Nieuwe Toyota Aygo X Hybrid: frisse stijl en moderne technologie

  • Aygo X is nu geëlektrificeerd - eerste 'full hybrid' in zijn segment
  • Laagste CO2-uitstoot van alle stekkerloze auto's op de markt: 85 g CO2/km*
  • Nieuw frontontwerp en levendige kleuren
  • Uitzonderlijke wendbaarheid in de stad, aangevuld met geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen
  • Nieuwe GR SPORT-uitvoering voor het eerst geïntroduceerd op de Aygo X
  • De Toyota Aygo X Hybrid staat nu in de showroom

De compacte stadscrossover Toyota Aygo X schrijft een nieuw hoofdstuk in zijn segment met de introductie van 'full hybrid'-technologie. Een aantrekkelijk ontwerp en een boeiende rijervaring gaan hand in hand met de eigentijdse geest die de Aygo X kenmerkt.

De Aygo X is volledig in Europa ontworpen en ontwikkeld en werd in 2022 gelanceerd. Sindsdien is hij een hit op het hele continent, met een marktaandeel van 20% in zijn segment tot nu toe. In België heeft de Aygo X een nog groter marktaandeel, goed voor 42% van de inschrijvingen in het A-segment (Bron: Febiac, jan.-sept. 2026).

De nieuwe Aygo X Hybrid combineert individualiteit met technologie en design. Zijn krachtige postuur en individuele kleurenpaletten stralen een moderne stedelijke sfeer uit, die nu extra wordt benadrukt door een gedurfde grille en een opgefriste styling.

Als eerste volledige hybride in zijn segment legt de nieuwe Aygo X de lat hoog op het gebied van efficiëntie. De befaamde hybride technologie van Toyota garandeert een volledige bruikbaarheid zonder compromissen. De uitsluitend hybride Aygo X heeft de laagste CO2-uitstoot van alle stekkerloze auto's op de markt, volgens WLTP-gegevens. Met deze nieuwste aanwinst is het hele Europese gamma van Toyota nu geëlektrificeerd.

De Aygo X is een Europees model, volledig in Europa ontworpen en ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van Europese bestuurders. Hij werd in België ontwikkeld door Toyota Motor Europe en de productie van de nieuwe generatie ging op 13 november van start bij Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) in Kolin.

Toyota's kleinste full hybrid

Met de nieuwe Aygo X is 'full hybrid'-vermogen voor het eerst beschikbaar in het A-segment en wordt elektrificatie uitgebreid naar de kleinste en meest toegankelijke auto in het gamma van Toyota.

De nieuwste Aygo X rijdt dynamischer, met meer vermogen en snedigere acceleraties. De aandrijflijn die met de Yaris en Yaris Cross wordt gedeeld, bestaat uit een 1,5 liter motor en vervangt volledig de 1,0 liter benzinemotor van zijn voorganger.

De voordelen van full hybrid maken de nieuwe Aygo X tot een ideale partner voor stadsritten, met een toonaangevende CO2-uitstoot van 85 g/km. Daardoor kan hij de uitdaging van lage-emissiezones aan, terwijl het verbeterde vermogen langere ritten comfortabeler maakt.

Het totale vermogen van het systeem is met 44 DIN-pk gestegen ten opzichte van de vorige versie, tot een maximum van 116 DIN-pk, wat een grote verbetering oplevert op het gebied van rijgedrag en rijdynamiek. Dat maakt van de Aygo X een dynamischere en responsievere auto die zich thuis voelt in alle rijomgevingen, van steden tot plattelandswegen en snelwegen.

De integratie van de hybride componenten met behoud van de 2.430 mm lange wielbasis en bagageruimte van de Aygo X vroeg om innovatieve verpakkingsoplossingen. Als primeur voor een hybride van Toyota zijn de twee stapels batterijcellen naast elkaar geplaatst over de breedte van de vloer, in de lengterichting onder de achterbank. Andere hybrides van Toyota gebruiken een parallelle configuratie, die meer ruimte in de lengte vereist. Om slim gebruik te maken van de beschikbare ruimte is ook de hulpaccu onder de bagageruimte geplaatst, zonder dat dit ten koste gaat van de bagageruimte.

Een wendbare, responsieve en stille aandrijving

De Aygo X dankt zijn wendbaar weggedrag voor drukke stadsstraten aan het GA-B-platform van de Toyota Global New Architecture (TNGA), wat zorgt voor een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie.

De ophanging, remmen en besturing zijn vernieuwd voor een boeiender en responsiever rijgedrag. Een nieuw geavanceerd remsysteem is nu voorzien van schijfremmen op de vier wielen. De besturingssystemen zijn afgesteld voor een lichter gevoel en meer wendbaarheid in de stad. Ook de draaicirkel van minder dan vijf meter helpt hierbij.

