NIEUWE TOYOTA AURIS

Toyota's compacte middenklasser gaat voor meer stijl en een uitgebreider motorengamma

Met een hatchback- en Touring Sports-model, keuze uit diverse diesel-, benzine- en hybridemotoren en uit verschillende verbeterde uitrustingsniveaus met onder meer een nieuwe veiligheidsuitrusting, voldoet het Auris-gamma aan alle eisen van het C-segment.

Met de lancering van de Auris Hybrid in 2010 werd Toyota de eerste en enige constructeur die drie aandrijftypes aanbood in het C-segment. Ook vandaag nog blijft het uitgebreide Auris-gamma een uniek aanbod in vergelijking met de beperkte en dure concurrentie.

De Auris Hybrid biedt heel wat waar voor zijn geld. Een CO2-uitstoot van nauwelijks 79 g/km* en een gemengd verbruik van slechts 3,5 l/100 km* levert klanten aanzienlijke belastingvoordelen en uitzonderlijk lage gebruikskosten op.

De 'full hybrid'-technologie heeft intussen zijn plaats verworven als gangbaar motortype. Tegelijkertijd wordt de opmerkelijk stille, soepele, ontspannen en stressvrije rijervaring van de Auris Hybrid alsmaar populairder bij klanten in het C-segment.

In West-Europa neemt het hybridemodel momenteel meer dan 50 % van de Auris-verkoop voor zijn rekening. Toyota verwacht bovendien dat dat aandeel de komende jaren nog zal stijgen. Sinds de hybridemotor in het Auris-gamma beschikbaar is, vonden al meer dan 200.000 exemplaren een eigenaar. De Auris is zelfs de meeste verkochte hybridewagen in Europa.

Om tegemoet te komen aan wijzigingen in deze uiterst competitieve markt en na feedback van Toyota-klanten zelf, werd het Auris-gamma voor 2015 op vijf punten aanzienlijk verbeterd: design, gevoelskwaliteit, het hybridemodel, veiligheid en – om de dekking van het segment met ongeveer 40 % te verhogen – motoren.

Zo werd het bestaande benzinegamma uitgebreid met een gloednieuwe 1,2-liter turbomotor met directe injectie. De 2.0-turbodieselmotor werd vervangen door een nieuwe 1.6 D-4D. De 1.4 D-4D werd sterk verbeterd zodat hij voortaan de allerlaagste CO2-uitstoot biedt in de klasse van 90 pk. Elke motor in het gamma voldoet voortaan aan de Euro 6-emissienormen.

Het hertekende koetswerk onderscheidt zich door een nieuwe voor- en achterkant die de Auris een meer prestigieuze, geraffineerde uitstraling geven. Binnenin werd de gevoelskwaliteit gevoelig verbeterd dankzij een hertekend dashboard, kwalitatieve oppervlakte- en bekledingselementen en een nieuw multifunctioneel 4,2" tft-scherm (vanaf het middelste uitrustingsniveau, standaard op Hybrid).

Het Auris-gamma voor 2015 plukt bovendien de vruchten van wijzigingen aan de ophanging en stuurinrichting. Die komen zowel het rijcomfort als het weggedrag en de feedback voor de bestuurder ten goede. Er werden ook talloze maatregelen getroffen om de intrusie van lawaai, trillingen en schokken in het interieur te beperken.

Tot slot werd de structuur van de verschillende uitrustingsniveaus aangepast om de Hybrid-niveaus (Entry, Mid, Style en High) in lijn te brengen met die van de andere modellen.

Hieronder vindt u het volledige persdossier.