Nieuwe, krachtige Toyota GR Supra A90 Final Edition en verbeterde Toyota GR Supra Lightweight Evo

  • Nieuwe, krachtige en rijk uitgeruste GR Supra A90 Final Edition is de ultieme uitdrukkingsvorm van de huidige generatie
  • De limited edition heeft meer motorvermogen en koppel, een betere wegligging, sterkere remmen en een ophanging van KW
  • Verbeterde GR Supra Lightweight Evo levert een meer geïntegreerde ervaring voor ongeremd rijplezier
  • Vernieuwde remmen, ophanging en aerodynamica zorgen voor een directere, nauwkeurigere wegligging en geven de bestuurder meer contact met de weg
  • GR Supra A90 Final Edition en GR Supra Lightweight Evo vanaf voorjaar 2025 te koop in Europa

De legendarische Toyota GR Supra is uitgebreid met een nieuwe limited edition, die de ultieme specificaties van de nieuwste generatie vertegenwoordigt, terwijl een verbeterde GR Supra Lightweight Evo voor nog meer rijplezier zorgt.

De GR Supra is een pure sportwagen met voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving en afmetingen die een optimale wegligging mogelijk maken. Het was het eerste wereldwijde model dat werd ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing (TGR), de overkoepelende organisatie voor Toyota’s wereldwijde autosportactiviteiten.

Om de Supra-fans van de huidige generatie te bedanken en zijn actieve deelname aan de autosport wereldwijd te vieren, heeft TGR een limited edition gebouwd die als hoogtepunt van de huidige generatie is bedoeld. Met de A90 Final Edition als hoogtepunt van het model wordt de productie van de huidige GR Supra beëindigd, maar via zijn autosportactiviteiten zal TGR de GR Supra verder blijven ontwikkelen.

Sinds de eerste generatie, die in 1978 als de Celica Supra werd geïntroduceerd, zijn fans dol op de Toyota Supra met zijn voorin geplaatste zescilinderlijnmotor en achterwielaandrijving, een configuratie die daarna niet meer is gewijzigd. Zowel op de openbare weg als op het racecircuit is met veel plezier gereden in daaropvolgende generaties van de Supra.

Na een afwezigheid van 17 jaar maakte de Supra in 2019 zijn rentree. Dit was een vurige wens van bestuursvoorzitter Akio Toyoda, alias Master Driver Morizo. Bij de presentatie zei Akio Toyoda: “Destijds zat ik op de Nürburgring ontelbare uren in een oude Supra om de titel van Master Driver te behalen. De Supra is als een oude vriend, die een speciaal plekje heeft in mijn hart. Terwijl andere constructeurs hun mooie nieuwe prototypes testten die op het punt stonden om geïntroduceerd te worden, reed ik in een oude Supra die niet meer in productie was. Hoewel Toyota geen plannen had om een nieuwe Supra te maken, hoopte ik stiekem, net als vele die-hard Supra-fans wereldwijd, dat het toch zou gebeuren. De nieuwe GR Supra is het resultaat van uitgebreide tests op de Nürburgring en ik kan eerlijk zeggen dat de auto onversneden rijplezier biedt en beter is dan ooit.”

Sinds de introductie in 2019 is de Supra doorontwikkeld tot het huidige model. In 2020 werd naast de bestaande 3.0-liter turbomotor met zes cilinders in lijn een nieuwe 2.0-liter turbomotor uitgebracht, waarmee de GR Supra alle eigenschappen van een pure sportwagen behield, maar wel met de dynamische voordelen van een kleinere, lichtere krachtbron.

In 2022 introduceerde Toyota in Europa een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT) voor bestuurders die blij worden van de controle en voldoening van nauwkeurig getimede handmatige schakelmanoeuvres. Geheel in lijn met de hoogstaande techniek van de GR Supra is speciaal een nieuwe transmissie met een nieuwe koppeling ontworpen, die aansluit bij de vermogens- en koppelkarakteristieken van de 3.0-liter motor. Tegelijkertijd zijn de rembediening en ophanging van de GR Supra opnieuw afgesteld voor nog betere prestaties.

GR Supra A90 Final Edition

Met de bouw van de GR Supra A90 Final Edition toont TOYOTA GAZOO Racing zijn technologie en knowhow op het gebied van autosport. Het resultaat is een unieke, krachtige en rijk uitgeruste GR Supra die optimaal is afgestemd op de natuurlijke ontwikkeling van het model.

De ultieme versie van de huidige generatie is gebaseerd op de deelname van GR Supra’s aan drift-, uithoudings- en NASCAR-wedstrijden maar ook aan customer motorsport, waarin de GR Supra GT4 meerdere kampioenschappen heeft gewonnen.

De GR Supra A90 Final Edition, met drielitermotor en handgeschakelde versnellingsbak, biedt een opwindende mix van vermogen, wendbaarheid en precisie. Dit gevoel wordt versterkt door verschillende modificaties, die voor nog meer sensatie zorgen. De verkoop is beperkt tot 300 exemplaren wereldwijd.

Door verbeteringen in de aandrijflijn stijgt het vermogen van 340 DIN-pk (250 kW) tot 435 DIN-pk (320 kW) en het koppel van 500 Nm tot 570 Nm voor een snellere acceleratie en respons. De auto rijdt bovendien 20 km/u harder en haalt nu een topsnelheid van 270 km/u. Dat werd bereikt door het luchtinlaattraject te herzien, de katalysator met lage tegendruk aan te passen voor minder drukverlies en de motorregeling te optimaliseren.

Dankzij een reeks verbeteringen in de wegligging kunnen bestuurders de prestaties in bochten op de spits drijven met de A90 Final Edition. De ophanging met verstelbare dempingskracht van KW, hetzelfde merk als in de GR Supra GT4-raceauto, heeft 16 terugverings- en 12 compressiefasen voor een soepele wegligging onder uiteenlopende omstandigheden. De prestaties in bochten worden verder verbeterd door een aangepaste wielvluchthoek van de voor- en achterwielen, die ook voor meer grip zorgt, en optimalisatie van de actieve differentieelregeling om onderstuur te verminderen.

Dankzij geoptimaliseerde instellingen van de elektrische stuurbekrachtiging, exclusief voor de A90 Final Edition, is de besturing directer geworden. De sensatie van het rijden met de GR Supra wordt ook versterkt door modificaties die het contact met de weg verbeteren voor een nauwkeurige en zelfverzekerde rijdynamiek. Dit wordt bereikt door versterkingsribben in de carrosserie, waaronder een verstevigde dwarsbalk in de bagageruimte achter, dezelfde stijve aluminium bevestiging voor het subframe achter als in de GR Supra GT4 en verstevigde stabilisatoren voor en achter.

De 10 mm bredere banden zorgen voor meer grip en stabiliteit in bochten, terwijl de lichtgewicht 19-inch voorwielen en 20-inch achterwielen, waarop het TGR-logo is gegraveerd, de vermaarde rijeigenschappen van de GR Supra benadrukken. Grensverleggende prestaties worden verder gestimuleerd door de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met hoge grip.

Het remsysteem is verbeterd dankzij 19-inch Brembo-remmen voor met remblokken met een hoge wrijvingscoëfficiënt. Geperforeerde zwevende remschijven voor en achter zorgen zelfs tijdens sportief rijden voor een uitstekende remkracht. Roestvrijstalen remslangen verminderen bovendien het druktransportverlies als gevolg van het uitzetten van de slangen tijdens het remmen, waardoor het versterkte remsysteem zo efficiënt mogelijk kan werken.