Een snelle respons en snedige acceleraties worden gegarandeerd door Toyota's 'full hybrid'-technologie. Speciale motortuning creëert een lineair verband tussen motortoerental en acceleratie voor een meer betrokken rijgevoel. De remregeling voor afdalingen ondersteunt veiliger vertragen door hellingsveranderingen te detecteren en de voertuigsnelheid te regelen, zelfs wanneer de rem wordt losgelaten.

Het hybridesysteem maakt het rijden niet alleen opwindender, maar ook rustiger, vooral in de volledig elektrische modus. Zeven nieuwe geluidsdempende componenten maken de nieuwste Aygo X ook stiller en soepeler. Dempingsmateriaal in het dashboard, motorkapisolatie en afdekking van de motor in combinatie met een vernieuwd uitlaatsysteem en knaldemper verminderen de rijgeluiden. De uitvoeringen Pulse en Envy ​ profiteren van nog meer geluidsreducerende maatregelen, zoals dikker glas voor de ruiten en extra geluidsisolatie in de hele carrosserie.

Opvallend compact SUV-ontwerp

De gedurfde uitstraling van de Aygo X is opgefrist met een geheel nieuw frontdesign dat de identiteit van deze compacte SUV versterkt.

De driedimensionale zwarte grille heeft Toyota's iconische dubbele trapeziumvorm en maakt samen met de grotere overhang van 76 mm een imposante indruk, naast 17- of 18-inch lichtmetalen velgen – afhankelijk van de specificaties – en zwarte verbrede wielkasten. Een kleurinzet op de onderste grille versterkt het postuur en de indruk van een laag zwaartepunt.

Voor nog meer verfijning zorgt de naar voren verplaatste sluitingslijn van de motorkap, gedeeltelijk verborgen door de lampen en het inzetstuk aan de voorkant om zichtbare openingen te minimaliseren. Het verplaatsen van de richtingaanwijzers naar een meer discrete plek in de spiegels en de toevoeging van een elektrisch bediende inklapbare spiegel dragen ook bij aan een eigentijdse uitstraling, die wordt benadrukt door volledige LED-verlichting voor en achter op de hogere uitrustingsniveaus.

Een kleurenconcept met 'kruiden' definieert vier unieke persoonlijkheden: Cinnamon, Jasmine, Tarragon en Lavandula, verkrijgbaar op de uitvoeringen Pulse en GR Sport. Met zijn fijne metallic effect biedt Cinnamon een strakke en verfijnde toets, terwijl de ingetogen toonverschuivingen van Jasmine overgaan van warme naar koele metallic tinten. Het niet-metallic effect van Tarragon straalt een minimalistische houding uit en contrasteert met het charismatische Lavandula.

De bi-tone kleurstelling op de uitvoering Envy[AG1] ​ draagt bij aan een dynamische uitstraling, met zwart dat naadloos doorloopt van het dak over de achterzijde en naar beneden tot de dorpels.

Een interieur met ruimte en stijl

Het opgefriste interieur van de nieuwe Aygo X is ruim. Een kwaliteitsgevoel komt tot stand binnen een strak interieur dat comfortabeler, handiger en meer verbonden is dankzij moderne technologieën en een praktisch ontwerp.

Ondanks zijn compacte buitenafmetingen maximaliseert de nieuwe Aygo X de binnenruimte en zorgt de hoge rijpositie voor superieur zicht. Vier passagiers kunnen comfortabel zitten en er is ruimte om alles mee te nemen, van alledaagse benodigdheden tot grotere bagage, dankzij de kofferinhoud van 231 liter.

Een laag pagodadak draagt bij aan het gevoel van ruimte en verkleint het frontale oppervlak van de auto, wat de luchtweerstand en CO2-uitstoot laag helpt te houden. Het optionele oprolbare canvasdak schept een nog groter gevoel van vrijheid door bijna 60% van de daklengte te openen. Een exclusief ontwerp omvat op de grille geïnspireerde elementen in een gradatiepatroon.

Een digitale combimeter van 7 inch – tegenover 4,3 inch bij het vorige model – en een vernieuwd bedieningspaneel voor de verwarming brengen nieuwe technologie naar het dashboard. De middenconsole van zijn kant is opnieuw vormgegeven en bevat nu een elektronische parkeerrem.

Zowel de middenconsole als het dashboard zijn voorzien van sierlijsten met een eigentijds gespikkeld effect en een opvallend marmereffect op de uitvoering Envy.

