden kilometers, op voorwaarde dat de klant zijn voertuig naar een erkend Toyota-servicecenter brengt voor een jaarlijkse check-up.

Dit kwaliteits- en prestatieniveau wordt mogelijk gemaakt door meervoudige bewaking van de spanning, stroom en temperatuur van de accu op individueel celniveau. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles opgestart. Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen om eventuele materiaaldegradatie tegen te gaan, en het productieproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de accu terechtkomen. Voor het eerst wordt een accu van Toyota gekoeld met water.

• Actieradius

De lithium-ionbatterij met hoge densiteit heeft een capaciteit van 71,4 kWh wat een verwachte actieradius van meer dan 450 km moet opleveren (volgens WLTP-statistieken). De cijfers zijn afhankelijk van de versie en zijn voorlopig, in afwachting van homologatie.

Dankzij een efficiënt en doeltreffend verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp, blijft de betrouwbaarheid ook bewaard bij temperaturen onder nul, met slechts een beperkt verminderde actieradius tot gevolg. Voor het eerst wordt een batterij van Toyota gekoeld met water. Op dezelfde manier kan de batterij snel worden geladen zonder de veiligheid of de werkingsduur in gevaar te brengen: met een snellaadsysteem van 150 kW kan de batterij in 30 minuten tot 80% worden opgeladen (CCS2). Vanaf het vierde kwartaal van 2022 zal een nieuwe driefasige lader van 11 kW in het voertuig beschikbaar zijn.

Prestaties en vierwielaandrijving

De nieuwe bZ4X maakt gebruik van de veelzijdigheid van het nieuwe platform door zowel voorwiel- als vierwielaandrijving aan te bieden, en ligt zo ten grondslag aan de toekomst van elektrische wagens van Toyota.

• FWD-model

De voorwielaangedreven bZ4X wordt aangedreven door een zeer responsieve elektrische motor van 150 kW. Deze produceert 204 DIN pk en 265 Nm torsie, waardoor de wagen van 0 tot 100 km/u accelereert in 8,4 seconden en een topsnelheid haalt van 160 km/u. Het systeem biedt de optie om de wagen met één pedaal aan te sturen dankzij een impuls in de regeneratie van remenergie die te bestuurder toelaat te accelereren en het voertuig af te remmen door alleen gebruik te maken van de gaspedaal.

• AWD-model

Samen met ontwikkelingspartner Subaru heeft Toyota een nieuw BEV-vierwielaandrijfsysteem ontwikkeld, dat gebruik maakt van de grote AWD-traditie bij beide bedrijven. Het AWD-model beschikt over twee afzonderlijke motoren van 80 kW die de voorste en achterste assen aandrijven. Samen leveren ze een maximumvermogen van 217,5 DIN pk met 336 Nm torsie; de topsnelheid is dezelfde, maar de wagen accelereert nu tot 100 km/u in slechts 7,7 seconden. XMODE beschikt over verschillende rijmodi waaruit men naargelang de weersomstandigheden de meest geschikte kan kiezen: sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (onder 20 km/u), en Grip Control voor het moeilijke off-road werk (onder 10 km/u).

Design – exterieur

Het uitwendige design is strak, krachtig en overzichtelijk. Het bestaat uit een onderscheidende, nieuwe frontale ‘hammerhead’, de kenmerkende fijne koplampen en een benadrukking van de hoeken vooraan, wat het krachtige postuur van de auto vertaalt. De auto heeft een laag profiel, slanke stijlen vooraan en een lage assenlijn die mogelijk wordt gemaakt door het lage zwaartepunt. Wielkastlijsten met grote wielen (met een diameter tot 20 inch), die naar de hoeken van de carrosserie zijn doorgetrokken, en brede dorpels geven uiting aan het authentieke SUV-karakter van de auto. Achteraan benadrukt het design de hoeken, met een kenmerkend achterlicht over de gehele breedte van het voertuig.

Ontwerp - Aerodynamische kenmerken

Het ontwerp bestaat uit aerodynamische elementen die de luchtstroom over en onder het voertuig regelen en bijdragen aan het rijbereik. Zo zijn er diep in de hoeken van de voorbumper openingen verwerkt om vloeiende luchtgordijnen te creëren, een volledige voertuigbodem, een gesplitte dakspoiler en een omhoogwijzende lipspoiler achteraan, een achterdiffuser en een achterruit onder een welbepaalde hoek. De slanke ondergrille heeft een verstelbare klep om de koelluchtstroom naar de accu te leiden en helpt de windweerstand te verminderen.

Design – interieur

De lange wielbasis zorgt voor een ruime, open en comfortabele cabine met vijf zitplaatsen en de uitnodigende sfeer van een woonkamer.

Het instrumentenpaneel is fijn en laag, wat bijdraagt aan het gevoel van openheid en de zichtbaarheid vooruit van de bestuurder. Het principe van "handen op het stuur, ogen op de weg" wordt ondersteund door de cockpit waarin de mens centraal staat, met een TFT-scherm van zeven inch op gezichtshoogte van de bestuurder, boven de lijn van het stuurwiel zodat de meters met minimale oogbewegingen kunnen worden bekeken.

De auto beschikt over toonaangevende beenruimte voor alle inzittenden, met een afstand van één meter tussen de heuppunten van de inzittenden vooraan en achteraan. De laadruimte heeft een capaciteit van maximaal 452 l wanneer de stoelen achteraan in gebruik zijn.

Innovaties

• Steer-by-wire systeem

De bZ4X zal het eerste productiemodel van Toyota zijn dat het steer-by-wiresysteem One Motion Grip aanbiedt. De One Motion Grip wordt op een later tijdstip in Europa geïntroduceerd.

Dit elektronisch systeem heeft komaf gemaakt met de mechanische verbinding tussen stuurwiel en voorwielen en past de hoek van de wielen precies aan de wensen van de bestuurder aan. Bovendien is er meer beenruimte, is de positie van de bestuurder verbeterd en kan men makkelijker in en uit het voertuig. Het traditionele stuurwiel is vervangen door de One Motion Grip-besturing waardoor de men makkelijker en vlotter stuurt, en geen moeilijke draaibewegingen meer nodig zijn. Volledige vergrendeling kan al worden gerealiseerd met een draai van slechts 150 graden.

Door het ontbreken van deze mechanische verbinding worden ongewenste trillingen van de banden geblokkeerd, maar ontvangt de bestuurder toch nog waardevolle feedback. Het stuurgevoel wordt verbeterd door een onafhankelijke regeling van het stuurkoppel. Door verschillende rijmodi te selecteren, kunnen de stuureigenschappen aan de rijomstandigheden worden aangepast.

• Dak met zonnepaneel

De actieradius van de bZ4X kan worden vergroot door het gebruik van een optioneel dak met zonnepaneel. Dit gebruikt zonne-energie zonder emissies en zonder kosten om de elektriciteit op te wekken die nodig is om de batterij van de wagen op te laden. Het kan worden gebruikt als de wagen uit of aan staat en Toyota heeft berekend dat het in één jaar voldoende energie kan leveren om 1800 km te rijden.

Milieuprestaties over de hele lijn

Het positieve milieuprofiel van de bZ4X blijft niet beperkt tot de emissievrije prestaties van zijn volledig elektrische aandrijflijn. Toyota maakt bij de constructie van de auto op grote schaal gebruik van gerecycleerde materialen en past voor de accu een programma van heropbouw, hergebruik en recyclage toe, zodat de levenscyclus van de onderdelen en materialen van de accu maximaal wordt benut.

Nieuwe generatie T-Mate-veiligheids- en rijhulpsystemen

De bZ4X is uitgerust met geavanceerde Toyota T-Mate-systemen voor actieve veiligheid en rijhulp.

De derde generatie van Toyota Safety Sense biedt nieuwe en verbeterde functies om te helpen beschermen tegen een nog breder scala aan ongevallenrisico’s. De nieuwste ontwikkelingen versterken zijn capaciteiten als partner van de bestuurder en brengen het ultieme doel van de mobiliteitsmaatschappij, namelijk “nul doden en gewonden bij verkeersongevallen”, dichterbij.

Dankzij de verbeterde frontcamera en -radar, alsook de zijradars vooraan, is het detectiebereik vergroot en is het vermogen van de auto om gevaren en obstakels in nog meer rijscenario’s te herkennen, verder verbeterd.

• Het Pre-Collision System (botspreventiesysteem) kan tegemoetkomende voertuigen en motorfietsen detecteren.
  • De Intersection Turn Assistance (hulp bij het afslaan op kruispunten) kan nu naderend verkeer over twee aangrenzende rijstroken signaleren in plaats van slechts één, en ook verkeer dat van opzij een kruispunt nadert.
  • Het Emergency Steering Assist-systeem (noodstuurhulp) remt lichtjes extra af om de auto binnen de rijstrook te houden wanneer de bestuurder uitwijkt voor gevaar, zoals een voetganger, fietser of geparkeerde auto.
  • Het Front Cross Traffic Alert-systeem waarschuwt voor voertuigen die van weerszijden naderen op een kruispunt en de nieuwe Safe Exit Assist (hulp bij veilig uitstappen) kan een aanrijding helpen te voorkomen tussen een geopend portier of uitstappende inzittenden met voertuigen of fietsers die van achteren naderen.

En voor maximaal gemak kan het gloednieuwe Advanced Park – dat gebruik maakt van vier Panoramic View Monitor-camera’s en 12 ultrasone sensoren rondom de auto – zelfs de parkeerplek in- en uitrijden zonder dat de bestuurder in de bestuurdersstoel zit, volledig op afstand!

Toyota Safety Sense controleert ook het welzijn van de bestuurder met een interne monitor die zijn gebruikelijke rijpositie registreert en een waarschuwing uitzendt als het een afwijking detecteert die zou kunnen wijzen op gevaarlijke afleiding of dat de bestuurder onwel wordt of in slaap valt.

Multimediasysteem

De bZ4X maakt gebruik van Toyota’s nieuwste, krachtigere multimediaplatform met intuïtief aanraakscherm van 12" dat toegang biedt tot cloudgebaseerde navigatie met reisplanning op basis van actuele verkeers- en parkeerinformatie. De auto biedt ook BEV-specifieke functies zoals rijbereik, ondersteuning van de bestuurder en informatie over laadstations.

De bestuurder kan met het voertuig communiceren via zicht, aanraking en stem. Verbeterde spraakherkenning omvat de optie om een nieuwe boordassistent te gebruiken die voertuigfuncties kan activeren, zoals het regelen van de airconditioning of het openen/sluiten van de ramen, maar ook multimediadiensten zoals audio en navigatie. Over-the-air updates zorgen voor naadloze software-upgrades en nieuwe diensten.

Technische fiche Specification-bZ4X.pdf - 146 KB Persbericht in PDF 20211202_Persbericht_bZ4X_Kenshiki.NL.pdf - 1 MB
New model