GR Supra verlegt grenzen met A90 Final Edition en Lightweight EVO versies

  • GR Supra-gamma versterkt met nieuwe en verbeterde, van de autosport afgeleide edities van Toyota's sportwagenlegende
  • TOYOTA GAZOO Racing blijft zijn autosportkennis inzetten om een almaar betere GR Supra te creëren
  • Ultieme prestaties en rijplezier met de nieuwe GR Supra A90 Final Edition
  • Een nauwere band met de weg voor ongebreideld rijplezier met de verbeterde GR Supra Lightweight EVO
  • GR Supra Lightweight EVO vanaf nu beschikbaar

In 2025 biedt de legendarische Toyota GR Supra nog meer sensatie voor rijpuristen met de nieuwe, gelimiteerde A90 Final Edition, die de ultieme specificaties van de nieuwste generatie vertegenwoordigt, en een verbeterde GR Supra Lightweight EVO.

Met zijn motor voorin en achterwielaandrijving is de GR Supra een rasechte sportwagen die een adembenemende wendbaarheid en precisie levert. Zijn grote spoorbreedte en korte wielbasis zorgen samen voor de 'gulden snede' die een optimaal weggedrag kenmerkt. Het zelfverzekerde bochtengedrag van de GR Supra, dat ook te danken is aan het lage zwaartepunt, de adaptieve variabele ophanging en de stijve carrosserie, werd ontwikkeld op de Nürburgring, waar Akio Toyoda, voorzitter van Toyota Motor Corporation, ook bekend als Master Driver Morizo, persoonlijk zijn stuurmanskunsten bevestigde tijdens testritten.

De GR Supra werd aanvankelijk geïntroduceerd met een krachtige drieliter zescilinder-in-lijn, die opwindende acceleraties levert dankzij het hoge koppel over het hele toerentalspectrum en een bliksemsnelle achttrapsautomaat. In 2020 kwam er een soepele en responsieve tweeliter motor bij die de voordelen van een lager gewicht en een geoptimaliseerde gewichtsverdeling met zich meebrengt. Een nieuwe, op maat gemaakte, intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak, exclusief ontworpen door Toyota, werd in 2022 geïntroduceerd op de drieliter voor bestuurders die blij worden van de controle en voldoening van nauwkeurig getimede handmatige schakelmanoeuvres.

TGR's compromisloze focus op grensverleggende prestaties en een eindeloze aandacht voor detail maken van de GR Supra een tweezitter voor precisierijden, met door de racewereld geïnspireerde stoelen en kniebescherming op de deur en middenconsole. Het dubbelgewelfde dak is niet alleen een kenmerk van de vorige generaties, het draagt ook bij aan de beste aerodynamische prestaties in zijn klasse door de luchtweerstand te verminderen. Zorgvuldige aandacht voor een aerodynamische onderkant levert extra stabiliteit bij hoge snelheden, terwijl de gewelfde achterklep opwaartse druk tegengaat.

De GR Supra is ook in de voetsporen getreden van zijn legendarische voorgangers door fans en bestuurders te vermaken in de autosport. Met de GR Supra GT4 kunnen privéklanten de sensatie van autosport beleven op enkele van 's werelds meest iconische circuits, terwijl GR Supra-varianten ook deelnemen aan de Japanse Super GT, driftkampioenschappen en NASCAR in de Verenigde Staten.

Om de Supra-fans te bedanken en zijn wereldwijde autosportactiviteiten te vieren, heeft TGR een limited edition gebouwd die het hoogtepunt van de huidige generatie vertegenwoordigt: de GR Supra A90 Final Edition. Naast 101 DIN-pk meer vermogen en 71 Nm meer koppel beschikt de speciale editie over een lange lijst van verbeterde rijeigenschappen, zoals aerodynamische toevoegingen, een aan de racewereld ontleende ophanging van KW en achterbanden met een grotere diameter.

Ondertussen brengt de op de autosport geïnspireerde GR Supra Lightweight EVO de bestuurder dichter bij de weg en heeft hij een gedurfder uiterlijk dan de standaard Supra. De verbeterde wegligging zorgt voor een directer gevoel en een nog nauwkeurigere controle dankzij verbeteringen in de ophanging en het onderstel, betere remmen, een geoptimaliseerde afstelling en verfijnde aerodynamica.

