GR YARIS - GEBOREN UIT HET WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

GR YARIS - GEBOREN UIT HET WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

•    Een sportwagen als straatmodel, ontwikkeld op basis van de ervaring die Toyota heeft opgedaan als World Rally-kampioen
•    Door wedstrijden geïnspireerde, lichte en zeer stijve carrosserie, gebouwd op een specifiek nieuw platform
•    Totaal nieuwe 1,6 liter drie-cilinder turbomotor en GR-FOUR vierwielaandrijfsysteem

Toen Toyota in 2015 zijn terugkeer naar het World Rally Championship aankondigde, was het bouwen van een op de rally geïnspireerde sportwagen deel van het plan. Het was daarbij de bedoeling om de technische kennis en ervaring uit het hoogste niveau van de internationale competitie toe te passen op een nieuwe straatwagen, die ook geschikt is voor wedstrijden en betaalbaar is voor de klanten.

Voor Toyota president Akio Toyoda was de creatie van een sportwagen die volledig door Toyota werd gebouwd – de eerste in 20 jaar – een persoonlijke ambitie. Na de winst in het WRC-constructeurskampioenschap in 2018 was hij van mening dat een winnende wagen essentieel was om wereldwijd herkenning te krijgen als een echte autoconstructeur. 

De GR Yaris is die wagen, volledig vanaf de grond opgebouwd en ontworpen om op de hoogste niveaus te winnen. Dit is het tweede globale GR-model van Toyota, na de succesvolle lancering van de GR Supra in 2018.

Er waren fundamentele uitdagingen, niet alleen op het vlak van de technische knowhow – het moest een wagen worden die de klanten effectief zouden kopen. Van bij het begin werkte het ontwikkelingsteam nauw samen met Tommi Mäkinen Racing om beter te begrijpen hoe de doelstellingen konden worden gerealiseerd. Dit arbeidsintensieve proces drong door tot in de kleinste details. Maar dit leverde fantastische resultaten op met een wagen die een stijve, lichte constructie, een wendbaar en responsief chassis en een krachtige maar compacte turbomotor op ideale wijze combineert. 

Professionele rallypiloten, waaronder leden van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, konden met de prototypemodellen rijden en leverden waardevolle feedback. Tests werden ook uitgevoerd door Akio Toyoda in zijn expertenrol als Toyota Master Driver.

De GR Yaris is gebouwd op een uniek platform, een combinatie van het nieuwe GA-B-platform van Toyota (dat zijn debuut maakte op de nieuwe generatie Yaris hatchback) en een achtersectie op basis van het GA-C-platform dat wordt gebruikt voor de Corolla en de C-HR. Het rallyteam beklemtoonde het belang van een laag gewicht, wat wordt weerspiegeld in het gebruik van aluminium carrosseriepanelen en een gesmeed koolstof-composietdak in de carrosseriestructuur. Bovendien werd nauwkeurig onderzocht hoe het gewicht ook in andere onderdelen van de wagen kon worden verlaagd.

Voor de beste aerodynamische prestaties is de carrosserie zelf ook een uniek element: hoewel gebaseerd op de nieuwe Yaris hatchback is dit een driedeursmodel in plaats van een vijfdeursmodel, met een lagere, taps toelopende daklijn. Hiermee wordt de windstroom doelgericht op de grote achterspoiler gericht om extra neerwaartse kracht te genereren. Net zoals bij een wedstrijdwagen geleidt de vorm van de ondercarrosserie de luchtstroom op efficiënte wijze langs de zijkanten van de wagen.

De motor is ook volledig nieuw, een 1,6-liter, drie-cilinder turbomotor. Dit is de krachtigste drie-cilindermotor ter wereld en ook de kleinste en lichtste 1,6 turbo. Hij levert niet minder dan 261 DIN pk en 360 Nm koppel en voldoet daarmee aan de technische voorschriften van de WRC2. De GR Yaris kan daardoor in slechts 5,5 seconden van stilstand naar 100 km/h accelereren, en heeft bovendien een elektronisch begrensde topsnelheid van 230 km/h. De constructie maakt gebruik van kenmerken die rechtstreeks afgeleid zijn van de motorsport, zoals een kogellager-turbo, uitlaatkleppen van grote diameter en zuigerkoeling met meerdere oliestralen.

Een rijklaar gewicht van 1.280 kg geeft de GR Yaris een uitstekende gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per 1 DIN pk.

Het motorvermogen wordt verdeeld via een nieuw GR-FOUR permanent, elektronisch geregeld vierwielaandrijfsysteem van Toyota. Dit is alweer een op wedstrijdsituaties geïnspireerd kenmerk. Het biedt drie rijmodi met verschillend aandrijfkoppel voor/achter, afgestemd op de specifieke omstandigheden – Normal, Track en Sport.
 
 

ONTWERP EN VORMGEVING

  • Ontworpen om te voldoen aan de vereisten van internationale rallywedstrijden
  • De enige buitenkenmerken die met de nieuwe Yaris hatchback worden gedeeld, zijn de voor- en achterlichten, deurspiegels en antenne
  • Carrosserieformaat met drie deuren, verlaagde daklijn en aerodynamische styling om de aerodynamische prestaties te optimaliseren
  • Bestuurderscockpit afgestemd op sportief rijden

Exterieurontwerp

De vormgeving van de GR Yaris heeft de prestatielimieten verlegd dankzij nauw overleg tussen het ontwerpteam en collega’s bij Tommi Mäkinen Racing, partner van TOYOTA GAZOO Racing in het World Rally Championship.

Hoewel de nieuwe Yaris hatchback de basis vormt voor het nieuwe model, zijn de enige ongewijzigde buitenonderdelen de koplichten, deurspiegels, achterlichten en haaienvinantenne op het dak. Als de rest werd opnieuw ontworpen of aangepast om de gewenste neerwaartse kracht, aerodynamische prestaties en stabiliteit te verzekeren.

De totale lengte bedraagt 3.995 mm, 55 mm meer dan de standaard Yaris, met een ongewijzigde wielbasis van 2.560 mm. De opnieuw ontworpen voor- en achterzijde verhogen de overhang met respectievelijk 40 en 15 mm. De totale breedte bedraagt 1.805 mm (+60 mm) en de totale hoogte is 1.455 mm (-45 mm)

De belangrijkste verandering is de omschakeling van een vijfdeurs- naar een driedeurscarrosserie. De GR Yaris is het enige model in het nieuwe Yaris-assortiment dat dit formaat gebruikt, want dit is afgestemd op WRC-wedstrijden, waar de voorschriften bepalen dat er geen wijzigingen mogen worden aangebracht en geen aerodynamische elementen aan de deuren mogen worden toegevoegd.

De vereiste om de neerwaartse kracht en de aerodynamische prestaties te maximaliseren, leidde tot een verlaging van de daklijn, met zelfs 95 mm op het meest achterwaartse punt, in vergelijking met de standaard hatchback. Het aangepaste profiel verhoogt het luchtstroomvolume dat tegen de spoiler komt die op de achterdeur van de rallywagen gemonteerd is, waardoor extra neerwaartse kracht wordt gegenereerd. Door de aerodynamische prestaties van de wedstrijdwagen voert het ontwerp van de ondercarrosserie de luchtstroom van de voorwielkast dicht langs de zijkant van het voertuig.

De voorzijde van de wagen beklemtoont zijn krachtige doelgerichtheid, wat wordt beklemtoond door het typische GR “functionele matrix”-ontwerp. Koellucht wordt naar de radiator, intercooler en motorcompartiment gevoerd via een grote, rechthoekige ondergrille met een breed honingraatmaas.  De prominente spoiler genereert veel neerwaartse kracht, met een verhoogd middengedeelte dat de luchtstroom achter de wagen regelt. Op elke hoek zijn ook diepe boven- en onderlippen aangebracht, die als vleugels fungeren, waardoor in bochten neerwaartse kracht wordt gegenereerd. De grille wordt geflankeerd door grote verticale inlaten voor remkanaal en intercooler, met ronde LED-mistlichten aan de buitenrand van de bumpereenheid. Een discreet GR-embleem is aangebracht op de ondergrille, de voorspatborden en de achterdeur, naast de rechter LED lichtcluster.

Achteraan verhogen de tapsheid van de daklijn en de achterstijlen en de toegevoegde diepe, hoog gemonteerde spoiler de neerwaartse kracht en de aerodynamische prestaties. De grote spoorbreedte en de uitwaaiering van de achtervleugels beklemtonen het brede en lage silhouet van de wagen. De achtervleugels hebben een plat zijoppervlak en een minimale hoekradius, waardoor de luchtstroom van de wagen weg wordt geleid en de luchtweerstand vermindert. De aerodynamische prestaties worden ook verbeterd door de vorm van de achterdiffuser (de aero-stap) die in de bumpereenheid is gevouwen.

Er werd ook veel aandacht geschonken aan de aerodynamiek onder de wagen, met een afschermplaat onder de motor, vloerplaten links en rechts en spatschermen voor elk wiel.

De GR Yaris is leverbaar in vier lakafwerkingen die afgestemd zijn op de wedstrijdkleuren van TOYOTA GAZOO Racing: Super White als standaard en optioneel White Pearl, Emotional Red en Precious Black.

Interieurontwerp

Het interieurontwerp van de GR Yaris weerspiegelt de prestaties van de wagen, met name aan de bestuurderscockpit.

Het paneel heeft dezelfde verrekijkeropstelling als de standaard Yaris maar met bijkomende functies voor de specifieke prestatiekwaliteiten van de wagen. Het 4,2-inch TFT multi-informatiedisplay in kleur omvat een vierwielaandrijving-indicator die de koppelverdeling aangeeft alsook de modus die werd geselecteerd voor het GR-FOUR-systeem en een turbodrukmonitor. De analoge meters hebben witte cijfers met rode wijzers, zodat ze zeer goed opvallen.

De versnellingspook is hoog op de middenconsole geplaatst, 50 mm verhoogd en dicht bij het stuurwiel, zodat de bestuurder snel kan schakelen. De actie is licht met korte schakelslagen, wat de prestatiekwaliteit nog verhoogt. De GR Yaris heeft een mechanische handbediende parkeerrem, die de bestuurder kan gebruiken tijdens bochtenwerk in rally-etappes. Dit is mogelijk dankzij een specifieke functie van het GR-FOUR-koppelingssysteem, waarmee de koppeling volledig wordt geopend wanneer de handrem wordt gebruikt.

De GR-FOUR-kiezer staat net voor de versnellingspook, om gemakkelijk te kunnen schakelen tussen Normal, Sport en Track.

Het interieur is in zwart afgewerkt met afwerkingsdetails in Smoke Silver aan de portiergrepen, de middenconsole, het stuur en de zijluchtkanalen.

Het bagagecompartiment heeft een inhoud van 174 liter. Wanneer de achterzijde van de achterbank neergeklapt is, is er voldoende ruimte om een set van vier grote banden of een fiets te transporteren. De accessoirebatterij is aangebracht onder de laadvloerplank en de GR Yaris is uitgerust met een bandreparatieset in plaats van een reservewiel.

 

 

PRIORITEIT VOOR LICHT GEWICHT

  • Lager gewicht essentieel voor rijgedrag
  • Lichte materialen voor de carrosseriestructuur, waaronder aluminium en nieuw gesmeed koolstofcomposiet voor het dak
  • Gewichtsbesparing verzekert een uitzonderlijke gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per 1 DIN pk

In heel de GR Yaris ligt de klemtoon op gewichtsbesparing om het prestatiepotentieel te maximaliseren, zonder echter toe te geven op sterkte en veiligheid. Deze rigoureuze aanpak komt met name tot uiting in de constructie van de wagen, waar in belangrijke zones ruim gebruik wordt gemaakt van lichte metalen en materialen. Toyota is erin geslaagd om de massa van de wagen te verlagen naar een rijklaar gewicht van 1.280 kg en een gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per 1 DIN pk.

Carrosserie

Als primeur voor een Toyota-model is het dak gemaakt van een nieuw gesmeed (in plaats van geweven) koolstofmateriaal, C-SMC (carbon sheet moulding compound), wat 3,5 kg bespaart in vergelijking met een stalen dak en ook helpt om het zwaartepunt van de wagen te verlagen.

Voor de motorkap, de achter- en voorportieren wordt aluminium gebruikt, wat een gewichtsreductie van ongeveer 24 kg oplevert. De carrosserie bevat in totaal ongeveer 10% aluminium en weegt ongeveer 38 kg minder dan de Yaris hatchback van de vorige generatie. Dun plaatstaal wordt gebruikt in de vleugels en langsdraagbalken, met licht en sterk hoogwaardig staal in kritische zones, zodat de structuur van de wagen impactkrachten veilig kan absorberen en afvoeren.

Hard-top deuren met randloze ramen

De deuren op de driedeurs GR Yaris zijn elementen die niet kunnen worden gewijzigd of vervangen voor de WRC-competitie. Ze zijn gemaakt van licht aluminium en hebben een hard-top ontwerp met randloze ramen, die de stap verkleinen en ervoor zorgen dat het glas dichter bij de carrosserie zit. Dit verbetert de afdichting bij hoge snelheden en maakt een deurversterking overbodig.

Nieuwe vorm voor achterdeur en lichte achterbumper

De achterdeur – een ander carrosserieonderdeel dat niet kan worden gewijzigd voor de competitie – werd opnieuw ontworpen met het oog op de lagere daklijn en de driedeurs carrosserievorm van de GR Yaris. Zowel de binnen- als buitenpanelen zijn gemaakt van aluminium, wat het gewicht van de wagen verder verlaagt.

De achterbumper is gemaakt van TSOP (Toyota Super Olefin Polymer), wat een dunnere constructie toelaat en 38% gewichtsreductie tot gevolg heeft. TSOP biedt ook een milieuvoordeel, want het is gemakkelijk recycleerbaar.

Het GR Yaris Circuit Pack rust de wagen uit met lichte velgen van smeedaluminium met zeer stijve spaken. Dit vermindert het totale gewicht van de wagen nog meer.

