Nieuwe Hilux Hybrid 48V maakt een icoon nog beter
- Toyota Hilux-serie wordt uitgebreid met een nieuw 48-volt hybride systeem
- Nieuwe Hilux Hybrid 48V is efficiënter, levert betere prestaties en rijdt soepeler in het stadsverkeer en op onverharde wegen
- Uitzonderlijk trek- en laadvermogen en ongeëvenaarde terreincapaciteiten zijn onveranderd gebleven
- Nieuwste Toyota Safety Sense biedt nieuwe bescherming voor inzittenden en andere weggebruikers via nieuwe functies
- Nieuwste lid van de Hilux-familie vult het uitgebreide Toyota Professional-aanbod aan en wordt medio 2024 in Europa geïntroduceerd
Met de nieuwe Hilux Hybrid 48V past Toyota voor het eerst elektrificatie in zijn legendarische pick-up toe voor meer efficiëntie, betere rijprestaties en meer comfort in het stadsverkeer en op onverharde wegen.
De onoverwinnelijke Hilux staat sinds zijn introductie in Japan in 1968 bekend om zijn kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid en is uitgegroeid tot een van Toyota’s meest herkenbare werkpaarden. Dit iconische voertuig voor dubbel gebruik is in zijn element op de moeilijkste terreinen ter wereld, maar voelt zich ook thuis in de stad.
Door een hybride 48-volt systeem toe te voegen, versterkt Toyota zijn inclusieve streven naar CO2-neutraliteit via meerdere technologieën. Toyota vindt dat alle klanten behoefte hebben aan verschillende betaalbare en praktische opties, ook voor bedrijfs- en terreinwagens.
De Hilux Hybrid 48V heeft de bekende iconische Hilux-uitstraling en is uitsluitend verkrijgbaar met dubbele cabine. De Hilux Hybrid 48V maakt een krachtige indruk met zijn gedurfde driedimensionale grille en voorbumper, die de stoere houding van de pick-up benadrukken. Het comfortabele en ruime interieur van de nieuwe Hilux Hybrid 48V is zeer compleet uitgerust met onder meer een modern infotainmentsysteem en de nieuwste Toyota Safety Sense-technologie.
Nieuwe 48-volt technologie
De krachtige 2.8-liter Hilux-dieselmotor is sterker geworden door de toevoeging van een hybride 48-volt systeem, dat speciaal ontworpen is voor de unieke eisen van Toyota’s pick-up voor dubbel gebruik.
De motor drijft een compacte motorgenerator aan met behulp van een riemsysteem, dat op zijn beurt de nieuwe 48-volt lithiumbatterij oplaadt. Deze is klein genoeg om onder de achterbank te worden geïnstalleerd om de cabineruimte zo min mogelijk te beïnvloeden en weegt slechts 7,6 kg. Deze 48-volt batterij voedt ook het 12-volt systeem van het voertuig via een nieuwe DC/DC-omvormer.
Net als bij de volledig hybride elektrische systemen van Toyota wordt de nieuwe batterij opgeladen tijdens het afremmen. Remenergie die anders verloren zou gaan, wordt zo op een efficiënte manier teruggewonnen, terwijl ook extra remkracht wordt toegevoegd. Eenmaal opgeladen stuurt de batterij tot 16 DIN-pk (12 kW) vermogen en 65 Nm koppel via de motorgenerator naar de motor om de acceleratie, het vermogen en de efficiëntie te verbeteren.
De robuuste motorgenerator is compact en ontworpen om de zwaardere werkomstandigheden van bedrijfswagens te weerstaan, terwijl de motor is gewijzigd om bij het hybride systeem te passen. Een nieuwe tweearmige riemspanner en sterker riemmateriaal dragen bij aan de verbeterde rijeigenschappen en een stillere rit, terwijl de beroemde duurzaamheid van de Hilux behouden blijft.
De krachtige en beproefde Euro 6d-conforme 2.8-liter DOHC-dieselmotor met 16 kleppen werkt samen met de motorgenerator en genereert 204 DIN-pk (150 kW) bij 3400 tpm en een koppel van 500 Nm tussen 1600 en 2800 tpm.
Hij is uitgerust met een common rail brandstofinjectiesysteem, een variabele turbocompressor met straalbuis en een watergekoelde intercooler. De maatregelen om uitlaatemissies te beperken, bestaan uit een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een roetfilter (DPF), selectieve katalytische reductie (SCR) en aanvullende ureuminjectie.
Net als de bestaande Hilux-, Land Cruiser- en PROACE-modellen is de Hilux Hybrid 48V compatibel met HVO100-diesel, een niet-fossiele brandstof op basis van 100% hernieuwbare bronnen.
Responsieve, efficiënte en stillere prestaties
De nieuwe Hilux Hybrid 48V combineert een responsieve acceleratie, verbeterde remprestaties en een lager brandstofverbruik met een soepeler rijgedrag, zowel op de weg als op zwaar terrein.
In de stad zorgt het extra vermogen van het hybride 48-volt systeem voor een betere gasrespons en lineaire acceleratie, vooral vanuit stilstand, terwijl het regeneratieve remsysteem een effectiever en natuurlijker gevoel van vertraging geeft.
Dankzij een verbeterd Stop & Start-systeem kan de motor langer uitgeschakeld blijven. In combinatie met de voordelen van het hybride 48-volt systeem neemt de brandstofefficiëntie hierdoor met 5% toe in vergelijking met de conventionele niet-geëlektrificeerde dieselaandrijving.
Naast deze efficiëntievoordelen zorgt het verbeterde Stop & Start-systeem voor een comfortabelere deelname aan het verkeer dankzij een snellere gasrespons vanuit stilstand en een stillere herstart van de motor. De motorgenerator is namelijk constant verbonden met de motor en maakt in tegenstelling tot conventionele systemen geen gebruik van de startmotor. Daardoor kan de motor ook bij een hoger toerental opnieuw starten.
De verbeterde rijprestaties blijven niet beperkt tot de stad en net als zijn illustere voorgangers blinkt de Hilux Hybrid 48V natuurlijk uit op onverharde wegen.
Het vermogen van de motorgenerator maakt soepeler accelereren op ruw terrein mogelijk en het regeneratieve remsysteem ondersteunt veiliger bergafwaarts manoeuvreren. Het stationaire toerental van de motor is verlaagd van 720 tpm naar 600 tpm, waardoor de bestuurder het voertuig gemakkelijker onder controle kan houden.
Het nieuwe Multi-terrain Select-systeem, een primeur voor de Hilux, biedt de bestuurder de mogelijkheid om de instellingen van de stabiliteitscontrole aan de rijomstandigheden aan te passen voor nog betere prestaties en nog meer controle. Het systeem kan automatisch worden ingesteld, maar de bestuurder kan ook een van de vijf voorinstellingen − vuil, zand, modder, diepe sneeuw of rotsen − kiezen. Deze zijn gekalibreerd om de tractie en wendbaarheid te verbeteren door het vermogen en slippen van de wielen te regelen.
Er is speciale aandacht besteed om ervoor te zorgen dat de Hilux Hybrid 48V formidabele capaciteiten heeft om door water te rijden. De Hilux Hybrid 48V kan door water tot 700 mm diep rijden dankzij de waterdichtheid van de 48-volt batterij en DC-DC-omvormer, terwijl nieuwe antislip- en verstevigingsmaatregelen voor de poelie en riem van de motorgenerator voor optimale prestaties zorgen, zelfs als ze nat zijn.
Een sterk en stabiel rijgedrag
De nieuwe Hilux Hybrid 48V is met een lengte van 5325 mm, een breedte van 1900 mm en een hoogte van 1815 mm een trotse verschijning. En de laadbak met een lengte van 1525 mm is zowel praktisch als stoer. De verbeterde hybride efficiëntie en rijprestaties doen geen afbreuk aan het trek- en laadvermogen, die met respectievelijk 3500 kg en 1000 kg uitzonderlijk hoog blijven.
Net als de andere Hilux-uitvoeringen biedt de Hilux Hybrid 48V met zijn body-on-frame architectuur en zelfdragende chassis een uitstekende duurzaamheid en torsiestijfheid. De robuuste, duurzame achterwielophanging met bladveren en dubbele schokdemper combineert de terreincapaciteiten die van een robuust vierwielaangedreven werkpaard worden verwacht met het rijcomfort en rijgedrag van een SUV. De Hilux Hybrid 48V versterkt zijn universele inzetbaarheid met een in zijn klasse toonaangevende minimale bodemvrijheid van 310 mm op de dubbele cabine en een op- en afloophoek van respectievelijk 29 en 26 graden.