GR Supra A90 Final Edition

  • Vermogen opgedreven tot 441 DIN-pk, koppel verhoogd tot 571 Nm, hogere topsnelheid van 275 km/u. Keerschot in de oliepan toegevoegd om hoge g-krachten op te vangen. Verbeterde koeling dankzij nieuwe subradiator en grotere koelribben voor het differentieel
  • Grotere Brembo-remschijven met een diameter van 19 inch en roestvrijstalen remslangen
  • Ophanging met verstelbare dempingskracht van KW met 16 terugverings- en 12 compressiefasen. Voorste stabilisator en beugels, voorste draagarmbussen en ondervloerbeugel zijn versterkt
  • 10 mm bredere Michelin Pilot Sport 2-banden met hoge grip. Wielvluchthoeken van voor- en achterwielen herzien
  • Carbonfiber ducktailspoiler achter, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatlappen voor de voorbanden
  • RECARO Podium CF-kuipstoelen met Alcantara®-stoelbekleding en rode gordels
  • Titanium uitlaatpijpen van Akrapovič die een opzwepend en krachtig motorgeluid genereren

In de nieuwe GR Supra A90 Final Edition zijn de autosporttechnologie en knowhow van TOYOTA GAZOO Racing verwerkt om een unieke GR Supra met hoge prestaties en hoge specificaties te creëren die optimaal is afgestemd op de natuurlijke evolutie van het model.

De A90 Final Edition is niet alleen de ultieme expressie van de huidige GR Supra, maar ook de meest motorsportgerichte Supra die Toyota ooit rechtstreeks aan klanten heeft aangeboden. Een onverzettelijk ontwikkelingsprogramma putte uit de ervaring die TGR opdeed in de autosport, met name de ervaring die de GR Supra GT4 opdeed in races, om de motor en aerodynamische prestaties te verbeteren en de stijfheid van de carrosserie en ophanging te verhogen.

Voortbouwend op de lessen die in de autosport zijn geleerd, heeft TGR zich tot doel gesteld een GR Supra te ontwikkelen die de prestatiegrenzen nog meer verlegt door de grip en het vertrouwen in de bochten te verbeteren en tegelijkertijd een nauwere band tussen de bestuurder en de weg te creëren. Met het oog op een optimale werking, zelfs wanneer het uiterste wordt gevraagd op het racecircuit, heeft TGR oplossingen geïmplementeerd om de koeling en luchtstroom te verbeteren.

De A90 Final Edition is geïnspireerd op de wereldwijde aanwezigheid van de GR Supra in de autosport en is een echte sportwagen voor bestuurders. Een ronkende zescilinder turbomotor met een cilinderinhoud van drie liter gaat samen met de voldoening van een op maat gemaakte handgeschakelde versnellingsbak om bestuurders een opwindende mix van kracht, wendbaarheid en precisie te bieden.

Bestuurders kunnen snellere acceleraties en een hogere topsnelheid ervaren dan ooit tevoren met een GR Supra dankzij een herzien luchtinlaattraject, een aangepaste katalysator met lage tegendruk voor minder drukverlies en geoptimaliseerde motorbedieningselementen. Die dragen bij aan een vermogenstoename van 340 DIN-pk naar 441 DIN-pk en een koppeltoename van 500 Nm naar 571 Nm, samen goed voor een nieuwe topsnelheid van 275 km/u. Een titanium uitlaatdemper van Akrapovič zorgt ervoor dat de A90 Final Edition een nog opzwepender en krachtiger motorgeluid produceert.

Dankzij een reeks verbeteringen in de wegligging kunnen bestuurders ook met de A90 Final Edition de prestaties in bochten op de spits drijven. De ophanging met verstelbare dempingskracht van KW, hetzelfde merk als in de GR Supra GT4-raceauto, heeft 16 terugverings- en 12 compressiefasen voor een soepele wegligging onder uiteenlopende omstandigheden. Extra verbeteringen voor een nauwkeuriger weggedrag zijn te danken aan versterkte stabilisatorstangen voorin, een aangepaste wielvluchthoek van de voorwielen en optimalisatie van de actieve differentieelregeling om onderstuur te verminderen.

Dankzij geoptimaliseerde instellingen van de elektrische stuurbekrachtiging, exclusief voor de A90 Final Edition, is de besturing directer geworden. De sensatie van het rijden met de GR Supra wordt ook versterkt door modificaties die het contact met de weg verbeteren voor een nauwkeurig en zelfverzekerd bochtengedrag. Dit wordt bereikt door versterkingsribben in de carrosserie, waaronder een verstevigde dwarsbalk in de bagageruimte achter, dezelfde stijve aluminium bevestiging voor het subframe achter als in de GR Supra GT4 en sterkere stabilisatoren voor en achter.

Meer grip en stabiliteit in bochten worden mogelijk gemaakt door 10 mm bredere banden, terwijl de lichtgewicht voorwielen van 19 inch en achterwielen van 20 inch – gegraveerd met het TGR-logo – worden gecombineerd met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met hoge grip voor nog straffere prestaties.