 

 

AANDRIJFLIJN

  • Volledig nieuwe 1,6-liter driecilinder turbomotor levert 261 DIN pk/192 kW en een koppel van 360 Nm
  • De krachtigste drie-cilindermotor en de lichtste en kleinste 1,6-liter turbo-eenheid ter wereld
  • 0 – 100 km/h acceleratie in 5,5 seconden, topsnelheid begrensd tot 230 km/h
  • Gebaseerd op motorsporttechnologieën, zoals een kogellager-turbo, uitlaatkleppen met grote diameter en zuigerkoeling met meerdere oliestralen
  • Handgeschakelde sportversnellingsbak met zes versnellingen

De basisvereiste voor de motor van de GR Yaris was een sportieve eenheid die uitstekende, krachtige acceleratie en een opwindend gevoel van continu vermogen levert, in overeenstemming met de aanduiding “GR” van de wagen. Het resultaat is een nieuwe, drie-cilinder in-lijn motor met veelzijdige kwaliteit, die niet alleen voor dagelijks rijden comfortabel is, maar ook voor wedstrijden.

De 1.618 cm3 12-kleppen motor voldoet aan de Rally 2 (voordien R5) voorschriften van het World Rally Championship, na onderhandelingen van Toyota met de regelgevende instantie van deze sporttak om een drie-cilinderformaat toe te laten. Atsunori Kumagaya, die het ontwikkelingsproject leidde, vertelt: “We gaven de voorkeur aan deze motor vanwege zijn gering gewicht en compact formaat, waardoor hij gemakkelijk kon worden geïnstalleerd. De afwezigheid van uitlaatgasinterferentie maakte het bovendien eenvoudiger om vermogen te verkrijgen.”

Dit is eigenlijk de krachtigste drie-cilindermotor met de grootste capaciteit die momenteel in productie is, maar het is tegelijk de kleinste en lichtste 1,6 turbo-eenheid. Het maximumvermogen bedraagt 261 DIN/pk/192 kW bij 6.500 tpm, met een maximumkoppel van 360 Nm dat van 3.000 tot 4.600 tpm wordt geleverd – prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een 2,0-liter turbo.

GR Yaris is even licht als een hot hatch uit het B-segment (rijklaar gewicht 1.280 kg), maar het vermogen is vergelijkbaar met prestatiemodellen uit het C-segment. Acceleratie van 0 tot 100 km/h is mogelijk in 5,5 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt is tot 230 km/h.

Door de klemtoon op vermogen en licht gewicht te leggen, realiseert de GR Yaris een uitzonderlijke gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per DIN pk. Het nieuwe carrosseriegewicht van de wagen ligt 12% lager dan bij de Yaris van de nieuwe generatie, dankzij het gebruik van lichte materialen in de constructie, zoals aluminium voor de motorkap en deuren en koolvezelcomposiet voor het dak (meer details zie hoger). In vergelijking met de standaard Yaris werd de motor 21 mm meer naar achter in het compartiment verplaatst, wat bijdraagt aan de gewichtsverdeling, de dynamische balans en het lage zwaartepunt van de wagen.

Het ontwikkelingsteam benutte de kennis en ervaring van hun TOYOTA GAZOO Racing-collega’s om het motorpotentieel maximaal te benutten, waarbij een aantal uit de motorsport afgeleide technologieën werden toegepast om deze doelstellingen te bereiken. Denken we maar aan een kogellager-turbo, uitlaatkleppen met grote diameter en zuigerkoeling met meerdere oliestralen.

Constructie

Naast de hoge prestaties werd bij de ontwikkeling van de nieuwe motor aandacht geschonken aan een licht gewicht, verbranding aan hoge snelheid, rijgedrag, verbeterde koeling en brandstofefficiëntie.

Het snelle verbrandingspakket omvat zeer efficiënte poorten, met een grotere klephoek, excentrische klepzittingen en, afgeleid van het motorsportontwerp, uitlaatkleppen met grotere diameter. Om het gewicht van de motor te verminderen, werden het motorblok en de krukas geoptimaliseerd voor stevigheid en werd de dikte van de buitenwand van het motorblok tot een minimum beperkt. De balans van de krukas werd ook geoptimaliseerd. Nog meer gewicht werd bespaard door afzonderlijke (boven en onder) afdekkingen voor de distributieketting en een ondiep koelmantelblok.

Om de brandstofefficiëntie te verhogen, hebben de zuigermantels een wrijvingsarme oppervlaktebehandeling en is de hoofdlagering geoptimaliseerd om de olietoevoer te reduceren.

Hoewel dit een sportmotor is, kan deze nieuwe eenheid gebruik maken van gedeelde Toyota TNGA-componenten en -technologieën, waaronder zeer sterke drijfstangen, hydraulische klepspelingregelaars, lichte zuigers, nokkenas (met licht concave radius) en hoogenergetische bobine.

Turbo

De enkele scroll-turbo moest sterk genoeg zijn om hoge vermogens te leveren, maar een eenheid met grote capaciteit zou vanwege de turbo-lag een negatieve invloed hebben op de prestaties. De oplossing bestond erin slijtagevaste abrasieve afdichtingen en een kogellagering te gebruiken om de efficiëntie van de compressor te verbeteren en de wrijving te verminderen. De regelingen zijn dicht bij de omloopklep opgesteld, zodat gas aan de turbinezijde stroomt, waardoor de vertraging wordt verminderd wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.

De turbo is geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk, waardoor het gewicht vermindert, terwijl de regeling van de omloopklepgassen zorgt voor een betere opwarmefficiëntie van de katalysator. De regelingen werden verbeterd, zodat de turboprestaties volop kunnen worden benut vanaf lage luchtstromingsvolumes, wat bijdraagt aan een uitstekende acceleratie. Een luchtvereffeningsklep regelt de turbodruk en voorkomt slagen. De grote dwarsstroom-intercooler heeft een lange kernlengte en lage drukloze inwendige vinnen om een hoog motorvermogen, responsiviteit en koelcapaciteit te realiseren.

Smering en koeling

De watergekoelde oliekoeler is van aluminium gemaakt, wat gewicht bespaart en het warmtewisselrendement verhoogt, waarbij de warmteafvoer afgestemd is op het hoge vermogen van de motor. De eenheid is stroomopwaarts van de hoofdoliefilter geïnstalleerd, zodat er minder risico is dat lagers vastlopen door vreemde stoffen in de olie.

Met het oog op het grote uitgangsvermogen maakt het motorkoelsysteem gebruik van een waterpomp van grote capaciteit met riemaandrijving. De oliekoeler bevindt zich in de waterpompuitgang, wat de koelprestaties en het koelrendement verbetert.

Brandstofsysteem

Het hogedruk (20 MPa) D4-S directe brandstofinjectiesysteem werkt met verhoogde druk om een fijnere verstuiving te verzekeren. De hoge tuimelluchtstroom in de verbrandingskamer verbetert de verspreiding van de geïnjecteerde brandstof voor nog betere motorprestaties. Het vernevelingsontwerp met zes gaten voorkomt interferentie met de kleppen om de emissie te verlagen. Dit ontwerp werd geoptimaliseerd voor een nauwkeurige regeling.

De poortinjectie gebeurt via verstuivers met 10 gaten en lange straalbuis. De inlaatpoortstroom werd geoptimaliseerd om vasthechting van brandstof op de wanden te verminderen, wat bijdraagt aan de efficiëntie van brandstof en emissies. Een optimalisering van de bewegende onderdelen en de magnetische kring zorgen voor uitmuntende prestaties bij hoge temperaturen, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot verder worden verminderd.

