Mirai Fuel Cell Sedan

Europese première

Hoewel de Japanse verkoop(1) al in december vorig jaar van start ging, wordt de nieuwe Toyota Mirai pas tegen het einde van de zomer in Europa gelanceerd. Op het autosalon van Genève wordt hij voor het eerst aan het publiek getoond.

De Mirai2 luidt een nieuw tijdperk in voor de auto. Door elektriciteit op te wekken met behulp van waterstof - een belangrijke energiebron voor de toekomst - garandeert de Mirai superieure milieuprestaties zonder daarbij te raken aan het gebruiksgemak en rijplezier dat klanten van hun wagen verwachten.

De Mirai gebruikt Toyota's brandstofcelsysteem TFCS (Toyota Fuel Cell System) dat brandstofceltechnologie combineert met hybridetechnologie. De wagen krijgt eveneens de nieuwe, intern ontwikkelde brandstofcelstack en waterstoftanks onder hoge druk mee. De TFCS-aandrijving springt zuiniger om met energie dan klassieke verbrandingsmotoren en stoot geen CO2 of vervuilende stoffen uit tijdens het rijden. Bestuurders kunnen bovendien rekenen op hetzelfde gebruiksgemak als bij benzinewagens, met een royaal rijbereik en een waterstoftank die zich in ongeveer drie minuten³ tijd laat vullen.

De Mirai biedt alles wat mensen van een toekomstgerichte wagen verwachten: een onmiddellijk herkenbaar design, een meeslepend rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt dat een superieure stabiliteit verzekert en fluisterstille maar krachtige acceleraties van de elektromotor.

Waterstof kan worden aangemaakt met behulp van de meest uiteenlopende natuurlijke grondstoffen en nevenproducten van menselijke activiteiten zoals rioolspecie. Het kan ook worden gewonnen uit water met behulp van natuurlijke, hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Na compressie heeft waterstof een hogere energiedichtheid dan batterijen. Het is bovendien relatief eenvoudig op te slaan en te transporteren. De verwachtingen voor toekomstige toepassingen op het gebied van energieopwekking en verschillende andere domeinen zijn dan ook hooggespannen. FCV's kunnen zelf elektriciteit opwekken uit waterstof, waardoor ze een maatschappij op basis van waterstof in de toekomst mogelijk kunnen maken. Ze zullen dan ook bijdragen tot de verdere versnelling van de energiediversificatie.

Hieronder vindt u het volledige persdossier.