Voor prestaties die het verbeterde bochtengedrag en hogere motorvermogen weerspiegelen, is een keerschot aan de motoroliepan toegevoegd, dat ongelijkmatige oliedistributie bij hogere g-krachten voorkomt. De koeling is verbeterd door de koelventilator van de radiateur te versterken, een subradiateur toe te voegen en de koelribben van het differentieeldeksel te vergroten.

Naast een unieke matzwarte kleur vertoont het exterieur van de A90 Final Edition opvallende aerodynamische veranderingen. Deze zijn het resultaat van een uitgebreid windtunneltestprogramma door TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E), dat hiervoor zijn ervaring in de autosport en met de GR Supra GT4 benutte. De aan de autosport ontleende carbonfiber voorspoiler, voorvleugels en voorste middenflap werken samen met een carbonfiber zwanenhalsachtervleugel in GR Supra GT4-stijl om de aerodynamische balans, neerwaartse kracht en luchtweerstand voor en achter te optimaliseren, wat het contact met de weg en de rijdynamiek verbetert. Een nieuw carbonfiber kanaal op de motorkap is voorzien van een uitneembaar binnenelement voor extra koeling. Een ander element dat de A90 Final Edition van de GR Supra GT4 heeft overgenomen, is een titanium uitlaatdemper van Akrapovič, die een krachtiger motorgeluid produceert.

Het op de bestuurder gerichte interieur omvat RECARO Podium CF-kuipstoelen in een vurige rode kleur en alcantara stoelkussens om zelfs bij hogere g-krachten een optimale rijpositie en een optimaal comfort te behouden. Rode veiligheidsgordels, exclusieve carbonfiber dorpellijsten en uitgebreide alcantara bekleding, inclusief het op de bestuurder gerichte stuurwiel, benadrukken de exclusiviteit van het limited edition-model.

GR Supra Lightweight Evo

Op basis van feedback van klanten heeft TGR zijn missie voortgezet om auto’s en mensen te verbeteren door deel te nemen aan de autosport. Dit komt tot uiting in de GR Supra Lightweight Evo, die de rijervaring naar een hoger niveau tilt.

Een actieve differentieelregeling en exclusieve control maps, die de tractie tussen de band en het wegdek verbeteren en onderstuur in bochten verminderen, zorgen voor meer vertrouwen en precisie. De grip in bochten is ook verbeterd dankzij een herziene wielvluchthoek van de voor- en achterwielen, waardoor de bestuurder een betere stabiliteit in bochten heeft. Grotere Brembo-remschijven zorgen voor een betere remcontrole.

Modificaties in de ophanging en het onderstel verbeteren de stabiliteit en versterken het directe contact met de weg. De karakteristieken van de situatieafhankelijke, elektronisch geregelde schokdempers zijn herzien en in combinatie met een versterkte stabilisator zorgen ze voor betere rijprestaties. De ophanging en carrosserie zijn beter geïntegreerd dankzij versterkte rubberen bussen voor de voorste draagarmen en versterkte rubberen steunen voor het subframe achter. Een betere versteviging onder de carrosserie zorgt bovendien voor meer grip en controle.

De wegligging wordt verder verbeterd door aerodynamische modificaties die de aerodynamische balans voor/achter en de neerwaartse kracht optimaliseren. Deze bestaan uit een carbonfiber ducktailspoiler achter, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatlappen voor de voorbanden. De geoptimaliseerde elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een directer stuurgevoel en een betere controle.

Het opvallende, gedurfde exterieur van de GR Supra wordt gecompleteerd door nieuwe, matzwarte 19-inch velgen. Binnenin is de lederen bestuurdersstoel bekleed met alcantara waarop het GR-logo is geborduurd. Opvallende rode stiksels, rode accenten rond de versnellingspookknop en rode veiligheidsgordels benadrukken het sportieve gevoel van het interieur.

De verbeterde GR Supra Lightweight Evo en GR Supra A90 Final Edition zijn vanaf januari 2025 in Europa te bestellen.

Toyota GR Supra A90 Final Edition:

Toyota GR Supra Lightweight EVO:

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA