Gloednieuwe Toyota Prius Plug-In Hybride: extra details

  • Vijfde generatie Prius met opvallend nieuw aerodynamisch uiterlijk en verbeterde plug-in hybrid-(PHEV) technologie
  • Exclusief als Plug-in Hybrid met verbeterd 13,6 kWh accupakket voor de meest efficiënte Prius ooit
  • EV-rijbereik van 69 km*, waardoor meer ritten volledig elektrisch gereden kunnen worden
  • 19 g/km CO2* - efficiënt hybride systeem met dubbel DNA ​
  • Gemoedsrust dankzij T-Mate en de nieuwste generatie Toyota Safety Sense voor verbeterde risicodetectie en actieve veiligheid
  • De nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid komt in het voorjaar van 2023 op de markt

De opvallend mooie Toyota Prius van de vijfde generatie schrijft het volgende hoofdstuk in een baanbrekend verhaal van technische innovatie en dynamisch ontwerp, waarbij de trotse traditie van het uitdagen van conventies wordt voortgezet. De nieuwe Toyota Prius, die in Europa alleen verkrijgbaar is als plug-in hybrid, introduceert Toyota's nieuwe generatie Plug-in Hybrid-systeem, een all-round evolutie met een verbeterd vermogen via een accu met grotere capaciteit en een ultralage CO2 uitstoot van 19 g/km* (afhankelijk van homologatie), de laagste ooit voor een Prius.

Sinds zijn lancering in 1997 heeft de Prius een blijvende impact gehad op Toyota en op de wereld. Hij heeft zich gevestigd als een authentiek auto-icoon door de nadruk te leggen op elektrificatie en gedurfde trends voor de toekomst te zetten. Met de nieuwe generatie, die in Europa uitsluitend verkrijgbaar zal zijn als Plug-in Hybrid, zetten wij de volgende stap in die reis.

Toyota streeft naar koolstofneutraliteit en de hybride technologie, die oorspronkelijk door de Prius werd geïntroduceerd, blijft een belangrijke bijdrage leveren aan de overgang naar nuluitstoot. De nieuwe plug-in hybride Prius versterkt het multi-technologische aanbod van Toyota, dat ook batterij aangedreven elektrische (BEV) en elektrische brandstof (FCEV)-oplossingen omvat, door meer efficiëntie en een toegankelijke koolstofreductie te bieden.

De beroemde kenmerkende styling van de Prius wordt naar een nieuw, dynamischer niveau getild door een coupé-achtig silhouet, dat onmiddellijk in het oog springt en een sterke emotionele respons oproept. Hij is gebouwd op het tweede generatie GA-C platform van de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat het gewicht vermindert en de stugheid verhoogt voor meer rijplezier en een rustige rit.

Rijprestaties

Een nieuw hybride systeem van de vijfde generatie zorgt voor een complete evolutie van rijplezier van de Plug-in Hybrid Prius, met meer vermogen en een grotere efficiëntie. De TNGA 2,0-liter motor produceert 152 DIN pk (112kW*) en combineert met een nieuwe 163 DIN pk (120kW*) transmissiemotor voor een totaal systeemvermogen van 223 DIN pk (164kW*). In vergelijking met de 122 DIN-pk (90 kW) van de huidige generatie in Plug-in Hybrid configuratie, zorgt het toegenomen vermogen voor een sterke en responsieve acceleratie.

Met als doel het merendeel van de dagelijkse ritten in EV-modus af te leggen, is de actieradius van de EV verdubbeld ten opzichte van de vorige generatie. Het bereik van de nieuwe Plug-in Hybrid Prius bedraagt nu 69 kilometer* dankzij een nieuwe 13,6kWh lithium-ion accu. Cellen met een hogere energiedichtheid maken een optimale verpakking van het accupakket mogelijk, dat nu compact genoeg is om onder de passagiersstoel te worden geïnstalleerd, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen.

Design – exterieur

De iconische wigvorm, een originele Prius sinds de tweede generatie, is geëvolueerd en heeft elegante moderne lijnen gekregen. Een glad, gestroomlijnd silhouet is gecreëerd door de totale hoogte met 50 mm te verlagen, het hoogste punt van het dak naar achteren te verplaatsen en banden met een grotere diameter te gebruiken, tot 19 inch.

Onnodige vormen en lijnen werden weggelaten, zodat een eenvoudig en schoon totaalontwerp overbleef, geïnspireerd door de natuurlijke luchtstroom. De kenmerkende vorm wordt versterkt door een 50 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie. Tegelijkertijd is de totale lengte met 46 mm afgenomen tot 4 599 mm.

