Helft Belgische particulieren vindt zoektocht naar nieuwe wagen moeilijk, één op drie stelt aankoop op korte termijn zelfs uit

De Belgische particuliere consument worstelt met de aankoop van een nieuwe auto, zo blijkt uit een recente bevraging van automerk Toyota in samenwerking met Ipsos[1]:

• De helft van de particulieren ervaart de zoektocht naar een nieuwe auto als ‘moeilijk’ en zelfs complexer dan tien jaar geleden
  • Meer dan 40% weet niet welke wagen te kiezen
  • Eén particulier op drie stelt de aankoop van een nieuwe auto op korte termijn zelfs uit: 24% geeft de prijs aan als reden, 17% twijfelt over de aandrijving
  • De overvloed aan informatie speelt eveneens één op drie parten bij hun keuze

Wagen kopen? Onzekerheid troef

Januari is traditioneel een periode waarin heel wat particulieren op zoek gaan naar de beste salonconditie bij de aankoop van een nieuwe wagen. De belangrijkste criteria bij deze aankoopbeslissing zijn niet verrassend de aankoopprijs, het verbruik en de betrouwbaarheid van het merk. Toch blijkt de huidige automarkt uitdagend te zijn voor Belgische privé-autobezitters. Maar liefst 44% van de respondenten geeft aan onzeker te zijn over welke auto ze moeten kopen, en bijna één particulier op twee ervaart de zoektocht naar een nieuwe wagen zelfs als ‘moeilijk’ én complexer dan 10 jaar geleden.

Daarnaast geeft meer dan 30% aan door de overvloed aan informatie niet meer te weten welke auto te kiezen. Dat resulteert in uitstelgedrag voor onbepaalde tijd: een op drie privé-consumenten die van plan waren om een auto te kopen binnen de twee jaar, stelt deze aankoop uit. Wanneer we kijken waarom, zien we dat 7 op 10 van zij die hun aankoop uitstellen de prijzen te hoog vindt en één op twee van hen onzeker is over aandrijving en batterijtechnologie.

Aandrijvingskeuze

Ondanks de Europese doelen om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor, verkiezen bijna vier op de tien particulieren een benzinewagen (37%) voor de aankoop van hun volgende wagen. Een kwart geeft de voorkeur aan een hybride aandrijving (27%) en bijna één op vijf zou een diesel of elektrisch model overwegen (beide 17%).

De belangrijkste redenen om nog niet voor een elektrische wagen te kiezen zijn de prijs (56%) en de beperkingen van elektrisch rijden (59%), zoals de lange oplaadtijd. Bovendien blijkt bijna de helft van de Belgische particuliere klanten niet op de hoogte van steunmaatregelen voor elektrische voertuigen voor de privé-consument, zoals de premie in Vlaanderen en het verlaagde tarief van BIV in Wallonië en Brussel. Ook blijkt de helft van de particulieren die wél elektrisch overwegen, onzeker over welke wagen te kopen.

Nieuw of tweedehands?

Ten slotte wijst het onderzoek uit dat de helft van de particulieren de voorkeur geeft aan een gloednieuwe auto, terwijl minder dan een derde kiest voor tweedehands. Voor 63% van de tweedehandskopers is prijs de belangrijkste reden voor deze keuze.

Keuzestress ​ ​ ​ ​

Toyota voerde dit onderzoek uit om beter te begrijpen hoe de particuliere consument denkt over de aankoop van en zoektocht naar een nieuwe wagen. De bevraging leverde duidelijke bevindingen op over de moeilijkheid van de zoektocht en het uitstelgedrag van de koper. Met de inzichten gaat Toyota concreet aan de slag om een antwoord te bieden op de keuzestress die de Belgische particulier parten speelt. Toyota sloot 2023 af met een stevige derde plaats op de Belgische particuliere automarkt.

[1] Onderzoek Ipsos voor Toyota België, 1000 respondenten (enkel privé-autobezitters), afgenomen tussen 29/11/2023-04/12/2023