New: Toyota Corolla Cross, de ultieme hybride SUV voor het gezin

New: Toyota Corolla Cross, de ultieme hybride SUV voor het gezin

  • Toyota presenteert de compleet nieuwe Corolla Cross, de SUV-versie van zijn wereldwijde bestseller, die het SUV-aanbod van Toyota vervolledigt
  • Eerste Toyota met zelfopladend hybride systeem van de vijfde generatie, dat meer vermogen, meer rijplezier en een hogere efficiëntie biedt
  • Nieuw Toyota Smart Connect multimedia- en infotainmentsysteem met 10,5-inch HD-touchscreen en Toyota’s eerste 12,3-inch digitale instrumentarium
  • AWD-i (Intelligent All-Wheel Drive) aandrijflijn levert constante en betrouwbare prestaties onder uitdagende omstandigheden
  • Hoge mate van veiligheid dankzij T-Mate: combinatie van de nieuwste generatie Toyota Safety Sense met aanvullende geavanceerde rij- en parkeerhulpsystemen
  • In de showrooms in november 2022

De compleet nieuwe Corolla Cross is een praktische C-SUV voor het gezin, die de moderne Corolla-lijn vervolledigt. Toyota krijgt hiermee een nog sterkere aanwezigheid in het Europese C-segment en het breedste SUV-aanbod op de markt. Zijn introductie naast de gevestigde Corolla Hatchback en Touring Sports laat zien dat er echt ‘een Corolla voor iedereen’ is. Wat dat betreft, blijft de Corolla de meest verkochte auto ter wereld, met wereldwijd meer dan 50 miljoen stuks in 55 jaar en 12 generaties.

De Corolla Cross, ontwikkeld volgens Toyota’s TNGA-filosofie, is gebouwd op het beproefde GA-C-platform en biedt essentiële dynamische eigenschappen. Dit is ook het eerste model met de vijfde generatie van Toyota’s hybride technologie, die meer vermogen én meer efficiëntie levert en verkrijgbaar is met voorwielaandrijving of Intelligent All-Wheel Drive.

Naast een robuuste Toyota SUV-look, een ruime, goed toegankelijke kofferbak en de nieuwste veiligheids- en rijhulptechnologie via T-Mate beschikt de Corolla Cross als eerste model over Toyota’s nieuwe 12,3-inch volledig digitale instrumentarium (standaard op alle uitvoeringen).

De toevoeging van de Corolla Cross ondersteunt Toyota’s verkoopambities in het zwaar bevochten Europese C-segment. Het bedrijf mikt op een jaarlijkse verkoop van 400.000 stuks in Europa, wat neerkomt op een marktaandeel van 9% in 2025.

Toyota’s hybride aandrijflijnen van de vijfde generatie

De Corolla Cross is wereldwijd het eerste model dat gebruikmaakt van de vijfde generatie van Toyota’s zelfopladende hybride systeem. Een programma van constante verbetering in de 25 jaar sinds de technologie op de markt werd gebracht, heeft geleid tot een systeem dat niet alleen krachtiger is en meer voldoening geeft, maar ook efficiënter is als het gaat om brandstofverbruik en emissies.

  • Prestaties

Het nieuwe model is leverbaar met 1.8-liter* en 2.0-liter aandrijflijnen met voorwielaandrijving. Als optie is Intelligent All-Wheel Drive (AWD-i) verkrijgbaar voor de 2.0-liter motor. Het vermogen van de 1.8-liter motor is met 15% toegenomen tot 140 DIN-pk/103 kW, wat een acceleratie van 0-100 km/h in 9,9 seconden oplevert bij een CO 2-uitstoot van 112-121 g/km. De 2.0-liter hybride aandrijflijn is leverbaar met voorwielaandrijving of optionele Intelligent All-Wheel Drive (AWD-i). Het maximumvermogen is met 8% toegenomen tot 197 DIN-pk/145 kW, waardoor de acceleratie van 0-100 km/h wordt verkort tot 7,6 seconden (voorwielaandrijving) respectievelijk 7,5 seconden (AWD-i). De CO2-uitstoot blijft binnen een bereik van 113 tot 120 g/km (119 tot 127 g/km met AWD-i).

* De 2.0-liter aandrijflijn wordt in 2023 uitgebreid met een 1.8-liter versie.