Nieuw inlaatsysteem

Met het oog op het grote motorvermogen en om een sportief geluid te creëren, werd een nieuw inlaatsysteem ontwikkeld.

Omdat de batterij zich in het motorcompartiment bevindt, is er voldoende plaats voor een grote luchtfilter, wat helpt om lagedrukverliezen te beperken. De eenheid heeft een capaciteit van 10,8 liter en is voorzien van een fijn, geluidsabsorberend vezelmateriaal. De filter gebruikt een nieuwe papier en fijne vezelconstructie, die stof efficiënter kan inzamelen en lagedrukverliezen kan verminderen. Een lucht-vloeistofscheiding voorkomt dat water of sneeuw in het systeem binnendringen.

Stop-start-systeem

De motor is uitgerust met een stop-start-systeem, waarmee de motor automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de wagen tot stilstand komt, met de versnellingspook in neutraal. Herstarten verloopt vlot en automatisch wanneer de bestuurder op het koppelingspedaal drukt. Dit systeem vermindert het brandstofverbruik en de uitstoot.

Motorophanging

De motor gebruikt een volledig herwerkt ophangingssysteem, dat lawaai en trillingen vermindert. De rechterophanging is een hydraulisch type, waardoor het rijcomfort verbetert en trillingen tijdens stationair toerental verminderen. De rubbereigenschappen en de positie werden geoptimaliseerd voor betere geluids- en trillingsprestaties. De twee torsiestaven zijn gemaakt van aluminium, waardoor het gewicht daalt.

De gewijzigde veerconstante van het rubber zorgt voor een betere acceleratiereactie en een versterkt acceleratiegevoel, waarbij de verdringing van de motor in de rolrichting wordt verminderd wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt. Een vergrote laterale veerconstante verbetert dan weer het reactievermogen en het aanvoelen van het stuursysteem.

Motorgeluid

Een sportief motorgeluid is essentieel voor de GR-rijervaring. In de GR Yaris wordt het effect verbeterd door het geluid door de versterker van het geluidssysteem te sturen om de kwaliteit van het motorgeluid te verbeteren. Active Noise Control maakt gebruik van een microfoon om het lawaai te detecteren dat door de rotatie van de motor wordt veroorzaakt; het onderdrukkingsgeluid wordt berekend door de computer en afgeleverd via de luidsprekers van de wagen.

 

 

NIEUW GR-FOUR VIERWIEL-AANDRIJFSYSTEEM

  • Eerste origineel vierwiel-aandrijfsysteem van Toyota in 20 jaar
  • Elektronisch geregelde GR-FOUR met drie rijstanden – Normal, Track en Sport
  • Systeem brengt motorvermogen naar de weg met hoge tractie en betrouwbare reactie op de bediening van de bestuurder

 

Het nieuwe GR-FOUR-systeem is het eerste originele vierwiel-sportaandrijfsysteem dat Toyota in 20 jaar heeft gebouwd. Dit systeem, dat specifiek voor de GR Yaris werd ontwikkeld, regelt de positie van de wagen en levert vermogen met hoge tractie en getrouw bochtenwerk, ongeacht de kwaliteit van het wegdek.

Het constante systeem is eenvoudig qua ontwerp en heeft een licht gewicht – lichter dan alternatieve systemen met dubbele koppeling of centraal differentieel. De werking wordt elektronisch geregeld, met drie standen die de bestuurder kan kiezen volgens zijn of haar voorkeur of het rijscenario. In de sterk reagerende koppeling en het achterdifferentieel worden lichtjes verschillende overbrengingsverhoudingen gebruikt, zodat meer drijfkracht naar de achterwielen kan worden gestuurd, zelfs wanneer er geen slip is op de voorwielen.

De modusopties zijn: 50:50 Track-modus, geschikt om snel te rijden in alle wegomstandigheden, van droog tot sneeuw; 30:70 Sport-modus, geeft voorrang aan de karakteristieken van de achterwielaandrijving, en 60:40 Normal-modus (de standaardmodus), geschikt voor dagelijkse prestaties.

De overdrachtbox is van aluminium gemaakt en bevat een hypoïde-tandwiel, met lagersteun geoptimaliseerd voor stijfheid. Licht aluminium wordt ook gebruikt voor het achterdifferentieel, dat geïntegreerd is in een elektronisch geregelde meervoudige plaatkoppeling. De twee eenheden zijn verbonden door middel van een dubbelassige propelleras met drie gewrichten.

De ECU van het systeem regelt de verdeling van de aandrijfkracht naargelang de rijsituatie, op basis van gegevens over de prestaties van de wagen, zoals snelheid, acceleratie, afremmen en sturen. De elektronische regeling van de meervoudige plaatkoppeling gebruikt informatie van de wielsnelheid- en G-sensoren en van de temperatuursensor van de koppeling.

Het GR Yaris Circuit Pack is bovendien vooraan en achteraan voorzien van Torsen-sperdifferentiëlen, die in bochten een betere ligging en grip verzekeren met regeling van de verdeling van de aandrijfkracht links en rechts op de voor- en achterassen.

 

 

CARROSSERIE EN CHASSIS GERICHT OP PRESTATIES

  • Zeer stijve carrosserie met bijkomende puntlassingen en uitgebreid gebruik van structureel kleefmiddel
  • Licht en stijf ophangingssysteem met vooraan MacPherson-veerpoten en achteraan dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen met trekkende armen
  • Krachtig remsysteem
  • Sturing afgestemd op snelle reactie, controleerbaarheid en lineaire feedback

 

Hoge carrosseriestijfheid

Een zeer stijve carrosserie was slechts een van de kernvereisten voor de GR Yaris, maar wel een vereiste die kritisch is voor de rij-eigenschappen en het rijplezier.

Om de gewenste stijfheid te verkrijgen, werden veel meer laspunten gebruikt, met name in zones waar ze verbindingen kunnen versterken. Er zijn er 4.175 in totaal, 259 meer dan op de Yaris hatchback. Nog meer winst wordt geboekt door sterk gebruik te maken van structureel kleefmiddel, waardoor de stijfheid van de verbindingen tussen de componentonderdelen wordt verhoogd, wat dan weer een positieve invloed heeft op de uitstekende rijstabiliteit van de wagen, met bijvoorbeeld een goede respons op het giermoment, stuurfeedback en het gevoel van grip dat naar de bestuurder wordt gecommuniceerd. In totaal wordt er 35,4 m kleefmiddel gebruikt, 14,6 m meer dan op de standaard Yaris.

Er werd speciaal aandacht geschonken aan de verbindingsstrucuur achteraan, met een zeefplaat die ondersteuning biedt op 45 graden van de schokdemperingangen. Dit onderdrukt kantelen van de achterwielkast, waardoor een uitstekende torsiestijfheid wordt verkregen. Een doorlopende, vergrote dwarsdoorsnede loopt van de achterzijde naar de achterstijlen, waardoor vervorming wordt onderdrukt wanneer de achterklep wordt geopend en de stijfheid van de carrosserie wordt verbeterd. Nog meer winst werd geboekt door de binnenkant van de achterwielkast te verlengen en zo direct verbinding te maken met de binnenkant van de achterstijl.

Voor een betere gewichtsverdeling tussen voorzijde en achterzijde werd de batterij onder laadruimtevloer achteraan geplaatst.

Ophanging

De voorophanging is een nieuwe MacPherson-veerpoot, die wordt gekenmerkt door zijn licht gewicht en hoge stijfheid, waardoor het grippotentieel van de banden maximaal wordt benut.

De ophanging moest in staat zijn om al het vermogen van de motor naar de weg te voeren en de bochtcapaciteit van de banden op elke ondergrond te maximaliseren, zodat de bestuurder vol vertrouwen op de prestaties kan rekenen.

Om een algemeen hoge stijfheid te verkrijgen, richtte de ontwikkeling zich op de naaflagering en de bus van de onderste wieldraagarm vooraan. De stijfheid van de naaflagering en de bus van de onderste wieldraagarm vooraan werd verhoogd dankzij een versterkingsstuk dat aan deze onderste wieldraagarm werd toegevoegd. Het systeem beschikt over een exclusief, zeer stijf voorfuseestuk.

De geometrie en de instellingen van de ophanging werden gedefinieerd om het gripvermogen van de banden te maximaliseren. De nieuwe fuseestukken, met een lagere positie van de fuseekogel, laten een stijging toe van de initiële wielvlucht en geoptimaliseerde rolstuurkarakteristieken. De lay-out van de stabilisatorstang en de veerkarakteristieken werden ook geoptimaliseerd, terwijl het systeem gebruik maakt van een exclusieve, zeer responsieve schokdemperconfiguratie.

Met het nieuwe GA-C-afgeleide platform kon een specifiek achterophangingssysteem worden ontworpen dat voldoet aan de prestatiedoelstellingen van de GR Yaris, vierwielaandrijving mogelijk maakt en een hoog reactievermogen en stabiliteit verzekert. Het design maakt gebruik van overlangse dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen, in plaats van de torsiestangopstelling bij de standaard Yaris hatchback. Net zoals bij de voorophanging wordt het ontwerp gekenmerkt door zijn lichte gewicht en hoge stijfheid en de klemtoon op een maximale bandengrip.

Het systeem helpt om de achterbanden stevig op de grond te plaatsen, waarbij de uitmuntende hechting aan de weg zorgt voor een hardere laterale en torsiebeweging, wat essentieel is voor de controle over het voertuig en voor meer subtiele verticale beweging. Factoren die aan de stijfheid bijdragen, zijn twee fuseekogels aan de onderzijde en stijvere lagers en bussen voor de achterwieldraagarm. Nieuwe bovenarmen met een korter bereik verhogen de initiële wielvlucht terwijl, net zoals bij de voorophanging, exclusieve schokdempers gemonteerd zijn en de veerkarakteristieken geoptimaliseerd zijn om de best mogelijke grip te verzekeren.

Wielen en banden

De GR Yaris is standaard voorzien van 18-inch gegoten lichtmetalen velgen met een licht en zeer stijf meerspakig ontwerp, waarbij de vorm van de spaken de lijnen van een traditioneel Japans zwaard weerspiegelt. De banden zijn 225/40R18 Dunlop SP Sport MAXX 050.

Het GR Yaris Circuit Pack is uitgerust met lichtere, smeedaluminium BBS-velgen met een 10-spakig ontwerp, voorzien van Michelin Pilot 4S hoogperformante banden, speciaal ontworpen voor extra grip voor de nodige rijstabiliteit en controle bij hoge snelheden. Om zeker te zijn dat het volledige potentieel van de banden kan worden benut, beschikt het Circuit Pack over een opnieuw afgestemde ophanging, met stijvere veren en stabilisatorstangen, aangepaste schokdempers en aanpassing aan de elektrische stuurbekrachtiging.

Remmen

Het is veelzeggend dat de remmen die op de GR Yaris aangebracht zijn, qua grootte vergelijkbaar zijn met die van de GR Supra – meer nog, de voorschijven hebben een grotere diameter. Het systeem is ontworpen voor overvloedig remvermogen terwijl de positie van de wagen in stand wordt gehouden zoals de bestuurder het bedoelt. De prestaties zijn responsief en controleerbaar, geven een opwindende continuïteit en balans voor remmen-bocht-accelereren.

Vooraan zijn er 356 mm geventileerde schijven met remklauwen van licht aluminium en vier zuigers; de achterremmen zijn 297 mm geventileerde schijven met aluminium remklauwen en twee zuigers. Op het GR Yaris Circuit Pack zijn de voorste remklauwen rood gekleurd en voorzien van het GR-logo.

Vooraan en achteraan worden blokken met hoge wrijving gebruikt. De warmtecapaciteit van de remmen is geschikt om op een circuit te rijden, waarbij de prestaties nauw aanleunen bij die van zwaardere en krachtigere wagens uit het C-segment. 

Voor de bestuurder werd het rempedaal ontworpen met een korte slag en afgestemd op een stevige feedback. Afremmen heeft een lineair gevoel, met weinig verschil tussen rijden in de stad en sportief rijden.

Banddrukwaarschuwingssysteem

Het banddrukwaarschuwingssysteem TPWS (Tyre Pressure Warning System), dat op de GR Yaris is aangebracht, bewaakt constant de drukwaarden onafhankelijk in elk van de vier wielen en waarschuwt de bestuurder als er een drukdaling optreedt die een negatieve invloed kan hebben op het brandstofverbruik of de veiligheid. Bovendien kan de bestuurder dankzij dit systeem de ideale bandendruk instellen en bewaken overeenkomstig het circuit of zijn rijstijl.

Stuurinrichting

De stuurinrichting werd ontworpen voor uitstekende controle en lineaire feedback, zodat de bestuurder een goede connectie heeft met de wagen en met het wegdek.

Naast een verhoogde stijfheid is de stuurkolom gemaakt van aluminium, wat helpt om gewicht te besparen. De handmatige stuuroverbrengingsverhouding werd verhoogd en er werd aandacht geschonken aan de wrijvingskarakteristiek, om zeker te zijn dat de bestuurder optimale feedback krijgt, zelfs wanneer de stuurhoek slechts heel miniem wordt aangepast. De prestaties worden nog verscherpt door de vertraging te minimaliseren voor de stuurbekrachtiging wordt geactiveerd wanneer de bestuurder het stuurwiel draait. De prestaties zijn snel en vlot, zoals het hoort voor een sportwagen.

De stuurslagverhouding is 13,6:1 en het stuurwiel heeft 2,36 slagen nodig voor een volledige stuuruitslag.

 

DE IDEALE ZITHOUDING

  • Een goede zithouding is essentieel om de bestuurder optimale controle te geven over de wagen en te genieten van de rit
  • Sportstoelen vooraan ontworpen voor ondersteuning en comfort bij sportief rijden
  • Speciaal ontworpen GR-sportstuur en aluminium sportpedalen

 

Een ideale positie achter het stuur is een essentieel element van de GR Yaris rij-ervaring, want de bestuurder voelt zich beter geconnecteerd met de wagen en het wegdek en kan erop vertrouwen dat hij het prestatiepotentieel van de wagen volop kan benutten. De feedback van het chassis, de stuurinrichting, de banden en de remmen wordt doorgegeven via de bestuurdersstoel, het stuurwiel en de pedalen. Het ondersteunende, aansluitende karakter van de stoel zelf draagt er ook toe bij dat de bestuurder zich één voelt met de wagen en alles onder controle heeft.

Stoelontwerp

De sportstoelen vooraan geven een degelijke steun, zodat een stabiele houding kan worden aangehouden, zelfs tijdens sportief rijden. De frames zijn niet alleen licht, maar ook zeer stijf.

Een dikker urethaanblok in het kussen vermindert de druk onder de basis van het bekken, terwijl het blok onder de basis van de ruggengraat dunner werd uitgevoerd, met de inwendige achterstang naar voren verplaatst, om de druk te verhogen en meer ondersteuning te bieden. Het kussenmateriaal werd speciaal gekozen om een stabiel oppervlak en een efficiënte drukverdeling te verzekeren, zodat het voor de bestuurder gemakkelijker en comfortabel is om een goede houding aan te houden.

De bestuurdersstoel kan over een groot bereik worden afgeregeld: hoogte, voor-achter en hoek van de rugleuning.

Om bij de driedeurs GR Yaris gemakkelijker toegang te hebben tot de achterbank, werd de voorwaartse kantelhoek van de voorstoelen vergroot. De twee achterstoelen hebben een 60:40 neerklapfunctie en zijn uitgerust met Isofix-verankerpunten voor een kinderzitje met bovenbevestigingen.

Stuurwiel

Het driespakig GR sportstuur heeft een prettig aanvoelende, glad generfde lederen hoes en wordt gekenmerkt door een exclusieve doorsnede (de GR-greep), speciaal berekend om perfect in de handpalm van de bestuurder te passen, en dus geschikt voor sportief rijden en eenvoudige controle terwijl een goede houding in stand wordt gehouden.

Om de spaken smal te houden, werden hulpschakelaars van het omschakeltype ontworpen. De onderste spaak is afgewerkt in Smoke Silver en is voorzien van het GR-logo in een chroom frame.

De positie van de stuurkolom waarborgt een comfortabele rijpositie met een ruim bereik voor handmatige telescopische en kantelregeling (respectievelijk 40 en 50 mm).

Sportpedalen

De grootte, de vorm, de positie en de hoek van de pedalen werden bij het ontwerp van de rijhouding in acht genomen, zodat ze het gevoel en de controleerbaarheid bieden die afgestemd zijn op de prestatiekwaliteiten van de GR Yaris.

Met geboorde aluminium oppervlakken en een breedte van 45 mm is hun opstelling afgestemd op sportieve rijtechnieken, waaronder de hiel-/teentechniek tussen rempedaal en gaspedaal. Om de precieze knikhoogte op het rem- en gaspedaal te verzekeren, wordt het centrale punt van het blok geverifieerd voor de wagen wordt geassembleerd.

De pedaalpositie, de blokhoek en de drukhoek werden berekend op basis van het heuppunt van de bestuurder, om de best mogelijke controle te verzekeren. De bestuurder kan de pedalen ook gewoon gebruiken door zijn enkel te scharnieren, zonder zijn hielpositie te wijzigen. Bij de details denken we aan een zijwand aan de rechterrand van het rempedaal, om te voorkomen dat de voet van de bestuurder aan het pedaal vastraakt wanneer vanuit het gaspedaal wordt bewogen.

Op het koppelingspedaal werd de piekdrukkracht hoger ingesteld om een meer sportieve feedback en gevoel te verkrijgen.

 

MODELLEN EN UITRUSTINGSSPECIFICATIES

  • Twee versies van GR Yaris zijn leverbaar
  • De standaardspecificatie omvat GR-FOUR vierwielaandrijving, 18-inch gegoten lichtmetalen velgen, LED-lampen, Ultrasuede-stoelbekleding, klimaatregeling met twee zones en multimediasysteem met smartphone-integratie en acht-inch aanraakscherm
  • De klant kan voor zijn wagen kiezen uit twee optiepakketten
  • Het GR Yaris Circuit Pack omvat lichte 18-inch gesmede velgen met Michelin Pilot 4S hoogperformante banden, herwerkte ophanging, sperdifferentiëlen vooraan en achteraan en rood gekleurde remklauwen
  • Het GR Yaris Convenience Pack omvat JBL premium-audiosysteem, satellietnavigatie, parkeersensoren, sfeerverlichting en head-up display

De GR Yaris is goed uitgerust voor prestaties, veiligheid, comfort en gemak, maar de eigenaar kan het profiel van zijn wagen uitbreiden met een keuze uit twee optiepakketten - Convenience of Circuit - voor de standaardspecificatie van zijn wagen.

Aan de buitenzijde beschikt de GR Yaris over 18-inch 15-spakige lichtmetalen velgen met Dunlop SP Sport MAXX050-banden. De elektrisch bediende deurspiegels hebben een automatische terugtrekfunctie en een zwarte behuizing. De prestatietoetsen omvatten een dubbele uitlaat, haaienvinantenne, zwarte achterspoiler, dak van koolstofvezel, privacyglas achter, GR-embleem en GR-ondergrille. De automatische LED-koplampen hebben een adaptief grootlicht en de voormistlichten maken ook gebruik van LED-technologie.

Binnenin zijn de sportstoelen vooraan bekleed in Utrasuede met contrasterend rood stiksel en de GR-logo’s zijn aangebracht in de geïntegreerde hoofdsteunen. Het GR-embleem komt ook terug in de vloermatten en op het driespakige, met leder afgewerkte sportstuur. Het multimediasysteem is uitgerust met een acht-inch aanraakscherm, plus DAB-ontvangst, eCall, smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, USB-poort en audio met zes luidsprekers. Airco met twee zones, smart entry en startknopfunctie, zelfdimmende achteruitkijkspiegel, 60:40 neerklapbare achterbank en automatische ruitenwissers zijn eveneens voorzien.

Het Convenience Pack voegt een aantal kwaliteitsvolle functies toe, waaronder een JBL premium-audiosysteem met acht luidsprekers, satellietnavigatie, sfeerverlichting, head-up display, parkeersensoren voor en achter, een dodehoekmonitoringsysteem en Rear Cross-Traffic Alert.

Het Circuit Pack legt de klemtoon duidelijk op prestaties, met een GR ophanging en een besturing afgestemd op sportief gebruik, Torsen-sperdifferentiëlen vooraan en achteraan, 18-inch smeedaluminium velgen met Michelin Pilot 4S banden, een motoronderplaat en rode remklauwen met het TOYOTA GAZOO Racing GR-logo.

 

VEILIGHEID EN CONNECTIVITEIT

  • Toyota Safety Sense van de laatste generatie, inclusief Pre-Collision System met Intersection Turn Assistance, intelligente Adaptive Cruise Control en Lane Trace Assist
  • Multimediasysteem met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto
  • Bij een ongeval worden nooddiensten automatisch via eCall gewaarschuwd

Toyota Safety Sense

De GR Yaris heeft het enorme voordeel van een sterke carrosseriestructuur die speciaal werd ontworpen om bij een botsing te vervormen en de impactkrachten op een gecontroleerde wijze te absorberen en te verspreiden, waardoor de integriteit van de passagierscel beschermd is. Net zoals bij alle nieuwe Toyota-personenauto’s geniet de GR Yaris ook van Toyota Safety Sense, waarmee de wagen over een aantal actieve veiligheids- en rijhulpsystemen beschikt die kunnen helpen om sommige veel voorkomende ongevalrisico’s te voorkomen.

Het pakket omvat de nieuwste functionele evoluties van het systeem. Zo kan het Pre-Collision System voetgangers overdag en ‘s nachts detecteren in het pad van de wagen, alsook fietsers overdag.

De PCS beschikt ook over Intersection Turn Assistance, dat helpt om het botsingsrisico met een andere wagen of voetganger te vermijden bij het afslaan op een kruispunt.  Als het systeem een overstekende voetganger detecteert op de rijbaan waarnaar de auto wil afslaan of als de auto naar de baan van het tegemoetkomende verkeer dreigt te gaan, weerklinkt een waarschuwing. Als de bestuurder niet reageert, wordt automatisch een noodafremming uitgevoerd. Het systeem werkt bij snelheden tussen 10 en 25 km/h.

Intelligent Adaptive Cruise Control werkt bij snelheden van nul tot 180 km/h en vertraagt de wagen vloeiend tot stilstand als de vooropliggende wagen tot stilstand komt. Als de stop minder dan drie seconden duurt, start de auto automatisch opnieuw. Na een langere stop kan de auto opnieuw worden gestart door lichtjes op het gaspedaal te drukken of op de ACC-schakelaar te drukken.

Lane Departure Alert helpt om te voorkomen dat de GR Yaris onbedoeld zijn rijvak dreigt te verlaten. In dit geval weerklinkt een alarm en wordt (selecteerbare) stuurbediening uitgeoefend om de wagen weer in zijn rijvak te brengen. Lane Trace Assist houdt de wagen automatisch gecentreerd in zijn rijvak en herkent en bewaakt daartoe zowel markeringen op het wegdek als de rand van de weg (stoepen, gras of aarde). Toyota Safety Sense beschikt ook over Road Sign Assist, waarmee belangrijke waarschuwings- en gebodsborden op hoofdwegen worden weergegeven op het multi-informatiedisplay van de bestuurder. Verder is ook Automatic High Beam voorzien, dat ervoor zorgt dat de LED-koplampen maximaal licht geven zonder ander verkeer te verblinden.

Het GR Yaris Convenience Pack helpt de bestuurder om veilig te manoeuvreren dankzij Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert, plus parkeersensoren vooraan en achteraan. De GR Yaris is standaard voorzien van een achteruitrijcamera.

Multimedia en connectiviteit

Het ingebouwde multimediasysteem wordt bediend met een acht-inch display dat hoog op het instrumentenpaneel is aangebracht en voorzien is van knoppen en aanraakfunctionaliteit. Bij het openen wordt een grafiek met het GR-logo getoond.

Het multimediasysteem biedt standaard smartphone-connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder of passagier zijn telefoon met het systeem kan synchroniseren en direct toegang heeft tot muziek, apps, assistenten en oproepen. Het standaard audiosysteem is een configuratie met zes luidsprekers; een JBL-premiumsysteem met acht luidsprekers is voorzien in het GR Yaris Convenience Pack, samen met satellietnavigatie. Bluetooth en een USB-poort zijn standaard inbegrepen.

In Europa is de GR Yaris uitgerust met eCall, die automatisch de locatie van de wagen aan een noodcentrale meldt als er een impact is die een airbag triggert. Er is ook een SOS-knop voorzien, waarmee contact kan worden opgenomen met een callcenter en de nooddiensten kunnen worden opgeroepen. Als de wagen wordt gestolen, kan hij worden getraceerd en kan zijn locatie worden gevonden door contact op te nemen met het Toyota Smart Centre.

 

PRODUCTIE

  • GR Yaris gebouwd in een nieuwe TOYOTA GAZOO Racing productiebedrijf in Japan
  • Assemblagelijn bestaat uit individuele cellen zonder transportband
  • Uiterst precieze bouwkwaliteit en kleinschalige productie
  • Wagen wordt gebouwd door speciaal geselecteerde, hooggeschoolde technici

Van bij het begin van de ontwikkeling van dit model besefte Toyota dat voor de GR Yaris een nieuw, kleinschalig sportwagen-productiesysteem noodzakelijk zou zijn. De wagen wordt exclusief gebouwd in een nieuwe TOYOTA GAZOO Racing productiefaciliteit, die binnen de Toyota Motomachi-fabriek in Japan werd opgericht.

De productielijn omvat een aantal individuele assemblagecellen, die door middel van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) met elkaar verbonden zijn, en niet met transportbanden zoals in klassieke assemblagebedrijven. Dankzij deze zeer flexibele werkmethode en de talrijke handmatige assemblagetechnieken kunnen carrosserie en ophanging nauwkeurig op elkaar worden afgestemd en blijven variaties in de afmetingen en het gewicht van de wagen tot een minimum beperkt. De hoge nauwkeurigheid en de creatie van de zeer stijve carrosserie van de GR Yaris zouden veel moeilijker te realiseren zijn in een standaard, grootschalige productielijn.

Trouw aan zijn engagement voor de ontwikkeling van zijn medewerkers heeft TOYOTA GAZOO Racing hooggeschoolde technici vanuit het hele bedrijf samengebracht – teamleden die bekend staan om hun uitzonderlijke capaciteiten en aandacht voor elk detail. Ze zullen bijdragen aan de opleiding in vakmanschap en technische vaardigheden die de GR-fabriek zal aanbieden aan werknemers in andere Toyota-faciliteiten.

 

 

TOYOTA GAZOO Racing

  • Engagement om Toyota te helpen om steeds betere auto’s te maken, de vaardigheden van zijn medewerkers te ontwikkelen en nieuwe fans voor het merk te creëren
  • Verschillende successen in het wereldkampioenschap sinds de oprichting in 2015
  • GR Yaris is het eerste model van TOYOTA GAZOO Racing dat volledig is ontworpen en gebouwd door Toyota

 

Toyota is reeds meer dan 60 jaar met succes betrokken bij de motorsport. Naast deelname aan wedstrijden op alle niveaus, van het basisniveau tot de top van de internationale competitie, heeft Toyota ook een aantal fantastische sportwagens voor de weg ontworpen en gebouwd, van de baanbrekende S800 en 2000GT tot de Celica, Supra en MR2.

In 2015 werd TOYOTA GAZOO Racing gevormd, om een nieuwe impuls te geven aan de betrokkenheid van Toyota bij de motorsport op een manier die ook buiten de zuivere sportwereld voordelen beloofde. Van bij het begin was het de bedoeling om met de kennis en ervaring die in het circuit of tijdens rally’s werden opgedaan, Toyota te helpen om steeds betere auto’s te maken en de vaardigheden en capaciteiten van zijn mensen te ontwikkelen. Tegelijk werden nieuwe fans gecreëerd en aangetrokken, om enthousiasme voor en interesse in Toyota op te bouwen.

In competitieverband is TOYOTA GAZOO Racing geslaagd met bestuurders- en constructeurstitels en drie overwinningen in Le Mans in het FIA World Endurance Championship. En nadat Toyota in 2017 terugkeerde naar het World Rally Championship konden ook verschillende overwinningen worden genoteerd naast het constructeurs- en bestuurderskampioenschap.