De Prius is 22 mm breder dan zijn voorganger en heeft een dynamisch uiterlijk, met aan de voorkant een hamerkopmotief dat de lichten elegant integreert en de kenmerkende vorm accentueert. Het achteraanzicht wordt geaccentueerd door een driedimensionaal lineair verlichtingselement dat het progressieve design benadrukt en de aandacht vestigt op het gedurfde Prius-logo.

Design – interieur

 

Een ruime cabine combineert rijplezier met passie en maakt gebruik van het nieuwe "Island Architecture"-kader voor een strak en ruim interieur, verdeeld in drie zones: omgeving, bestuurdersmodule en zwevend instrumentenpaneel.

Voor bestuurder en passagiers is de ruimte voorzien van stijlvolle, hoogwaardige materialen met goed gekozen accenten die een dynamisch gevoel en doelgerichtheid benadrukken.

De bestuurdersmodule is gebaseerd op het zeven-inch TFT LCD-scherm dat zich direct in het gezichtsveld bevindt. De bestuurder kan de ogen op de weg houden, waardoor veiligheid gewaarborgd is.

Een nieuw ontworpen instrumentenpaneel geeft voorrang aan comfort in het interieur, een strakke lay-out met zo min mogelijk hinder van het zicht naar voren van de bestuurder. Het is zeer gebruiksvriendelijk. Het paneel is gecombineerd met een discreet, lager geplaatst centraal scherm met fijn belijnde bedieningselementen voor de airconditioning. De verlichting van het instrumentenpaneel is gekoppeld aan meldingen van Toyota Safety Sense. Waarschuwingen worden getoond door middel van kleurveranderingen. ​

Superieure veiligheid met t-mate

De nieuwe Prius overtreft niet alleen de verwachtingen op het gebied van prestaties, efficiëntie en elegant uiterlijk, maar geeft juist ook prioriteit aan veiligheid. Het biedt een breder scala aan risicodetectie en actieve veiligheidsfuncties dan ooit tevoren, dankzij Toyota T-Mate, waarin de nieuwste generatie van Toyota Safety Sense (TSS) is geïntegreerd, die nu gemakkelijk over-the-air kan worden bijgewerkt.

Een verbeterde camerasensor aan de voorzijde heeft een dubbele voorwaartse detectieafstand en een breder lateraal en verticaal zicht, waardoor objecten in de buurt eerder worden gedetecteerd en een groter aantal potentiële gevaren wordt herkend, denk bijvoorbeeld aan motorfietsen op en objecten langs de weg. Er zijn radarsensoren aan de voorzijde toegevoegd ter ondersteuning van het Pre-Collision System, Lane Trace Assist en Front Cross Traffic Alert.

Dat grotere detectiebereik verbetert het Pre-Collision System, zodat waarschuwingen nu ook motorfietsen en tegenliggers betreffen, naast een verbeterde vermijding van voertuigen en voetgangers. De nieuwe Intersection Collision Avoidance Support werkt daarmee samen om te reageren op tegemoetkomend verkeer en voertuigen die een kruispunt passeren, en detecteert voetgangers die oversteken als het voertuig draait.

Bestuurders worden gewaarschuwd voor en ondersteund bij het vermijden van potentiële gevaren door de nieuwe Proactive Driving Assist. Deze betreft stuur- en remondersteuning van Obstacle Anticipation Assist als verderop een tegemoetkomend object wordt gedetecteerd. Deceleration Assist vertraagt het voertuig op intelligente wijze als het gaspedaal wordt losgelaten, waarbij de vertraging wordt aangepast aan naderende bochten of het verkeer in het algemeen. Steering Assist detecteert de aankomende wegrichting en past de kracht van de stuurbekrachtiging aan om het nemen van bochten soepeler te laten verlopen.

Het volgende hoofdstuk in een hybride geschiedenis

De Prius heeft sinds zijn lancering in 1997 in alle opzichten een lange weg afgelegd en de vijfde generatie tilt deze erfenis naar een hoger plan. Hierbij wordt voortgebouwd op de filosofie van baanbrekende technologie en Toyota's inzet voor een betere toekomst.