  • Ontwerp van het hybride systeem

De wijzigingen in het hybride systeem van de vijfde generatie zitten onder meer in lichtere en compactere onderdelen. De betrouwbaarheid die een kenmerk is geworden van Toyota’s technologie, is daarbij behouden gebleven. Deze wijzigingen omvatten een nieuwe vermogensregelaar (PCU) met minder elektrische verliezen (-6%), waardoor de brandstofefficiëntie behouden blijft.

De PCU is direct boven een nieuwe transaxle geïnstalleerd, die 15% lichter is dan voorheen dankzij nieuwe materialen en nieuwe, compacte aandrijfmotoren met een hoog vermogen. Het gebruik van olie met een lage viscositeit vermindert de interne wrijving en draagt bij aan de algemene verbetering van de efficiëntie.

  • Hybride batterij

De nieuwe lithium-ion hybride batterij is kleiner en 14% lichter, maar heeft een hoger vermogen (+14%) dan in het vorige systeem. Deze eigenschappen dragen bij aan de dynamische prestaties én de brandstofefficiëntie van de auto. Toyota heeft het koelsysteem van de batterij geoptimaliseerd voor stillere prestaties en een langere levensduur van de batterij.

  • Een rijervaring die meer voldoening geeft

Het hybride systeem van de vijfde generatie bevat verbeteringen in de rijeigenschappen. Het gaat dan met name om een verbetering van de relatie tussen gaspedaal en voertuigrespons met meer constante, voorspelbare en controleerbare prestaties. Dit werd bereikt door het gaspedaal beter af te stemmen op bekende Europese rijsituaties, zoals langzaam rijdend verkeer en veelvuldig veranderende snelheidslimieten. Een lager toerental maakt het systeem ook stiller bij het rijden op de autosnelweg.

  • Krachtigere Intelligent All-Wheel Drive (AWD-i)

Het Intelligent All-Wheel Drive-systeem is een doorontwikkeling van de technologie in de Yaris Cross-modellen, met een verzesvoudiging van het vermogen van de achterste elektromotor tot 41 DIN-pk en een indrukwekkende verbetering van het maximumkoppel tot 84 Nm.

Het systeem zorgt voor een optimale verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras naar gelang de omstandigheden. Dit maakt veilig optrekken op een glad wegdek of rijden over een losse ondergrond mogelijk en levert stabielere prestaties bij het nemen van bochten, het wisselen van rijbaan of het accelereren bij lage snelheden. Bij normaal rijden wordt het vermogen alleen naar de voorwielen geleid, zodat het brandstofverbruik laag blijft.

  • Ophanging, remsysteem en stuurinrichting

De Corolla Cross, ontwikkeld volgens Toyota’s TNGA-filosofie, is gebouwd op het beproefde GA-C-platform. De elektrische stuurbekrachtiging is gekalibreerd met aandacht voor de eerste reactie op de handelingen van de bestuurder voor een lichte, strak aanvoelende besturing. De ophangingssystemen – MacPherson-veerpoten voor en trailing wishbones achter – zijn aangepast voor een optimaal rijcomfort met minder schokken en trillingen op oneffen wegdekken. Tot slot zorgt het nieuwe remsysteem voor een goede balans tussen efficiëntie en stijfheid. Voor en achter zijn schijfremmen gemonteerd.

Corolla Cross: SUV-ontwerp voor dagelijks gebruik

  • Op Europa afgestemd exterieurontwerp

De Corolla Cross heeft een krachtige, robuuste SUV-uitstraling, die speciaal op Europese klanten is afgestemd. Aan de voorkant zijn het solide karakter en de Toyota SUV-verwantschap terug te vinden in de prominente dubbele trapeziumvormige grille en de onderzijde van de bumper.

Alle uitvoeringen zijn voorzien van platte Bi-LED-koplampen, terwijl de duurdere uitvoeringen over sequentiële richtingaanwijzers en LED-lichtgeleiders beschikken. De achterlichten, die doorlopen over de achterspatborden en de achterklep, hebben duidelijke driedimensionale accenten. Het robuuste SUV-karakter blijkt verder uit de wijd uitlopende spatborden, die contrasteren met de taps toelopende carrosserie, terwijl het strakke cabineprofiel het ruime interieur van de auto tot uitdrukking brengt.