In overeenstemming met zijn streven om steeds betere wagens te bouwen en in te zetten op het zuivere plezier en genot van rijden, werd de eerste globale sportwagen, de GR Supra, in 2018 geproduceerd. Nu begint een nieuw hoofdstuk in de productontwikkeling met de GR Yaris, een zuivere Toyota sportwagen die werd ontwikkeld op basis van de homologatievereisten voor rallycompetitie. Als paradepaardje voor het nieuwe Yaris-assortiment van de vierde generatie heeft de GR Yaris het potentieel om rally’s te winnen, als basis te fungeren voor een mogelijke toekomstige WRC-mededinger en een uitstekende rij-ervaring op de weg aan te bieden.

 

GR YARIS: HET PERSPECTIEF VAN PROFESSIONELE PILOTEN

  • Piloten Kris Meeke en Jari-Matti Latvala van het Toyota Gazoo Racing World Rally Team waren nauw betrokken bij het testen van GR Yaris prototypes
  • “Geen enkele andere wagen op de weg komt zo dicht bij een World Rally-wagen” - Latvala
  • Ze geven hun professionele mening over de prestaties en het rijgedrag van de wagen

 

Jari Matti Latvala en Kris Meeke brachten hun vele jaren rally-ervaring op topniveau in het GR Yaris project in en gaven tijdens de ontwikkelingsfase van de wagen waardevolle feedback bij het testen van prototypes. Het proces is een perfect voorbeeld van de manier waarop Toyota Gazoo Racing zijn technische kennis en ervaring direct kan laten doorstromen naar de ontwikkeling door Toyota van steeds betere wagens voor de weg.

Meeke, die in het seizoen 2019 lid was van het Toyota Gazoo Racing World Rally Team, vertelt: “De eerste tests werden uitgevoerd op bevroren meren in Finland. Als je met spijkerbanden op ijs rijdt, merk je pas goed hoe behendig en responsief de wagen is. Je kan hem manipuleren en ermee spelen en je krijgt een ongelooflijk rijgevoel.”

Latvala, die na zijn terugkeer in de WRC in 2017 gedurende drie seizoenen voor Toyota reed, vertelt: “De GR Yaris komt zeer dicht bij de World Rally-wagen, met zijn responsief gaspedaal en rijgedrag. Meer nog: geen enkele andere wagen op de weg komt er zo dicht bij.”

Hierna hun mening over een aantal essentiële kenmerken en kwaliteiten van de GR Yaris.

GR-Four vierwielaandrijving

Latvala: “Er wordt gekozen voor drie opties. Tijdens normaal rijden werkt de wagen met een 60/40 koppelverdeling voor/achter. Dan is er ook nog 50/50, een optie die voor mij ideaal is om op ijs en grind te rijden, met evenveel koppel voor de voor- en achteras. Dan is er nog 30/70, dit zou ik de circuitmodus noemen – wanneer je de wagen in een bocht wil sturen, wil je extra koppel op de achteras. Dit is in feite hetzelfde wat we op een Yaris WRC tijdens rally’s hebben.”

Aerodynamica

Meeke: “Met de GR Yaris zijn ze er zelfs in geslaagd om de daklijn te wijzigen. Ze ligt achteraan 95 mm lager, zodat je op de achterkant een grote vleugel kan plaatsen, wat de aerodynamica verbetert. Je ziet ook dat er aan de voorbumper heel wat aandacht werd besteed, met een grote luchtinlaat om de motor te koelen.

Licht gewicht

Latvala: “Het dak is gemaakt van een koolstofpolymeer, een zeer licht materiaal. De aluminium vleugels, achterklep en motorkap zorgen ook voor heel wat minder gewicht in vergelijking met staal. De wagen weegt 1.280 kg en dankzij het extra vermogen is de acceleratie heel wat beter. Dit is de beste combinatie – heel veel vermogen in een zeer lichte wagen.”

Meeke: “Dit geeft de wagen een indrukwekkende punch en hij voelt zeer behendig aan wanneer je van richting verandert, en dat is allemaal te danken aan de lichte componenten.”

Motor

Meeke: “De motor is een volledig nieuw ontwerp dat 261 DIN pk en 360 Nm koppel levert, wat echt wel indrukwekkend is – zeker als je weet dat de wagen zo een laag gewicht heeft. Zelfs de motor is een lichte component. Als we al die zaken in overweging nemen, bedraagt de gewicht-vermogenverhouding ongeveer 4,9 kg per pk, wat in dit segment zeer indrukwekkend is.”

Platform en ophanging

Latvala: “De GR Yaris wordt gebouwd in Motomachi, een van de meest geavanceerde autofabrieken ter wereld, waar nog heel veel met de hand wordt afgewerkt. Dit duurt natuurlijk langer, maar als bestuurder voel je het verschil – de wagen is zeer, zeer stabiel en de stijvere ophanging geeft een goed gevoel wanneer je een bocht aansnijdt. In een zuivere prestatiewagen moeten de details heel nauwkeurig zijn, want tijdens rally’s en op het racecircuit maken de details het verschil.”

Meeke: “Met een dergelijke wagen, die klein en licht is en zijn eigen unieke platform heeft, is het duidelijk dat alles werd geoptimaliseerd voor ultiem rijgedrag op de weg, en dat merk je heel duidelijk wanneer je ermee rijdt. Met een onafhankelijke ophanging worden de tractie en de voorwaartse beweging in elke bocht gemaximaliseerd, en dat is uiterst belangrijk voor een prestatiewagen. Met mijn rally-achtergrond kan ik gerust stellen dat deze wagen zich aan alle omstandigheden kan aanpassen.”

Overbrengingsverhoudingen

Latvala: “Aan de overbrengingsverhoudingen werd zeer veel aandacht besteed. De verhoudingen spelen een belangrijke rol wanneer je uit een bocht accelereert. Je wil er dus altijd mee spelen om de maximale prestaties in de gegeven omstandigheden te verkrijgen. Bij de GR Yaris werd dit zorgvuldig uitgekiend, want ze moeten passen bij de karakteristieken van de turbomotor.”

Circuit Pack

Latvala: “Met het GR Yaris Circuit Pack kom je het dichtst bij de Yaris WRC zonder lid te worden van het rallyteam.

“De Torsen-sperdifferentiëlen geven een optimale verdeling van het koppel over de voor- en achteras. Ze verzekeren een vlotte voorwaartse acceleratie en stabiliteit, want alle vier de wielen draaien tegelijk, zodat er geen zijwaartse trekkracht wordt uitgeoefend. Als je uit de bocht komt, heeft de wagen geen last van over- of onderstuur, maar houdt optimaal de lijn aan die je wilt volgen.

“De ophanging is stijver, zodat de wagen zeer stabiel is in bochten en gemakkelijker te controleren is. Daardoor is de wagen veel behendiger en duidelijk sneller.

“De wielen zijn ultralicht maar ook sterk en de Michelin Pilot Sport 4S banden hebben een goede grip. Ze hechten zeer goed op het circuit en geven een echt goede grip bij afremmen en in bochten, zodat de wagen stabiel blijft.”

 

Contacteer ons
Over Toyota Belgium NV/SA