NIEUWE COROLLA TOURING SPORTS OP HET SALON VAN PARIJS

De nieuwe hatchback die eerder dit jaar in Genève zijn opwachting maakte, krijgt op het autosalon van Parijs 2018 het gezelschap van de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports. De gloednieuwe Corolla pakt uit met een dynamisch design dat meteen het onderscheid duidelijk maakt tussen de sportieve, compacte en dynamische hatchback en de mooi gestroomlijnde, verfijnde en veelzijdige Touring Sports.

De in Europa ontworpen en ontwikkelde Touring Sports is een sleutelmodel voor automobilisten die een compromisloze combinatie van praktische kenmerken en stijl wensen.

Met een gloednieuwe volledig hybride 2,0-liter krachtbron introduceert het nieuwe Corolla-gamma van 2018 meteen ook de Dual Hybrid Strategy van Toyota.

In lijn met Toyota's continue focus op hybride technologie, biedt de Corolla Touring Sports slechts één conventionele motor, een 1,2-liter turbobenzine met 116 pk, en naar keuze een 1,8- of 2,0-liter hybride krachtbron met respectievelijk 122 of 180 pk. De laatstgenoemde versie is uniek in dit segment omdat geen enkele conventionele krachtbron dezelfde combinatie van prestaties en lage emissieniveaus kan bieden.

De verbeterde 1,8-liter hybride krachtbron staat voor stille, intuïtieve, responsieve en zelfopladende EV-technologie met een lage eigendomskost. Bovenop de bovengenoemde kwaliteiten haalt het 2,0-litersysteem maximaal voordeel uit het toegevoegde rijcomfort, de stabiliteit, de wegligging en het rijplezier dat het nieuw toegepaste Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-C-platform biedt.

De nieuwe Corolla heeft een beproefde MacPherson-voorwielophanging en een gloednieuwe multilink-achterophanging. Hij beschikt over nieuwe ventieltechnologie voor de schokdempers en is voor het eerst verkrijgbaar met adaptieve instelbare vering (AVS - Adaptive Variable Suspension).

De laag gemonteerde motor, het lage heuppunt van de zetels en de plaatsing van de hybride batterij achter de achterbank resulteren in een uitstekende wegligging en wendbaarheid. Samen zorgen deze maatregelen ervoor dat de Corolla Touring Sports over een laag zwaartepunt beschikt.

Een brede waaier van luxueuze comfort- en praktische technologieën (zoals het wereldwijd eerste 3D-informatiedisplay voor de bestuurder, het premium Head-Up Display, het JBL GreenEdge Premium Sound System, een draadloze telefoonlader of het Toyota Touch Multimedia System) is grotendeels standaard op de hoogste uitrustingsniveaus en als optie verkrijgbaar op alle andere versies van de nieuwe Corolla. Deze voorzieningen maken het leven in de auto aangenamer voor zowel de bestuurder als de passagiers.

DESIGN

Exterieur

De nieuwe Touring Sports werd in Europa ontworpen in het recent geopende Design Centre in Zaventem. Dankzij het gebruik van het TNGA-platform is de nieuwe stationwagen niet langer zomaar een variant op de vijfdeurs, maar is hij uitgegroeid tot een volwaardig model op zich.

De nieuwe Corolla Touring Sports heeft een wielbasis van 2700 mm en een in deze klasse ongeëvenaarde beenruimte voor de achterpassagiers.

De stationwagen heeft een verfijnd, sensueel uiterlijk en de gebogen daklijn van een elegante, maar toch robuuste shooting brake. Dit sportieve profiel wordt versterkt door de brede, wijd uitlopende wielkasten en de ver naar buiten geplaatste wielen die de bredere ligging en het lagere zwaartepunt van de nieuwe Corolla benadrukken.

Aan de achterzijde onderscheidt het design van de Touring Sports zich door de gespierde achterflank, de ver uit elkaar geplaatste ledlichtblokken en de schuin geplaatste achterruit.

Een diepere achterbumper sluit aan bij het Under Priority Catamaran-design van de voorzijde.

Als primeur in dit segment wordt het dynamische design van de Corolla Touring Sports verder beklemtoond door de beschikbaarheid, vanaf de lancering, van vier optionele tweekleurige uitvoeringen. De koetswerkkleur wordt dan gecombineerd met een zwarte afwerking voor het dak, de dakstijlen en de omtrek van de onderste grille.

Interieur

De nieuwe Corolla Touring Sports krijgt een gloednieuw interieur dat een ruime, moderne en samenhangende reisomgeving vormt waarin nieuwe texturen, kleuren en afwerkingselementen borg staan voor de hoogste visuele en tactiele kwaliteit.

Toyota besteedde bijzondere zorg aan deze versie, die speciaal op de Europese markt werd afgestemd en de klanten met de hoogst mogelijke zintuiglijke kwaliteit verwent.

Een belangrijk voordeel van het nieuwe GA-C-platform is de mogelijkheid het heuppunt van de voorzetels en dus het zwaartepunt van de auto te verlagen, wat een sportievere rijpositie oplevert.

De nieuwe Corolla Touring Sports biedt de bijkomende voordelen van een 928 mm lange afstand tussen voorzetel en achterbank, voor maximale beenruimte achterin, en een royaal VDA-koffervolume van 598 liter met talrijke praktische hulpmiddelen.

Over Toyota :

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de Auris tot de RAV4. In België zijn meer dan 50% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.