Hilux bereikt nieuwe hoogten met nieuwe GR SPORT II

  • Grote spoorbreedte in combinatie met speciale ophanging en remmen, waardoor de Hilux beter rijdt dan ooit
  • Verbeterde rijeigenschappen en stabiliteit met hoogwaardig, opvallend ontwerp
  • Sterke en beproefde 2.8-liter motor met 204 DIN-pk en 500 Nm koppel
  • Nieuw multimediasysteem met draadloze Android Auto® en Apple CarPlay®

Met de Hilux GR SPORT II, die in de tweede helft van 2024 bij de dealers zal staan, bereikt de legendarische Toyota Hilux nieuwe hoogten op het gebied van prestaties, rijcomfort en uitstraling.

De Hilux GR SPORT II met dubbele cabine biedt een krachtige combinatie van verbeterde rijeigenschappen en stabiliteit, het beste trekvermogen (3500 kg) en laadvermogen (1000 kg) in zijn klasse en een zelfverzekerd ontwerp.

De tweede editie van het GR SPORT-model heeft een grotere spoorbreedte (horizontale afstand tussen de wielen). Vergeleken met de standaard Toyota Hilux is deze toegenomen met 140 mm aan de voorkant en 155 mm aan de achterkant. Zelfs bij slecht weer of een slecht wegdek zorgt dit voor een vertrouwenwekkend rijgedrag. De Hilux GR SPORT II is de best rijdende Hilux ooit, zowel op de weg als in het terrein. Dat is te danken aan die grotere spoorbreedte en aanzienlijke verbeteringen in de rijeigenschappen. Zo is de stabiliteit toegenomen door een kleinere rolhoek en heeft de auto een nauwkeurige stuurrespons. De verbeterde rijeigenschappen zorgen voor een trefzekere besturing met minder trillingsgeluiden, terwijl de ophanging en de remmen specifiek zijn verbeterd. Rijplezier en sportieve sensaties zijn mogelijk zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort, waardoor de auto een perfecte partner is voor dagelijks gebruik.

De krachtige en beproefde 2.8-liter motor, die in 2020 in de Hilux-serie werd geïntroduceerd, levert 204 DIN-pk/150 kW en 500 Nm koppel en is verbonden met een zestraps automaat.

Technische wijzigingen

  • Functioneel ontwerp versterkt door verbeterde oploophoek en grotere bodemvrijheid
  • Optimale balans tussen voor- en achterwielophanging voor soepeler en stabieler rijgedrag
  • Grotere 17-inch remschijven voor en nieuwe 15-inch remschijven achter om nauwkeuriger en krachtiger te remmen
  • Benader uitdagende situaties met vertrouwen dankzij de nieuwe monotube-ophanging

De formidabele capaciteiten van de auto in het terrein zijn toegenomen door de verbrede oploophoek (30 graden in plaats van 29 graden) en de grotere bodemvrijheid. Dat komt doordat de rijhoogte met 20 mm is verhoogd en de spoorbreedte met 140 mm aan de voorkant en 155 mm aan de achterkant is toegenomen.

Aerodynamisch gezien sluit de Hilux GR SPORT II geen compromissen dankzij de nieuwe luchtgordijnstructuur. Deze omvat een compleet nieuwe bumper met een functionele mistlampbehuizing, die de luchtweerstand optimaliseert en turbulentie in de wielkasten vermindert. Het luchtgordijn is verder verbeterd door de toepassing van een gestroomlijnde sportstang en dekzeil.

De auto rijdt soepeler en stabieler in elk terrein door speciale aanpassingen die het rijgedrag nog nauwkeuriger maken, de stabiliteit in rechte lijn verbeteren en meer comfort bieden. Een zuiger met één buis vervangt de huidige oplossing met twee buizen en biedt dankzij het grotere zuigeroppervlak betere dempingsprestaties en een snellere respons onder zware omstandigheden. Dat helpt de Hilux GR SPORT II om met vertrouwen en veilig over golvende of oneffen oppervlakken te rijden.

De nieuwe, lichtere 17-inch wielen zijn uitgerust met all-terrain banden om de grip en algehele stabiliteit te verbeteren. Nauwkeurig en krachtig remmen zorgt voor gemoedsrust, wat mogelijk is door de grotere remschijven voor (17 inch in plaats van 16 inch) en nieuwe 15-inch remschijven achter, die de oude trommelremmen vervangen.

Exterieurontwerp

De Hilux, die altijd een imposante verschijning is, bereikt met de GR SPORT II een stijlvol nieuw niveau. De dynamische, imposante houding vanuit alle hoeken duidt op een ongeëvenaarde doelgerichtheid. Deze wordt versterkt door de rode schroefveren, de monotube-ophanging in opvallend zwart aan de voorkant en rood aan de achterkant en de stoere zwarte spatschermverbreders.

Dat markante uiterlijk wordt benadrukt door nieuwe 17-inch zwarte lichtmetalen velgen, die samen met de opvallende rode remklauwen voor een indrukwekkende esthetiek zorgen. Ze dragen ook bij aan de prestaties, want het grote velgoppervlak vermindert de luchtweerstand, terwijl de ultra-efficiënte middenspaak het gewicht van het wiel verlaagt.

De Hilux GR SPORT II onderscheidt zich van de massa door een aantal hoogwaardige ontwerpdetails aan de buitenkant, zoals een zwarte grille met G-meshpatroon en klassiek Toyota-logo, een zwarte treeplank en zwarte spiegels en portiergrepen. De zilverkleurige bodembeschermingsplaat voor, de zwarte achterbumper en de kenmerkende GR SPORT-logo’s zorgen voor een uitnodigend uiterlijk. ​

Interieurontwerp

  • Premium monochrome themakleur harmonieert met sportieve rode accenten
  • Verbeteringen voor gebruiksgemak en rijplezier
  • Instrumentenpaneel met exclusieve GR SPORT-details
  • Nieuw multimediasysteem met draadloze Android Auto® en Apple CarPlay®

De krachtige doelgerichtheid van de Hilux GR SPORT II wordt weerspiegeld in het interieur, waar het DNA van de pick-up als onvervalste krachtpatser met sportieve roots wordt onderstreept. De monochrome, zwarte themakleur komt stijlvol over en wordt aangevuld met opvallende rode accenten, zoals de contrasterende rode veiligheidsgordels, om de passie voor autosport achter het GR SPORT-embleem te benadrukken.

De peddelbediening maakt handmatig schakelen mogelijk en aluminium sportpedalen maken de ervaring compleet.

De sportstoelen in zwart suède en leder, met zilverkleurige stiksels en perforaties, geven het interieur een chiquere uitstraling. Ze zorgen bovendien voor een uitzonderlijk comfort en betere grip, zodat de inzittenden minder snel wegglijden bij hogere zijwaartse krachten.

De Hilux GR SPORT is uitgerust met het nieuwste Toyota Smart Connect-multimediasysteem, dat via een 8-inch touchscreendisplay wordt bediend.

Aan de bestuurderskant van het display wordt een permanent menu met pictogrammen weergegeven. Gebruikers kunnen ook hun smartphone of tablet aansluiten op het systeem, zowel bedraad als draadloos bij gebruik van Apple CarPlay® of met een bedrade verbinding voor Android Auto®.

Het multimediapakket biedt toegang tot cloudgebaseerde ritnavigatie, die gebruikmaakt van voortdurend bijgewerkte realtime verkeersinformatie voor een nauwkeurige en efficiënte routeplanning. Er is ook een ingebouwd navigatiesysteem, dat gebruikt kan worden als geen dataverbinding met de cloud beschikbaar is.

Toekomstige softwareverbeteringen of -upgrades worden naadloos over-the-air geleverd via de datacommunicatiemodule (DCM) van de auto, wat voor extra gemak zorgt. De auto hoeft namelijk niet naar een werkplaats gebracht te worden voor een systeemupdate. Het systeem kan ook gebruikt worden om de Toyota T-Mate- of Toyota Safety Sense-software te updaten.

De verkoop van deze nieuwe versie van de Hilux GR SPORT start in de eerste helft van 2024, met leveringen aan de dealers in de tweede helft van 2024.

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA