Met acht miljoen verkochte exemplaren bewijzen de hybridewagens van Toyota dat ze er zijn om te blijven.

Dinsdag 25 augustus 2015 — Takeshi Uchiyamada, de Chairman van Toyota, vertelt graag het verhaal van hoe zijn team het prototype van de eerste Prius gedurende 49 dagen niet aan de praat kreeg. "We hadden geen idee wat er mis was dus werkten we elke avond laat door om de oplossing te vinden. Rond Kerstmis lukte het eindelijk maar na 500 meter was het alweer gedaan."

We schrijven 1995, toen hybridewagens nog onbeproefde, experimentele machines met een erg onduidelijke toekomst waren. Nu, twintig jaar later kan Toyota trots aankondigen dat al meer dan acht miljoen hybridewagens1 een eigenaar vonden. Bovendien is het nog maar tien maanden geleden dat de kaap van de zeven miljoen exemplaren werd gehaald.

Het is soms moeilijk om na te gaan wat '8 miljoen exemplaren' concreet betekent voor het milieu en de eigenaars van deze wagens. Om die cijfers te plaatsen, berekende Toyota dat zijn hybridewagens sinds 31 juli ongeveer 58 miljoen ton2 CO2 minder hebben uitgestoten3 dan even grote benzinewagens met vergelijkbare prestaties zouden hebben gedaan. Toyota schat dan ook dat zijn hybridewagens tot nog toe al ongeveer 22 miljoen kiloliter brandstof hebben bespaard in vergelijking met de hoeveelheid die benzinewagens van dezelfde grootte zouden verbruiken.

De boodschap is duidelijk: hybridewagens hebben hun plaats op de markt gevonden en zullen niet snel verdwijnen. Sinds de Prius in 1997 werd gelanceerd, heeft Toyota zijn gamma gestaag uitgebreid met hybridewagens op alle niveaus, van de compacte Yaris Hybrid tot de recent aangekondigde RAV4 Hybrid. Vanaf deze maand verkoopt Toyota 30 verschillende hybride personenwagens en één oplaadbare hybride in meer dan 90 landen en regio's.

Over het voorbije jaar alleen heeft Toyota verscheidene nieuwe hybridemodellen op de markt gebracht, waaronder de Esquire Hybrid (enkel in Japan), de Lexus RC300h en de recent gelanceerde Sienta Hybrid. In de pijplijn zitten bovendien nog meer hybridemodellen, zoals de Corolla Hybrid, de Levin Hybrid (enkel in China) en de RAV4 Hybrid. En daar houdt het niet op, want Toyota zal zijn gamma verder uitbreiden met nieuwe hybridemodellen, die op meer markten dan ooit tevoren zullen worden verkocht.

Hybridetechnologieën omvatten alle componenttechnologieën die nodig zijn voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke wagens en vergemakkelijken het gebruik van verschillende brandstofcombinaties. Toyota positioneerde deze hybridetechnologieën als de belangrijkste milieutechnologie voor de eenentwintigste eeuw. Met behulp van die technologieën blijft Toyota echter ook zijn gamma niet-hybridewagens verbeteren. Toyota wil voor alle krachtbronnen de prestaties verhogen, de kosten terugdringen en zijn volledige gamma (ook niet-hybridewagens) verbeteren.

1 Inclusief oplaadbare hybridewagens; gegevens van Toyota

2 Exclusief de Coaster Hybrid EV en Quick Delivery 200

3Aantal ingeschreven voertuigen x afgelegde afstand x brandstofefficiëntie (eigenlijke brandstofefficiëntie in elk land) x CO2-conversiefactor