Het stuurwiel is bekleed met hoogwaardig kunstleder en heeft een kleurinzet die past bij het exterieur op de uitvoering Envy. Hoogwaardige stoelafwerkingen zijn onder andere elegant borduurwerk in een X-patroon en biezen en geperforeerde SakuraTouch®-panelen, eveneens op de uitvoering Envy.

Voor extra gebruiksgemak zijn twee USB-C-oplaadpoorten standaard op alle uitvoeringen. De opties zijn o.a. een nieuwe draadloze smartphoneoplader, een digitale sleutel en nanoeX™-technologie voor een betere luchtkwaliteit.

Een optioneel JBL-geluidssysteem zorgt voor een superieure luisterervaring. Dit wordt mogelijk gemaakt door twee full-range luidsprekers in de voorportieren, gecombineerd met 25 mm tweeters op de A-stijlen. Achterin zorgt een subwoofer van 200 mm – groot voor een compacte auto als de Aygo X – voor krachtige lage tonen, een dynamische luidsprekerrespons en een helder geluid.

Veiligheid en ondersteuning

Veiligheid is een prioriteit in het hele Toyota-gamma, en de nieuwe Aygo X profiteert van het beste veiligheids- en rijhulppakket in zijn klasse, dankzij de vernieuwde Toyota Safety Sense-technologie en nieuwe hybride-specifieke uitrusting.

De hybride technologie van Toyota voegt een reeks rijhulpsystemen toe aan de nieuwe Aygo X die de efficiëntie optimaliseren en garant staan voor een soepelere, meer gecontroleerde rit. ​

Predictive Efficient Drive leert het gedrag van de bestuurder en de omstandigheden op routes die in het cloudnavigatiesysteem zijn geprogrammeerd. Deze kennis wordt door het hybride systeem gebruikt om het laden en ontladen van de batterij te optimaliseren naar gelang de weg- en verkeersomstandigheden.

Predictive State of Charge (SoC) Control werkt in twee scenario’s. Downhill SoC Control maakt gebruik van kaartgegevens om te anticiperen op mogelijkheden voor energieterugwinning op bergafwaartse trajecten en verlaagt vooraf de batterijlading. Met behulp van verkeersinformatie reageert Congestion SoC Control op naderende files door de batterijlading op peil te houden, zodat er langer in volledig elektrische modus kan worden gereden bij lage snelheden.

Extended Regeneration Control draagt bij aan het efficiënter opladen van de batterij. Wanneer het gaspedaal losgelaten wordt, neemt de remkracht van de motor tot boven normale niveaus toe om de batterij maximaal op te laden.

Adaptieve cruisecontrol, met een soepelere rem- en acceleratiereactie voor een veilig rijgevoel, wordt geactiveerd via de schakelaar op het stuurwiel. Het systeem heeft ook een inhaalbeveiliging die voorkomt dat voertuigen op een langzamere rijstrook onbedoeld worden ingehaald, terwijl inhaalondersteuning helpt om de snelheid af te stemmen op het verkeer op de gewenste rijstrook.

Een nieuwe millimetergolfcamera en een monoculaire camera verbeteren het Pre-Collision System (PCS) om de detectie van voetgangers, fietsers en overstekend verkeer op kruispunten te optimaliseren wanneer het voertuig een bocht maakt. Als er een aanrijdingsrisico wordt vastgesteld, geeft het systeem visuele en hoorbare waarschuwingen, gevolgd door remassistentie en remmen vóór de aanrijding. Wanneer het PCS wordt geactiveerd, helpt de nieuwe Emergency Steering Assist de rijstrookpositie en stabiliteit te behouden tijdens plotselinge uitwijkmanoeuvres.

Lane Trace Assist helpt de bestuurder om binnen zijn/haar rijstrook te blijven en wordt ondersteund door de Steering Assist-functie die een onbedoelde afwijking kan corrigeren. Om veiliger op de snelweg te rijden, werkt Lane Centring wanneer de adaptieve cruisecontrol is ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de auto veilig op zijn rijstrook blijft. Als de cruisecontrol niet is ingeschakeld, geeft de slingerwaarschuwing een melding als de auto een onstabiele rijlijn volgt.

Extra functies zijn onder andere een nieuwe snelheidsbegrenzer, die samenwerkt met de verbeterde verkeersbordenassistent, en automatische grootlichten.

Een kleinere koolstofvoetafdruk

Voor klanten is milieubewustzijn tegenwoordig almaar belangrijker bij de keuze voor een voertuig. Toyota's meervoudige aanpak voor koolstofneutraliteit richt zich op het bieden van diverse oplossingen, ongeacht waar klanten wonen of hun individuele omstandigheden. Met de hybride Aygo X breidt Toyota de toegang tot elektrificatie uit naar een breder publiek in alle voertuigsegmenten.