  • 1997 - Eerste generatie

De oorspronkelijke Prius zette de elektrificatie van auto's op de kaart door 's werelds eerste massaproductielijn in hybride elektrische auto's op te zetten, toepasselijk gelanceerd met de slogan "Net op tijd voor de 21e eeuw". De eerste Prius viel aanvankelijk op door zijn eigenzinnige sedan-styling.

Bij nader inzien was de nieuwe hybride technologie de echte uitblinker. Een speciaal ontworpen VVT-i 1,5 l benzinemotor en een compacte elektrische motor met hoog koppel zorgen voor rijprestaties die vergelijkbaar zijn met die van bestaande auto's van vergelijkbare grootte, maar dan met een halvering van brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Dankzij deze cijfers kreeg de Prius in 1997-98 de eer van Japanse auto van het jaar, voordat hij het wereldtoneel veroverde toen de export in 2000 begon, en al snel een hechte band creëerde met milieubewuste consumenten in Europa en de Verenigde Staten.

  • 2003 - Tweede generatie

Een volledig nieuwe Prius van de tweede generatie werd in 2003 geïntroduceerd en bracht nieuwe aerodynamische normen met zich mee, met een hele lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 en de iconische wigvorm, als gevolg van de overgang naar een vijfdeurs hatchbackformaat. Deze generatie kreeg in 2005 ook de titel Auto van het Jaar voor Europa.

De hybride technologie evolueerde snel en het nieuwe Toyota Hybrid System II in de Prius van de tweede generatie zorgde voor 15% meer efficiëntie en 50% meer vermogen van de elektrische motor, die nu werd gebruikt om zowel de prestaties als de efficiëntie te verbeteren. Dankzij een verbeterd accupakket, met een lager gewicht maar een groter vermogen, kon de Prius voor het eerst alleen op elektrische brandstof rijden.

Trouw aan zijn oorspronkelijke missie als inspiratiebron voor een nieuwe stijl van autorijden, stuwde de tweede generatie Prius de verkoop van Toyota's hybride auto's de grens van 1 miljoen exemplaren voorbij en had hij een belangrijke invloed op de wereldwijde emissiereductie.

  • 2009 - Derde generatie

Toyota's leiderschap op het gebied van hybride technologie werd in 2009 verder versterkt met de Prius van de derde generatie, die technisch meest geavanceerde mainstream-auto ter wereld werd. De brandstofefficiëntie steeg met nog eens 10% en CO2-uitstootdaalde met 14% dankzij een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt, een grotere 1,8-liter motor en een opnieuw ontworpen elektrische motor.

Klanten kunnen nu ook in de nieuwe Prius-familie genieten van soepel, stressvrij hybride rijden, dankzij krachtigere lithium-ion- accupakketten. De Prius Plug-in, in 2012 geïntroduceerd als een van de allereerste plug-ins in Europa, biedt bestuurders de voordelen van volledig elektrisch rijden met de zekerheid en betrouwbaarheid van een hybride, met een actieradius van 25 kilometer.

  • 2015 - Vierde generatie

De Prius bleef de pionier van Toyota voor hybride technologie en daarbuiten, met de vierde generatie, die in 2015 werd gelanceerd als het allereerste voertuig met Toyota New Global Architecture (TNGA). Het maakte de Prius leuker om mee te rijden door een laag zwaartepunt te bereiken voor een meer aantrekkelijke rijpositie en minder carrosserierol

De nieuwe motor levert een ongekend maximaal thermisch rendement van 40%, het hoogste percentage dat ooit voor een benzinemotor voor de massamarkt is bereikt. Ook werd een nieuwe plug-in hybride versie geïntroduceerd, met een EV-bereik van 45 kilometer en een CO2-uitstootvan slechts 28 g/km volgens de WLTP-rijcyclus.

Dergelijke technische doorbraken zijn essentieel voor de positie van het model als inspiratiebron voor Toyota's leiderschap op het gebied van elektrificatie. In de 25 jaar sinds de Prius zijn eerste hybride spoor uitzette, is de meerderheid van de in Europa verkochte Toyota-voertuigen nu hybride, terwijl de cumulatieve verkoop van geëlektrificeerde Toyota-voertuigen wereldwijd meer dan 21 miljoen bedraagt. Alleen al van de hybride en plug-in hybride versie van de Prius zijn meer dan 5,05 miljoen exemplaren verkocht.

Het volgende hoofdstuk in dat unieke Prius-verhaal begint wanneer de vijfde generatie, de Plug-in Hybrid Prius, medio 2023 in Europa wordt geïntroduceerd.

*in afwachting van definitieve goedkeuring

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA