Nieuwe Toyota Aygo X Hybrid: nog leuker én efficiënter
- Toyota's Aygo X is nu geëlektrificeerd – eerste 'full hybrid' in zijn segment
- Laagste CO2-uitstoot van alle auto's zonder stekker op de markt: 86 g CO2/km*
- Nieuwe materialen en productietechnieken zorgen voor een lagere koolstofvoetafdruk
- Meer vermogen en snelle acceleraties in combinatie met een wendbaar rijgedrag voor nog meer rijplezier
- Volledig nieuwe voorkant voor een elegante – of sportieve – stijl, afhankelijk van de uitvoering
- Nieuwe GR SPORT-uitvoering geïntroduceerd op de Aygo X
- Start van de verkoop: eind 2025
De compacte urban crossover Aygo X tilt rijplezier en efficiëntie naar een hoger niveau door voor het eerst 'full hybrid'-technologie in zijn segment te introduceren. Met de laagste CO2-uitstoot van alle auto's zonder stekker op de markt**(gebaseerd op geprojecteerde WLTP-data) biedt de nieuwe Aygo X een perfecte combinatie van toegankelijkheid, rijplezier, design en geavanceerde veiligheidssystemen.
De Toyota Aygo X, ontworpen en geproduceerd in Europa, is een unieke crossover in het A-segment. Hij ontleent zijn naam en inspiratie aan de leuke Aygo, die sinds zijn introductie in 2005 Toyota's meest toegankelijke auto in Europa is. De Aygo X blijft populair bij klanten: hij heeft bestuurders aangetrokken die op zoek zijn naar een compacte en veelzijdige auto die ideaal is voor een drukke moderne levensstijl. Er zijn al meer dan 287.000 exemplaren verkocht sinds hij in 2022 op de Europese wegen verscheen.
Nu breidt de nieuwe hybride Aygo X die toegankelijkheid uit met de efficiëntie en flexibiliteit van Toyota's befaamde hybride technologie, waardoor een compromisloze volledige bruikbaarheid is gegarandeerd. Toyota's nieuwste hybride technologie geeft de nieuwe Aygo X meer vermogen en snedigere acceleraties voor een boeiendere, en efficiëntere, rijervaring. Zijn zelfverzekerde uitstraling wordt nu versterkt door een opvallende nieuwe grille en een nog moderner design.
Naast zijn wendbaarheid en moderne nieuwe stijl heeft de hybride Aygo X de laagste CO2-uitstoot van alle auto's zonder stekker op de markt (gebaseerd op geprojecteerde WLTP-data) en een kleinere koolstofvoetafdruk over de volledige levenscyclus van het voertuig in vergelijking met zijn voorganger, dankzij de efficiënte aandrijflijn en verbeteringen in de productie en logistiek.
De nieuwe Aygo X zal eind 2025 te koop zijn.
Toyota's kleinste full hybrid
De nieuwe Aygo X introduceert voor het eerst 'full hybrid'-vermogen in het A-segment, waardoor elektrificatie wordt uitgebreid naar de kleinste en meest toegankelijke auto in het gamma van Toyota, zonder afbreuk te doen aan de kenmerkende compacte crossover-look.
De nieuwe aandrijflijn, die vandaag verkrijgbaar is op de Yaris en Yaris Cross, vervangt volledig de 1,0-liter benzinemotor van zijn voorganger.
Om de Aygo X geschikt te maken voor de hybride componenten met behoud van dezelfde 2.430 mm lange wielbasis en bagageruimte als zijn voorganger, waren innovatieve verpakkingsoplossingen nodig. Als primeur voor een hybride van Toyota zijn de twee stapels batterijcellen naast elkaar geplaatst over de breedte van de vloer, in de lengterichting onder de achterbank. Andere hybrides van Toyota gebruiken een parallelle configuratie, die meer ruimte in de lengte vereist. Om slim gebruik te maken van de beschikbare ruimte is ook de hulpaccu onder de bagageruimte geplaatst, zonder dat dit ten koste gaat van de bagageruimte.
En om plaats te bieden aan de grotere hybride aandrijflijn is de overhang aan de voorzijde met 76 mm verlengd, wat mogelijk werd gemaakt door de verpakking zorgvuldig te optimaliseren zonder de proporties van de Aygo X aan te tasten.
De nieuwste Aygo X biedt een energieker en opwindender rijgedrag, met meer vermogen en snedigere acceleraties, waarbij gebruik wordt gemaakt van dezelfde hybride technologie als in de Toyota Yaris.
Dankzij deze 'full hybrid'-voordelen heeft de nieuwe Aygo X een toonaangevende CO2-uitstoot van 86 g/km*. Dat zorgt ervoor dat hij de uitdaging van lage-emissiezones aankan, terwijl het verbeterde vermogen langere ritten comfortabeler maakt.
Het totale systeemvermogen is met 44 DIN-pk verhoogd ten opzichte van de vorige niet-hybride versie, tot een maximum van 116 DIN-pk*. Dit geeft de Aygo X de gewenste wendbaarheid voor dynamisch rijden in de stad, met een acceleratie van nul naar 100 km/u in minder dan 10 seconden.
De Aygo X dankt zijn wendbaar weggedrag aan het GA-B-platform van de Toyota Global New Architecture (TNGA) en de lage plaatsing van de hybride batterij, wat zorgt voor een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie. Een draaicirkel van 4,7 meter is ideaal om in krappe ruimtes te manoeuvreren.
De nieuwste Aygo X rijdt niet alleen opwindender en responsiever, maar is nu ook stiller en soepeler voor alle inzittenden dankzij nieuwe geluiddempende componenten. Dempingsmateriaal in het dashboard, motorkapisolatie en afdekking van de motor in combinatie met een vernieuwd uitlaatsysteem en knaldemper zorgen voor een rustige reis. Op de hogere uitvoeringen wordt de rit nog serener dankzij andere geluidsreducerende maatregelen, zoals dikker glas voor de ruiten en extra geluidsisolatie in de hele carrosserie.
Veiligheid is een prioriteit voor alle Toyota's, groot en klein, dus de nieuwe Aygo X profiteert ook van een compleet veiligheids- en rijhulppakket, dankzij de Toyota Safety Sense-technologie. Dit omvat het verbeterde Pre-Collision System, Lane Trace Assist en Road Sign Assist, evenals het nieuwe Emergency Driving Stop System en Proactive Driving Assist. Als primeur op een Aygo X profiteert Toyota Safety Sense van draadloze updates om de nieuwste bescherming te garanderen.
Opvallend compact SUV-ontwerp
Het stijlvolle uiterlijk van de Aygo X is voor de nieuwste versie geactualiseerd met een nieuw frontdesign dat een geavanceerde, hightech benadering uitstraalt en tegelijkertijd de identiteit van de compacte SUV benadrukt. Een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen en een nieuwe grille geven hem een sterkere uitstraling en de indruk van een laag zwaartepunt. Die uitstraling wordt nog versterkt met 17- of 18-inch lichtmetalen velgen, afhankelijk van de uitvoering, en zwarte verbrede wielkasten.
Meer verfijning werd mogelijk gemaakt door de sluitlijn van de motorkap naar voren te verplaatsen. Dat zorgt voor een meer premium gevoel, dat nog wordt benadrukt door de richtingaanwijzers naar een meer discrete en moderne plek in de spiegels te verplaatsen.
Het optionele tweekleurenschema is een gedurfde aanvulling op de dynamische uitstraling van de auto, waarbij zwart zich naadloos uitstrekt van het dak over de achterzijde tot aan de dorpels, terwijl de verfijnde kleuropties voor het exterieur inspiratie putten uit een 'mellow spice'-concept, dat tot uitdrukking komt in de opvallende paletten Cinnamon, Jasmin, Tarragon en Lavandula. Een exclusief cabriodak, met op de grille geïnspireerde elementen in een uniek schakeringspatroon, wordt ook als optie geïntroduceerd op de hogere uitvoeringen.
Ondanks zijn compacte buitenafmetingen maximaliseert de nieuwe Aygo X de binnenruimte met een hoge rijpositie voor superieur zicht. Vier passagiers kunnen comfortabel zitten en er is ruimte om alles mee te nemen, van alledaagse benodigdheden tot grotere bagage, dankzij de kofferinhoud van 231 liter.
Een vernieuwd, strak interieurontwerp staat garant voor een ervaring die aangenamer, handiger en meer verbonden is. Een nieuwe 7-inch digitale combimeter en een bedieningspaneel voor de verwarming zorgen voor een meer verfijnde, moderne look, terwijl een elektronische parkeerrem standaard is op alle uitvoeringen, net als twee USB-C-oplaadpoorten. Een nieuwe draadloze smartphonelader, een digitale sleutel, elektrisch inklapbare spiegels en nanoeX™-technologie voor een betere luchtkwaliteit zijn ook verkrijgbaar op de hogere uitvoeringen.
Maak kennis met de Aygo X GR SPORT
Voor het eerst wordt een GR SPORT-variant van de Aygo X geïntroduceerd, met een boeiender rijgedrag en een opvallende sportieve look. De GR SPORT-versie valt op door het exclusieve tweekleurenschema Mustard in combinatie met een opvallende zwarte motorkap voor een energieke en in het oog springende look.
De toch al opvallende grille van de Aygo X krijgt het kenmerkende en exclusieve 'G-pattern'-raster dat ook elders in de GR-familie te zien is, evenals de unieke lichtmetalen GR SPORT-velgen. In het interieur dragen zwarte en grijze accenten, samen met het geborduurde GR-logo, bij aan een sportief gevoel.
De Aygo X GR SPORT is ook leuker om in te rijden, dankzij de speciale afstelling van de schokdempers en schroefveren die het rijgedrag verbeteren en rolbewegingen optimaliseren, terwijl de getunede elektrische stuurbekrachtiging een scherpere respons geeft. Deze verbeteringen zijn specifiek ontworpen voor een opwindende rijervaring zonder gevolgen voor het rijcomfort op straten in de stad.
Een kleinere koolstofvoetafdruk
Toyota's ‘multi-path’ aanpak op de weg naar koolstofneutraliteit richt zich op het bieden van diverse oplossingen, ongeacht waar klanten wonen of hun individuele omstandigheden. Met de nieuwe hybride Aygo X zet Toyota de deur open naar elektrificatie voor een breder publiek in alle voertuigsegmenten.
Door te kiezen voor een voetafdrukgericht ontwerp en door te kijken naar elke fase van het gebruik, de productie en de distributie van het voertuig, schat Toyota dat de ecologische voetafdruk van de nieuwe hybride Aygo X over de hele levensduur 18%* kleiner is dan die van de vorige generatie. De ultra-efficiënte hybride aandrijflijn is de grootste factor, naast het gebruik van nieuwe materialen en inspanningen om de impact van de autoproductie en logistiek te verminderen.
'In-mould' kleurtechnologie op specifieke onderdelen, waarbij kleur direct tijdens het spuitgieten wordt aangebracht, wordt bijvoorbeeld gebruikt om de CO2-uitstoot van het coatingproces te verminderen in vergelijking met verven.
Wat ook bijdraagt aan een kleinere ecologische voetafdruk, is het gebruik van gerecycleerd plastic en stof voor nieuwe stoelmaterialen, zoals het nieuwe premium SakuraTouch® voor een dierproefvrij interieur. SakuraTouch is gemaakt van meer dan 40% PVC van plantaardige oorsprong uit de bijproducten van houtkraftpulp, en bevat ook kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycleerd PET, maar zonder afbreuk te doen aan de duurzaamheid. Dit baanbrekende materiaalmengsel vermindert de CO2-uitstoot tijdens de productie van het materiaal met maar liefst 95% in vergelijking met echt leder.
Bovendien maakt Toyota Motor Manufacturing Czech in Kolin, waar de Aygo X wordt geproduceerd, gebruik van hernieuwbare energie, terwijl gestroomlijnde, slimmere onderdelen- en voertuiglogistiek ook hebben bijgedragen.
* Voorlopige cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie
** JATO WLTP Combined CO2, Mei 2025