Door te kiezen voor een voetafdrukgericht ontwerp en door te kijken naar elke fase van het gebruik, de productie en de distributie van het voertuig, schat Toyota dat de ecologische voetafdruk van de hybride Aygo X over de hele levensduur 18% kleiner is dan die van de vorige generatie. De ultra-efficiënte hybride aandrijflijn is de grootste factor, naast het gebruik van nieuwe materialen en inspanningen om de impact van de autoproductie en logistiek te verminderen.

'In-mould' kleurtechnologie op specifieke onderdelen, waarbij kleur direct tijdens het spuitgieten wordt aangebracht, wordt bijvoorbeeld gebruikt om een opvallend effect te bekomen en om de CO2-uitstoot van het coatingproces te verminderen in vergelijking met verven.

Het gebruik van gerecycleerd plastic en stof voor nieuwe stoelmaterialen zoals het hoogwaardige SakuraTouch® voor een dierproefvrij interieur helpt ook de ecologische voetafdruk van de auto te verkleinen.

SakuraTouch® is gemaakt van meer dan 40%** PVC van plantaardige oorsprong uit de bijproducten van houtkraftpulp, en bevat ook kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycleerd PET, maar zonder afbreuk te doen aan de duurzaamheid. Dit baanbrekende materiaalmengsel vermindert de CO2-uitstoot tijdens de productie van het materiaal met maar liefst 95% in vergelijking met echt leder.

Verder maakt Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) in Kolin gebruik van hernieuwbare elektriciteit, terwijl een gestroomlijnde, slimmere onderdelen- en voertuiglogistiek ook heeft geholpen.

Maak kennis met de Aygo X GR SPORT

Voor het eerst is een GR SPORT-variant van de Aygo X leverbaar, voor nog meer rijplezier en een opvallende sportieve look.

De rijdynamiek is aangescherpt dankzij een speciale afstelling van de schokdempers en schroefveren, plus een nieuwe stabilisator met een bredere diameter, die samen zorgen voor een precies rijgedrag en een geoptimaliseerde rolneiging van de carrosserie. De afgestelde elektrische stuurbekrachtiging levert ook een scherpere respons op. Deze verbeteringen zijn specifiek bedoeld om het rijplezier te vergroten zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort in stadsstraten.

De Aygo X GR SPORT valt op door zijn exclusieve mosterdkleurige bi-tone kleurstelling en unieke contrasterende zwarte motorkap. Het kenmerkende 'G-patroon' gaas dat ook elders in de GR-familie wordt gebruikt, is geïntegreerd in de glanzend zwarte grille vooraan, terwijl de exclusieve nieuwe 18-inch lichtmetalen GR SPORT-velgen voor een sportieve uitstraling zorgen.

Het interieur heeft een zwart-grijs thema met pianozwarte decoratie, grijze accenten en geborduurd GR-logo. De voorstoelen zijn voorzien van geraffineerd SakuraTouch® en suèdeachtig Dinamica-materiaal op de hoofdinzetstukken, samen met grijs Samara op de zijwangen.

De geschiedenis van Toyota-hybrides

's Werelds eerste massaal geproduceerde hybride – de Toyota Prius – werd gelanceerd in 1997. Aanvankelijk werd hybride technologie vooral toegepast in modellen uit het grotere segment, zoals de Camry Hybrid in 2006 en de RAV4 Hybrid in 2016.

Geleidelijk aan werd het geïntroduceerd in compactere categorieën. In het C-segment was de Auris in 2010 het eerste model met een hybride aandrijflijn, gevolgd door de Toyota C-HR, Corolla en Corolla Cross. In 2012 werd de Toyota Yaris ons eerste model in het B-segment met hybride technologie, recentelijk gevolgd door de Yaris Cross.

Met de nieuwe hybride Aygo X is het hele Europese gamma van Toyota nu geëlektrificeerd en bestrijkt het alle segmenten, van het compacte A-segment tot grote terreinwagens zoals de Toyota Hilux. Sinds de introductie van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 35 miljoen elektrische Toyota- en Lexus-voertuigen verkocht.

* Volgens JATO WLTP gecombineerde CO2, mei 2025

** Gebaseerd op een massabalansbenadering. Dat wil zeggen dat het niet-gegarandeerd fysiek expliciete plantaardige inhoud bevat.

Prijslijst

PDF 178 KB

Uitrusting & technische fiche

PDF 777 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA

Neem contact op met

ellen.dewilde@toyota.be

www.toyota.be