Door zijn afmetingen zit de Corolla Cross midden in het zwaar bevochten Europese C-SUV-segment; binnen Toyota’s modellenprogramma bevindt hij zich qua afmetingen tussen de C-HR en de RAV4. De auto is 4460 mm lang, 1825 mm breed, 1620 mm hoog en heeft een wielbasis van 2640 mm.

De wielontwerpen omvatten een 17-inch lichtmetalen velg met een zilverkleurige afwerking en elementen die de velg accentueren, waardoor het designeffect wordt versterkt. De 18-inch wielen hebben een glanzend gepolijste en donkergrijze afwerking en een ontwerp waarbij de velg en de spaken met elkaar verweven zijn.

  • Op functionaliteit gericht interieurontwerp

Het interieur is ontworpen voor dagelijks gebruik. Het is een lichte, open ruimte met goed zicht voor alle inzittenden, met grote zijruiten en een hoog oogpunt voor de bestuurder. Het ruimtelijke gevoel kan worden versterkt met een optioneel panoramadak.

De laadruimte heeft royale afmetingen en is goed toegankelijk dankzij een brede opening, een van de laagste laadhoogtes in het segment (720 mm) en een optionele elektrische achterklep met voetsensor. Het laadvermogen bedraagt 433 liter, met de achterstoelen neergeklapt is dat maximaal 1337 liter.

De grote deuropeningen zorgen voor een comfortabele toegang, wat vooral handig is om kinderen in en uit de auto te tillen. Deze gezinsvriendelijke denkwijze is ook toegepast op de achterportieren, die een gebogen profiel hebben zodat er meer knieruimte is om jonge kinderen te verzorgen. Volwassen achterpassagiers zullen de verstelbare rugleuningen op prijs stellen. Er zijn meerdere opbergruimtes in het hele interieur, plus een USB-A-poort en draadloze lader in de voorconsole en twee USB-C-poorten voor de achterpassagiers.

Digitale technologieën voor een betere gebruikerservaring

Het TNGA-C-platform van Toyota is bepalend voor het krachtige digitale pakket van de Corolla Cross. Het ondersteunt het hybride systeem van de vijfde generatie, de nieuwste Toyota Safety Sense-functies, het nieuwe digitale instrumentarium, het Toyota Smart Connect multimedia- en informatiesysteem en de datacommunicatiemodule (DCM).

  • Nieuw digitaal instrumentarium

De Corolla Cross is het eerste Toyota-model met een nieuw 12,3-inch digitaal instrumentarium. Dit is standaard op alle uitvoeringen en biedt goed zichtbare, gemakkelijk afleesbare informatie en een intuïtieve bediening. Flexibiliteit is ingebouwd, zodat de bestuurder de inhoud kan aanpassen, inclusief het aantal meters en de informatie die in elk deel van het centrale multi-informatiedisplay wordt getoond. Het digitale instrumentarium kan ook worden gepersonaliseerd met verschillende thema’s: Casual, Smart, Tough en Sport. Wijzigingen zijn eenvoudig aan te brengen met behulp van tuimelschakelaars op het stuurwiel.

  • Toyota Smart Connect-multimedia

Het nieuwe Toyota Smart Connect-systeem zorgt voor een naadloze, altijd verbonden ervaring met een sneller, responsiever multimediasysteem dat toekomstbestendig is dankzij over-the-air updates om functies toe te voegen of nieuwe diensten te introduceren.

Dit systeem, dat standaard is op alle Corolla Cross-uitvoeringen, wordt geleverd met een 10,5-inch HD-touchscreen. Het pakket omvat cloudnavigatie met realtime verkeersinformatie, een ingebouwde Voice Agent en smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (bedrade verbinding). Een vierjarig abonnement op diensten is inbegrepen.

Optioneel is ook Toyota Smart Connect + verkrijgbaar, dat een nog snellere processor gebruikt, een ingebouwd navigatiesysteem heeft en handige functies omvat, zoals vaste flitslocaties en weerwaarschuwingen.

  • MyT-app

De MyT-app geeft toegang tot nuttige informatie, zoals rijgegevens, Hybrid Coaching en de status van de auto, plus een Find My Car-functie en activering op afstand van de alarmlichten. Met het Smart Connect Pack worden extra functies op afstand toegevoegd, zoals vergrendelen/ontgrendelen van de portieren, openen/sluiten van de ramen, bediening op afstand van de klimaatregeling om de voorruit te ontdooien of het interieur vóór het rijden te verwarmen of koelen, en actieve stuurwiel- en stoelverwarming.

Veiligheid en rijhulp met Toyota T-Mate

Veiligheid is een topprioriteit voor Toyota en zijn klanten. De compleet nieuwe Corolla Cross profiteert van de steeds uitgebreidere veiligheid en rijhulp die Toyota T-Mate biedt, van een betere herkenning van ongevallenrisico’s en actieve veiligheidsfuncties tot geautomatiseerde hulp bij het rijden of parkeren.

  • Verbeterde Toyota Safety Sense-systemen (TSS)

De laatste ontwikkelingen van Toyota Safety Sense hebben geleid tot aanzienlijke verbeteringen, die de veiligheid verhogen en voor extra gemoedsrust zorgen. Het voordeel van over-the-air updates is dat software-upgrades nu automatisch geïnstalleerd kunnen worden.

De Corolla Cross is een van de eerste modellen met een nieuwe frontcamera en -radar, die een veel breder veld vóór de auto bestrijken, waardoor de afstand naar voren wordt verdubbeld. Deze verhoogde detectiemogelijkheid maakt het Pre-Collision System (PCS) effectief in meer stedelijke verkeerssituaties, inclusief herkenning van potentiële frontale botsingen. De Intersection Collision Avoidance kan nu niet alleen naderend verkeer over twee rijstroken herkennen, maar ook fietsers en voertuigen die plotseling vanaf de zijkant invoegen.

Het verbeterde Emergency Steering Assist-systeem helpt de bestuurder om de auto op de weg te houden wanneer hij een gevaar probeert te ontwijken, zoals een voetganger, fietser, geparkeerde auto of (dankzij de verbeterde detectie) motorrijder. Er is ook een beveiliging tegen plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal bij lage snelheid door middel van een nieuwe Acceleration Suppression-functie.

De Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien om sneller te reageren en werkt op een manier die voor de bestuurder natuurlijker aanvoelt. Er zijn nieuwe systemen toegevoegd. Overtake Prevention Support voorkomt onbedoeld inhalen en Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control helpt de bestuurder om veilig terug te keren naar zijn rijstrook. De Steering Control van Lane Trace Assist (LTA) is aangepast, zodat deze herkent wanneer de bestuurder een obstakel probeert te ontwijken en een natuurlijker aanvoelende, gebogen lijn volgt bij het passeren van geparkeerde voertuigen en andere obstakels langs de weg.

Wanneer ACC en LTA actief zijn, houdt een Emergency Driving Stop-systeem de handelingen van de bestuurder in de gaten; als deze na een bepaalde tijd achterwege blijven, laat het systeem een waarschuwing horen. Als de bestuurder niet reageert, wordt de auto langzaam tot stilstand gebracht en gaan de alarmlichten knipperen.

Er zijn ook verbeteringen aangebracht in Road Sign Assist (RSA). Het systeem kan nu worden gebruikt om de snelheidsbegrenzer gemakkelijk aan de informatie op verkeersborden aan te passen. Dit kan nuttig zijn wanneer de bestuurder in de buurt van scholen of voetgangerszones rijdt.

Voor het eerst kan TSS over-the-air worden bijgewerkt met de nieuwste functies en verbeteringen. Een van de belangrijkste functies die mogelijk worden gemaakt via OTA, is Proactive Driving Assist (PDA). Proactive Driving Assist (PDA)** omvat Obstacle Anticipation Assist (OAA), Deceleration Assist (DA) en Steering Assist (SA).

**Beschikbaar in de OTA-update van 2023

  • Parkeer- en rijhulp met T-Mate

De Toyota T-Mate-functies van de Corolla Cross maken parkeren en rijden gemakkelijker en veiliger. In de High-uitvoering gebruikt het semiautonome Advanced Park System een reeks van 12 Panoramic View Monitor-camera’s en 12 ultrasone sensoren om de auto soepel in te parkeren, zelfs eerst met de voorkant.

T-Mate ondersteunt de bestuurder met functies als de Panoramic View Monitor, die een panoramisch zicht op de directe omgeving van de auto biedt bij het manoeuvreren op lage snelheid; Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert, die waarschuwen voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden; en Rear Seat Reminder, die een geluidssignaal geeft als iets op de achterstoelen is achtergelaten.

