Het Europa van de toekomst

Het Europa van de toekomst

Woensdag 12 augustus 2015

  • Europa verwelkomt de nieuwe Toyota Mirai, 's werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelberline.
  • De eerste in serie geproduceerde exemplaren van de Toyota Mirai maakten dit weekend officieel hun opwachting in Bristol (Verenigd Koninkrijk) en Zeebrugge (België).
  • Toyota blijft innoveren op het vlak van mobiliteit: 15 jaar na de Prius van de eerste generatie in 2000 is het dit jaar de beurt aan de Mirai.

Zomer 2000. De vrees voor de millenniumbug was volledig weggeëbd, "Spinning Around" van Kylie Minogue stond bovenaan de hitlijsten in het Verenigd Koninkrijk en Google had net Google.com gelanceerd in 10 verschillende talen (Frans, Duits, Italiaans, Zweeds, Fins, Spaans, Portugees, Nederlands, Noors en Deens). Rotterdam mocht de eerste in serie gebouwde Toyota Prius hybride die in Europa verkocht werd, in ontvangst nemen.

Prius betekent "voorafgaan": een voorloper van een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit. Vandaag maakt de eerste in serie geproduceerde Toyota Mirai voor de Europese markt zijn opwachting. Zijn naam betekent "toekomst" in het Japans. Niet verwonderlijk dus dat hij net als zijn voorganger de volgende stap inluidt in schone mobiliteit. Hij gebruikt dan ook waterstof als brandstof en stoot enkel waterdamp uit.

De vijf eerste Mirai-wagens kwamen op 8 en 10 augustus toe in Bristol (Verenigd Koninkrijk) en Zeebrugge (België).

"We staan aan het begin van een nieuw tijdperk voor schone mobiliteit: een mijlpaal in de geschiedenis van de auto. Met de Mirai wil Toyota zijn klanten een schone, veilige en aangename mobiliteit garanderen voor de komende 100 jaar. En dat dankzij brandstofceltechnologie. We kijken uit naar de levering van de eerste Mirai-wagens aan onze klanten vanaf september en zijn alvast benieuwd hoe ze de toekomst van de Europese wegen zullen bepalen. Net als met de Prius 15 jaar geleden zijn we ontzettend trots dat we met de Mirai opnieuw een baanbrekende innovatie kunnen lanceren in Europa", besluit Karl Schlicht, Executive Vice-President van Toyota Motor Europe.

De Toyota Mirai is 's werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelberline. Na zijn eerste publieke verschijning in Europa op het autosalon van Genève in maart, rijdt hij vandaag voor het eerst over Europese bodem. De Toyota Mirai is al sinds december te koop in Japan en wordt vanaf september ook in Europa gecommercialiseerd in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Duitsland. 1

Met de Mirai bevestigt Toyota zijn pioniersrol op het vlak van brandstofcelontwikkeling. Een leiderspositie die we te danken hebben aan onze geavanceerde technologische expertise en onze grondige kennis van en ervaring met hybridetechnologie. Dankzij de Mirai zal het bewustzijn rond brandstofceltechnologie groeien, de kennis en aanvaarding ervan gestimuleerd worden en de ontwikkeling van de vereiste waterstofinfrastructuur versneld worden. De wagen zal ons ook helpen om de ervaring van de klant met de nieuwe technologie te begrijpen, dankzij pioniers die het pad willen effenen voor voertuigen op waterstof.

De Mirai gebruikt Toyota's innovatieve brandstofcelsysteem TFCS (Toyota Fuel Cell System) dat brandstofceltechnologie combineert met hybridetechnologie. De wagen krijgt eveneens de nieuwe, intern ontwikkelde brandstofcelstack en waterstoftanks onder hoge druk mee.

Door elektriciteit op te wekken met behulp van waterstof, garandeert de Mirai superieure milieuprestaties dankzij een totale afwezigheid van CO2 of andere vervuilende stoffen tijdens het rijden. Bestuurders kunnen bovendien rekenen op hetzelfde gebruiksgemak als bij benzinewagens, met een royaal rijbereik en een waterstoftank die zich in ongeveer drie tot vijf minuten tijd laat vullen.

Verkoopoverzicht Europa

Lancering: september 2015

Markten: UK, D, DK in 2015, andere markten volgen vanaf 2017 naarmate de waterstofinfrastructuur zich verder ontwikkelt

Jaarlijks volume: 50-100 wagens/jaar in 2015 en 2016

Prijs: 66.000 euro + btw (Duitsland)

 

 

Opmerking: 1De verkoop zal van start gaan in en rond gebieden waar reeds waterstoftankstations voorzien zijn, te beginnen met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.