Geavanceerde veiligheids- en multimediatechnologie
De nieuwe Hilux Hybrid 48V is uitgerust met de nieuwste Toyota Safety Sense-technologie om bestuurders en andere weggebruikers eersteklas bescherming te bieden tegen verschillende potentiële gevaren.
Een verbeterd Pre-Collision System (PCS) biedt een betere detectie van voetgangers in het donker, fietsers bij daglicht en tegenliggers of voetgangers op kruispunten bij het nemen van bochten. Wanneer dergelijke gevaren worden gedetecteerd, geeft het systeem eerst hoorbare en zichtbare waarschuwingen, waarna zo nodig remkracht wordt toegepast.
Een vernieuwd Lane Departure Alert-systeem (LDA) detecteert nu naast doorgetrokken strepen ook de berm, terwijl de Adaptive Cruise Control (ACC) met Road Sign Assist (RSA) de bestuurder in staat stelt om de snelheid snel aan te passen aan de geldende limiet en het voertuig ook automatisch afremt vóór bochten op de snelweg.
Bij rijden in het donker voorkomt de Adaptive High Beam-functie (AHB) dat de bestuurder van grootlicht naar dimlicht moet schakelen om andere bestuurders niet te verblinden. AHB detecteert naderende voertuigen en past de LED-verlichting nauwkeurig aan, waarbij de lampen worden gedimd om andere weggebruikers af te schermen, terwijl de bestuurder ononderbroken grootlicht kan gebruiken voor maximaal zicht.
In het interieur is het nieuwste Toyota Smart Connect-systeem, compleet met 8-inch scherm, voorzien van cloudnavigatie met actuele verkeersinformatie en een interactieve Voice Agent voor handsfree bediening van mobiele telefoongesprekken, multimedia, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en sfeerverlichting. Afhankelijk van de uitvoering hebben bestuurders ook de mogelijkheid om de auto gemakkelijk te vergrendelen of ontgrendelen en de airconditioning te bedienen via een smartphone-app. Apple CarPlay- en Android Auto-verbindingen zijn nu draadloos beschikbaar.
Een historische winnaar
De Toyota Hilux, die tegenwoordig in zes verschillende landen wordt geproduceerd, is sinds 1968 in meer dan 180 landen en regio’s over de hele wereld te koop. Wereldwijd zijn er 21 miljoen exemplaren van het model verkocht.
In meer dan een halve eeuw heeft de uitmuntende Hilux keer op keer zijn onoverwinnelijkheid bewezen en de extremen van de Noordpool, de IJslandse vulkanen en Antarctica overwonnen.
In 2024 maakt de Hilux-serie naast de uitgebreide PROACE-familie, bestaande uit de compleet nieuwe PROACE MAX en de vernieuwde PROACE en PROACE CITY, deel uit van het vernieuwde en uitgebreide bedrijfswagenaanbod van Toyota Professional, dat hiermee aan kracht wint.
Met het uitgebreide aanbod van Toyota Professional toont Toyota zijn hernieuwde betrokkenheid bij bedrijfswagens. Het bedrijf streeft ernaar om het verkoopvolume in deze sector, dat 119.000 stuks bedroeg in 2022, te verhogen en is op weg om dit jaar nieuwe verkooprecords te vestigen.
Toyota wil dit bereiken via een uitgebreid aanbod van voertuigen en een sterke gerichtheid op klanttevredenheid, waaronder concurrerende financieringen en verzekeringen, garanties en pechhulp om zorgeloos te rijden, plus leenwagens om klanten op de weg en aan het werk te houden.
De nieuwe Hilux Hybrid 48V zal medio 2024 bij dealers in heel Europa arriveren.
Opmerking: Alle prestatiegegevens van de nieuwe Hilux Hybrid 48V zijn onderhevig aan homologatie. De definitieve specificaties zullen bij de uiteindelijke productlancering worden bevestigd.