Bij het uitstappen wordt extra bescherming geboden door Safe Exit Assist. Hierbij wordt de Blind Spot Monitor in de buitenspiegels gebruikt om te controleren of er verkeer (inclusief fietsers) van achteren nadert. Als het systeem iets waarneemt, knippert er een waarschuwingslampje. Als wordt geprobeerd om een portier te openen, knipperen er nog meer waarschuwingslampjes op het multi-informatiedisplay en klinkt er een zoemer. ​ ​

  • Passieve veiligheid

Als de Corolla Cross betrokken raakt bij een aanrijding, wordt robuuste bescherming geboden door een zeer stijve carrosseriestructuur – een belangrijk voordeel van het TNGA-C-platform – die de botskrachten effectief absorbeert en afvoert. In de hele carrosserie wordt strategisch gebruikgemaakt van sterke maar lichte materialen met een ultrahoge treksterkte en op belangrijke plaatsen zijn versterkingen met meerdere laspunten aangebracht.

Het interieur is standaard uitgerust met acht SRS-airbags, waaronder een centrale airbag die aan de zijkant van de passagiersstoel wordt geactiveerd om contact tussen de voorste inzittenden tijdens een botsing te voorkomen.

Zorgeloos rijden met Toyota Relax

Met Toyota Relax gaan alle eigenaren van een Toyota Corolla Cross met een gerust hart de weg op dankzij de automatische garantieverlenging tot 10 jaar.

Dit unieke aanbod op de markt werkt heel eenvoudig. Na elke jaarlijkse onderhoudsbeurt in het erkende dealernetwerk wordt de garantie op elke Toyota waarvan de oorspronkelijke garantie is verstreken met 12 maanden of 15.000 km verlengd. Dit gebeurt automatisch en gratis.

Toyota’s streven naar koolstofneutraliteit

Toyota streeft naar koolstofneutraliteit door de CO2-emissies van zijn geproduceerde voertuigen en wereldwijde bedrijfsactiviteiten uit te bannen. Om dit ambitieuze doel te bereiken, erkent het bedrijf dat één oplossing niet het antwoord is: er moeten diverse opties worden geboden om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften en omstandigheden van mensen over de hele wereld.

Problemen als de beschikbaarheid van met name hernieuwbare energiebronnen, lokale energie-infrastructuur, betaalbaarheid en individuele mobiliteitseisen moeten worden aangepakt. Om tijdens zijn streven naar koolstofneutraliteit zinvolle emissiereducties te kunnen bereiken, past Toyota een multitechnologiestrategie toe. Het bedrijf benut daarbij zijn technisch leiderschap op het gebied van elektrische auto’s in de voorbije 25 jaar.

Toyota heeft enorme investeringen gedaan in batterijtechnologie, niet alleen om een nieuwe generatie batterij-elektrische voertuigen aan te drijven, zoals de nieuwe bZ4X SUV, maar ook om alternatieve koolstofarme oplossingen te ondersteunen, waaronder de nieuwste generatie zelfopladende hybride elektrische voertuigen (HEV’s), zoals de nieuwe Corolla Cross. Deze betaalbare en toegankelijke modellen spelen een belangrijke rol om het tempo van de CO2-reducties te behouden en versnellen terwijl de samenleving de overstap naar emissievrije mobiliteit maakt.

In 2025 wil Toyota dat HEV’s en PHEV’s goed zijn voor 80% van de nieuw verkochte auto’s in West-Europa, waarbij 10% uit emissievrije voertuigen (ZEV’s) bestaat. In 2030 is het de bedoeling dat 50% van de verkochte auto’s in de regio uit ZEV’s bestaat en dat de fabrieken van Toyota koolstofneutraal zijn; vijf jaar later wil Toyota dat 100% van de nieuw verkochte auto’s ZEV’s zijn.

De nieuwe Toyota Corolla Cross staat in november 2022 in de showrooms

Prijslijst 297x210_Toyota_Pricelist_010323_COROLLA-CROSS_BE_3.pdf - 360 KB Technische fiche Specification sheet_Corolla Cross.pdf - 208 KB Persbericht in PDF Press release Corolla Cross - NL.pdf - 2 MB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

 

 

 

 

New model
Over Toyota Belgium NV/SA