Het remsysteem is ook verbeterd dankzij grotere Brembo-remmen voor met remblokken met een hoge wrijvingscoëfficiënt. Geperforeerde remschijven voor (395 mm) en achter (345 mm) zorgen zelfs tijdens sportief rijden voor een uitstekende remkracht. Roestvrijstalen remslangen verminderen bovendien het druktransportverlies als gevolg van het uitzetten van de slangen tijdens het remmen, waardoor het vernieuwde remsysteem zo efficiënt mogelijk kan werken.

Om topprestaties te blijven leveren in lijn met het verbeterde bochtenwerk en het hogere motorvermogen, is de koeling verbeterd met behulp van een sterkere koelventilator voor de radiator, een nieuwe subradiator en grotere koelribben voor het differentieel. Er is ook een keerschot aan de motoroliepan toegevoegd om ongelijkmatige oliedistributie bij hogere g-krachten te voorkomen.

Naast een unieke en kenmerkende matzwarte kleur vertoont het exterieur van de A90 Final Edition opvallende aerodynamische wijzigingen na uitgebreide windtunneltests uitgevoerd door TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E), het ontwikkelingscentrum voor de GR Supra GT4-racewagen. De aan de autosport ontleende carbonfiber voorspoiler, voorvleugels en voorste middenflap werken samen met een carbonfiber zwanenhalsachtervleugel in GR Supra GT4-stijl om het contact met de weg en de rijdynamiek te verbeteren door de aerodynamische balans, neerwaartse kracht en luchtweerstand te optimaliseren. Een nieuw carbonfiber kanaal op de motorkap is voorzien van een uitneembaar binnenelement voor extra koeling wanneer dat nodig is.

Binnenin de tweezitter kunnen bestuurders plaatsnemen op RECARO Podium CF-kuipstoelen in een vurige rode kleur en Alcantara®-stoelkussens om zelfs bij hogere g-krachten een optimale rijpositie en een optimaal comfort te behouden. Rode veiligheidsgordels, exclusieve carbonfiber dorpellijsten en uitgebreide Alcantara®-bekleding, inclusief het op de bestuurder gerichte stuurwiel, benadrukken de exclusiviteit van het limited edition-model.

De GR Supra A90 Final Edition is beperkt tot 300 exemplaren wereldwijd.

GR Supra Lightweight EVO

  • Aangepaste elektronisch geregelde schokdempers en geoptimaliseerde actieve differentieelregeling
  • Stuggere stabilisatorstang vooraan en versterkte stabilisator vooraan
  • Herziene wielvluchthoeken van de voorwielen, aluminium beugels voor de stabilisatorstangen, versterkte rubberen bussen voor het subframe achter en een betere versteviging onder de carrosserie
  • Grotere remschijven van 374 mm vooraan met rode afwerking en GR-logo
  • Aerodynamische upgrades omvatten een carbonfiber ducktailspoiler achter, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatlappen voor de voorbanden
  • Sportstoelen bekleed met Alcantara® met geborduurd GR-logo op de hoofdsteunen. Rode accenten rond de versnellingspookknop en rode veiligheidsgordels

Het GR Supra-gamma van 2025 wordt geüpdatet met de nieuwe Lightweight EVO die de rijervaring naar een hoger niveau tilt.

De GR Supra Lightweight EVO, aangedreven door een drieliter motor en handgeschakelde versnellingsbak, pakt uit met nieuwe upgrades op het gebied van rijgedrag die de bestuurder dichter bij de weg brengen, terwijl ook het opvallende sportwagenuiterlijk van de coupé wordt opgewaardeerd met nieuwe aerodynamische ontwikkelingen en kenmerkende GR-accenten.

Het rijvertrouwen en de stuurprecisie zijn geoptimaliseerd dankzij een voorste draagarmlager met een stijvere stabilisatorstang, een versterkte stabilisator en aangepaste elektronisch geregelde schokdempers. De geoptimaliseerde actieve differentieelregeling verbetert de tractie en vermindert onderstuur in bochten. De grip in bochten is ook verbeterd door de wielvluchthoeken van de voorwielen aan te passen, terwijl grotere Brembo-remschijven vertrouwen wekken met meer remkracht en controle.

Aanpassingen aan het chassis en een geoptimaliseerde elektronische stuurbekrachtiging versterken samen de band tussen de bestuurder en de weg en zorgen voor een meer verbonden, directe rijervaring. De ophanging en carrosserie zijn beter geïntegreerd dankzij aluminium beugels voor de stabilisatorstangen en versterkte rubberen bussen voor het subframe achter, terwijl een betere versteviging onder de carrosserie zorgt voor meer grip en controle. De rijdynamiek wordt verder verbeterd door aerodynamische modificaties die de aerodynamische balans voor/achter en de neerwaartse kracht optimaliseren. Deze bestaan uit een carbonfiber ducktailspoiler achter, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatlappen voor de voorbanden.

De kenmerkende lijnen van de GR Supra-sportwagen worden aangevuld met matzwarte velgen van 19 inch en grotere voorremmen (remschijven van 374 mm), afgewerkt in rood en getooid met een GR-logo. In de wagen zijn de sportstoelen bekleed met Alcantara® met geborduurd GR-logo op de hoofdsteunen, terwijl rode accenten rond de versnellingspookknop en rode veiligheidsgordels voor een high-performance gevoel zorgen.

De GR Supra Lightweight EVO-editie is nu in heel Europa te bestellen.

De geschiedenis van de Supra

De naam Supra, die 'boven' of 'voorbij' betekent in het Latijn, ging voor het eerst de baan op in 1978 als een langere, krachtigere versie van de Celica-coupé. De eerste Celica Supra, ook bekend onder de chassiscodes A40 en A50, leverde meer prestaties dankzij zijn zescilinder-in-lijn, een configuratie die een kenmerkende eigenschap zou worden van alle volgende Supra-generaties.

Terwijl de A40 en A50 meer gericht waren op comfort, baande hun opvolger, in Japan bekend als de A60 Celica XX maar elders als Celica Supra, zich een weg als sportievere optie toen hij op de markt kwam, eerst in 1981 in Japan voordat hij het jaar daarop Europa bereikte. De tweede generatie van deze sportwagen maakte zijn aspiraties niet alleen duidelijk met de pittige nieuwe twin-cam motor van 2,8 liter, maar ook met dramatisch verbrede wielkasten en een langere voorkant met de uitklapbare koplampen die een typisch Supra-kenmerk werden gedurende de jaren 1980.

Voor zijn derde generatie kreeg de Supra voor het eerst een eigen identiteit toen hij in 1986 werd gelanceerd als A70 Supra. Met zijn aluminium 'double wishbone'-ophanging en krachtige motoren, waaronder de eerste turbomotoren, gaf de Supra het gamma van Toyota een scherper weggedrag en krachtige prestaties. Deze eigenschappen stimuleerden de deelname aan het FIA World Rally Championship en aan binnenlandse en Europese toerwagenkampioenschappen, wat het begin was van een nalatenschap om steeds betere auto's te maken door deel te nemen aan races.

De vierde generatie van de Supra, met de aanduiding A80, bleek het wachten waard toen hij in 1993 op de markt kwam. Deze lichte en krachtige Supra viel op door zijn prominente achtervleugel, die aangaf dat hij de prestatiegrenzen wilde verleggen, vooral in de autosport, waar hij een icoon werd in het driften en in Japanse GT-races. Zelfs nadat de productie in 2002 werd stopgezet, sprak de vierde generatie tot de verbeelding van bestuurders over de hele wereld, waaronder Akio Toyoda, alias Master Driver Morizo, die zei: “Destijds zat ik op de Nürburgring ontelbare uren in een oude Supra om de titel van Master Driver te behalen. De Supra is als een oude vriend, die een speciaal plekje heeft in mijn hart."

Na een afwezigheid van 17 jaar maakte de Supra zijn rentree in 2019, gedreven door de vurige wens van voorzitter Toyoda. Hij legde het als volgt uit: "Terwijl andere constructeurs hun mooie nieuwe prototypes testten die op het punt stonden om geïntroduceerd te worden, reed ik in een oude Supra die niet meer in productie was. Hoewel Toyota geen plannen had om een nieuwe Supra te maken, hoopte ik stiekem, net als vele diehard Supra-fans wereldwijd, dat het toch zou gebeuren. De nieuwe GR Supra is het resultaat van uitgebreide tests op de Nürburgring en ik kan eerlijk zeggen dat de auto onversneden rijplezier biedt en beter is dan ooit.”

De eerste hint naar een vijfde generatie van de Supra werd gegeven in 2014, toen de gedurfde Toyota FT-1 concept werd onthuld. Met zijn krachtige racewagenuiterlijk en optimale aerodynamica gaf de FT-1 Toyota's visie op sportwagens weer en wekte hij verwachtingen voor een aanstaande A90. Er volgde een echte versie van de FT-1, die nog meer opwinding veroorzaakte voordat de GR Supra in januari 2019 eindelijk werd onthuld in Detroit. Een Europese première volgde in maart, samen met het werelddebuut van een GR Supra GT4 Concept die de rol benadrukte die de autosport had gespeeld – en zou blijven spelen – in de ontwikkeling en het plezier van de nieuwe GR Supra.

 

Prijslijst

PDF 199 KB

Uitrusting

PDF 725 KB

Technische info

PDF 334 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA