NIEUWE CAMRY HYBRID

NIEUWE CAMRY HYBRID

De nieuwe Camry Hybrid vormt een uniek aanbod door zijn krachtige, zelf opladende hybride elektrische aandrijflijn en versterkt daarmee de aanwezigheid van Toyota in het D/E-segment voor sedans. Met de nieuwe sedan wordt Toyota’s Europese aanbod van hybride elektrische auto’s uitgebreid tot acht modellen.

De huidige groeiende belangstelling voor en vraag naar hybride elektrische auto’s effent de weg voor de herintroductie van de Camry in West-Europa na een afwezigheid van vijftien jaar.

De 2.5-liter Hybrid Dynamic Force aandrijflijn van de nieuwe Camry Hybrid combineert zuinigheid, lage emissies en een stille werking met meer vermogen en levendigheid. De Camry Hybrid levert 160 kW/218 DIN-pk, heeft een CO2-uitstoot van slechts 98 g/km[1] (WLTP: 119 g/km) en is goed voor een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 4,3 l/100 km1.

Het nieuwe Toyota Hybrid System (THS II) omvat nieuwe Sequential Shiftmatic-technologie, die een conventionele zestrapsautomaat nabootst, waardoor de bestuurder met de hendel op de console kan ‘schakelen’ voor een opwindendere rijervaring.

De compleet nieuwe Camry is de achtste generatie van een model dat sinds de start van de verkoop in 1982 ontelbare prijzen en onderscheidingen heeft gewonnen. De auto wordt wereldwijd in meer dan honderd landen verkocht en in totaal zijn tot nu toe meer dan 19 miljoen stuks over de toonbank gegaan.

Met meer dan 700.000 verkochte auto’s per jaar blijft de Camry ’s werelds best verkopende sedan in het D/E-segment.

De nieuwste generatie Camry komt voort uit de Toyota New Global Architecture (TNGA), de technische en ontwerpfilosofie van Toyota. TNGA combineert op rijplezier gerichte eigenschappen voor liefhebbers en een aantrekkelijke vormgeving met een uitstekende bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid.

Een van de grootste voordelen van de toepassing van het nieuwe GA-K-platform is dat Toyota hierdoor de kans kreeg om elk aspect van het ontwerp, de ‘packaging’ en de techniek van de middelgrote sedan volledig te herzien.

Dat heeft ertoe geleid dat de Camry in slechts één generatie op ongekende wijze is veranderd: wat betreft styling, Human Machine Interface, cockpitontwerp, aandrijflijnen, rijgedrag, wegligging en veiligheid zijn vrijwel geen oude componenten behouden.

Vanaf het begin was de ontwikkeling van de nieuwe Camry op twee hoofdpijlers gebaseerd: prestaties (rijdynamiek, trillingen en geluiden, kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid, en packaging) en intelligentie (hightechspecificaties, comfort en veiligheid).

Het brede, lage en gestroomlijnde ontwerp van de nieuwe Camry Hybrid kenmerkt zich door een zelfverzekerde, opvallende styling die een doorontwikkeling is van Toyota’s ontwerpfilosofieën Under Priority en Keen Look.

Door de verlaagde vloer- en stoelhoogte in het interieur bevinden de heupen van de bestuurder zich dicht bij het zwaartepunt van de Camry, terwijl het interieurontwerp een ideale mix van stijl, comfort en vakmanschap vormt.

De sensuele rondingen van het dashboard zorgen voor een ergonomisch ideale, op de bestuurder gerichte cockpit. De voorstoelen bieden een uitstekend comfort en ondersteuning en de zitplaatsen achterin zijn naar keuze leverbaar als in twee ongelijke delen (60/40) neerklapbare achterbank of als ongelijke (40/20/40) elektrisch verstelbare stoelen.

Alle schakelaars zijn ontworpen om optimale functionaliteit, uitstraling en gevoeligheid te bieden. De Human Machine Interface (HMI) in de nieuwe Camry bestaat uit drie goed afleesbare displays voor het ordenen van informatie: een duidelijk zichtbaar, 10-inch Head-up Display (HUD) in kleur, een tussen de tellers geplaatst 7-inch Multi-information Display en een 8-inch display in de middenconsole waarin Toyota’s Touch® 2 with Go-multimediasysteem is opgenomen.

De nieuwe Camry bezit nog steeds alle kernwaarden die het model zo populair hebben gemaakt – de hoogste niveaus van kwaliteit, duurzaamheid, betrouwbaarheid, stilte en rijcomfort in zijn segment – en biedt de bestuurder daarnaast een opvallend nieuw exterieur- en interieurdesign, innovatieve technologische en veiligheidsvoorzieningen en nieuwe niveaus van rijplezier.

 

[1] Op basis van Verordening (EU) 2017/1153 zoals gewijzigd (EU) 2017/1231

VOORWOORD DOOR MASATO KATSUMATA, HOOFDINGENIEUR VAN DE NIEUWE CAMRY

 

De Camry is wereldwijd een heel belangrijk model voor Toyota. Sinds de eerste generatie in 1982 op de markt kwam, zijn er meer dan 19 miljoen Camry’s verkocht.

Naast de hoge kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van Toyota kon de Camry altijd overtuigen door zijn lage brandstofverbruik en goede rijdynamiek. Het was bovendien de stilste en comfortabelste auto in zijn klasse.

Maar de markt is voortdurend in ontwikkeling en als we de wereldwijde aantrekkingskracht van de Camry willen behouden, kunnen we niet op onze lauweren rusten. We moeten onszelf blijven uitdagen en een aantrekkelijke auto voor de toekomst bouwen. Anders dan de modelwijzigingen tot nu toe is deze achtste generatie Camry daarom volledig opnieuw ontwikkeld.

Het ontwikkelingsconcept is ‘Unprecedented Change’, waarbij prestaties en intelligentie zijn geoptimaliseerd om een sedan te leveren die mensen een hoger niveau van aantrekkelijkheid en welzijn biedt.

Prestaties verwijst naar de fundamentele eigenschappen van de auto, zoals rijdynamiek, ruimte en brandstofverbruik. Intelligentie verwijst naar de innovaties en vindingrijkheid waardoor je de auto gemakkelijk en naar tevredenheid kunt gebruiken.

De ontwikkeling van de nieuwe Camry is mogelijk gemaakt door de TNGA-filosofie (Toyota New Global Architecture). Die is erop gericht om steeds betere auto’s te maken en daarbij Toyota’s sterke punten – kaizen (voortdurende verbetering) en innovatie – te benutten.

Het nieuwe TNGA-platform heeft tot een nieuwe dimensie van ontwerpvrijheid geleid, zoals een lange wielbasis en een breed postuur voor een stijlvol en sportief ogende carrosserie. Verder zijn ook de vloer en heuppunten verlaagd, waardoor het mogelijk was om een opvallend, emotioneel silhouet te creëren en een optimale rijpositie te bereiken.

De nieuwe 2.5-liter Hybrid Dynamic Force-aandrijflijn heeft een zeer laag brandstofverbruik en een indrukwekkende rijdynamiek, die de bedoelingen van de bestuurder volgt.

Met behulp van TNGA stellen we een nieuwe norm voor onze auto’s. Zodra u de nieuwe Camry ziet, voelt en erin rijdt, weet ik zeker dat u zult begrijpen hoe groot het verschil is. En waarom ik ervan overtuigd ben dat het voor een tevreden glimlach zal zorgen bij alle toekomstige Camry-bezitters.

 

ONTDEK MEER OVER DE NIEUWE TOYOTA CAMRY HYBRIDE VIA BIJGEVOEGD PERSDOSSIER

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Over Toyota Belgium NV/SA